Jokohan loppuisi se ikuinen valitus hoitajien huonoista palkoista??
https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000011272422.html
Jutussa kaksi ensihoitajaa tienaa törkeän hyvin mutta silti lisää pitäisi vielä saada! Kuitenkin työajalla voi palkallisesti nukkua, kuntoilla, lukea tai tehdä vaikka oman yrityksen hommia jos ei satu keikkoja juuri tulemaan. Toimenpiteet ja lääkitykset mitä ambulanssissa tehdään ja annetaan on tosi rajallisia, joten siihenkin nähden tosi hyvä palkka.
Kommentit (50)
Hoitajien palkat maksetaan valtion velalla.
En kehtaisi ottaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika huono on palkka, mä sain ton verran kymmenen vuotta sitten, enkä ollut vielä edes insinööriksi valmistunut.
Minä sain jo markka-aikana nettona 10 tuhatta euroa, repikää siitä , enkä ollut kuin duunari.
Mutta nyt olet työtön luuseri.
Vierailija kirjoitti:
Jutussa lukee, että työvuoro kestää 12 tuntia klo 8-20 tai 20-8. Johan sen järkikin sanoo, ettei ole potilasturvallista tehdä samoilla silmillä 24 tuntia.
Daiju. 2 eri henkilöä, toinen 12h ja toinen 24h vuoroissa. Ja saa nukkua töissä (jos aikaa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein? Vuoroja on kuussa vain seitsemän. Palkka on 5000€ plus lisät? Onhan se varmasti vastuullista ja raskasta työtä, mutta niin on moni muukin. Monet ihmiset ovat työssään vastuussa muiden terveydestä, hyvinvoinnista ja turvallisuudesta, joko suoraan, tai epäsuorasti. Vielä tuo kun kertovat, että odottelevat siellä välillä ja katsovat jotain sarjoja, kun mitään ei tapahdu.
Sori nyt vaan, mutta tuo palkka on ruhtinaallinen.
7 kertaa 24h vuoro eli 168h kuukaudessa eli viikossa koko kuun työt.
Ja suurin osa siitä menee kuin kotona olisi. Muut duunarit tekee töitä joka hetki tai tulee kitinää tai fudut! Ensihoitaja tekee tärkeää työtä, mutta palkka pitäisi tulla sen mukaan paljoko on töitä.
Vierailija kirjoitti:
Velalla ja verorahoista. Julkisella puolella kaikki saa palkan valtionvelasta ja verorahoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"kuussa työvuoroja on noin seitsemän. Vuorot kestävät 24 tuntia"
24 tuntia = 3 normaalia työvuoroa. 3 x 7 = 21 työpäivää eli sama kuin ma-pe päivätyötä tekevillä. Sillä erotuksella että 24 tunnin vuorot ovat fyysisesti paskaa.
Päivätöissä ei saa nukkua. Tuolla saa.
Vierailija kirjoitti:
Aivan kuten poliiseilla, pelastuslaitoksella ja rajavartiolaitoksella. Olisitko sielläkin vastaanottamatta palkkaa koska et kehtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein? Vuoroja on kuussa vain seitsemän. Palkka on 5000€ plus lisät? Onhan se varmasti vastuullista ja raskasta työtä, mutta niin on moni muukin. Monet ihmiset ovat työssään vastuussa muiden terveydestä, hyvinvoinnista ja turvallisuudesta, joko suoraan, tai epäsuorasti. Vielä tuo kun kertovat, että odottelevat siellä välillä ja katsovat jotain sarjoja, kun mitään ei tapahdu.
Sori nyt vaan, mutta tuo palkka on ruhtinaallinen.
7 kertaa 24h vuoro eli 168h kuukaudessa eli viikossa koko kuun työt.
Ja suurin osa siitä menee kuin kotona olisi. Muut duunarit tekee töitä joka hetki tai tulee kitinää tai fudut! Ensihoitaja tekee tärkeää työtä, mutta palkka pitäisi tulla sen mukaan paljoko on töitä.
Ahah, no mitenkäs sitten se päivystäminen? Montako ensihoitajaa olisi saatavilla jos olet koko ajan valmiudessa mutta euroakaan ei tule? No nolla kappaletta koko maassa. Daiju.
Miksi noita kommentteja alapeukutetaan jossa todetaan miten asia on - että hyvin moni sairaanhoitaja ei yllä palkoillaan tuolle tasolle. Oman työpaikan lähtöpalkka on tosiaan se 2500e eikä ole mitään vuorolisiä.
Jokainen joka on sitä mieltä että päivystämisestä ei pidä maksaa euroakaan ambulanssityössä voi ajaa sitten vaikka itse sairaalan päivystykseen kun on saanut sydänkohtauksen. Siitä vaan rattiin, mikä ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Miksi noita kommentteja alapeukutetaan jossa todetaan miten asia on - että hyvin moni sairaanhoitaja ei yllä palkoillaan tuolle tasolle. Oman työpaikan lähtöpalkka on tosiaan se 2500e eikä ole mitään vuorolisiä.
Koska ap on trolli joka on jatkanut 5 vuotta näitä aloituksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika huono on palkka, mä sain ton verran kymmenen vuotta sitten, enkä ollut vielä edes insinööriksi valmistunut.
Minä sain jo markka-aikana nettona 10 tuhatta euroa, repikää siitä , enkä ollut kuin duunari.
Mutta nyt olet työtön luuseri.
En ole olen eläkkeellä,eläke 5400 euroa netto.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen joka on sitä mieltä että päivystämisestä ei pidä maksaa euroakaan ambulanssityössä voi ajaa sitten vaikka itse sairaalan päivystykseen kun on saanut sydänkohtauksen. Siitä vaan rattiin, mikä ongelma?
Ei kukaan järkevä sitä mieltä ole.
Asiasta voisi silti puhua rehellisesti. Että ei koko ajan rehkitä, nukutaan ja relaillaan usein myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiasta voisi silti puhua rehellisesti. Että ei koko ajan rehkitä, nukutaan ja relaillaan usein myös.
Sinä et ole järkevä. Sinä trollaat kuin pikkulapsi.
Teen sairaanhoitajana osa-aikaisesti työtä. Palkka silti n. 40 000 e/vuosi. En tee yövuoroa. Usein on pitkiä vapaita. Täydellä työajalla ja yövuoroilla/juhlapyhillä voisi päästä helposti 50 000-60 000 e/vuosi. Palkat on nousseet nyt yleiskorotuksilla mielestäni ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et ole järkevä. Sinä trollaat kuin pikkulapsi.
Vai niin 😃 Oli ensimmäinen kommenttini ketjuun 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"kuussa työvuoroja on noin seitsemän. Vuorot kestävät 24 tuntia"
24 tuntia = 3 normaalia työvuoroa. 3 x 7 = 21 työpäivää eli sama kuin ma-pe päivätyötä tekevillä. Sillä erotuksella että 24 tunnin vuorot ovat fyysisesti paskaa.
Mä olen miettinyt et miksi tyyliin ensihoitajilla, palomiehillä, poliiseilla ym on tommosia järjestelyjä? Luulis että kun teet toistakymmentä tuntia samoilla silmillä töitä, ei teho ole kovin häävi...
Luulisin että varsinkin palomiehillä ja ensihoidossa on helpompi järjestää työt kun vuorojen vaihtoja on vähemmän. Aktiivisessa työssä ei kuitenkaan olla koko aikaa mutta toisaalta lähtö voi tulla milloin vain. Voi olla vuoron vaihdossa työtehtävällä, tai sitten yövuoro nukkuu ja päivävuorot hoitaa kolarit. Ja tuossakin oli että tehtävä voi kestää 7 tuntia - hankala järjestää työpäivän puitteissa, todennäköisesti ne on juuri niitä kiireellisiä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaisemmin näin olikin. Ongelma on että yhä enemmän ja enemmän on erilaisissa päivystystehtävissä hiljalleen lisääntyneet työtehtävät niin että päivystäessä ei pääse enää edes lepäämään ja varsinkin ajotehtävissä se oikeasti vaarantaa potilasturvallisuuden. Ensihoidon puolella näkyy tosi vahvasti psykiatrisen hoidon alasajo ja työtehtävät on sekä haastavampia että kestävät pidempään. Itse toivon että psykiatrian puolelle saadaan mielenterveysambulanssit käyttöön jossa päivystävä psykiatri voisi jo kentällä tehdä muutoksia lääkityksiin ja erilaisia lähetteitä ihan siellä potilaan kotona jo jolla säästyttäisiin siltä päivystysrumbalta mihin monet valitettavasti joutuvat.
Suomessa on tätä mielenterveysambulanssi-konseptia lähtenyt ajamaan mm. somelääkäri Virolainen. Käsittääkseni monessa Euroopan maassa se on jo käytössä ja se olisi ihan kaikkien etu, että haastavat mt-tapaukset ohjautuisivat heti psykiatrian puolen osaajille.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Olen ammatiltani sairaanhoitaja ja myös kokenut sellaisen anafylaksian, missä verenpaineet putosi niin että mittari ei enää pystynyt mittaamaan eikä ranteessa tuntunut pulssia (käytännössä siis yläpaineet alle 80 siinä kohtaa). Olen hyvin kiitollinen Suomelle siitä että meillä on ensihoito jonka avulla pääsin tarvitsemaani hoitoon ja nopeasti.
Siis jatkuvasti ja aina 24 tuntia? Onko tuo muka laillista ja totta?