Mies paljasti pettäneen 20v sitten
Meillä yhdessä eloa jo takana 23 vuotta ja vihkipäivä sovittiin nyt pitkän yhdessä olon jälkeen. Lapsetkin jo isoja (16v ja 20v)
2viikkoa ennen vihkimistä mies paljasti pettäneensä 20vuotta sitten. Pettämisen kohde oli ystäväpariskunnan nainen jota mieheni oli pannut tämän miehen edessä kännissä ollessaan. Tämän seurauksena miehen ja kyseisen pariskunnan tietkin jälkeenpäin erosivat (syy silloin minulle kerrottuna naisen miehen alkoholismi).
Ajatukseni nyt pahasti jumissa, aiemmin arvostin juuri mieheni moraalia ja oikeudemukaisuutta asioissa sekä rehellisyyttä. Miten voi ystävänsä puolisoa mennä panemaan ja vielä ystävän edessä ja sanoa minulle, että meillä meni silloin heikosti eli syyksi minut. Paljastuksen jälkeen oli kuin ei olisi kertonut mitään, seksiäkin kinusi heti..
Vuosien aikana meillä ollut hyvä suhde, paljon yhdessä oloa, seksiä reilusti ja hellyyttä. Vakaat työt ja elämä mutta nyt ahdistaa vaikka tapahtuneesta jo niin kauan. Miksi edes piti tästä sanoa jos tähänkin asti oli tapahtuneesta vaiennut? Mieheni ystävät myös tapahtuneesta olleet tietoisia..
Nyt naimisiinmeno ei tunnu oikealta hetkeltä.
Kommentit (85)
Kyllähän tuossa miehen psyykkeessä tai luonteessa jotain oudon tapaista on: ehkä joku terve harkinta saattaa yllättäen pettää. Se kannatta ottaa huomioon. En suosittelis lentokapteeniksi .
Juu, itse en kyllä menisi naimisiin ikänä tuollaisen pettäjän kanssa. Iljettävä mies, munanpäällä ajatteleva. Ennemminkin miettisin, että laittaisin lusikat jakoon, nyt kun lapsetkin jo isoja.
20 vuotta sitten. Mitä merkitystä?
Tarkoituksella kertoi että välttää avioitumisen
Toisaalta. Ehkä on jäänyt tapaus vaivaamaan ja piti tunnustaa ennen naimisiinmenoa. Puhdistaa pöytä. Lie ollut 20 vuotta pettämättä. On niitä huonompiakin vaihtoehtoja tarjolla.
Onpa tilanne, huh. Itse lykkäisin häitä, ja keskustelisin asian auki. Olisihan tuo peruste sille ettei avioliittoa solmita, sillä ihmissuhteet pohjautuvat rehellisyyteen.
Rankimpana itse kokisin tuon, että minulle on valehdeltu 20 vuotta, en niinkään yksittäistä pettämistä. Mutta tässä tapauksessa sen pettämisen tekotapa ja puitteet olivat kyllä oudot, vaivaisivat minua. Ei kai ihmisen moraali sinänsä muutu, vaikka on kännissä, estot vain lähtee. Harvempi harrastaa seksiä toisten edessä, saati sitten kaverinsa naisen kanssa kaverin katsellessa. Toki on ihmisiä jotka sellaisesta pitävät, heille se on ok, mutta yleensä he sopivat säännöt ja raamit etukäteen, avoimesti ja kaikkia kunnioittaen. Sinähän et tästä tiennyt mitään.
Nyt paljastuksen jälkeen hän ei antanut sinulle myöskään aikaa toipua, käyttäytyi kuin ei olisi kertonut kummoisestakaan asiasta. Sekin ihmetyttää kovin. Tämä paljastuksen ajankohta mietityttää eniten. Eihän tuollaisen asian kertomiseen hyvää hetkeä ole, mutta 2 viikkoa ennen häitä on kyllä varmuudella se huonoin. Varsinkin, jos asian on ensin salannut jo sen 20 vuotta. Miksi juuri nyt? Ei ole mitään tilannetajua miehelläsi. On sitten ripittäytyvä synnintunnustus 'ei salaisuuksia avioliitossa' tyylisesti, taikka ässä hihasta välttääkseen avioliiton, niin jokatapauksessa ajoitus on sysipaska.
