Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näitä ruokia EI TEE KUKAAN itse kotona:

Vierailija
21.07.2025 |

Maksalaatikko

Hernekeitto

Kalapuikot

Leipä

Makkara tai nakki

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkejä ruoista, joita harvemmin tehdään kotona:

Sushi:

Vaatii tarkkaa riisin valmistusta ja raaka-aineiden käsittelyä, ja erikoistyökaluja.

Croissantit:

Pitkä ja työläs prosessi taikinan valmistuksessa, vaatii taitoa ja aikaa.

Hampurilaispihvit:

Vaikka pihvien tekeminen on helppoa, monimutkaiset hampurilaiskastikkeet ja -täytteet voivat olla aikaa vieviä.

Karjalanpaisti/pataruoat:

Pitkään haudutetut ruoat vaativat aikaa ja usein erikoistyökaluja, kuten painekeitintä.

Ramen:

Aasialainen nuudelikeitto, jonka valmistus voi olla monimutkaista erikoisliemien ja lisukkeiden vuoksi.

Erilaiset erikoiskeitot:

Esimerkiksi pho tai muut aasialaiset keitot, jotka vaativat pitkän valmistusajan ja erikoisainesosia

Vierailija
2/45 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen hernekeittoa, leipää ja kalapihvejä, jotka ovat kuin kalapuikot, mutta kaksinkertaisia.

Kerran olen syönyt itse tehtyä makkaraa, ja se oli kyllä erityisen herkullista. Siinä oli joku todella hyvin siihen lihaan sopiva yrtti mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä monimutkaista on hampurilaisissa? 

Vierailija
4/45 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on kun on pakko noita AI-kommentteja kirjoittaa keskustelupalstalle? Niitä on ärsyttävää lukea. Jos haluan keskustella tekoälyn kanssa, avaan tekoälyn. Jos haluan keskustella ihmisen kanssa, menen keskustelupalstalle.

Vierailija
5/45 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi ei? Maksalaatikkoon voi laittaa esim. hirvenvasan maksaa, hernekeitto on helppoa tehdä vaikka purjehdusreissulla laittamalla edellisenä iltana herneet likoamaan.

Ja ettei kukaan leipoisi leipää? Trolli.

Vierailija
6/45 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä v*tun väliä?

Vierailija
7/45 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juntit tekee kotona itse ruokaa

Vierailija
8/45 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehtyä makkaraa ostetaan tutulta, hernekeittoa tehdään ja leipää. Kalapuikkoja. Maksalooraa en oo kokeillut.

Vierailija
9/45 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö

Vierailija
10/45 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeittoa olen tehnyt niin vuosien aikana niin monesti, että alkaa jo kyllästyttää. Voittaa se silti purkkisopan.

Muista ap:n listauksista samoilla linjoilla. Harvoin noita enää itse tehdään.

Vierailija
11/45 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonkotsu-ramen olisin sanonut itsekin. Kellä on nyt aikaa keitellä 20 tunnin lihaliemiä keiton pohjaksi.

Pho-keittoa olen taasen tehnyt kotona, vaikka siihen meni puoli päivää ja kaikki kattilat likaisina.

Vierailija
12/45 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä teen leipää ja hernekeittoa. Maksalaatikkoa kieltämättä en ole koskaan tehnyt! Makkaroita olen vain saamelaisten nähnyt valmistavan kotioloissa. Karjalanpaistia teen vähän väliä. Mikä siinä on antaa sen olla vaan uunissa, kun on kotona? Jos on leivinuuni, niin ei tarvitse olla edes kotona koko kypsytysaikaa, koska ei se uuni sieltä ominpäin syty enää mihinkään suuntaan sen jälkeen kun puut on palaneet.

Vierailija
13/45 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt sushia. Hyvää se ei ollut, vaikka riisikin oli sushiin tarkoitettua siinä missä muutkin ainesosat wasabia myöden. Kalapuikkojakin on tullut tehtyä kalapihvin muodossa,  jauhoin ensin kalat lihamyllyllä, muotoilin pihveiksi ja pyörittelin korppujauhoissa. Hernekeittoa keitän pari kertaa kuukaudessa talvisin ja karjalanpaistia kerran vuodessa.  Muita pataruokia useammin.  Leipää leipoo mieheni, mun kontolla ovat sämpylät ja makeat leivonnaiset. Hampurilaisia tekee lapsemmekin. Maksalaatikkoa ei syö meistä kukaan, mutta verilettuja olen paistanut silloin tällöin. Teen myös tofua itse samoin kuin nuudelikeittoja.

Makkaroita en osaa tehdä itse enkä opettele.

Mutta mistä ja miksi joku noita väitteitä kehittelee?

Vierailija
14/45 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkkejä ruoista, joita harvemmin tehdään kotona:

Sushi:

Vaatii tarkkaa riisin valmistusta ja raaka-aineiden käsittelyä, ja erikoistyökaluja.

Croissantit:

Pitkä ja työläs prosessi taikinan valmistuksessa, vaatii taitoa ja aikaa.

Hampurilaispihvit:

Vaikka pihvien tekeminen on helppoa, monimutkaiset hampurilaiskastikkeet ja -täytteet voivat olla aikaa vieviä.

Karjalanpaisti/pataruoat:

Pitkään haudutetut ruoat vaativat aikaa ja usein erikoistyökaluja, kuten painekeitintä.

Ramen:

Aasialainen nuudelikeitto, jonka valmistus voi olla monimutkaista erikoisliemien ja lisukkeiden vuoksi.

Erilaiset erikoiskeitot:

Esimerkiksi pho tai muut aasialaiset keitot, jotka vaativat pitkän valmistusajan ja erikoisainesosia

Hampurilaispihvit: Tietysti itse tehtynä, kastikkeet saa kaupasta.

Karjalanpaisti/pataruoat: Eivät todellakaan vaadi painekeitintä tai muita vempaimia.

Vierailija
15/45 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä keitän hernekeittoa joka viikko ja leivon leipää tosi usein. 

Vierailija
16/45 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipää teen kerran viikossa, raakapakasteena pakkaseenkin. Hernaria oli helmikuussa ja taas teen tällä viikolla, kun mieli tekee.

Kalapuikot teen semmoisia, joita äiti lapsuudessa kasarilla sanoi kalapuikoiksi ja teki itse. Kohmeisesta seitikalikasta leikataan parin sentin potköjä. Levitetään ja paistetaan. Niin on hyvää.

Makkaraakin teen itse pari kertaa vuodessa. Kun riistaa on saatu tarpeeksi ja sitten tiettyä maalaismakkaraa alkusyksystä, jää joulupöytäänkin.

Maksalaatikko en ole koskaan yrittänyt, kun niin moni työkaveri sanoi, että turhaa touhua. Atria tekee hyvää.

Toisesta listasta teen toisinaan sushia. Ollaan tyytyväisiä, vaikkei sushimestarin opeilla valmistukkaan. Riisin keitto on vaikeeta, jos sen kanssa lähtee liikaa hifistelemään.

Ramen ja aasialaiset keitot on mieheni harrastus nyt. Tekee nuudeliakin itse.

Hampurilaiset valmistuu pojan käsissä, kun on yhdessä artesaanipaikassa töissä.

Pataruokia tulee syksyisin ja kevättalvella tehtyä. Sinne vaan hiilille muhimaan tunneiksi.

Töissä teen croisantteja pari kertaa viikossa. Alusta alkaen.

Kun perhe on ruokiin hurahtanut, niin ite tulee tehtyä.

Mestari leipuri ja muuten vaan keittiötyöntekijä.

Vierailija
17/45 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toista oli ennen, melkein kaikki tehtiin kotona jopa lapsetkin.

Vierailija
18/45 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen noita kaikkia kotona. Eikö ihmiset enää osaa laittaa ruokaa vai eivät viitsi?

Vierailija
19/45 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkaraa en ole tehnyt itse, muita olen.

Vierailija
20/45 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te oikeasti viitsitte väitellä trollin kanssa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan