Kummilapsen äiti maksattaa juhlatarvikkeitaan minun rahapussistani
Kyseessä tapaus joka on aina ollut tosi pihi ja nuuka, on myös minun lapseni kummi enkä ole koskaan häneltä vaatinut mitään, en edes pyytänyt juurikaan apuja koska asutaan sen verran kaukana.
Nyt hän on saamassa lokakuussa lapsen, ei siis ole vielä syntynytkään, mutta on ehtinyt jo tilaamaan multa mm. Baby showereihin kakun, rekvisiittaa ja sen päälle vielä lahja.
Nyt pyytelee että sponsoroin kastejuhliin jotain kakunkoristeita yms. Ja siihen pitäisi ilmeisesti vielä lahja päälle?
Jotenkin ymmärtäisin jos tää olisi millään tavalla vastavuoroista, mutta ei ole. Ei edes ole lapseni nimipäivinä onnitellut.
Synttäreille olen kutsunut ja niihinkin ostanut hyvin maltillisia lahjoja, eli mun mielestä ihan normaaleja.
Mutta nyt on aivan toinen ääni kellossa kun hänen lapsensa on tulossa.
Mitä hittoa mä teen? En mä voi itseäni kipeäksi maksaa ?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
No sano ettei ole sinun tehtäväsi maksaa yhtään mitään, ihan itse kaikki järjestetään. Toisaalta toki jos itse haluat voit tarjoutua auttamaan ristiäisissä, muttet ole mitenkään velvollinen tekemään yhtään mitään
Saati velvollinen maksamaan yhtään mitään.
- sivusta
Tee kakku lahjaksi. Ja sillä selvä. Jos tulet olemaan sen lapsen kummi, niin laita rajat heti. Ja teet kummisuhteen lapseen. Eikä äitiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos hinnasta olette sopineet,niin ei kai sulla haittaa jos se jotain juttuja sulta sit tilaa? Pyydät tarpeeksi rahaa, et oot tyytyväinen. Vai ilmaseksiko se sulta saa kakut ja rekvisiitta? Siinä vaiheessa voit kattoa peiliin jos kiukuttaa.
Eikun nimenomaan sanoi että voinko sponsoroida eli mun pitäis maksaa
Hän voi pyytää sponsorointia omalta perheeltään. Sinun hommasi ei ole maksaa jonkun babyshowereita.
Olen sitä ikäluokkaa, että mitään shovereita vietetty. Esikoisen ristiäisiin leipoi äitini ja anoppi ja isosisko, josta tuli sylikummi. Itse halusivat järjestää. Äitini halusi myös ostaa kukat. Meillä ei ollut rahasta kiinni. Tämä oli 1998.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos hinnasta olette sopineet,niin ei kai sulla haittaa jos se jotain juttuja sulta sit tilaa? Pyydät tarpeeksi rahaa, et oot tyytyväinen. Vai ilmaseksiko se sulta saa kakut ja rekvisiitta? Siinä vaiheessa voit kattoa peiliin jos kiukuttaa.
Tuohon vastaat että "valitettavasti en voi auttaa". Harjoittele vaikka peilin edessä tuota lausetta niin kauan, että sujuu. Ei tietenkään ole sinun asiasi sponsoroida jotain baby showereita. Eihän ne ole edes suomalainen tapa, ei niitä tarvitse järjestää.
Järjestääkö hän itse baby showereita? Eikö ne yleensä ole kavereiden järkkäämä yllätys tulevalle äidille?
Vierailija kirjoitti:
Tee kakku lahjaksi. Ja sillä selvä. Jos tulet olemaan sen lapsen kummi, niin laita rajat heti. Ja teet kummisuhteen lapseen. Eikä äitiin.
No älä todellakaan tee mitään kakkua. Mitään baby showereita ei tarvita. Jos joku sellasiet haluaa niin järjestää itse. Kummien tehtäviin ei kuulu baby showerit.
