Helle pilaa loman :(
Olen nyt kolmatta viikkoa lomalla ja koko he*vetin ajan on ollut hellettä. Mitään ei pysty, eikä jaksa ulkona tehdä, eikä huvita edes lähteä mihinkään, kun joka paikassa on kuuma ja aurinko paistaa taivaan täydeltä. Kotona onneksi ei ole kuuma ja täällä olenkin puuhannut kaappien siivouksia yms. Onneksi pääsee viikon päästä töihin.
Kommentit (107)
Köyhyys sen loman pilaa. Meillä on ilmalämpöpumppu ja sisällä 23 astetta. Sellainen kannattaa siis hankkia. Tai sitten rahalla voi ostaa matkan jonnekin viileään paikkaan. Näinhän meille helteen ystävillekin aina sanotaan, että mitäs täällä märisette, senkun pakkaatte laukut ja vaikka muutatte lämpimään. Sama toisinpäin. Katse viileille seuduille.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys sen loman pilaa. Meillä on ilmalämpöpumppu ja sisällä 23 astetta. Sellainen kannattaa siis hankkia. Tai sitten rahalla voi ostaa matkan jonnekin viileään paikkaan. Näinhän meille helteen ystävillekin aina sanotaan, että mitäs täällä märisette, senkun pakkaatte laukut ja vaikka muutatte lämpimään. Sama toisinpäin. Katse viileille seuduille.
Meidän tulot on 140ke/vuosi mutta emme ole vielä ikinä tarvinneet ilppiä Suomessa. Turha kapistus.
Etelänkodissa on ja sitä käytetään tunti illalla jos sisälämpö on 27-29.
Ulkonahan täällä ollaan koko päivä ja yöl vaan nukutasnsisällä.
Tänään lungimpi päivä, mittarissa vain 5km
Vierailija kirjoitti:
Miksi helteen ystävä viilentää asuntonsa?
Tässä nyt näitä hellekeskusteluja sieltä täältä seuranneena tyypillinen helteen rakastaja siirtyy ilmastoidulla autolla paikasta toiseen. Viihtyy hetken ulkona, yleensä varjossa istuen. Ehkä voi käydä juomassa jotain viileää tai syömässä jäätelön aurinkoisella terassilla kaupungilla. Uimassakin voi pulahdella viilentymässä. Ulkona vietetty aika on kuitenkin hetkittäistä ja pääasiassa viihtyy viilennetyissä sisätiloissa. Eli päivät menee eri tavoin viilennystä hakien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi helteen ystävä viilentää asuntonsa?
Tässä nyt näitä hellekeskusteluja sieltä täältä seuranneena tyypillinen helteen rakastaja siirtyy ilmastoidulla autolla paikasta toiseen. Viihtyy hetken ulkona, yleensä varjossa istuen. Ehkä voi käydä juomassa jotain viileää tai syömässä jäätelön aurinkoisella terassilla kaupungilla. Uimassakin voi pulahdella viilentymässä. Ulkona vietetty aika on kuitenkin hetkittäistä ja pääasiassa viihtyy viilennetyissä sisätiloissa. Eli päivät menee
Olen vastannut tähänkin ketjuun jo muutaman kerran ettemme tarvitse viilennystä vaan rakastamme lämpöä. 28-37 varjossa on meillä täällä etelässä ja olemme ulkona 07-22. Myös tekemässä töitä kuten niittämässä heinää, kasvimaalla, ajamassa ruohoa, rakentamassa allasta jne. Sisällä vain nukutaan ja käydään vessassa.
En pidä kylmistä juomista! Jäätelöä syön ympäri vuoden. Autossa jäähdytys pois ettei tule kurkku kipeäksi. jne
Koittakaa nyt saamari tajuta se, ettei kaikki ihmiset vaan kestä kuumuutta. Joskus luin lehtijutun Japanilaisesta naisesta, joka oli muuttanut suomeen pelkästään sen takia ettei kestä kuumaa. Eikä ollu läski.
Mä olen LAPSESTA ASTI ollut huono kestämään lämpöä, mun vanhemmat joutui huomioimaan sen minussa jo alusta alkaen, veljeni ei oireillut samalla tavalla kuumuudesta lapsena kuin minä. Iän myötä mulla on hieman kasvanut se sietokyky kuumuuteen, mutta edelleenkin se on heikko. Esimerkiksi autolla ajaessa on nyt käynyt niin, että vaikka ilmastointi höökää mua päin, mua huippaa SILTI koska aurinko porottaa päin ihoa myös.Olen joutunut ajamaan johonkin varjopaikkaan tekemään hengitysharjoituksia, koska enhän mä nyt saa autolla ajaa jos pyörryttää!
Ja olen kyllä koko ajan käynyt ulkona ja ollut liikunnallinen helteilläkin, mutta mulla se ulkona liikkuminen helteillä on sitä että kierrän uimapuku päällä mekon alla ympäri jotain järveä johon pulahdan välillä, jotta jaksan taas märkänä kävellä lisää. En voi mennä ravintolaan syömään tai mitään tulikuumia museoita kiertelemään ollenkaan.
Uskokaa jo, helteet ei sovi kaikille, sen takia ihmisiä kuolee helteisiin jatkuvasti ympäri maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Koittakaa nyt saamari tajuta se, ettei kaikki ihmiset vaan kestä kuumuutta. Joskus luin lehtijutun Japanilaisesta naisesta, joka oli muuttanut suomeen pelkästään sen takia ettei kestä kuumaa. Eikä ollu läski.
Mä olen LAPSESTA ASTI ollut huono kestämään lämpöä, mun vanhemmat joutui huomioimaan sen minussa jo alusta alkaen, veljeni ei oireillut samalla tavalla kuumuudesta lapsena kuin minä. Iän myötä mulla on hieman kasvanut se sietokyky kuumuuteen, mutta edelleenkin se on heikko. Esimerkiksi autolla ajaessa on nyt käynyt niin, että vaikka ilmastointi höökää mua päin, mua huippaa SILTI koska aurinko porottaa päin ihoa myös.Olen joutunut ajamaan johonkin varjopaikkaan tekemään hengitysharjoituksia, koska enhän mä nyt saa autolla ajaa jos pyörryttää!
Ja olen kyllä koko ajan käynyt ulkona ja ollut liikunnallinen helteilläkin, mutta mulla se ulkona liikkuminen helteillä on sitä että kierrän uimapuku päällä mekon alla ympäri
Ja ihan sama monilla meillä jotka emme kestä kylmää, sadetta ja tuulta!
Tosin meillä paska tilanne kestää 10kk eikä 3 vkoa
Suomalaiset on niin junttia kansaa, että koko ajan valitetaan säästä. Koittakaa nyt kestää pari kuukautta, kun kaikki muut kuukaudet on loskaa, pimeyttä ja kaamosta.
Miettikää miten huonosti Suomellekin käy kun ihmiset vie rahansa lämpimiin maihin paetakseen jatkuvaa kylmyyttä.
Sää on asennekysymys. Ite asun kerrostalossa jossa ei oo mitään viilentimiä. Painun rannalle vilvoittelemaan ja ongelma selvitetty. Kesällä muutenkin kannattaa olla enemmän ulkona.