Miten ihmiset pystyvät asumaan helteisissä maissa?
Joissa on koko ajan helle ympäri vuoden! Ovatko ihmiset pötköttämässä tai uimarannoilla koko ajan?
Kommentit (89)
Se on yleensä erilaista hellettä. Kuivempaa.
Ei ole sellaista paikkaa maailmassa, jossa olisi hellettä ympäri vuoden.
Meillä talot rakennetaan pitämään kaikki lämpö sisällä, heillä viileiksi.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se kuumin aika päivästä vietetään siestaa, helpottaa kummasti helteistä selviämistä.
Ja EU-apupakettia pukkaa joilla kustannetaan alhaisen verotuksen siivittämä antoisa elämä.
Osa ei pystykään. Joillakin on tuuletus, viilennys ja merituuli. Tai sisällä kuumana aikana. Mutta liian kylmä viilennys sisällä voi olla myös ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne pysy 39 asteen helteillä viileinä, vaikka olisi kaikki ovet ja ikkunaluukut kiinni aamusta iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se kuumin aika päivästä vietetään siestaa, helpottaa kummasti helteistä selviämistä.
Ja EU-apupakettia pukkaa joilla kustannetaan alhaisen verotuksen siivittämä antoisa elämä.
Tuttu kävi italiassa ja siellä tosiaan siestaa vietettiin ja elämä vaikutti kaikin puolin aika mukavalta, rennolta ja edulliselta.
Kuumaan sopeutuminen kestää noin 1014 päivää.
Kylmään sopeutuu noin kymmenessä päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Kuumaan sopeutuminen kestää noin 1014 päivää.
Kylmään sopeutuu noin kymmenessä päivässä.Kuumaan sopeutuminen kestää noin 10-14 päivää.
Kylmään sopeutuu noin kymmenessä päivässä.
Monissa maissa päivän ylin on harvoin alle +30 ja ilmakin kosteampaa eli tuntuu lämpimämmältä.
Kyllähän siellä ihmisiä kuolee kuumuuteen myös. Eikä sielläkään kaikilla ole ilmastointilaitteita, eikä kaikkialla ole edes vettä tuhlattavaksi pulikointiin. Sitten kun lämpötila voi olla yli 40 astetta niin siinä on varmaan aika nöyrä olo.
Tämän takia pyrin itse olemaan valittamatta näistä meidän helteistä. Vaikka olenkin sitä porukkaa jolla tulee helposti huono olo helteillä.
Meillä vaihtelevassa säässä juuri kun on sopeutunut kuumaan, tulee kylmä ja päinvastoin.
Mä asun hellemaassa Aasiassa. Ilmastointi on päällä kotona, työpaikalla, kaupoissa, julkisessa liikenteessä. Muuten eletään ihan normaalisti. Olen ihmetellyt kun somen mukaan suomalaiset nyt helteen aikaan eivät pysty syömään, liikkumaan ja nukkumaan kunnolla kun lämpö häiritsee elämää. Me tehdään täällä kaikkea samaa kuin muinakin vuodenaikoina, lenkkeilyynkin +35 asteessa kyllä pystyy jos vain haluaa.
San se.
Vaikka Pohjolan talvikausi voi olla rankka, en haluaisi asua ns. lämpimissä maissa...
Lämpimissä ilmastoissa ihmiset elävät kuumimpaankin vuodenaikaan ihan normaalia elämää. Käydään töissä, kaupassa, kyläillään, mitä nyt kukin tekee. Eivät ihmiset jouda rannoilla makailemaan, koska elanto pitää hankkia. Päiväsaikaan ei juuri pysty ulkona olemaan ja kuntoilut suoritetaan yleensä kuntosaleilla ja kodeissa ilmastoiduissa tiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne pysy 39 asteen helteillä viileinä, vaikka olisi kaikki ovet ja ikkunaluukut kiinni aamusta iltaan.
Kyllähän siihen kuumuuteen jollain tavalla myös tottuu, kun se jatkuu tarpeeksi pitkään. Huomasin sen silloin, oliko edelliskesä vai koska kun helle alkoi jo keväällä ja jatkui pitkälle syksyyn.
Olen erittäin huono kestämään kuumuutta, mutta silloin huomasin että aloin tottua.
Vierailija kirjoitti:
Mä asun hellemaassa Aasiassa. Ilmastointi on päällä kotona, työpaikalla, kaupoissa, julkisessa liikenteessä. Muuten eletään ihan normaalisti. Olen ihmetellyt kun somen mukaan suomalaiset nyt helteen aikaan eivät pysty syömään, liikkumaan ja nukkumaan kunnolla kun lämpö häiritsee elämää. Me tehdään täällä kaikkea samaa kuin muinakin vuodenaikoina, lenkkeilyynkin +35 asteessa kyllä pystyy jos vain haluaa.
Ei nyt kuitenkaan.
T. Thaimaassa asunut
Vierailija kirjoitti:
Ilmastointilaitteisiin ei kyllä monilla ole varaa jossain Intiassa tai Bangladeshissa.