Eikö nuo vauvasuihkut järjestä joku muu sukulainen tsi ystävä eikä juhlakalu itse?
Vastaat sille tyyliin "varmaan olet jo itsekin huomannut, että lapsen saanti ei ole halpaa huvia, ja lapsen kasvattaminen vasta maksaakin, sitten jotain epämääräistä lapsilisistä/vakuutuksista/harrastuskuluista/talvihaalareista... joten varmaan ymmärrät, että ylimääräistä rahaa ei paljoa ole. Varmaan olitkin ajatellut jakaa kustannukset meidän showereihin osallisuvien kesken."
Tai mitä tahansa, mutta tee selväksi, ettet aio maksaa mitään överitoiveita. Tai et ehkä pääsekään osallistumaan kun pitääkin mennä jonnekin?
Suostu kummiksi, jos saat hommasta kunnon palkan.
Itse opin kerrasta: en suostu kummiksi enää ikinä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä todellakaan tee mitään kakkua. Mitään baby showereita ei tarvita. Jos joku sellasiet haluaa niin järjestää itse. Kummien tehtäviin ei kuulu baby showerit.
Ei kuulu, mutta ilmeisesti ovat ystäviä. Voi hän jäädä pois juhlista. Itse menisin ystävän babyshoweriin, vaikka en tajua,enkä aika nata niitä ollenkaan.
Suomalaiset ovat lainanneet yhden kerjäystavan Amerikasta. Ennen vanhaan käytiin syntymän jälkeen muutaman kuukauden päästä varpajaisissa ja vietiin vaikka pullaa ja vauvalle itsekudottu villavaate. Kastejuhla sukulaisille ja ehkä naapureille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu, mutta ilmeisesti ovat ystäviä. Voi hän jäädä pois juhlista. Itse menisin ystävän babyshoweriin, vaikka en tajua,enkä aika nata niitä ollenkaan.
Aika nata= kannata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen vastaat sit vaan kyllä tai ei. Ja eipä siinä sen kummempaa.
Kummin tehtävä on vain kristillinen kasvatus, mutta ei vastasyntyneelle.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat lainanneet yhden kerjäystavan Amerikasta. Ennen vanhaan käytiin syntymän jälkeen muutaman kuukauden päästä varpajaisissa ja vietiin vaikka pullaa ja vauvalle itsekudottu villavaate. Kastejuhla sukulaisille ja ehkä naapureille.
Ruokaa/pullaa jne vauvaperheelle = rotinat.
Varpajaiset on isien juttuja, vietetään heti lapsen synnyttyä.
Äitì tilaa tai tekee tarjoilut juhlaansa. Vieraat varmaaan tuovat pakkolistan mukaisia tavaroita tulevalle vauvalle. Aika noloa.
Ymmärtäisin, jos annettaisiin kierrätettyjä vaatteita ja vauvan tarvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo vauvasuihkut järjestä joku muu sukulainen tsi ystävä eikä juhlakalu itse?
Ei niitä kyllä juhlakalu pyytele.
Suku saa maksaa. Ainakin itse olen mummuna onnellinen, että saan auttaa rahoittamalla vaunu- ja turvakaukalo-ostoja yms. Ainoalle lapselle ja hänen lapselleen tuo on vain ennakkoperintöä. Ei kummit ja ystävät ole rahasampoja.
Kasvatat itsellesi selkärangan. Kerrot aivan suoraan, että babyshowerit ovat amerikkalaista hömpötystä etkä aio osallistua siihen millään tavalla. Hakekoon äitiysavustuspakkauksen niin kuin muutkin. Voit myös kertoa, että olet eronnut kirkosta, joten et voi olla kummi. Sitä hän ei voi mitenkään tarkistaa, joten pieni valkoinen valhe tässä sallittakoon.
En suostuisi mitään kakkuja ym ostamaan ja on vielä ehdit kieltäytyä tulevan vauvan kummiudesta. Olen kerran kieltäytynyt kun mulla oli sukulaislapsia joiden kummi olen.