Minkä ikäisenä lapsesi oppi kuivaksi?
Hirveä stressi asiasta.
Lapsi 2.5v mieluummin paskoo vaippaansa/alushousuihin kun tulee pyytämään apua vessaan.
Neuvoja kiitos
0/5 tyypit ja trollololoot painakaa vi.., tarviin nyt neuvoja enkä tekoviisastelua
Kommentit (48)
En tiedä. Mutta vaimo kuivui papin aamenen jälkeen.
ap. Älä puhu että paskoo mieluummin, please. Minulla on vain yksi lapsi ja hän mielellään otti potan käyttöön, hankin potan lisäksi istuimen jossa mukava istua, potta siinä alla. Tykkäsi mennä siihen istumaan, ajattelin että pelkkä potta on hutera/kiikkerä. Annoin lapsen olla ilman vaippaa kun oppi kävelmään ja vahinkoja sattui, mitä väliä jos välillä lirahti matolle.
Itse huomasi, että tahtoo sinnen uudelle istuimelle pissille ja kakalle kuten isi ja äitikin menevät vessaan :D
3 poikaa lähempänä 3v ikää, tyttö taisi olla alle 2v. Päiväkuivuudesta siis kyse.
Tyttö oppi yökuivaksi samalla kun päivävaippa jäi pois, pojat ollut n. 3,5v.
-neljän äiti
2v synttärin aikaan alkoi riisua vaipan ja housut. Kiinnostui itse potasta. Jalkaan löysät pöksyt ja potta sekä vessassa että olkkarissa. Mahdollisimman helppo hänen itse mennä. Pissa osui nopeasti oikeaan paikkaan, kakkaaminen pelotti enemmän ja siihen alkuun tarvittiin aputsemppausta ja muutama xylitolkarkki houkuttimeksi. Voi sanoa että tuo lapsi on aina ollut sellainen oppija että se tapahtuu kun hän on valmis. Potalle laitettiin kyllä vauvana muttei ollenkaan tajunnut eikä mitään tehnyt. Yökuivuus sitten ottikin aikaa enemmän.
Taisi olla lähelle 4v, ennen kun suostui tekemään myös kakan pönttöön. Pissaaminen aiemmin, noin 3v. Yksilöllistä varmasti milloin on valmis. Turha stressata.
Vierailija kirjoitti:
Potalle on istutettu 8kuisesta asti ja pantsit käytössä olleet yli vuoden.. Siis pissaa pottaan joskus mutta ei itse hakeudu eikä pyydä apua, alleen tekee. Eli annanko vaan kusta alleen edelleen?
Ap
Älä laita vaippaa. Anna housujen kastua. Meillä kaikilta lapsista n. viikossa loppunut housuun pissaaminen näin. Hetki kestää oivaltaa. Ja että sitä vaippaa ei vaan laiteta vaikka kotoa poistuisi. Tottakai sinne tekee heti kun sen saa takaisin. Meillä pojat oikein odotti yövaippaa, että pääsee kakalle.
2,5-vuotiaana. Vaati suunnilleen kuukauden vaipattomuuden sekä uhkailua, kiristystä ja lahjontaa.
Vierailija kirjoitti:
Pottaa pidetty olohuoneessa helppouden takia, ei auta
Koko ajan täyttyy kysellä ja tekee housuun potalta nousemisen jälkeen
Ap
Minä sanoisin, ettei ole vielä kypsä. Meillä yksi lirautti pottaan ja kohta sen jälkeen housuihin. Otin vaipat takaisin käyttöön. Meillä on suunnilleen kolmivuotiana tai vähän päällekin olleet kuivia, yökuivia myös samantien. Palstaillessa on aina huvittanut, kuinka jotkut hehkuttavat kuivia lapsiaan, joille kuitenkin tapahtuu vahinkoja päivittän 🤣 Itse katson lapsen kuivaksi, jos niitä vahinkoja sattuu ihan pari kertaa kuussa, yleensä aamuyöstä sellaisen päivän jälkeen, kun on juonut paljon.
Yksi taas kakkasi vaippaan kauan, hän kärsi usein ummetuksesta. Hän käytti pottaakin tosi kauan vessanpöntön sijaan, kun potalla saa paremman ponnistusasennon, suoli suoristuu siinä sopivaan asentoon.
Esikoinen oli kuiva vähän yli 1,5v, kun meni päiväkotiin. Päikyssä ei suostunut potalle, joten vähän alta 3v sitten vasta lopulta päästiin vaipoista, kun joululoman jälkeen en enää vienyt vaippoja päikkyyn ja sen ikäiselle lapselle pystyi jo sanomaan, että nyt on vaipat loppu.
Kuopus näyttää samoja merkkejä. Nyt 2v ja taannuttiin takaisin vaippoihin, kun keväällä aloitti päiväkodin. Yökuiva ei ehtinyt olla ennen päikkyä.
Mutta kovapäisiä lapsia ovat ja kaikki tarrat ja muut esikoisen kanssa kokeiltiin. Ei halunnut kuin kotona potalle niin ei.
Anna ap aikaa. Ei kukaan keskivertolapsi kouluun lähde vaipoissa.
Meillä poika vähän alle 3v alkoi olla kuiva päivisin. Sitten tuli muutto ja nyt vahinkoja taas sattuu, mutta katsellaan nyt rauhassa milloin tilanne asettuu.
Poika teki vielä 4v kakat vaippaan, pissaaminen onnistui kyllä vessaan. Häpesi itse ja meni aina pöydän alle. Turha tehdä mitään hirveetä haloota asiasta. Jotkut kehittyy hitaammin kuin toiset. Kyllä ne oppii pikku hiljaa. Nyt on jo aikuinen mies ja opiskelee yliopistossa, kävi armeijan ja AUKin.
Meillä esikoinen tyttö oli vähän ennen 2v synttäreitä kuiva ja toinen lapsi poika aika lailla 2v synttäreiden aikaan kuiva.
Ei kyllä varsinaisesti mitenkään opetettu. Otettiin vain vaipat pois ja kun tarpeeksi monta kertaa tuli vahinko pöksyyn niin kyllä he ihan mielellään tekivät tarpeensa potalle tai pönttöön.
Ei muistaakseni tullut takapakkeja asian suhteen.
Onhan tuo toki aika yksilöllistä, mutta kyllä kuivaksiopettelu on helpompaa ehkä kesällä pikku pikkareissa, kuin talvella isolla vaatekerralla yms...
Kyllä kaikki ennemmin tai myöhemmin sen hoksaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen oli 2 v 2 kk (tyttö), pojalta kesti kunnes oli 2v 10 kk.
Mitä teit asian eteen? Oppivatko nopeasti?
Olen eri, mutta meillä vaati säännöllisiä pottareissuja. Pojilla oli aika säännöllinen kakka-aika, että helpotti potalla käyntejä. Kehuja mukaan onnistumisesta.
Esikoinen oppi päiväkuivaksi joskus ennen 2,5 vuoden ikää. Se oli talvella, niin pph:ssa taisi käyttää vaippaa vielä ulkoillessa. Yökuiva hän oli vasta yli 4-vuotiaana.
Kuopus oppi kuivaksi vähän ennen 2-synttäreitään ja yövaippakin jäi pois aika samoihin aikoihin, vähän synttäreiden jälkeen.
Molemmat ovat käyneet potalla siitä lähtien, kun istumaan oppivat ja sinne jotain silloin tällöin tulikin. Mitään panttausta tai valtataistelukuvioita ei ollut, jotain tarrajuttuja hetken käytettiin, mutta en tiedä, oliko niillä todellista vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Erittäin itsepäinen yksilö tää lapsi
Ap
Taitaa tulla äitiinsä
Vierailija kirjoitti:
Pottaa pidetty olohuoneessa helppouden takia, ei auta
Koko ajan täyttyy kysellä ja tekee housuun potalta nousemisen jälkeen
Ap
Potan paikka on vessassa. Itse saatoin istahtaa pytylle, ku poika potalla. Poikaa nauratti, ku pissa lorisi pönttöön. Siinä sitte kannustin pissaamaan. Kyllä se kakkakin sinne ajan kans tulee. 2,5v, kun kuiva
Vierailija kirjoitti:
Erittäin itsepäinen yksilö tää lapsi
Ap
Lakkaa stressaamasta, hyvä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3v tienoilla kaikki kolme. Joku kuukauden kaksi alle, joku 3v ikäisenä. Ja aattele ovat nyt 23, 20 ja 18. Ja ei yhtään tuo aihe enää ahdistele. Turhin asia mistä ottaa ongelmaa. Toki ohjaat lasta pois vaipoista, mutta turha siitä on ongelmaa tehdä.
Yököttävää isot lapset vaipoissa. Kolmevuotiaana paskoo housuunsa. Kyllä on vanhemmuus kohdallaan. Sano nyt vielä, että ovat lääkäreitä ja lentäjiä.
😳
Minä laitoin potalle 10kk mutta eipä tuo ikinä tehnyt mitään sinne ennenkuin 2v täyttäessä alkoi riisua vaipan ja kiinnostua itse potasta. Istui kiltisti mutta ei mitään tulosta sitä ennen.