Itselleni tuo kokonaisuus, hänen toiminta sen kaikissa vaiheissa, olisi syy eroon. Luottamukseni olisi mennyt, ei palaisi normaaliksi. Kuvani henkilöstä murskautuisi. Sinun täytyy omalla kohdallasi miettiä, kykenetkö sovintoon ja anteeksiantoon. Ja vaikuttaako intiimielämään sinulle tuo paljastus. Varmasti on paljon hyvääkin suhteessa, kun olette todella pitkään yhdessä olleet.
On kyllä todella erikoinen tilanne, varmasti aiheuttaa valtavan tunnemylläkän. Olen todella pahoillani puolestasi Ap. Avioituminen, hääpäivä, sen ajattelisi olevan yksi elämänsä onnellisimpia päiviä, etenkin noin pitkässä suhteessa, ei että se paljastaakin viettäneensä elämänsä epärehellisen ihmisen rinnalla. Noh, toisaalta ehkä hyvä, että tuli ilmi, niin voit ainakin rehellisesti tarkastella elämänkumppaniasi. Sympatiani ovat puolellasi.
Pitäisikös sun jututtaa miestäsi - ihan neutraalissa ilmapiirissä - että mikä hänet sai tapahtuneesta nyt kertomaan?
Hän on mahdollisesti halunnut jotenkin puhdistaa pöytää ja omatuntoaan. Jos olette olleet jo 20 vuotta yhdessä ja olette onnellisia toisistanne niin saattaisin kuitenkin arvottaa teidän yhteistä parisuhdetaivalta olematta ylikriittinen. Meillä monilla on ollut nuoruudessa asioita, jotka ei kaikki ole niin mairittelevia. Iän ja kokemuksen myötä moni meistä ottaa myös sähläilyistä opikseen. Voihan olla, että miehesi mieltä on vaivannut tuo asia pahan kerran ja koki tarpeelliseksi avautua kaikkein läheisimmälle ihmiselleen asiasta, eikä se varmaankaan ollut ihan helppoa.
Pitkään parisuhteessa olleena itse koen arvokkaana senkin, että puolisot osaa olla aidosti rehellisiä ja avoimia. Tuossa tilanteessanne on toki dilemman aineksia. Kokeile nyt kuitenkin myös ymmärtää miksi hän kertoi asiasta juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies varmaan halusi ettei ole salaisuuksia ennen vihille menoa.
Mies varmaan halusi ettei mennä sittenkään vihille.
Se kun on ihan sama, onko pettämisestä aikaa se joku 20 vuotta ja sen jälkeen ei ole ollut pettämistä, vai oliko pettäminen just eilen tapahtunut ja siinä on ollut sitten vähän muutakin säätöä selän takana. Ja onko mies pettänyt häntä vai jotain entistä hoitoa, niin ihan sama. Juu, on se vaikeeta. En ole pettämisen kannalla, mutta onhan se vähäsen naurettavaa tehdä jostain 20 v takaisesta tapahtumasta draamaa, jos se ei kosketa nykyistä arkea millään muotoa. Mennyt on mennyttä, ei se ole tätä hetkeä eikä se ole jotain joka tulee tapahtumaan joskus vuonna 2045 tai 2040- ja 2050-lukujen taitteessa. Vanhat on vanhoja, mitä väliä.
Mahdotonta tikusta asian tekemistä. Kärpäsestä härkästä ja myrskyä vesilasissa pukkaa juu. Ei ihme jos ei yhdessä pysytä, kun asioita ei voida järjen kanssa miettiä yhtään. Älkää menkö turhaan mihinkään naimisiin, kun ei se juttu tule kestämään kuitenkaan, oli siinä sitten joku 20 v takainen pettäminen taustoilla vai ollaanko säästetty poikuuden menetys sinne aviovuoteelle, hääyöhön asti. Sama lopputulos joka tapauksessa kun se joku piipityksen aihe löytyy idioottivarmasti, eikä voida enää yhdessä elää. Jos mies ei petä, niin sitten sillä on liian pieni nysä tai jokin muu on pielessä jo ihan lähtökohtaisesti.
Sukuvika on kun suksi ei luista.
Vierailija kirjoitti:
Mulle selvis että vaimo on nussinu puolta kylää ja yhtä silloista kaveriani, myös sen reilu parikymmentä vuotta sitten. Vähän paska fiilis kun mäkeenhän minä olisin sen silloin heittänyt jos olisin tiennyt mutta sen jälkeen on kuitenkin perhe perustettu ja aikuisten elämä vakaaksi rakennettu. Eihän ne teot tänä päivänä mihinkään vaikuta mutta eihän tätä päivää olisi tullut jos olisin tiennyt.
M45
Tämän takia yhtäkään naista ei tule kohdella mitenkään erityisesti, ei vaikka synnyttäisi lapsesi.
Vierailija kirjoitti:
On sillä merkitystä, jos pää on sillai pipi, ettei näe menneen ja nykyisyyden eroa, vaan pitää 20 v sitten tapahtuneita asioita tänä aamuna tai viis minsaa sitten tapahtuneina asioina. Se on oikeasti sairasta, kun takerrutaan niin dramaattisesti johonkin vuosikymmenien takaiseen asiaan, ettei nähdä sitä, mikä on tilanne tässä ja nyt, vaan aletaan elämään sitä jotain 20 vuoden takaista tapahtumaa niin kuin se olisi juuri nyt tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Keksitty tarina tämä on.
Usein ketjuihin jotkut toteaa tämän. En oikein ymmärrä sitä. Mikseivät vaan jätä lukematta loppuun, jos itseään ei niin kovasti kiinnosta.
Minusta Ap:n kuvaus elämästään vaikuttaa varsin kipeän kosketeltavan aidolta. Itsekin todennäköisesti kysyisin tuollaisessa tilanteessa ennemmin neuvoa anonyymiltä palstalta, ihmisiltä jotka eivät tunne minua, miestäni, lapsiamme, kuin että lähtisin avaamaan kipeitä yksityiskohtia omille sukulaisille taikka lähimmille ystäville, on tuo sen verta erikoinen ja hankala tilanne. Se voisi myös päätyä siten jotain kautta turhan yleiseen tietoon, muidenkin ihmisten ruodittavaksi, ihmisten, jotka tuntevat minut.
Vierailija kirjoitti:
" " Mies paljasti pettäneen 20v sitten " "
Voi Kamala !
Puolisolle tieto petoksesta on uusi ja haava tuore.
En menisi naimisiin petturin kanssa, koska yli vuoden luottamus osoittautuisi vain omaksi luulotteluksi. Eihän se sitä ollut koskaan sille pettäneelle osapuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" " Mies paljasti pettäneen 20v sitten " "
Voi Kamala !
Puolisolle tieto petoksesta on uusi ja haava tuore.
En menisi naimisiin petturin kanssa, koska yli vuoden luottamus osoittautuisi vain omaksi luulotteluksi. Eihän se sitä ollut koskaan sille pettäneelle osapuolelle.
- *yli 20 vuoden luottamus*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sillä merkitystä, jos pää on sillai pipi, ettei näe menneen ja nykyisyyden eroa, vaan pitää 20 v sitten tapahtuneita asioita tänä aamuna tai viis minsaa sitten tapahtuneina asioina. Se on oikeasti sairasta, kun takerrutaan niin dramaattisesti johonkin vuosikymmenien takaiseen asiaan, ettei nähdä sitä, mikä on tilanne tässä ja nyt, vaan aletaan elämään sitä jotain 20 vuoden takaista tapahtumaa niin kuin se olisi juuri nyt tapahtunut.
Pettäminen on sille petetylle hyvin traumaattinen asia, joka on pakko käsitellä. Se vie aikansa, eikä lopputulosta voi ennustaa. Riippuu persoonallisuudesta.
Monille elämänkaari on kokonaisuus ja kaikki vaikuttaa kaikkeen. Myös menneisyyden näkeminen uudessa valossa.
Olisin kyllä vähintäänkin melkoisen hämmentynyt, jos yhtäkkiä saisin tietää moisen uutisen. Mukaan lukien tiedon, että kaikki muut kyllä tiesivät. Pohtisin niiden muiden asemaa elämässäni. Olisiko moninkertainen vedätys?
Mietis nyt tilannetta (tuolloin tosi paljon nuoremman) miehesi kannalta. Pikku juopottelu kaverinsa luona ja sitten frendi avautuu, että meillä on ton Hilkan kanssa pikku fantasia..
