Siis mua oikeesti säälittää betonikopeissa asuvat ja se kuumuus siellä
Siellä varmaan tulee hulluksi ja tekee mieli hypätä jostain korkealta.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla yksiössä
isot ikkunat etelään, samoin eteläparveke. Lämpötila tänään parvekkeella +45, sisällä + 34. Öisin en saa nukuttua. Betoniseinät hohkaavat lämpöä koko yön. Yritin nukkua parvekkeella, mutta hirveä liikenteen melu, vaikka oli korvatulpat. Joudun kohta hoitoon.
Kun asuin Ranskassa, ostin jalallisen tuulettimen. Laitoin sen puhaltamaan jalkopäästä minua kohti ja sen avulla nukuin paremmin.
Lisään vielä, että jos on sopiva tuuletusikkuna ja rahaa laittaa useampi satanen, kannattaa ostaa sellainen liikuteltava jäähdytyslaite. Sen poistoletku kytketään tuuletusikkunaan. Se pitää aika kovaa meteliä ja puhaltaa lujaa, joten sen kanssa ei oikein voi nukkua, mutta sillä voi viilentää asuntoa hereillä ollessaan. Silloin yölämpötila ei nouse aivan niin korkeaksi.
Ei täällä oo yhtään kuuma. Varjon puolella oleva parvekkeen ovi on auki
Ei mun 76 neliön kämppä ole koppi ja mulla on ilmalämpöpumppu parvekkeella.
Suomessa on keskitytty pitämään lämpö sisällä, ei ulkona. Aivan mieletön ero kesän laadussa, kun saa nukkua yöt normaalissa lämpötilassa. Esimerkiksi eilen makuuhuoneen lämpötila oli 22 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viilennys on keksitty.
Miten viilennät betonikopin? Avaamalla ainoan tuuletusräppänän joka sekin on auringon puolella?
Oletko kuullut laitteista, joilla se tapahtuu ? Ilmeisesti et
Vierailija kirjoitti:
Ei sua säälitä neukkukuutioissa kärvistelevät. Halusit vain näpäyttää.
Useimmat ovat päässett kokemaan tuota ihanuutta joskus.
Yhtä kuuma täällä on kuin mökilläkin. Auttaa kun tuulettaa. Mökillähän voi käydä uimassa ja täällä tulee joskus parikin kertaa päivässä suihkuteltua. Ei ole yhtään hullumpaa että on välillä nättiä, loma meni sadetta pitäessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viilennys on keksitty.
Miten viilennät betonikopin? Avaamalla ainoan tuuletusräppänän joka sekin on auringon puolella?
Et ole kuullut ilmanviilentimistä tai ilpeistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viilennys on keksitty.
Tämä betonikoppi (tosiasiassa puukerrostalo) on kyllä viileä. Järkikin jo sanoo että ikkunat avataan ja asunto viilennetään ja tuuletetaan silloin kun on viileää, eli öisin. Eikä aurinkokaan silloin enää paista. Tuulettimet ja viilentimet on keksitty.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Et kai päivällä laske ulkonta kuumaa ilmaa sisälle ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viilennys on keksitty.
Noh. Mulla on siirrettävä ilmastointikone, josta auringon puolelta ikkunasta poistoputki pihalle. Korvausilma sitten varjon puolelta. Toimii hienosti!
Taloyhtiö voi kieltää nämä yhdenvertaisuuteen veroten, kaikilla pitää olla samat asuinolosuhteet joka on taloyhtiön vastuulla joten jos joku valittaa niin kaikilla pitäisi olla tai sitten ei kellään. Ja jos kaikille hankitaan niin taloyhtiö vastaa kustannuksista ja myös sähkönkulutuksesta joten se ei tule kuuloonkaan, vaan kieltäminen on ainoa vaihtoehto.
No sinä nyt et tiedä mistään yhtään mitään. Liikaa ollut hellettä ja pää suli?
Vierailija kirjoitti:
Ovi on kiinni, ku oon töis 😃
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vielä aamu ja ulkolämpötila ainakin täällä +17.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viilennys on keksitty.
Tämä betonikoppi (tosiasiassa puukerrostalo) on kyllä viileä. Järkikin jo sanoo että ikkunat avataan ja asunto viilennetään ja tuuletetaan silloin kun on viileää, eli öisin. Eikä aurinkokaan silloin enää paista. Tuulettimet ja viilentimet on keksitty.
