Kohdunsuulla tuikkii?
Viikkoja nyt 21 ja risat ja jokusen päivä on tosiaan tuikkinut tuonne alapäähän, mielestäni ei liity vauvan liikkeisiin, tosin kaikkia liikkeitä en varmasti edes tunne. Välillä käy sellainen " puukonviilto" johonkin alakertaan, vaikea tarkasti sanoa minne. Mitähän mahtaisi olla? Tietäkö kukaan?
Titti
Kommentit (3)
Puolivälissä toista raskautta menossa ja tutulta kuulostaa. Ekasta raskaudesta muistan muutaman vastaavan piston. Itse olen paikallistanut pistoksen kohdunsuulle tms. Emättimen pohjaan siis. Nyt toisessa näitä on runsaammin ja ollut aika alusta saakka, välillä todella kipeitä tujauksia. Ei mitään hajua mistä johtuvat, eikä lääkärikään ole osannut sanoa mitään kun olen asian ottanut esille. Nyt istukka on aika pahasti kohdunsuulla ja vuotaakin ja olen pelännyt että liittyy siihen, mutta jos en ole ainoa joka tästä kärsii niin sitten nämä asiat eivät varmaan liity yhteen.
Muita kohtalotovereita ja / tai asiasta enemmän tietäviä?
... toista oottelen ja ekasta jo kuusi vuotta. Alusta saakka mulla on ollut kaikenlaisia vihlomisia ja todella epämiellyttäviä " piikkejä" mahassa. Käsketty vaan liikkumaan rauhallisemmin. Nyt viikkoja jotain 29 ja ihan paikoillaan ollessa tulee juuri niitä tosi kipeitä pistoja tonne todella alas. Mä olen ite ajatellut, että vaavi vääntää mun virtsarakkoon jotenkin, mutta nytpä tulikin mieleeni tosta yhdestä vastauksesta, että mullakin oli kakskyt viikon ultrassa istukka tosi alhaalla lähellä kohdunsuuta. Kätilö totesi, että on riittävän etäällä synnytyskanavasta, mutta vähän rupes hirvittään nyt kun viikot vähenee, että onkohan sittenkään.
Tietääkö kukaan onko 1,5 senttiä vähän vai paljon siinä vaiheessa kun kohdunsuu rupee aukeemaan ja vauva lähtee synnytyskanavaan? Mä nimittäin pelkään, että istukka syntyy ennen vauvaa tai repee tai jotain...
mutta joskus +30 viikoilla muistaakseni. Ja niitä oli joka päivä ja koko loppuraskauden. Mitään ihmeitä ei kuitenkaan kohdunsuulla ollut tapahtunut eikä ne lisääntyneet hirveästi vaikka vauva laskeutui rv33+2 jo lantioon. (TUNSIN nimittäin sen aivan selvästi, ja seuraavan päivän neuvolassa terkka ei enää tuntenut vauvaa kunnolla kun oli pää jo niin syvällä lantiossa.)
Minulta otettiin myös pissanäytteitä (4h pissoja) tuon vihlonnan takia, muttei niissä mitään ihmeellistä ollut.
Oletko ensi- vai uudelleensynnyttäjä? Itsestäni ainakin tuntui, että tuossa toisessa raskaudessa oli ties mitä vihlontaa ja tuntemusta enempi kuin esikoista odottaessa. Mulla on lapset 2 vuoden ikäerolla, joten varmasti silläkin oli vaikutusta ettei ollut tuon pidempää eroa raskauksissa. Myös kohtu on jotenkin " löysempi" uudelleensynnyttäjillä, joka aiheuttaa erilaisia tuntemuksia. Ei tää nyt ihan suoraan lääkärikirjasta ole termeineen, mutta jotenkin noin se menee.
Mutta kannattaa ottaa siis puheeksi tuo seuraavassa neuvolassa tai soittaa neuvolaan jos tuntuu ettei ne helpota. Voivat sitten pyytää lääkäriä/gyneä katsomaan kohdunkaulan tilanteen. Niissäkin arvioissa on kyllä eroja ja ammattitaidottomuuttakin.. Mä kävin joskus rv30+ (vai oliko aikaisemminkin.. en muista) gynellä ja hän sanoi että kohdunkaulaa on enää sentti ja se on pehmeää. Siitä äkkiä sitten sairaalalle ultraan ja siellä ultrattuna kohdunkaulaa oli 3,5cm ja se oli kiinteä. Että niin ne arviotkin kyllä heittelee, mutta onneksi ultralla saa varmistuksen jos " käsikopeloarvio" heittää.
Mukavaa massunkasvattelua sinulle :) Toivottavasti joku osaa antaa viisaampia neuvoja vielä.