Siinä sitten miettimään, että
a) alan soitteleen sulle ja kyseleen saisinkos toimia, kun kauniisti pyytelevät...?
b) kerran-elämässä-kokemus tarjolla ja kotonakin vaimo äksyilee ja pihtailee... Hilkkakin aika aistikkaana tuossa... Yes, eiköhän kaveripariskuntaa kuulu jeesiä tässä.
c) en mä voi, kun siippakin mulla, vaikka eipä sieltäkään oikein hauskaa saatavilla. Kieltäydynpä ja vedellään taas käteen sitten...
Sadasta miehestä lähes sata valitsee tuon Been tuollaisessa tilanteessa. Se on sitten toinen juttu, kertako asiasta vaimolle vaiko ei. Nyt miehesi päätti kertoa ja sä olet siellä karheana...
Tulin nyt miehenä kommentoineeksi ja huomasin, että mahdollisesti tein virheen, koska kyllähän nuo naiset näyttävät helpostikkin hyväksyvän vaikka minkälaisia roistoja itselleen . Nehän ovat vaan niitä alfoja sitten. Riippuu siis naisesta , mitä miehessä ihannoi : sellaistako narsistista roistoa vai järkimiestä , jolla on, niinkuin sanotaan sydän paikallaan ( vähän naisellinen ilmaus ,mutta menköön)
Vierailija kirjoitti:
Mietis nyt tilannetta (tuolloin tosi paljon nuoremman) miehesi kannalta. Pikku juopottelu kaverinsa luona ja sitten frendi avautuu, että meillä on ton Hilkan kanssa pikku fantasia..
Siinä sitten miettimään, että
a) alan soitteleen sulle ja kyseleen saisinkos toimia, kun kauniisti pyytelevät...?
b) kerran-elämässä-kokemus tarjolla ja kotonakin vaimo äksyilee ja pihtailee... Hilkkakin aika aistikkaana tuossa... Yes, eiköhän kaveripariskuntaa kuulu jeesiä tässä.
c) en mä voi, kun siippakin mulla, vaikka eipä sieltäkään oikein hauskaa saatavilla. Kieltäydynpä ja vedellään taas käteen sitten...
Sadasta miehestä lähes sata valitsee tuon Been tuollaisessa tilanteessa. Se on sitten toinen juttu, kertako asiasta vaimolle vaiko ei. Nyt miehesi päätti kertoa ja sä olet siellä karheana...
Vaikka pettäviä miehiä onkin enemmän kuin naisia, niin silti suurin osa ei ole pettänyt. Tutkimus toisensa jälkeen on todistanut sen. Sitä että kuvittelee kaikkien muiden toimivan samoin kuin itse toimii, nimitetään vahvistusharhaksi. Olen esim. nähnyt palstalla ihan tosissaan väitettävän, että kaikki pettävät, linkkinä tutkimus, missä todettiin kolmasosan pettävän. Se oli otsikossa, mutta tuohan tarkoittaa, että enemmistö on uskollisia niin naisista kuin miehistäkin.
Muutenkaan se ei ole kovin hyvä peruste toimia väärin, että joku jossain on pettänyt. Maailmassa on varkaita myös, mutta silti se ei ole peruste varastaa eikä vertausta yleensä varastamisen kohdalla käytetäkään toisin kuin pettämisen kohdalla. Muutkin pettävät, joten kyllä minäkin - ei se oikein toimi.
Oma mies petti kymmenet vuodet sitten, ihan tarkoituksella ja etukäteen harkiten. Se on yhä möykky mun rinnassa, josta en pääse yli, ja lisäksi yhä siitä valehtelee, vaikka asia ihan selvä.
Ja möykky siitä tuli ihan oikeastikkin, nimittäin rintasyöpä. kaikesta vuosien murehtimisista.
Rakastan silti miestäni ja himoitsen häntä kovasti; seksi ollut aina mahtavaa.
Saa nähdä miten käy kun möykky ja koko rinta leikataan...se askarruttaa kyllä.
"Vähän" eri asia naapurin katseleminen kuin oman kaverin vaimon naiminen, joka on iljettävä teko moneltakin kantilta. Ja kaikki muut ovat tuosta vielä tienneet, paitsi vaimo, joka on hoitanut kotona pientä yhteistä lasta. Kaiken huipuksi tämä kerrotaan kaksi viikkoa ennen hääpäivää.
Onko täällä jotenkin tavallista hitaammalla käyviä ihmisiä, joiden mielestä tuossa ei ole mitään outoa niin että sitä verrataan naapurin katselemiseen vai jäikö se aloitus lukematta.