Ostaako apteekki lääkkeet takaisin?
Kävin heinäkuun alussa ostamassa apteekista reseptilääkkeet, hinta 145€. Tapaturman vuoksi jouduin akuuttiin ja osastolle pariksi päiväksi. Sieltä kotiutuessani annettiin minulle resepti, jossa juuri osatamani lääke oli vaihdettu toiseen, koska "nykyinen lääkkeeni kerryttää nestettä", näin sanoi lääkäri.
Kävin lunastamassa uuden lääkkeen ja samalla kysyin, että ostavatko he pari päivää sitten ostamani lääkkeen, on avaamaton avaamattomassa pahvilaatikossa. Eivät osta, kehoittivat palauttamaan sen vanhojen lääkkeiden laatikkoon kassan viereen. En varmasti palauta. Mielummin vaikka syötän ne naapurin ärjylle isännälle, joka keittelee puolimielisiä vitsejä aidan takaa kun leikkaan ruohoa.
Eikö apteekilla ole mitään velvollisuutta ostaa takaisin, eikö lääkkeissä ole kaupan perumisaikaa?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä onnistui palautus seuraavana päivänä. Avaamaton paketti.
Apteekkiinhan se pitää viedä mutta ei ne sitä hyvitä.
No kerran kävi niin, mieheni sai väärän vahvuuden verenpainelääkettä. Apteekista soittivat perään, hän vei lääkepakkauksen ( tietysti se meni roskiin siellä) ja sai oikean vahvuuden maksutta anteeksipyynnöllä
Olen myös miettinyt, eikö lääkärillä ole mitään vastuuta tästä? Itse kävin hakemassa viimeisillä rahoillani määrätyt kalliit pitkäaikaislääkkeet niin pitkälle ajalle kuin vain sai, koska pieni määrä kerrallaan ostettuna olisi ollut vielä kalliimpaa. Parin päivän päästä terveydenhuollosta soitettiin, että se hakemani lääke ei sairauteeni tehoakaan, vaan pitää hakea uusi kallis lääke. Harmitti todella, koska viimeiset rahani olivat menneet hukkaan ja opiskelijana en olisi saanut mitään toimeentulotukia.
Kenelle kuuluu vastuu tällaisesta vahingosta? Mielestäni virheen tehneelle lääkärille, ja hänen kuuluisi maksaa ne määräämänsä väärät lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään yleistä palautusvelvollisuutta yhtään millään liikkeellä jos kyse on liikkeessä tapahtuvasta kaupasta. Toki jotkut ketjut ovat itse luvanneet palautusmahdollisuuden, mutta laki ei sitä vaati. Sen sijaan etämyynnissä on lakisääteinen 14 vrk palautusoikeus. Mutta en ole varma, saako reseptilääkkeitä ostettua verkosta. Ainakaan laillisesti, siis apteekkien sivuilta.
Yliopiston apteekilla on lupa myydä reseptilääkkeitä netissä mutta ei taida sielläkään onnistua palauttaminen ilman perusteita. Se on aikalailla varmaan että mikäli palauttaminen jotenkin onnistuu niin palautettua lääkettä ei voida myydä enää uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä onnistui palautus seuraavana päivänä. Avaamaton paketti.
Apteekkiinhan se pitää viedä mutta ei ne sitä hyvitä.
No kerran kävi niin, mieheni sai väärän vahvuuden verenpainelääkettä. Apteekista soittivat perään, hän vei lääkepakkauksen ( tietysti se meni roskiin siellä) ja sai oikean vahvuuden maksutta anteeksipyynnöllä
Tässähän apteekki on möhlännyt antaessaan vääränlaisen lääkkeen. Tätähän ei saisi koskaan päästä tapahtumaan ja jos pääsee niin silloin ilman muuta on oikeutettu saamaan vähintäänkin oikeat lääkkeet ilmaiseksi. Aloittajan tilanne on kuitenkin sellainen että lääkäri on muuttanut lääkitystä joten apteekki ei ole mitenkään asiassa möhlännyt eikä myöskään näin ollen korvausvelvollinen.
Ottaisio itse toisen henkilön hallussa olleita lääkkeitä, kun et yhtään tiedä onko niitä edes käsitelty tai säilytetty oikein? Samasta syystä apteekki ei voi eikä silä pidä olla mitään velvoitetta ostaa niitä takaisin. Asiakkaan pitää itse tajuta (ellei ole holhottava), että kun lääkettä vaihdetaan toiseen, niin otetaan vain pienin mahdollinen satsi. Tai kun otetaan uusi lääke käyttöön, niin silloinkin pienin mahdollinen satsi. Se olisi hienoa, jos lääkeyhtiöt valmistaisivat rseptilääkkeistäkin tyyliin 1-4 tabletin pakkauksia, tai jos apteekista saisi ostaa yksittäisiä tabletteja. Taannoin olin leikkauksessa ja sain sen jälkeen vti:n. HOitona oli 4 vuorokauden lääkekuuri, mutta paketissa oli 8 tablettia, joten 4 jäi yli. On tuossa sitten päiväystä johonkin vuoteen 2030, joten jos sattuu tulemaan uusi vti tuona aikana, niin pidän huolen siitä, että muistan kertoa lääkärille, että kotonani on sitä ja sitä 4 tablettia ja kysyn onkohan oikeanlainen antibiootti ja riittävä tabumäärä.
Valita sille lääkärillesi kun määräsi paskat lääkkeet äläkä apteekkiin joka toimittaa ne.
Ap:lle kysymys. Ottaisitko itse lääkkeitä, jotka ovat olleet jollakin toisella asiakkaalla?
Vierailija kirjoitti:
Ottaisio itse toisen henkilön hallussa olleita lääkkeitä, kun et yhtään tiedä onko niitä edes käsitelty tai säilytetty oikein? Samasta syystä apteekki ei voi eikä silä pidä olla mitään velvoitetta ostaa niitä takaisin. Asiakkaan pitää itse tajuta (ellei ole holhottava), että kun lääkettä vaihdetaan toiseen, niin otetaan vain pienin mahdollinen satsi. Tai kun otetaan uusi lääke käyttöön, niin silloinkin pienin mahdollinen satsi. Se olisi hienoa, jos lääkeyhtiöt valmistaisivat rseptilääkkeistäkin tyyliin 1-4 tabletin pakkauksia, tai jos apteekista saisi ostaa yksittäisiä tabletteja. Taannoin olin leikkauksessa ja sain sen jälkeen vti:n. HOitona oli 4 vuorokauden lääkekuuri, mutta paketissa oli 8 tablettia, joten 4 jäi yli. On tuossa sitten päiväystä johonkin vuoteen 2030, joten jos sattuu tulemaan uusi vti tuona aikana, niin pidän huolen siitä, että muistan kertoa lääkärille, että kotonani on sitä ja sitä 4 tablettia ja k
No tämähän. Kun lääkärit heittelee randomina mitä sattuu ja potilaan pitäisi itse tietää kuitenkin kaikki mahdollinen. Lääkäreillä ei ole mitään vastuuta mistään.
100% noista äskettäin ostetuista lääkkeistä on vielä ihan käyttökelpoisia. Ei ne kotona miksikään mene, hyllyssä ne apteekissakin huoneenlämmössä ovat. Ainoan poikkeuksen muodostavat kylmäsäilytettävät lääkkeet. Jos purkki on täysin avaamaton tai painopakkaus koskematon, niin ei sinne kukaan mitään ole laittanut. Joku on vaan keksinyt tämän (apteekkilain) että saadaan myytyä paljon lääkkeitä ja lääkehävikkiä tulee runsaasti. Lääketehtaat kiittävät.
Lahdessa apteekkari menetti oikeutensa kun myi palautettuja lääkepakkauksia. Kai joku henkilökunnasta ilmiantoi.
Vierailija kirjoitti:
100% noista äskettäin ostetuista lääkkeistä on vielä ihan käyttökelpoisia. Ei ne kotona miksikään mene, hyllyssä ne apteekissakin huoneenlämmössä ovat. Ainoan poikkeuksen muodostavat kylmäsäilytettävät lääkkeet. Jos purkki on täysin avaamaton tai painopakkaus koskematon, niin ei sinne kukaan mitään ole laittanut. Joku on vaan keksinyt tämän (apteekkilain) että saadaan myytyä paljon lääkkeitä ja lääkehävikkiä tulee runsaasti. Lääketehtaat kiittävät.
mutta kun sinä et tiedä miten se edellinen lääkkeiden omistaja on lääkkeitään säilyttänyt. yllättävän usein ihmiset säilyttävät lääkkeitään autossa. kuvittele miten korkeaksi auton sisälämpätilat voi kesälläkin nousta, tai talvella mennä pakkaselle. Monessa lääkkeessä säilytyslämpätiloilla on väliä. Ja kun ei voida taata sitä, etttä on säilytetty oikein, niin ei niitä voi toiselle antaa.
toki tuohonkin voisi kehttää vaikka jonkun sinetöidyn pussin, jossa on mukana älytarrateknologiaa, josta voi nähdä lääkkeen säilytysolot, mutta se sitten merkitsisi väistämättä sitä, että lääkkeiden hinta nousisi paljon ja näin menisi sitten sen yhden tumpelon säästö siihen, kun tajusikin että eihän tämä lääke minulle sovi lainkaan.
MITÄ kohtaa et ymmärtänyt: "Kävin heinäkuun alussa ostamassa apteekista reseptilääkkeet, hinta 145€."