Helle pilaa loman :(
Olen nyt kolmatta viikkoa lomalla ja koko he*vetin ajan on ollut hellettä. Mitään ei pysty, eikä jaksa ulkona tehdä, eikä huvita edes lähteä mihinkään, kun joka paikassa on kuuma ja aurinko paistaa taivaan täydeltä. Kotona onneksi ei ole kuuma ja täällä olenkin puuhannut kaappien siivouksia yms. Onneksi pääsee viikon päästä töihin.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanat säät! Tällaista saisi olla vuoden ympäri.
Niinpä ja olisi ihanaa jos lämpötila ei koskaan laskisi alle +30 asteen. Mitä kuumempi ulkona on, sitä enemmän mä nautin, koska mulla on oma ilppi ja voin köllötellä sen edessä. Lisää vaan hellettä ja korkeampia lämpötiloja!
Mutta ethän sä sitten nauti helteistä, jos kerran viilennät ilmaa! Mun äiti nauttii helteistä. Hänellä on ilppi, mutta laittaa sen päälle vain jos on vieraita tai esimerkiksi mä yötä hänen luonaan. Hän nauttii nukkua vaikka yli 30 asteisessa kämpässä. Sä et oo true hellefani.
MÄ laitan autossakin lämmöt täysille näillä keleillä on kiva ajaa perse hiessä kotonakin on lämmitys päällä hikoilen h
Tuo onkin ihan järkeenkäypää. Autossa (polttomoottoriautossa) se lämmityslaitteen antama lämmitys tehdään polttoaineella ja syntyy autolla ajettaessa ikäänkuin sivutuotteena. Mutta jos sulla ei ole lämmityslaite ajaessa päällä, kaikki se kalliilla polttoaineella tehty lämpö menisi hukkaan!! Siksi lämmityslaite aina ajaessa täysillä päälle! Muista, se on sun maksamalla polttoaineella tehty, älä päästä sitä hukkaan!!
Vierailija kirjoitti:
Kukaan normaalijärkinen ei pidä tästä porottavasta kuumasta paskasta. Kerrostaloasunnoissa +30c sisällä ja ulkoa tulee lisää kuumaa ilmaa sisälle koko päivän. Mutta tännehän kokoontuvatkin aina helletrollit kun kuumuusaallot iskevät. Näille ei ole olemassa normaalilämpöä, kaiken pitää vähintään olla +28c ja nurmikon muuttua keltaiseksi että on "kunnon kesäilma"
Kumma etteivät nämä trollit ikinä painu etelän +40c maihin nauttimaan siitä "kunnon kesäilmasta"
Käynhän minä niissäkin, mutta kun kotonakin pitää esim. pihahommia tehdä niin ei sitä koko lomaa voi muualla viettää.
Moni hellehullu vakuuttelee täällä pitävänsä kuumasta kelistä, mutta silti kehuskelee, kun kotona on lämpötila vain 21 astetta. Ilmeisesti tämä hellehulluus on jonkinlaista vieraantumista todellisuudesta. Moni paistuu hitaasti kerrostaloasunnoissaan, johon ei saa edes asentaa mitään ilppejä. Siirrettävät toosat ovat kovaäänisiä, ja vaikutus on kyseenalainen, etenkin jos se huoneiston ainoa ikkuna on etelään/länteen.
Harvassa ovat ne ihmiset, jotka oikeasti pitävät kuumassa ilmassa oleilusta 24/7, toki näitäkin varmasti muutama Suomesta löytyy.
Mutta hellehullu nauttii ja porskuttaa, irvailee palstalla läskeille, köyhille ja huonokuntoisille tolkun ilmojen ystäville viilennetystä asunnostaan. Eikä haittaa, että ne ilpit vain kiihdyttävät ilmastonmuutosta, koska helteellä on niin ihanaa. 
Jos joku tosissaan toivoo näitä ilmoja ympärivuotiseksi, Suomi on täysin väärä maa asua. Valinnanvaraa kyllä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Näillä keleillä on hyvä olla vain mökillä, veden äärellä. Kaupungissa aivan liian kuuma tehdä yhtään mitään, jos ei halua pysytellä vain ostoskeskuksissa tai muissa ilmastoiduissa tiloissa. Onneksi ensi viikolle luvattu jo hieman maltillisempia lämpötiloja.
Mulla oli joskus mökki ihan merenrannalla, vain pieni kävelymatka mereen. Alkukesällä siellä oli ihanan viileetä ja oli ihanaa saunasta mennä kylmään veteen uimaan. Mutta sitten kun merikin lämpeni, siellä oli todella tukalaa. Kosteaa ja trooppista, seisova ilma kun ei mökissä ollut mitään koneellista ilmanvaihtoakaan. Toki oloa pääsi helpottamaan pulahtamalla mereen, mutta sitten kun tuli sinilevää ja vesi muistutti hernekeittoa, ei sekään ollut aina mahdollista. Sadevesitynnyreistä sitten lokinpaskaista vettä huljutettiin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ja sieltä sitten trolli taas tuplapeukuttaa lapsellisia kuumushehkutus-viestejä. Hoh hoi taas..Lyön vetoa että nämä ovat samoja vajaita jotka kilpailevat siitä kuka voi syödä tulisinta mössöä.
Kyllä, sama psykologinen profiili! :D
Vihaan hellettä, asunnossa sisällä pian 30 astetta lämmintä ja yöt ovat yhtä tuskaa. En ole ylipainoinen, kun joku kuitenkin luulee, että vain lihavat ja ylipainoiset eivät siedä hellettä. Väärin. Helteen vihaaminen ei korreloi kehonpainon kanssa.