Betoni varaa erityisen hyvin lämpöä itsensä ja luovuttaa pois kun huoneilma on viileämpää. Ja muunkin tyyppiset rakennukset varaavat lämpöenergiaa. Meillä on koneellinen ilmanvaihto ja ILP ja käytännössä ne kilpailevat keskenään, koska ilmanvaihdosta tulee lämmintä ilmaa ja ILPistä viileää. Jopa yöllä ja jos jälkimmäisen sulkee, lämpötila lähtee nousuun.
On sääli enemmän sitä, miten paljon puita kaadetaan uudisrakennuksien tieltä. Asuinalueet suunnitellaan niin tiheiksi, ettei puita voi edes ajatella kasvatetavaksi talojen väliin. Ne varjostaisivat ja helpottaisivat helteillä edes vähän. Vanhemmilla kerrosasuinalueilla isoa puita näkyy vielä. Ilmaston lämpenemisen myötä, hellekausien pidentyessä, varjostava puu olisi pelastus.
Minua säälittävät kaikki ne tollot, jotka äänestävät kotipaikkansa päättäjiksi kustannustehokasta ajattelutapaa edustavat kaupunginvaltuutetut. Hössötys kuumista betonikämpistä on seurausta ihan meistä kaikista- myös ap:sta. Asioita pitäisi jaksaa ajatella kokonaisvaltaisemmin, mutta harva siihen kykenee.
Vierailija kirjoitti:
On sääli enemmän sitä, miten paljon puita kaadetaan uudisrakennuksien tieltä. Asuinalueet suunnitellaan niin tiheiksi, ettei puita voi edes ajatella kasvatetavaksi talojen väliin. Ne varjostaisivat ja helpottaisivat helteillä edes vähän. Vanhemmilla kerrosasuinalueilla isoa puita näkyy vielä. Ilmaston lämpenemisen myötä, hellekausien pidentyessä, varjostava puu olisi pelastus.
Minua säälittävät kaikki ne tollot, jotka äänestävät kotipaikkansa päättäjiksi kustannustehokasta ajattelutapaa edustavat kaupunginvaltuutetut. Hössötys kuumista betonikämpistä on seurausta ihan meistä kaikista- myös ap:sta. Asioita pitäisi jaksaa ajatella kokonaisvaltaisemmin, mutta harva siihen kykenee.
Tämä on tosiaan toinen ongelma. Nykyisin rakennetaan täysin avoimille paikoille, vaikkei olisi tilan puolesta mitään tarvetta. Puut voisivat tarjota edes hieman auringonsuojaa.
Hauskaa että vielä.ollaan siellä kasarilla, omakotiutaloasuminen tai oma osake tekee ihmisestä paremman ja ylevämmän. Huikee alotus ap! Tosi tärkee juttu ja tsemppiä sulle ja sun harmitukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viilennys on keksitty.
Miksi asut betonikopissa? En vaan viitsisi. Minä asun isossa hirsitalossa järven rannalla ja ILP hoitaa viilennyksen.
ILP hoitaa viilennyksen sekä talvella mahdollisesti lämmityksen. Ja tosiaan asun lasitetulla parvekkeella omistamassani kerrostalohuoneistossa (melko pienessä mutta en olekaan mitään Zumba-kursseja ainakaan vielä suunnitellut täällä pitäväni). Yhtiövastike on tasan 127 euroa kuussa ja se sisältää myös vesilaskun. Tosin ILP:n ulkoyksikkö vie parvekkeeltani osan mutta vieköön. Hauska katsella kun roskat häviää tuolta katoksesta aina joskus (en vieläkään tiedä koska) ja nurmikko leikkaantuu itsekseen ja samoin mystisesti rappu puhdistuu ja postiakaan ei tarvitse kilometrin päästä hakea (jos sitä nyt sattuu edes tulemaan) vaan ulko-ovelta joka sattuu tällä hetkellä sijaitsemaan 6 metrin päässä. Sähkölasku siirtoineen on n. 46 euroa kuussa. Mikäs tässä ollessa. Taidan silti lähteä kävelylle.
Kun asuin Ranskassa, ostin jalallisen tuulettimen. Laitoin sen puhaltamaan jalkopäästä minua kohti ja sen avulla nukuin paremmin.