Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset pystyvät asumaan helteisissä maissa?

Vierailija
21.07.2025 |

Joissa on koko ajan helle ympäri vuoden! Ovatko ihmiset pötköttämässä tai uimarannoilla koko ajan?

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi asua suomessa, jossa voi olla lunta lokakuusta huhtikuuhun, jatkuvaa pimeää, märkää, loskaa ja paskaa.

Ai että mä nautin kesäilloista, kun ilma on linnunmaitoa!

Vierailija
42/89 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen rakastaa hellettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orjuuden syyt on helppo ymmärtää, kun säät ovat tälläisiä.

Siirtomaaisännät ovat yksinkertaisesti todenneet, etteivät nämä ole valkoisen miehen kelejä ja menneet aurinkovarjon alle siemailemaan gin tonicia ja katselemaan kun yön timot iloisesti ahertavat kaivuuhommissa.

Vierailija
44/89 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etelä-Euroopassa asuvat ihmiset ihmettelevät miten joku voi asua Suomessa missä on aina pimeä ja suurimman osan vuotta tosi kylmä tai jopa pakkasta. 

Tosi asiassa esim etelä-Italiassa, Espanjassa tai kreikassa on ihmiselle aivan ihanteelliset olosuhteet. Kun Suomen lehdistö höpöttää jostain kauhuhelteistä niin kyse on keskipäivän lämpötiloista jolloin paikalliset ovat sisätiloissa viettämässä siestaa. 

Olin pari vuotta sitten Sisiliassa lomamatkalla heinäkuussa, ja nauroimme katketaksemme Suomen lehdistön jutuille jostain tappajahelteistä kun oikeasti paikan päällä oli keskipäivällä muutaman tunnin ajan vähän päältä 30 astetta, mutta muuten lämpötila oli siinä 23-29 välissä eli aivan täydellinen kesäsää. 

Paikalliset ovat myös oppineet sopeutumaan kuumuuteen ihan samalla tavalla kuin suomalaiset ovat sopeutuneet kylmään. Siellä talot ovat lähes poikkeuksetta kivitaloja, jotka pysyvät helteillä paremmin viileinä. Lisäksi talojen vakiovarusteisiin kuuluvat ikkunaluukut joilla estetään auringon porotus ikkunaan. Ja jos talossa ei ole ilmastointia, niin viilennys hoidetaan ikkunaluukkujen avulla niin että viileämpi yöilma pääsee viilentämään asunnon. 

Lisäksi päivän kuumimpaan aikaan ei tehdä töitä, vaan silloin vietetään siestaa tai syödään rauhallinen lounas kotona perheen kanssa. Kylät ja kaupungit ovat vilkkaita aamupäivisin ja noin kello 18 eteenpäin jolloin lämpötila laskee. 

Lisäksi esim Italiassa on hyvin yleistä että kesän kuumimmat viikot vietetään mieluiten meren äärellä, ja koko rantakultuuri on saanut juuri tästä alkunsa. 

Suomessa ei olla sopeuduttu mihinkään vuodenaikaan eikä poikkeuksellisiin sääilmiöihin. Bussit ajavat samojen aikataulujen mukaan oli maassa lunta tai ei. Kouluihin ja töihin on pakko mennä, vaikka ulkona riehuisi ukkos- tai lumimyrsky tai olisi 40 astetta pakkasta. Sama juttu helteiden kanssa: ei mitään kevennyksiä eikä lisätaukoja, vaan paahdetaan töitä samalla tavalla kuin muutenkin.

Vierailija
45/89 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se kuumin aika päivästä vietetään siestaa, helpottaa kummasti helteistä selviämistä.

Ja EU-apupakettia pukkaa joilla kustannetaan alhaisen verotuksen siivittämä antoisa elämä.

Tuttu kävi italiassa ja siellä tosiaan siestaa vietettiin ja elämä vaikutti kaikin puolin aika mukavalta, rennolta ja edulliselta.

"Tuttu kävi Italiassa"

😂

Onko siis jotain kiistettävää tässä vai mitä meinaat? Onko se italiassa tutun kertoma edullinen hintataso jotenkin eri kuin jos sen olisi itse kokenut?

Vierailija
46/89 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin kolme vuotta Australiassa alueella, jossa +40 on normaali kesäkeli. Alkuun tuntui, ettei siellä voi mitenkään selvitä. Noin puolen vuoden päästä olin paikallisten tavoin vetämässä neuletakkia päälle, kun lämpö laski +25 paikkeille. 

Vierailija
47/89 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä se kuumin aika päivästä vietetään siestaa, helpottaa kummasti helteistä selviämistä.

Ja EU-apupakettia pukkaa joilla kustannetaan alhaisen verotuksen siivittämä antoisa elämä.

Tuttu kävi italiassa ja siellä tosiaan siestaa vietettiin ja elämä vaikutti kaikin puolin aika mukavalta, rennolta ja edulliselta.

Juuri katsoin Italian Carrefourin hinnastoa. Siellä maksaa Italiassa tehty pizza yhtä paljon kuin täällä Suomessa. Elämä ei ole siellä juurikaan sen edullisempaa kuin täällä. Torien hintatasosta en tiedä mitään.

Jostain kojusta sai ainakin ostettua paljon halvemmalla kuin Suomessa joten jos toreilta saa halvalla niin sittenhän siellä on edullisempaa eikä ole pakko ostaa kalliista kaupasta.