Vaikka vihaan näitä säitä, niin liikkumisesta en luovu nytkään. Lähden lenkille aamulla neljältä, silloin ulkona pystyy vielä olemaan, jopa tekemään rankan lenkin. Eilenkin kävin pyöräilemässä vajaan kahden tunnin lenkin, sen jälkeen kylmään suihkuun. Oli pitkään hyvä fiilis. Iltaa kohden tuska kasvaa.
Odotan syksyä, sateita, tuulta, viileää säätä.
+25 tasan olisi paras kesäkeli. Suomessa on kehno ilmasto. Lämpötila soutaa ja huopaa eikä ehdi tottua ikinä säähän. Ainoa plussa on kyllä ettei tarvitse lämmittää taloa polttamalla puita yötä päivää.
Koska "Ei sitä tarvi Suomessa"
Itse ostin kesän 2018 jälkeen tehokkaan ilmastointikoneen joka hajosi tänä kesänä ja heti tilasin uuden. Hyvin viilenee koti ja ei tarvi kärsiä. Päivällä voikin nauttia lämmöstä
Minäkin olin ennen kova valittamaan ja pahoitin mieleni millon mistäkin. Olen kuitenkin saanut käännettyä ajatusmaailmani kovalla työllä, ja nykyään etsin jokaisesta asiasta jotain hyvää. Esimerkiksi:
Kylmät kesäsäät = oikein hyvät lenkkeilykelit, hyvä tehdä pihatöitä kun ei hiki valu
Kuumat kesäsäät = hyvää aikaa tehdä sisällä viileässä jotain, uloskin voi mennä kunhan muistaa juoda, laittaa hatun ja kevyet vaatteet. Kuumastakin voi oppia nauttimaan, vähän kerrallaan. Lenkillä käyn aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Suomen kesä on lyhyt mutta niin kaunis.
Voimia kaikille, joita helle koettelee!
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olin ennen kova valittamaan ja pahoitin mieleni millon mistäkin. Olen kuitenkin saanut käännettyä ajatusmaailmani kovalla työllä, ja nykyään etsin jokaisesta asiasta jotain hyvää. Esimerkiksi:
Kylmät kesäsäät = oikein hyvät lenkkeilykelit, hyvä tehdä pihatöitä kun ei hiki valu
Kuumat kesäsäät = hyvää aikaa tehdä sisällä viileässä jotain, uloskin voi mennä kunhan muistaa juoda, laittaa hatun ja kevyet vaatteet. Kuumastakin voi oppia nauttimaan, vähän kerrallaan. Lenkillä käyn aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Suomen kesä on lyhyt mutta niin kaunis.
Voimia kaikille, joita helle koettelee!
Se on kiva jos kotona on edes viileää. Itselläni on jo kohta kaksi viikkoa ollut 28 astetta sisälläkin, eikä se tule laskemaan ennen syyskuuta ellei satu tulemaan viileää loppukesää.
Ulkoilen aamulla anivarhain (teen pihatöitä ja pyöräilen). Ei ole kuuma, ei itikoitakaan pihassa.
Myös illalla käydään pyöräilemässä tai metsälenkeillä.
Päivät sisäilen. Pidetään talo vilpoisena tuulettamalla oikeaan aikaan. Pystyy kivasti elämään hellekauden läpi, varsinkin meikäläisen yökukkujaluonteella (eläkeläinen saa kukkua kun kukuttaa ja nukkua kun nukuttaa).
Ymmärrän kerrostaloasumisen hankaluudet helteellä. Ainut, mikä auttaa, on tehokas viilennin, edes tuuletus yöllä ei toimi, ellei saa läpivetoa. On kokemusta tästä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hellevihaaja pitää lomansa kesällä? Puhumattakaan, että lähtee johonkin lämpimään?
No tyhmyyttään tietysti, eikä matalalla äo:lla edesvahingosta viisastu. Ei säälipisteitä tälläkään kertaa.
No, työpaikan sääntöjen ja vuosilomalain mukaan suurin osa lomapäivistä nyt vaan on pidettävä kesällä, sori siitä. Juu, tiedän: mikset vaan ota sitä kuuta sieltä taivaalta? Voi hyvänen aika taas kerran.
Jos itse kävisit töissä niin tietäisit ettei lomiaan voi aina valita. Mitään läppärillä istuskelua ilmastoidussa toimistossa 9-14 ei lasketa työksi vaikka siitä joku varmaan rahaa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
No miks ihmeessä pidät lomaa heinäkuussa? Ihan perus, että heinäkuussa on hellettä.
Jos itse kävisit töissä niin tietäisit ettei lomiaan voi aina valita. Mitään läppärillä istuskelua ilmastoidussa toimistossa 9-14 ei lasketa työksi vaikka siitä joku varmaan rahaa maksaa.
Kyllä kieltämättä vituttaa tää helleputki. Ei tästä kukaan oikeasti nauti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miks ihmeessä pidät lomaa heinäkuussa? Ihan perus, että heinäkuussa on hellettä.
Tietenkin lasketaan.
Ja sitten töihin palatessa pitää muistaa kehua kuorossa että olipa mahtavat lomasäät kerrankin.
Ohis. Lehmät kuulemma alkavat osoittaa stressin oireita jo navetan lämpötilan ylittäessä 20 astetta!
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Lehmät kuulemma alkavat osoittaa stressin oireita jo navetan lämpötilan ylittäessä 20 astetta!
AV-lehmät on hellevihaajia
Mää nautin helteistä. Kämpilla +30 astetta mut ei haittaa. Ei ole kolotuksia eikä suonenvetoja. Pystyy nukkuu paljain varpain, harvinaista herkkua. Koko ajan läpiveto päällänsä ja öisin makoilen märän pyyhkeen alla, nam.