Miksi päästit itsesi lihomaan?
Tunnen ihmisiä, jotka ovat aiemmin olleet suorastaan atleettisia, mutta muutamaa vuotta myöhemmin ovat melko mahakkaita. Terveelliset ruoat ovat vaihtuneet rasvaisiin ja epäterveellisiin ruokiin ja hese on tullut liiankin tutuksi. Tämä tuntuu olevan Suomessa yleistä.
Sinä, joka olet lopettanut terveelliset elämäntavat ja päästänyt itsesi lihomaan merkittävästi, niin mistä tämä johtuu?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia kaikki nykyään uupuu ja burn:aa out:iin? Onko päätteen edessä näpyttely tosiaan niin paljon raskaampaa kuin esimerkiksi se maatilan pyörittäminen, metsätyöt, peltotyöt tai vastaavat joita ennen tehtiin kuolematta uupumukseen?
On se silloin, kun sulla on 20 pomoa, ja jokaisen asia on aina se "kaikkein tärkein, ja pitäis saada nyt 10 sekunnissa heti tehtyä".
Koska kalija ja votkuli on niin hyvää. Sitten kun on jo vähän pöhinää, nälkä tulloo ja mitä rasvaisempaa sen parempaa!
Jouduin jalkaleikkaukseen, josta kuntoutuminen vei aika pitkään. Jalan ollessa kipsissä tuli myös syötyä tylsyyteen, yleensä kun liikun lähes joka päivä niin nyt ei tahtonut keksiä mitään tekemistä. Painoa tuli kymmenisen kiloa aika lyhyessä ajassa. Näin keski-ikäisenä se ei sitten enää lähdekään niin helposti vaikka taas alkaisi kuntoilla ja keventää syömistä. Mitään hesejä siis ei todellakaan ole tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia kaikki nykyään uupuu ja burn:aa out:iin? Onko päätteen edessä näpyttely tosiaan niin paljon raskaampaa kuin esimerkiksi se maatilan pyörittäminen, metsätyöt, peltotyöt tai vastaavat joita ennen tehtiin kuolematta uupumukseen?
Varmaan se että kun ennen vanhaan sitä maatilatyötä tehtiin niin se työpaikka on siinä omilla kulmilla, omien koneiden kanssa ja sitä tekee enemmän tai vähemmän itselle. Perehdyttäjä on oma isä tai joku muu sukulainen ja se perehdytys alkaa joskus 10-vuotiaana kun ekaa kertaa vietiin pellolle tai navettaan. Ja se että se perheen elanto on kiinni siitä isännästä joka sit sitä omaa burnouttiaan hoiti viinalla.
Nykyään se on nolla perehdytyksellä johonkin asiakaslinjaan, kuuntelet sitä v i t t u i l ua sen 8h, meet sen jälkeen esimiehen kanssa palaveriin ja se sanoo että kaikki mennyt päin p e r s e t t ä kun asiakkaat valittaa kun ei osaa ja kun pyydät perehdytyksen niin saat siihen kaveriksi jonkun vanhemman kollegan, joka osaa vielä huonommin kuin sinä ja joka haluaa vain juoruta muista ja sitä työtä ei saa tehdä oikein ollenkaan. Työkoneet on rikki ja esimies ei tee asialle mitään kun ei tiedä koskaan mistä on kyse ja eipä se sille edes kuulu kun on vain töissä siellä.
Masennuin, en halunnut enää elää.
Olen kuollut sisältä. Entinen on mennyt. Sitä ei enää ole. Se ihminen on mennyttä.
Ei mitään välii.
Mä kulutan aikaa: Eppu Normaali 🎵
Jos elämä käy liian kuormittavaksi, ei energia riitä enää kaikkeen.
Ihmiset priorisoivat eri asioita. Joku hoitaa työnsä ja perheensä ja jättää itsensä hoitamatta. Liikuntaa jää, eikä ruokailuun jaksa kiinnittää huomiota, vaan syö vaan jotain sellaista mitä helposti on saatavilla. Silloin voi lihoa lyhyessä ajassa paljonkin.
Joku hoitaa itsenä ja jättää perheen tai työn hoitamatta. Silläkin on omat seurauksensa. Saattaa lähteä työpaikka tai perhe tai molemmat.
Itse hoidin perheeni ja työni ja itse yritin vain pysyä hengissä. Vaikeaa tilannetta kesti n. 5 vuotta ja lihoin sinä aikana lähes 30 kiloa. Nyt olen laihtunut 36 kiloa 3 vuoden aikana ja alan pikkuhiljaa saada elämääni takaisin.
Pakko sanoa, että ulkopuolelta tuleva paheksunta ja huomauttelu ei auta. Se vaan pahentaa tilannetta. Itse sain paljon apua ihanalta työterveyslääkäriltä, joka ymmärsi tilannettani ja suhtautui empaattisesti paino-ongelmaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, AP:n mielestä varmaan Hitler oli paras johtaja ikinä.
vit tu väärä ketji
Älä välitä, mullekin on käynyt noin. Naurattaa aina.😂
Ihmiselle on lajityypillinen piirre, että paino nousee iän karttuessa. Eivät ihmiset tee mitään erityistä, kun he vanhetessaan pulskistuvat. Se on normaali elämän kulku.
