Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko kellua vedessä?

Vierailija
20.07.2025 |

Itse olen osannut niin kauan, etten muista koska opin sen. Enkä osaa ymmärtää mikä siinä on vaikeaa.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista, en varmaan mutta paskakikkareet osaa !

Eihän ne aina pöntössäkään kellu !

Vierailija
62/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpön pöppöä ole kehon koostumuksesta kiinni! Olen hoikka ja osaan, koska isäni lapsena opetti sekä olen uinut ja viettänyt vedessä paljon aikaa. No ehkä läskit kelluu ilman taktiikkaakin, mutta ne jotka osaa, kelluu hoikkinakin.

Tiheä saattaa kellua syvemmällä mutta todellakin kelluvat, jos osaavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes muista minkäikäisenä opin. Ja osaan yhä. Lapsi oppi aika pienenä ja oli sellainen laiha joten ei paino automaattisesti kerro kelluuko vai ei. En minäkään lapsena ollut lihava. 

Vierailija
64/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa hengittää keuhkoja ihan tyhjiin, silloin voi vajota.

Vierailija
65/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa hengittää keuhkoja ihan tyhjiin, silloin voi vajota.

Jep. Hengityksellä voi säädellä syvyyttä. Tärkeää uskaltaa painaa pää veteen niin, että korvat ovat veden alla. Rauhallinen hengitys. Joku voi aluksi auttaa tulemalla selän alta tms. 

Vierailija
66/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset on laihoja eikä kellu. Paniikissa vetävät vettä keuhkoihin ja katoaa se vähäinenkin hengitetyn ilman tuoma kelluvuus.

Samoin käy aikuiselle hukkuessa, oli miten läski hyvänsä. Pintaan noustaan muutama päivä myöhemmin mätänemiskaasujen nostamana.

Ole hyvä, fysiikkaa ja kemiaa.

Kelluu. Mä olen osannut kellua 5v ikäisestä asti ja olin rajusti alipainoinen lähes 30v ikäiseksi asti. Kuka tahansa kelluu, kellä on ilmaa keuhkoissa ja osaa rentouttaa itsensä siihen veden pinnalle. Sillä ei ole mitään tekemistä rasvakudoksen kanssa. 

Vierailija
67/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin kellumaan samoihin aikoihin kun uimaan. Eli n. 4v. Aina olen ollut laiha. Myös koirani osaa kellua. Sekään ei ole lihava. 

Vierailija
68/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isorintainen nainen pysyy paremmin pinnalla kuin pienirintainen? 

Pyrkivät pintaa kohti, kyllä. Osalla on niissä vähemmän rasvaa ja muuta kudosta enemmän. Silikonin tiheydestä en tiedä.

Vierailija
69/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vttua porukka lässyttää jostain rasvasta?!?? Ei liity yhtään mitenkään mihinkään 🙄🙄 Kyllä osaan kellua, en ymmärrä miten joku EI osaa. Enkä ole ikinä ollut lihava.

Vierailija
70/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset on laihoja eikä kellu. Paniikissa vetävät vettä keuhkoihin ja katoaa se vähäinenkin hengitetyn ilman tuoma kelluvuus.

Samoin käy aikuiselle hukkuessa, oli miten läski hyvänsä. Pintaan noustaan muutama päivä myöhemmin mätänemiskaasujen nostamana.

Ole hyvä, fysiikkaa ja kemiaa.

Kelluu. Mä olen osannut kellua 5v ikäisestä asti ja olin rajusti alipainoinen lähes 30v ikäiseksi asti. Kuka tahansa kelluu, kellä on ilmaa keuhkoissa ja osaa rentouttaa itsensä siihen veden pinnalle. Sillä ei ole mitään tekemistä rasvakudoksen kanssa. 

JUURI NÄIN.

Vttu täällä on tyhmää porukkaa!!! 

Vierailija
71/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Tai no jotenkuten selällään. Mutta ei toi oikein ole hyppysissä.

Ja koulutettu on uimakoulun, koulun, armeijan, itseni ja vielä yksityisen uimakoulunkin puolesta. 

En taida olla siinä kovin lahjakas :D Vaikka hyvä taito olisikin. Sen vuoksi olen sitä tahkonnutkin, mutta ei musta uimaria ole tullut oikein. 

Vierailija
72/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laiha enkä osaa. Olen yrittänyt ja harjoitellut mutta ei onnistu.

Vierailija
73/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opin kellumaan samoihin aikoihin kun uimaan. Eli n. 4v. Aina olen ollut laiha. Myös koirani osaa kellua. Sekään ei ole lihava. 

Uskomattominta että osa koirista osaa jopa sukeltaa, eikä kukaan ole sitäkään opettanut. Paitsi rodun geenit.

Vierailija
74/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kaikki osaa luontaisesti kellua? En ole ikinä kuullut ihmisestä joka ei osaisi. 

Vierailija
75/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräsuolen laskeumani ainakin kelluu.

Vierailija
76/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kaikki osaa luontaisesti kellua? En ole ikinä kuullut ihmisestä joka ei osaisi. 

Minä vajoan samantien kun yritän kellua. En ole kuullutkaan mistään luontaisesti kellumisesta...

Vierailija
77/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki opi luistelemaankaan vuosien harjoittelusta huolimatta.

Vierailija
78/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla tuo on helppoa. Tissit kuin kellukkeet, vyötäröllä uimarengas ja peppu kuin ponttooni 😅

😊

- Nainen

Vierailija
79/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei ole rasvasta kiinni. Osasin jo lapsena, vaikka olin aivan tikku pitkillä raajoilla. 

Täällä on tuotu jo esille rentous ja hengitys. Niiden ohella uskon, että keskivartalon (syvät lihakset) hallinta on se juttu. Että osaa yhtäaikaa olla rentona, mutta tietyt lihakset aktivoituna, ainakin siinä kohtaa kun aloittaa kellumisen ja ehkä siinä kohtaa, kun ei ole keuhkoissa ilmaa.

Itsekin jouduin aluksi pitämään keuhkot täynnä ilmaa, sitten nopeasti ulos ja taas täyteen. Siitä sitten jotenkin pikkuhiljaa opettelin. Vaikea sitä on selittää.

Vierailija
80/85 |
04.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten paino/läski  teidän mielestä liittyy kellumiseen? Kaikki osaavat kellua, kun opettelevat rauhallisen hengityksen ja vedenvä varassa olon,ihan painosta riippumatta.kelluminen opetellaan uimakoulussa. Siellä ollessani olin 6v hoikka lapsonen. Hyvin onnistui siitä huolimatta.

Liittyy myös luiden paksuuteen ja tiheyteen. Jos 75 kg painoisen uimarin keuhkot ilmaa täynnä upoksissa syrjäyttämän veden "paino" on 74,5 kg, uimari uppoaa edelleen. Kyse on muutamista sadoista grammoista kokonaisuudessa. Puolen litran ilmalla täytetty pullo auttaa jo paljon ! Huomatkaa myös, että Kuolleessa Meressä sama uimari syrjäyttäisi noin 92 kg suolavettä, joten hänen on helppo makailla vedessä selällään kuin vesipatjalla, ja lukea vaikka lehteä. Välimeressä tai valtamerissä kyseinen uimari syrjäyttäisi 76,6 kg vettä, jolloin nenä pysyy varmasti veden pinnalla.

Kellumisesta on taitavilla kellujilla seuraavat luulot, ja siksi vaikeammin oppivilta käytännössä viedään keinot oppia yhtään mitään ja kiistetään heidän omat kokemuksensa: Tämmöisiä luuloja on mm.

1. Luulla, että kellumisen oppiminen on vain harjoittelusta ja motivaatiosta riippuvainen

2. Luulla, että kelluminen on helppoa, vaikka se on uimista ja sukeltelua vaikeampi taito

3. Luulla, että hukkumisen pelko menee itsestään pois

4. Luulla, että hukkumisen pelko on vain irrationaalinen tunne ja harvinainen ominaisuus yksilön psyykessä

Ihmisen aivoissa on hukkumista ennalta kammoksuva alitajunta, vaikka joku väittäisikin olevansa täysin hukkumista pelkäämätön, pitäisi hengen vetäminen veden alla olla erittäin helppoa. Jos kelluminen olisi jokaisen ihmisen luontainen ominaisuus, tai jos se olisi helppo oppia, uimataidottomanakin, ei maailmassa hukkuisi 236000 ihmistä vuosittain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi