Onko kukaan laskenut yhteen kaikkia asioita, joita suositellaan tekemään joka päivä
ja riittääkö todella päivässä aika kaikkiin niistä?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisille ainakin on tarjolla vaikka mitä, mikä vie vain sen 5 - 15 minuuttia päivässä. Esimerkiksi kasvojumppaa, ihon rullausta jollain vermeellä, venyttelyä sinne ja tänne, ulkoilu ja aamujumppa ja mindfullness-hetki, lantionpohjatreeni jne. Kyllä se ynnääntyy eikä kenelläkään työssä käyvällä ole aikaa.
Typerin neuvo ollut kyllä, että pese rintsikat _käsin joka_ käytön jälkeen. Hah, peskööt se jolla on tekemisen puute.
No mutta, siinähän ne pesaisee samalla kun pesee sukkahousut illalla ennen nukkumaanmenoa. Lehtijutuissa kaikki käy nopeasti eikä vie vaivaa.
Olen keski-ikäinen lapseton nainen ja koen kyllä ajan riittävän kaikenlaiseen.
- nukun 7-8 tuntia yössä ja herään joka aamu kuudelta ilman herätystäkin
- venyttelen heti herättyäni, punnitsen itseni ja olen suihkussa hetken kylmän veden alla
- juon aamukahvin parvekkeella ja ihailen aamuaurinkoa
- matkalla töihin teen jotain verkkokurssia tai luen kirjaa kehittääkseni itseäni
- käyn salilla 2 krt ja teen lisäksi 2 tuntia aerobista viikossa. Oma askeltavoitteeni on 7500 päivässä, tämän vuoden keskiarvo on yli 8500
- viikonloppuisin pyöräilen, melon tai ulkoilen
- putkirullaan parina iltana viikossa ja käyn hierojalla kolmen viikon välein
- paastoan 16 tuntia vuorokaudessa. Sunnuntai on meal prep päivä joten ruoanlaittoon ei juuri mene aikaa arkisin
- ruokaostokset tulee kotiinkuljetettuna kerran viikossa
- puhdistan ja kosteutan kasvot aamuin illoin, meikkaan myös joka aamu. Kasvonaamio kerran viikossa
- lankaan hammasvälit päivittäin
- pyykit pesen kotitoimistopäivinä. Vaatteita silloin kun on tarve, pyyhkeet kerran viikossa ja petivaatteet parin viikon välein
- asunnon siivous kerran viikossa, tiskikone hoitaa tiskit ja keittiön siistin päivittäin
Vierailija kirjoitti:
- venyttelen heti herättyäni, punnitsen itseni ja olen suihkussa hetken kylmän veden alla
- matkalla töihin teen jotain verkkokurssia tai luen kirjaa kehittääkseni itseäni
- käyn salilla 2 krt ja teen lisäksi 2 tuntia aerobista viikossa. Oma askeltavoitteeni on 7500 päivässä, tämän vuoden keskiarvo on yli 8500
- paastoan 16 tuntia vuorokaudessa. Sunnuntai on meal prep päivä joten ruoanlaittoon ei juuri mene aikaa arkisin
- puhdistan ja kosteutan kasvot aamuin illoin, meikk
Oletko yhtään lukenut tätä kejua, tuostahan puuttuu vaikka ja mitä. Laiskako olet?
Mainio ketju ! Ei ihme, että ollaan aika totista kansaa. Pakko myöntää, että näillä ohjeilla on itseenikin ollut yllättävän suuri (negatiivinen) vaikutus. Eli en noudata montakaan suositusta, mutta tunnen paljon syyllisyyttä. Se on kai tarkoituskin: syyllinen kansalainen on helppo alamainen ja voi ostellakin jotain härpäkkeitä henkensä pitimiksi.
Luulin joskus, että eläkkeellä homma helpottuu. Se oli virhe. Nyt kun minulla on kaikki maailman aika niin miksi ihmeessä en käytä sitä kaikkea itseni ylösrakennukseen. Niin miksi ? Koska siinä on se ihminen välissä.
Suosituksia on niin paljon, että ne tarttisi kirjoittaa lappuun, vähintään A4-kokoiseen arkkiin ja kiinnittää lappu jääkaapin oveen, että ne edes muistaisi.
Naurettavaksihan tämä neuvonta on jo mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Luonnossa pitää ehtiä olla, että verenpaine laskee ja saa luonnollisen mikrobialtistuksen.
Luontoon on kodistani matkaa noin kuusi kilometriä, ja sekin pahainen kaupungin luontopolku. Lähistöllä vain betonia ja öriseviä juoppoja.
Vierailija kirjoitti:
- puhdistan ja kosteutan kasvot aamuin illoin, meikk
Huumorintajuun ei kuitenkaan riittänyt viikossa aikaa?
Muistakaa myös kaikki viikottaiset, kuukausittaiset, neljännesvuosittaiset, puolvuosittaiset ja vuosittaiset jutut. Niitä ympättynä päivittäisten pakkojen oheen, jotta varmasti on tarpeeksi pakkotoimintoja.
Näistäkin olisi hyvä tehdä listaus. Voisin sitten kopioida sen ja ujuttaa pakkoja kalenteriini.
Esim. jalometallikorujen lukkojen ja kivien kiinnitysten tarkastus sekä kotona tehtävä puhdistus ja liikkeessä tehtävät huollot.
Omakotitalossa katon kunnon tarkastus, sadevesikourujen puhdistus & pesu.
Vakuutusten/liittymien/palveluiden etc kilpailuttaminen.
Saunan pesu.
Jääkaapin/hellan/pakastimen puhdistus, pesu, siirtäminen, sulattaminen, takaa imurointi etc.
Vaatekaapin tyhjennys ja läpikäynti vuoden aikojen ja kapselivaatekaapin mukaisesti.
Suutarille/ompelijalle kerättävät ja korjattavaksi vietävät jutut.
Tuulilasin pyyhkimien vaihto.
Jne jne jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös rintsikoiden pesu käsin, meditointi sekä vapaaehtoistyö ja taloyhtiön hallitus unohtuivat. Sekä vagushermo! Aijaijai.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa että 1900-luvun alussa ihmiset pysyi suhteellisen hyvin hengissä, vaikka silloin ei ollut kasvojoogaa, guashaa, liikunta- tai ravitsemussuosituksia.
Ei kaikkea tarvitse ottaa elämäänsä mitä tuputetaan, vaan valitaan itselleen hyödyllisimmät omien resurssien mukaisesti.
Juuri 1900-luvulla joogat voimistelut tulivat muotiin tehostamaan ja tuomaan terveyttä ja tehokkuutta yhteiskuntaan. Mm Japanissa karatea tuotiin koululiikuntaan ja judo oli jo. Saksassa sotilaita tehostettiin tieteellisesti käyttäen voimistelua ja yleisurheilua tuomaan ylivertaisen sotilaan ilmekuvaa. Saksa osottautuikin seuraanan 50 vuoden aikana hyvin tehokkaaksi sotilaalliseksi koneistoksi. Myöhemmin USA tutki saksalaisten kouluttajien ohjelmia salassa ja omaksui niitä omien erikoisjoukkojen koulutusohjelmiin. Saksan sotilaiden liikuntaopetus omaksuttiin myös ympäri maailman koulujen liikuntaopetukseen. Erityisesti Suomessa harjoiteltiin pilkulleen Weimarin voimisteluohjelmaa. Voimisteluilla on pyritty tuottamaan ihmisistä superihmisiä jo antiikin ajoista asti.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa myös kaikki viikottaiset, kuukausittaiset, neljännesvuosittaiset, puolvuosittaiset ja vuosittaiset jutut. Niitä ympättynä päivittäisten pakkojen oheen, jotta varmasti on tarpeeksi pakkotoimintoja.
Näistäkin olisi hyvä tehdä listaus. Voisin sitten kopioida sen ja ujuttaa pakkoja kalenteriini.
Esim. jalometallikorujen lukkojen ja kivien kiinnitysten tarkastus sekä kotona tehtävä puhdistus ja liikkeessä tehtävät huollot.
Omakotitalossa katon kunnon tarkastus, sadevesikourujen puhdistus & pesu.
Vakuutusten/liittymien/palveluiden etc kilpailuttaminen.
Saunan pesu.
Jääkaapin/hellan/pakastimen puhdistus, pesu, siirtäminen, sulattaminen, takaa imurointi etc.
Vaatekaapin tyhjennys ja läpikäynti vuoden aikojen ja kapselivaatekaapin mukaisesti.
Suutarille/ompelijalle kerättävät ja korjattavaksi vietävät jutut.
Tuulilasin pyyhkimien vaihto.
Jne
Itse asiassa tein joskus listat vuosittaisista, puolivuosittaisista, kuukausittaisista, viikottaisista ja päivittäisistä rutiineista ja hommista, ja yritin sovittaa ne toimivasti yhteen. Niin. Olen yrittänyt jo monta vuotta. Ongelma on se, että elämään mahtuu joko päivittäiset ja viikottaiset rutiinit TAI viikottaiset ja sitä harvemmat TAI normaali elämä, johon kuuluu työ ja vapaa-aika. Eikä siinä ollut edes mukana sellaisia asioita, joita itse pidän turhina. Haluaisin niin paljon rakentaa hyvän ja toimivan elämän, jossa olisi terveyttä ja hyvinvointia tukevat rutiinit, mutta se tuntuu melko mahdottomalta.
:D
piti ihan nauraa ääneen.