Vierailija kirjoitti:
No on. Vaihdoin itse fyysisistä maatilahommista korkeakoulutuksen myötä siistiin sisätyöhön ja voin kertoa että tämä on ihan h*lvetin paljon raskaampaa kuin lapionvarressa heiluminen. Lisäksi työt seuraavat kotiin ja vapaalle ja lomille, koko ajan pitäisi olla tavoitettavissa. Duunarinhommat jäävät siihen kun isket lapion maahan odottamaan aamua.
Menetin syöpähoidoissa makuaistini, ja hoitajat sanoivat, että on syötävä kuitenkin sitä mikä vaan yhtään maistuu. Söin siis makeita jugurtteja ja vanukkaita, suklaata, lakritsia. Hoidoista sain vakavia haittavaikutuksia, jotka johtivat liikunnan jyrkkään vähenemiseen entiseen verrattuna. Nykyinen lääkitys lihottaa niin, etteivät normilaihdutuskeinot tunnu tehoavan. Olen varmaan niin kroonisesti stressaantunut, että kortisoli estää laihtumisen. Hese ja mäkkäri eivät koskaan ole kuuluneet tapoihini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, AP:n mielestä varmaan Hitler oli paras johtaja ikinä.
vit tu väärä ketji
Älä välitä, mullekin on käynyt noin. Naurattaa aina.😂
Minusta se oli aika osuva kommentti tähän ketjuun. Ainakin H itket sai monen ihmisen painon putoamaan todella pieniin lukemiin.
Jos lihoaminen on niin hirveä asia, niin miksi myydään lihottavia ruokia? Ihminen syö sitä, mitä on tarjolla. Jos huumeet pystytään kieltämään, miksei lihottavia ruokia? Ihminen voi tulla "riippuvaiseksi" mistä tahansa.
Todettu sydämen vajaatoiminta samaan aikaan kun alkoi vaihdevuosioireet > kaiken liikunnan väheneminen ja lohtusyöminen kun oli muka niin kamalaa + etätyöt pandemian takia, joten hyötyliikuntakin jäi vähälle.
Nyt tappelen sitten 20 ylimääräisen kilon kanssa (BMI 28) ja koitan laihduttaa, mutta tuntuu ettei mikään auta.
Vierailija kirjoitti:
Jos lihoaminen on niin hirveä asia, niin miksi myydään lihottavia ruokia? Ihminen syö sitä, mitä on tarjolla. Jos huumeet pystytään kieltämään, miksei lihottavia ruokia? Ihminen voi tulla "riippuvaiseksi" mistä tahansa.
Huumeiden kieltäminenkö sitten on auttanut niin ettei kukaan ole niistä riippuvainen? Mikä tahansa lihottaa jos sitä syö liikaa, miten edes määrittelisit mitkä ruuat on sallittuja ja mitkä ei?
Vierailija kirjoitti:
Todettu sydämen vajaatoiminta samaan aikaan kun alkoi vaihdevuosioireet > kaiken liikunnan väheneminen ja lohtusyöminen kun oli muka niin kamalaa + etätyöt pandemian takia, joten hyötyliikuntakin jäi vähälle.
Nyt tappelen sitten 20 ylimääräisen kilon kanssa (BMI 28) ja koitan laihduttaa, mutta tuntuu ettei mikään auta.
Tuskailen ihan samojen ongelmien kanssa. Olen vastikään etsinyt apua joidenkin amerikkalaislääkäreiden youtube-videoista, joilla otetaan estrogeenin väheneminen elimistössä huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Masennuin, en halunnut enää elää.
Olen kuollut sisältä. Entinen on mennyt. Sitä ei enää ole. Se ihminen on mennyttä.
Ei mitään välii.
Näin kulutan aikaa: Eppu Normaali 🎵
(korjattu)
Vierailija kirjoitti:
Masennus. Kuvittelin aina että kun saan hyvän työpaikan kaikki asiat vaan loksahtelee paikalleen. No, sain vihdoin sen työpaikan mistä olin haaveillut kauan, rahaa tuli ovista ja ikkunoista. Todellisuus iski sit samalla: työpaikka oli ihan kauhea. Johtaminen ihan järkyttävää ja työkaverit vähintään yhtä kamalia. Kaikki se mitä luulin että se asema tuo: uusia työkavereita, rahaa, statuksen, paljastui nopeasti ihan täydeksi harhaksi. Olen aina ollut entisen kaveripiirini hylkiö, eli luulin vissiin että kun saan paremman työpaikan niin olen taas kutsuvieraslistalla kahvitteluihin ja illanviettoihin. Sitäkään ei sit tapahtunut.
Jotenkin vaan kaikki hajos käsiin, istuin työpäivän jälkeen kotona kun ei ollut MITÄÄN kivaa odotettavaa, työpäivät alkoi pelottaa jo melkein heti edellisen työpäivän päätyttyä, vapaa-ajalla sitä vaan odotti että koska joutuu taas töihin. Sit siihen masennukseen vähän jätskiä, vähän heseä, pullaa ja kap
Hei kovasti tsemppiä sulle ja halaus
vit tu väärä ketji