Vierailija
48/89 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisen hyvin, kun kaikki maailman tiheimmin asutut seudut ovat huomattavan lämpöisiä alueita. Harvaanasutut alueet taasen viileitä ja kylmiä. 

Vierailija
49/89 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä asun hellemaassa Aasiassa. Ilmastointi on päällä kotona, työpaikalla, kaupoissa, julkisessa liikenteessä. Muuten eletään ihan normaalisti. Olen ihmetellyt kun somen mukaan suomalaiset nyt helteen aikaan eivät pysty syömään, liikkumaan ja nukkumaan kunnolla kun lämpö häiritsee elämää. Me tehdään täällä kaikkea samaa kuin muinakin vuodenaikoina, lenkkeilyynkin +35 asteessa kyllä pystyy jos vain haluaa.

Ei nyt kuitenkaan.

T. Thaimaassa asunut

Missä on mielestäsi virhe? 

Vierailija
50/89 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimuksessa kylmässä työskentelyssä Thaimaassa kananliha teollisuudessa. Havaittiin paikallisten pitävä  30-25 asteen lämpötiloja mukavuusalueena. On jokainen nähnyt myös Etelä-Euroopan turistien käyttävän Helsingissä 25 asteessa ja viileässä merituulessa kevyttoppatakkia. Kaiken kaikkiaan voi sanoa etteivät ihmiset maailmalla pidä kylmästä.

Vierailija
51/89 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla.

Vierailija
52/89 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sellaista paikkaa maailmassa, jossa olisi hellettä ympäri vuoden.

Päiväntasaajan alueet?

Vierailija
53/89 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan riemuidiootin kommentti etteikö Suomessa olisi mitenkään sopeuduttu elämään kylmässä ja pimeässä.

Eristetyt talot, kaminat ja lämmityslaitteet, sukset ja hiihtäminen, kerrospukeutuminen, lasten totuttaminen kylmään pienestä pitäen ulkona nukuttaen, aikainen illallinen, sauna, energia- ja rasvapitoinen ravinto jne jne jne. 

Vierailija
54/89 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole sellaista paikkaa maailmassa, jossa olisi hellettä ympäri vuoden.

Päiväntasaajan alueet?

Sielläkin on yöllä viileämpää. Voi olla jopa pientä pakkasta. 

Vierailija
55/89 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on katsos tämä suomalainen sisu. Ei etelän vetelät jaksa!

Vierailija
56/89 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä talot rakennetaan pitämään kaikki lämpö sisällä, heillä viileiksi.

Ei ne pysy 39 asteen helteillä viileinä, vaikka olisi kaikki ovet ja ikkunaluukut kiinni aamusta iltaan. 

Taas kirjoittaa asiantuntija joka ei tunne asiaa. Onko Suomen taloissa kivilattiat? Ikkunat länsi-itä suunnassa joten veto käy läpi talon? Ikkunoissa puukaihtimet jotka suljetaan kuumaksi ajaksi? Asunnot koppia suurempia. Lisäksi ilmastoon tottuu vuodessa ja "Suomen kesässä" pitää vetää talvivaatteet päälle.

Vierailija
57/89 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mulle painonhallinta olisi ihan hitosti helpompaa, jos olisi tällainen keli ympäri vuoden. 

Vierailija
58/89 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä asun hellemaassa Aasiassa. Ilmastointi on päällä kotona, työpaikalla, kaupoissa, julkisessa liikenteessä. Muuten eletään ihan normaalisti. Olen ihmetellyt kun somen mukaan suomalaiset nyt helteen aikaan eivät pysty syömään, liikkumaan ja nukkumaan kunnolla kun lämpö häiritsee elämää. Me tehdään täällä kaikkea samaa kuin muinakin vuodenaikoina, lenkkeilyynkin +35 asteessa kyllä pystyy jos vain haluaa.

Ja itse et ole Suomessa koskaan asunut, ja nähnyt, että kyllä täällä kesällä helteessäkin ihmiset ihan normaalisti työskentelee, ulkonakin. 

Ja veikkaanpa, että sielläkin on ihmisiä, joilla ei kotona ilmastointia ole.

Vierailija
59/89 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteeseen tottuu. Olin afganistanissa rauhanturvaajana 13 vuotta sitten. Siellä oli päivällä 40-50 astetta lämmintä jatkuvasti. Sateita ei paljoa näkynyt. 

Siihen paahtavaan kuumuuteen tottui viikossa. Yöllä saattoi vuoristoisilla seuduilla pudota jopa pakkasen puolelle. 

Vierailija
60/89 |
21.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja itse et ole Suomessa koskaan asunut, ja nähnyt, että kyllä täällä kesällä helteessäkin ihmiset ihan normaalisti työskentelee, ulkonakin. 

Ja veikkaanpa, että sielläkin on ihmisiä, joilla ei kotona ilmastointia ole.

Veikkaat väärin, täällä on laissa määrätty että jokaisessa asunnossa täytyy olla ilmastointi. 

Toki olen Suomessa asunut ja elänyt. Mutta nyt näiden parin viikon aikana olen kovasti hämmästellyt kun some täyttyy postauksissa joissa mietitään mitä voi syödä, onko ok elää pelkällä jäätelöllä, milloin voi taas aloittaa liikkunnan, kuinka paljon täytyy juoda vettä yms. Helle on Suomessa korkeintaan pari viikkoa niin kyllä siitä selviää elämällä niin kuin muinakin vuoden aikoina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi