Kummilapsen äiti maksattaa juhlatarvikkeitaan minun rahapussistani
Kyseessä tapaus joka on aina ollut tosi pihi ja nuuka, on myös minun lapseni kummi enkä ole koskaan häneltä vaatinut mitään, en edes pyytänyt juurikaan apuja koska asutaan sen verran kaukana.
Nyt hän on saamassa lokakuussa lapsen, ei siis ole vielä syntynytkään, mutta on ehtinyt jo tilaamaan multa mm. Baby showereihin kakun, rekvisiittaa ja sen päälle vielä lahja.
Nyt pyytelee että sponsoroin kastejuhliin jotain kakunkoristeita yms. Ja siihen pitäisi ilmeisesti vielä lahja päälle?
Jotenkin ymmärtäisin jos tää olisi millään tavalla vastavuoroista, mutta ei ole. Ei edes ole lapseni nimipäivinä onnitellut.
Synttäreille olen kutsunut ja niihinkin ostanut hyvin maltillisia lahjoja, eli mun mielestä ihan normaaleja.
Mutta nyt on aivan toinen ääni kellossa kun hänen lapsensa on tulossa.
Mitä hittoa mä teen? En mä voi itseäni kipeäksi maksaa ?
Kommentit (62)
Nyt kannattaa jo samantien kieltäytyä, jos sitä et tee, niin jatkossa joudut rahoittamaan kaiken. Lokkien pyynnöillä ei ole mitään rajaa. Ilmoitat, että voit olla samanlainen kummi, kuin kaverisi on lapsellesi. Mutta tosiaan kasvata selkäranka, kieltäydy kohteliaasti ja todennäköisesti lokki etsii seuraavan uhrin eikä edes pyydä sinua kummiksi enää, kun huomaa ettei sponsorointi toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy eroamassa kirkosta, niin saat syyn kieltäytyä kummiudesta, tulee muuten kalliksi vuosien mittaan noilla oireilla.
Jos olisin tiennyt etukäteen tän, niin olisin oikeesti eronnut kiekosta
""""" vielä kerkiät erota ... ja tulevana vuonna et maksa enää edes kirkollisveroa ja säästät monta monta satasta siinä... jos et osaa erota niin ystävä lypsää kummilapsen tapauksessa vielä ylioppilas juhliinkin. Kun et osaa sanoa ei niin olet hyvä lypsykohde... siis täys tossu.
Vierailija kirjoitti:
Suostu kummiksi, jos saat hommasta kunnon palkan.
Itse opin kerrasta: en suostu kummiksi enää ikinä!
Sama täällä ...olen kummi vasten tahtoani ....vanhemmat tiesivät että olen vähän rahakkaampi kuin he niin lykkäsivät minut kummiksi.... sitten alkoi naukuminen Peppi tarttee sitä Peppi tarttee tätä ... jooo kummihan voi ostaa.. Jos jotain ostettiin minun rahoilla niin koskaan ei edes kiitosta tullut. Tämä oli viimeinen pisara kun ostin Pepille (6v) kesä puseron niin pikkuneiti oli sen myynyt naapurin typykälle ja sanonut että kyllä kummi ostaa hänelle uuden. EIPÄ KUMMI ENÄÄ OSTANUT ... eikä tuon jälkeen ole enää antanut edes kesäkukkia... Peppi on nykyään 30v.
Kaikenlaisia loisia sitä onkin. Välit tulehtuu jossain vaiheessa tuolla menolla.
Yllättävän moni tuntuu suostuneen kummiksi vasten tahtoaan. Uskomatonta! Miksette osaa sanoa ei? Kummiudesta voi ilman muuta kieltäytyäkin.
Erosin kirkosta ennen kuin yksikään kavereista sai lapsia. Helppo syy olla suostumatta kummiksi. Ja tosiaan tämän voi myös valehdella, kuten joku kirjoitti. Tosin joku kehotti liittymään hetkeksi takaisin kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suostu kummiksi, jos saat hommasta kunnon palkan.
Itse opin kerrasta: en suostu kummiksi enää ikinä!
Sama täällä ...olen kummi vasten tahtoani ....vanhemmat tiesivät että olen vähän rahakkaampi kuin he niin lykkäsivät minut kummiksi.... sitten alkoi naukuminen Peppi tarttee sitä Peppi tarttee tätä ... jooo kummihan voi ostaa.. Jos jotain ostettiin minun rahoilla niin koskaan ei edes kiitosta tullut. Tämä oli viimeinen pisara kun ostin Pepille (6v) kesä puseron niin pikkuneiti oli sen myynyt naapurin typykälle ja sanonut että kyllä kummi ostaa hänelle uuden. EIPÄ KUMMI ENÄÄ OSTANUT ... eikä tuon jälkeen ole enää antanut edes kesäkukkia... Peppi on nykyään 30v.
6-vuotias oppinut jo vanhempien kautta lokiksi. Onhan toi "kummi ostaa uuden" väkisinkin vanhemmilta opittu.
En ymmärrä, miten vaikeaa on kiittää lahjoista. Pieni lapsi ei osaa itse kiittää, joten se on vanhempien tehtävä.
