Hiljaisuus myös ulkona kello 22-07 arkisin!!!
Älkää metelöikö talojen vieressä yöllä!
Asun kaupungin vuokrakerrostalossa. Vastapäätä on omistustaloja.
Siellä ajetaan yötä myöten mopoilla pihaan ja pihasta. Tullaan hienolla autolla parkkiin musat täysillä keskellä yötä ja huudetaan.
Heräsin ylimmässä kerroksessa siihen möykkään ja luulin että meillä on stereot menneet itsestään päälle kun se musiikki tuli niin kovalla. Kello kaksi yöllä!
Sitten ennen aamuseitsemää alkaa huumeriippuvaiset joilla ei ole puhelimessa saldoa huutaa parvekkeiden alla diilerinsä perään, tässä meidän talossa. Huudetaan nimiä, vihelletään. Siihen joku kyllästyy, huutaa ikkunasta heille kuin piru, että perkele! Siihen viimeistään koko naapurusto herää.
Eli ihan riippumatta yhteiskunnallisesta asemasta ei välitetä yhtään antaa toisille yörauhaa!
Tätä koko kesän niin alkaa pää hajota.
Olkaa hiljaa. HILJAA!!!
Suomalaiset unohtavat ihan perus käytöstavat kesän takia. Alan kohta soittaa talvisin aamuyöllä vetopasuunaa pihoilla jos ei mene viesti perille.
Kommentit (32)
Se on kyllä uskomatonta miten vähän ihmiset ottaa muut huomioon melusaasteen suhteen.
Just itse olin junassa, jossa edellisellä penkillä istuva 5-vuotias poika äitinsä kanssa katsoi Nakke Nakuttajaa ilman luureja huudattamalla ohjelmaa laitteen kaiuttimista. Varmaan koko junanvaunu halusi kuulla sen ohjelman.
Eniten häiritsee festarijumputus, jota on joutunut kuuntelemaan KOKO kesän. Ja jumputus jatkuu yömyöhään. Voisivat vähän huomioida muitakin kun järjestävät näitä jumputusfestareitaan. Eläkeläinen ei halua kuunnella nuorisojumputusta eikä varsinkaan yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Korvatulpat ei paljon maksa.
Korvatulpat eivät auta mitään joihinkin taajuuksiin. Moponäänet ja musiikin bassotaajuudet ovat yhdet niistä äänistä.
Vierailija kirjoitti:
Eniten häiritsee festarijumputus, jota on joutunut kuuntelemaan KOKO kesän. Ja jumputus jatkuu yömyöhään. Voisivat vähän huomioida muitakin kun järjestävät näitä jumputusfestareitaan. Eläkeläinen ei halua kuunnella nuorisojumputusta eikä varsinkaan yöllä.
Missä järjestetään kesän läpi festareita samalla tontilla?
P.S. Äitini on eläkkeellä ja käy useammilla festareilla joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Sitten ei kuule herätyskelloa ja en muutenkaan saa unta kun ne painaa korvia.
Kyse on muutenkin siitä että yöhiljaisuus on sääntö.
Ei voi olla noudattamatta sääntöjä sillä verukkeella, että muut voi suojautua sääntöjen rikkomisen haitoilta!
En minäkään voi mennä puhkomaan niiden mopojen renkaita sillä ajatuksella, että no, voittehan te ostaa uudet tai laittaa yöksi mopot lukittuun talliin!
Tästä lähtien soitan joka kerta poliisit paikalle kun joku aikuinen ihminen metelöi yöllä. Otan rekisterinumerot ylös ja otan yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Mopojen ja muiden moottoriajoneuvojen aiheuttamaan meteliin verrattuna melko vaatimaton ilmiö. Nuo kaksi ovat kesäaikaan joka päiväisiä ja vuorokaudenajasta riippumattomia häiröitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla noudattamatta sääntöjä sillä verukkeella, että muut voi suojautua sääntöjen rikkomisen haitoilta!
En minäkään voi mennä puhkomaan niiden mopojen renkaita sillä ajatuksella, että no, voittehan te ostaa uudet tai laittaa yöksi mopot lukittuun talliin!
Tästä lähtien soitan joka kerta poliisit paikalle kun joku aikuinen ihminen metelöi yöllä. Otan rekisterinumerot ylös ja otan yhteyttä.
Ei ulkona ole mitään yöhiljaisuussääntöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein 40 vuotta olen käyttänyt korvatulppia. Yhtään kertaa ei ole herätyskellon tai kännykän herätysääni jäänyt kuulematta. Niiden taajuus on sellainen, että varmasti heräät kyseiseen ääneen. Minun korvilla ei ole ollut mitään ongelmaa, että painaisivat korvia häiritsevästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä järjestetään kesän läpi festareita samalla tontilla?
P.S. Äitini on eläkkeellä ja käy useammilla festareilla joka vuosi.
Ei mikään festari jatku läpi yön muutenkaan. Toki festarivieraat metelöivät senkin jälkeen, kun lavat ovat hiljenneet. Kyse on kuitenkin tilapäisestä haitasta.
Eläkeläiset voivat nukkua päivälläkin.
Mutta yritäpä käydä töissä täysjärkisenä kun naapuri on ajanut mopolla ja huudattanut autostereoita koko yön koko kesän. Helteen takia olu pakko pitää ikkunoita auki öisin.
