Siis mua oikeesti säälittää betonikopeissa asuvat ja se kuumuus siellä
Siellä varmaan tulee hulluksi ja tekee mieli hypätä jostain korkealta.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viilennys on keksitty.
Miten viilennät betonikopin? Avaamalla ainoan tuuletusräppänän joka sekin on auringon puolella?
Ei ,vaan pidän sälekaihtimet kiinni kun aurinko paistaa. Voit olla varma että EI ole kuuma. Kun ilta-aurinko paistaa voinkin avata verhot ja nauttia viileästä ilmasta. Päivällä toki voin mennä vaikka mökille uimaan, kun on kuumin aika. Jos huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viilennys on keksitty.
Miten viilennät betonikopin? Avaamalla ainoan tuuletusräppänän joka sekin on auringon puolella?
Miksi asut betonikopissa? En vaan viitsisi. Minä asun isossa hirsitalossa järven rannalla ja ILP hoitaa viilennyksen.
Asun betonikopissa, mutta tämä ei tukahduttavan kuuma silti ole. En kyllä haluaisi asua missään hirsitalossa järven rannallakaan. Paras olisi sellainen ilpillä varustettu kattohuoneistoasunto jossa olisi perheelle 74-90 neliötä ja avokeittiö. Yksin asuvana olisi hyvä sellainen 40 neliötä ja kahdelle 54.
Mielellään saisi olla niin korkealla ettei kuulu pihalta riehumiset ja sijainti jossain meren äärellä. Vieressä pitäisi olla hyvät ulkoilualueet ja hyvät yhteydet muualle.
Mitä nyt taas. Huooh.
Tulin juuri mökiltä kaupunkikotiini, joka on kerrostalokaksio keskustassa, uudehkossa talossa. Sisälämpötila oli 23. Ikkunat ja iso parveke ovat pohjoiseen, joten sielläkin voi istuskella.
En tarvi sääliäsi. Olen itse hankkinut itselleni mieluisan asunon. Mökillä elämä on erilaista, sekin mukavaa, vaikka työteliäämpää. Olen nyt 'kaupunkilomalla' ja nautin, kun kaikki on lähellä eikä tarvi tehdä mitään huoltotöitä.
😊
Omakotitaloissa on ihan yhtä kuuma, jos ei ole viilennyslaitteita - ja ne samat voi laittaa kerrostaloonkin. Lapsellinen aloitus, taas kerran.
Mä en asu betonikopissa vaan vanhassa omakotitalossa jossa ikävä kyllä nytkin lämpötila 28.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viilennys on keksitty.
Miksi asut betonikopissa? En vaan viitsisi. Minä asun isossa hirsitalossa järven rannalla ja ILP hoitaa viilennyksen.
Asun betonikopissa, mutta tämä ei tukahduttavan kuuma silti ole. En kyllä haluaisi asua missään hirsitalossa järven rannallakaan. Paras olisi sellainen ilpillä varustettu kattohuoneistoasunto jossa olisi perheelle 74-90 neliötä ja avokeittiö. Yksin asuvana olisi hyvä sellainen 40 neliötä ja kahdelle 54.
Mielellään saisi olla niin korkealla ettei kuulu pihalta riehumiset ja sijainti jossain meren äärellä. Vieressä pitäisi olla hyvät ulkoilualueet ja hyvät yhteydet muualle.&nb
Nykuinen asunto ei paljoa edes poikkea tuosta. Hassua että jotkut okt-asujat luulevat, että se on kaikkien unelma. Okt on hieno jos on iso perhe, mutta yhdelle tai kahdelle se on jotenkin kolkko enkä tajua niitä huoneita kuten kodinhoitohuone yms. turhuuksia. Takka olisi kyllä kaunis, mutta ei kyllä mitenkään tarpeellinen.
Me asutaan suurin osa vuodesta kerrostalossa, nämä kesäkuukaudet menevät vanissa. Täällä Jäämerellä ei ole kuuma, kotiin palaillaan sitten kun syksy koittaa ja hellevaara on ohi. Siinä kohtaa arvostaa jo kaiken helppoutta - ja toisaalta keväällä kaipaa tien päälle. Tasapaino on se juttu. Hilsen til hjem.
Ei mulla kyllä mitenkään kuumaa siellä ole, eikä tarvii mitään ilppejä tai tuulettimia. Mukava ympäri vuoden, ylin kerros, koneellinen ilmanvaihto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että vessassa rättipatteri tulikuuma, sitä ei saa sammutettua.
Mulla se patteri ei ole koskaan lämmin, mutta pitkin kylppärin seinää kulkeva vesiputki vai mikä lie, on tulikuuma kesät talvet. Ei saa pienemmälle, eikä saisi laittaakaan kuulemma. Vaikuttaa koko taloon. Vein sinnekin tuulettimen, tosin pitää muistaa sammuttaa se suihkun ajaksi.
Olen 70v sydänvaivainen. Mutta ei tänne mitään ILPpejä saa, ei saa markiisiakaan. Nyt juuri 28 astetta, eilen hipoi jo 30. Tuulettimet metelöi koko ajan. En voi olla ilman yhtään. Toivoi, ettei tulisi viime kesän kaltainen hellehelvetti ja alkukesä näyttikin lupaavalta. Aioin hankkia aurinkovarjon parvekkeelle, vaikkei siellä kyllä siltikään voi paahteella olla, mutta ehkä hiukan varjostaisi toista ikkunaa. Yksiössä ei saa läpivetoakaan. Ensi kesäksi se varjo, jos kesä tulee.
Tämä asuntoyhtei
Minulla on parvekkeella juurikin iso aurinkovarjo, sen lisäksi parvekkeella kaihtimet ja myös ikkunoissa kaihtimet. Nuo auttavat aika hyvin, jos helteet eivät kestä viikkotolkulla. Nyt on kuitenkin taas sellainen tilanne, että asunto lämpenee, koska öisin ei ole kunnolla viileää, eikä läpivetoa tännekään saa. Mutta onneksi helteet loppuvat ennusteiden mukaan ensi viikolla, eiköhän sinne asti hengissä selviä.
Mulla on taas talvella asunnossa niin kylmä, että pakkasilla tuloilmaräppänä on pakko peittää teipillä. Muuten ei sisällä tarkene ilman ulkotakkia. Nyt huonesäädin näyttää sisälämpötilaksi 26,5 C, eli aika sama kuin ulkonakin.
Omakotitalo on rahareikä ja työleiri. Talvella lämmittäminen maksaa maltaita. Yhtään viileämpää siellä ei ole kun kerrostalon isossa läpihuoneistossakaan.
Kaikki kerrostaloasunnot eivät ole yksiöitä kaupungin keskustassa.
Säälittääkö asua myös homeisissa rivareissa asuvat.
Vierailija kirjoitti:
Säälittääkö asua myös homeisissa rivareissa asuvat.
Valesokkelinen ja tasakattoinen rivari. Ai että...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua säälittää omakotitaloissa asuvat. Jatkuvaa raatamista päivästä toiseen. Hirvee siivoominen, ruohonleikkuu, puutarhatyöt. Jos viemäri menee tukkoon, ite pitää avata.
Ite kerrostalossa harrastan kaikenlaisia kivoja asioita. siivoominen kevyttä, ei pihatöitä. Jos viemäri menee tukkoon, yms. soitan huoltomiehen. Parin viikon kuumuus on pieni hinta siitä.
Oikeasti tässä ketjussa ketään ei säälitä toiset.
Hyvä niin. Sääli on tunne, jolla sitä tunteva hellii ja lohduttaa itseään.
Hän yrittää tasapainottaa alemmuudentunnettaan vertaamalla itseään Ihmiseen, jonka ajattelee voivan vielä huonommin kuin hän itse. Hän nostaa itsensä säälittävänsä yläpuolelle, jotta voi kokea ylemmyyttä
Säälillä ei tarvi olla mitään todellisuuspohjaa. Säälin kohteen tilanne voi oikeasti olla parempi kuin säälijän oma.
Ymmärtäisin napinan, jos hellettä olisi viikkotolkulla. Kesäkuussa oli neljä hellepäivää, heinäkuussa pari viikkoa ja nyt näyttää sitten jo loppuvan. Kyllä sitä nyt kestää tämmöisen määrän. Aina pitää jostain valittaa.
Kerrostalo asunto ja ilppi. Hyvät unet taattu, kun on +19 astetta 😶
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viilennys on keksitty.
Noh. Mulla on siirrettävä ilmastointikone, josta auringon puolelta ikkunasta poistoputki pihalle. Korvausilma sitten varjon puolelta. Toimii hienosti!
Taloyhtiö voi kieltää nämä yhdenvertaisuuteen veroten, kaikilla pitää olla samat asuinolosuhteet joka on taloyhtiön vastuulla joten jos joku valittaa niin kaikilla pitäisi olla tai sitten ei kellään. Ja jos kaikille hankitaan niin taloyhtiö vastaa kustannuksista ja myös sähkönkulutuksesta joten se ei tule kuuloonkaan, vaan kieltäminen on ainoa vaihtoehto.
Höpöhöpö.
Kunnon tehokas viilennin ja putki ulos ikkunasta eristelevyn reiästä ja yöllä ikkunat auki niin pysyy viileänä.
Vuodessa on viikkoja 52. Jos pari viikkoa on hellettä, niin ei siinä sääliä tartte. Viilenyspumpun voi asennuttaa, jos ei kestä. Se lienee puhisee toistakymmentä vuotta eli ei mikään kallis investointi, jos meinaa asunnossaan asua pitempään. Itselläni on säleverhot ja rullaverhot päällekkäin ja en hellejaksona aukaise niitä ollenkaan. Kuuden vuorokauden kuluttua helle on mennyttä.