Mulla on kaksi kummilasta, joista vanhempi asuu ulkomailla. Alkuvuosina lähetin lahjoja, mutta koskaan ei tullut kiitosta. En edes tiedä menikö paketit perille. Lopetin sitten muutaman vuoden jälkeen sen. Nyt olen kirkosta eronnut, niin enää ei kirkolliseksi kummiksi pyydetä. Mutta taitaa tämän päivän nimiäisissäkin olla tapana, että lapsella on kummit.
Kummi EI ole lahja-automaatti. Eikä hänellä ole mitään velvollisuutta maksaa lapsen kuluja. Harmi kun entisestä kunniatehtävästä on tullut taakka. Ja miksi ihmeessä Suomessa pidetään baby showereita? Jenkeissä ei ole äitiyspakkauksia, mutta Suomessa on. Miksi sitä tavaraa pitää haalia muilta? Pahimmassa tapauksessa vuoden sisään on polttarit, häät ja baby showerit, siinä on vieraallakin maksettavaa.
"on myös minun lapseni kummi". No, tähän on hyvä vedota. Pystyt panostamaan kummilapseen rahallisesti saman verran, kun hänkin on panostanut kummilapseensa. Jos pokkaa riittää niin alat vaan vastaamaan että onnistuu,jos hän sitten ostaa sinun lapselle iPhonen yms.
Vierailija kirjoitti:
Erosin kirkosta ennen kuin yksikään kavereista sai lapsia. Helppo syy olla suostumatta kummiksi. Ja tosiaan tämän voi myös valehdella, kuten joku kirjoitti. Tosin joku kehotti liittymään hetkeksi takaisin kirkkoon.
Et ole ilmeisesti vielä ehtinyt perehtyä nimiäiskulttuuriin. Sielläkin on "kummeja", ihan sama kuuluuko vai ei kuulu kirkkoon.
Olen viiden lapsen kummi. Yksikään vanhemmista ei ole pyytänyt sponsorointia ja lahjatkin olen voinut päättää ihan itse.
Ap, sinä et siis osaa esittää hänelle seuraavia kysymyksiä ja kieltäytyä:
-Miksi minun pitäisi hankkia sinun lapsesi Baby showereihin kakku, rekvisiitat ja lahja?
Vastaus: Ei ole minun asiani hankkia tällaisia, lahjan toki voin tuoda, jos osallistun tilaisuuteen.
-Miksi minun pitäisi ostaa sinulle kakunkoristeetkin? Etkö sinä itse hanki kakkusi ja koristeesi?
Vastaus: En aio hankkia tällaisia.
Miksi sinä ap alkaisit rahoittamaan vieraan ihmisen lapsensaantia? Eikö ihmiset osaa enää kieltäytyä mistään rahan lypsämisestä?
No et vaan maksa. Minulla kummilapsen äiti pyysi lapsen juhliin leipomaan pikkuleipiä, tietysti niin että olisin myös tarpeet maksanut. Kerroin että en ikinä ole niitä leiponut, että otatko riskin kun eivät varmaankaan onnistu. Ei ottanut. Nakitti jonkun muun. Eikä toiste pyytänyt.
No eihän se sun pörssille pääse. Sinä olet se joka maksaa, mikäli suostut!
Tässä sulle valmis viesti:
"Hei! Nyt vaikuttaa siltä, että meillä on vähän eri käsitys siitä, mitä kummius pitää sisällään. Olen kummiksi ryhtyessäni olettanut sen vähän vastaavanlaiseksi rooliksi mitä sinullakin on lapseni elämässä. Jos olet odottanut minun ottavan isompaa roolia, varsinkaan rahallisesti, niin joudun tuottamaan pettymyksen. Olen mielelläni läsnä lapsen elämässä mutta kastejuhlien järjestelyt ja kustannukset eivät mielestäni kuulu minulle. Jos odotat toisenlaista kummiutta, niin ymmärrän kyllä jos haluat pyytää kummiksi jotain muuta henkilöä."
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat lainanneet yhden kerjäystavan Amerikasta. Ennen vanhaan käytiin syntymän jälkeen muutaman kuukauden päästä varpajaisissa ja vietiin vaikka pullaa ja vauvalle itsekudottu villavaate. Kastejuhla sukulaisille ja ehkä naapureille.
Joo, esim. rotinat on unohdettu. Karjalainen perinne, lapsen synnyttyä vietiin kotiin täytekakku, pullakranssi ym hyvää ja vauvalle lelu tai vaate. Kannattaisi elvyttää tuo perinne.
Vierailija kirjoitti:
Olen viiden lapsen kummi. Yksikään vanhemmista ei ole pyytänyt sponsorointia ja lahjatkin olen voinut päättää ihan itse.
Mun yhden kummilapsen isä halusi minut kummiksi rahan takia. Eivät koskaan ole rahoistani hyötyneet.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa lapanen
Emaptiasi säkenöi niin että aurinkokin on sen rinnalla himmeä.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa lapanen
Empatiasi säkenöi niin että aurinkokin on sen rinnalla himmeä.
Ei käyty varpajaisissa vaan pyhissäpirteissä tai muuten vietiin vauvaperheelle rotinoita tai muuta lapsen syntymän jälkeen. Varpajaiset olivat isän juhla omien kavereitten kesken.