Täytyy vissiin muuttaa jonnekin korpeen kun ihmiset ovat taantumassa takaisin apinoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä uskomatonta miten vähän ihmiset ottaa muut huomioon melusaasteen suhteen.
Just itse olin junassa, jossa edellisellä penkillä istuva 5-vuotias poika äitinsä kanssa katsoi Nakke Nakuttajaa ilman luureja huudattamalla ohjelmaa laitteen kaiuttimista. Varmaan koko junanvaunu halusi kuulla sen ohjelman.
Niinpä! Ja ihan aikuisetkin niitä puhelimiaan huudattavat julkisissa kulkuneuvoissa. Katsotaan videoita ja kuunnellaan musaa ilman kuulokkeita. Huudetaan kaiutinpuheluita.
Ensin kuuntelet yön älykääpiöiden möykkää ja sitten aamulla työmatkalla junassa sama homma jatkuu. Töissä päätä kiristää niin että työkaverit huomaavat.
Te ette voi varastaa meidän nuoruuttamme! Ajan mopolla milloin kuvittaa! Voimakkaat ääneet kuuluu tähän elämään! Mua ei määräillä, teidän sääntönne eivät mua koske! Ette voi mulle mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ulkona ole mitään yöhiljaisuussääntöä.
Rikoslaki, kotirauha:
" Kotirauhaa voi rikkoa myös meluamalla. Meluhaitoissa voi kyse olla esimerkiksi ulkoa asuntoon suuntautuvasta melusta tai kerrostalon asukkaan kovaäänisestä musiikin kuuntelusta, joka häiritsee seinänaapureita tai kotiväkeä. "
Järjestyslaki:
"
Järjestyslain mukaan yleisen järjestyksen häiritseminen tai turvallisuuden vaarantaminen yleisellä paikalla on kielletty metelöimällä ja muulla vastaavalla tavalla, esimerkiksi soittamalla musiikkia liian kovalla. Tämä toiminta on lain mukaan kielletty myös muualla kuin yleisellä paikalla, jos sen vaikutus ulottuu yleiselle paikalle. Jos musiikkia siis soitetaan yksityiseen käyttöön tarkoitetusta sisätilasta, mutta se kuuluu yleiselle paikalle aiheuttaen häiriötä, voidaan siitä rangaista järjestyslain rikkomuksena.
Yleisellä paikalla tarkoitetaan tässä laissa sellaista paikkaa, joka on yleisesti käytettävissä tai joka on tarkoitettu yleisesti käytettäväksi, kuten tietä, katua, jalkakäytävää, toria, puistoa, uimarantaa, urheilukenttää, vesialuetta, hautausmaata, rakennusta, joukkoliikenteen kulkuneuvoa, virastoa, toimistoa, liikenneasemaa, kauppakeskusta, liikehuoneistoa tai ravintolaa. "
Idioottikin tajuaa, että todennäköisimmin joku tekee ilmoituksen metelistä jos se tapahtuu yöaikaan!
Miksi jos talossa alkaa hiljaisuus vasta 23:00? Ja kyllä, meillä hiljaisuus on taloyhtiösäännöissä 23:00-7:00.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein 40 vuotta olen käyttänyt korvatulppia. Yhtään kertaa ei ole herätyskellon tai kännykän herätysääni jäänyt kuulematta. Niiden taajuus on sellainen, että varmasti heräät
No, leikkaa ne korvas sitten irti ja ompele ne mun päähän! Vai kuvitteletko, että mua auttaa se että sulle asiassa ei ole ongelmaa?
Mun korvia ne tulpat painaa ja en herää herätyskelloon varsinkaan jos olen nukkunut jo monta yötä huonosti.
Muutenkin, kyse on muiden huomioimisesta. Öisin ei ole tapana metelöidä ja piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, siinäpä soittelet. Ei ole olemassa mitään "ulkona hiljaa"-sääntöä. Aivan turhaan ruuhkautat hätäkeskusta.
Vierailija kirjoitti: Te ette voi varastaa meidän nuoruuttamme! Ajan mopolla milloin kuvittaa! Voimakkaat ääneet kuuluu tähän elämään! Mua ei määräillä, teidän sääntönne eivät mua koske! Ette voi mulle mitään!
Näin vissiin jotkut ajattelevat. Mua ärsytti nämä jo nuorenakin, enkä itse ole kokenut että nuoruus meni pilalle kun en ÖISIN ajanut mopolla ja huudattanut musiikkia.
Mutta jotkut eivät ajattele kuin itseään vaikka asuvat muiden keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jos talossa alkaa hiljaisuus vasta 23:00? Ja kyllä, meillä hiljaisuus on taloyhtiösäännöissä 23:00-7:00.
Meillä alkaa vain viikonloppuisin kello 23. Mutta mulle ihan sama alkaako se kello 22 vai 23. Kunhan et metelöi öisin ja aamuöisin. Pahinta on meteli kello 00-07 välillä.
Sitä paitsi kova metelöinti on järjestyslaissa kielletty ilman erillistä lupaa ( kuten festareilla on luvat ) ympäri vuorokauden.
Kuulostaa aika hektiseltä hoodilta.
Jaxuhali