Kissa karkasi valjaista ja kiipesi puuhun
Kommentit (5)
Kyllä se siltä alas tulee. Minulla oli taannoin kaksi kissaa puussa tarkkailemassa maailman menoa ja kolmas naapurista meni niiden seuraksi puuhun. Sitten ne tulivat porukalla alas ja kukin kotiinsa.
ChatGPT said:
Jos kissa karkasi valjaista ja kiipesi puuhun, useimmiten kannattaa olla rauhallinen ja odottaa hetki, sillä kissat osaavat yleensä tulla alas itse, kun ne tuntevat olonsa turvalliseksi. Tässä muutama vinkki:
Mitä voit tehdä:
Älä huuda tai säikyttele kissaa, se voi mennä vain ylemmäs.
Pysy lähellä mutta rauhallisena, että kissa tietää missä olet.
Yritä houkutella kissaa alas sen lempiruoalla tai herkuilla (märkäruoka, tonnikala tms.).
Jos kissa ei uskalla tulla alas, voit laittaa sen tutun kuljetuskopan tai peiton puun juurelle ja vähän odottaa.
Kiipeäminen itse ei ole suositeltavaa, ellet ole aivan varma turvallisuudesta.
Milloin hakea apua:
Jos kissa on ollut puussa yli 24 tuntia ilman merkkejä laskeutumisesta.
Jos näyttää siltä, että kissa on jumissa tai peloissaan eikä liiku.
Jos kissa on hyvin korkealla tai sää on huono, voi soittaa paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle, palokunnalle tai eläinlääkärille kysyäksesi neuvoa.
Toivottavasti kissa tulee pian alas! 😺
Mulla teki saman ja yritti valjailla hinata mutkin puuhun. Lopulta luovutti ja tuli alas.
On tuo parempi kuin meidän kissa joka ei karannut valjaista vaan ampaisi korkealle puuhun kun oli 8m fleksi juoksunaruna.
Luonnollisesti se pyörähti sekunnissa parin oksan ympäri narun umpisolmuun ja minä sain lopulta kiivetä tikapuiden avustuksella puuhun irrottamaan kissan valjaista. Onneksi tämä tapahtui kotipihalla eikä jossain puistossa jossa kaikki kiipeilyyn soveltuvat oksat on karsittu kolmen metrin korkeuteen saakka.
Tulee se alas sitten kun huvittaa. Kävi sama juttu kun irtokoira yllätti valjaissa olleen kissan. Pääsi puuhun turvaan. Tuli alas sitten kun koira oli lähtenyt.