Kajaani asuinpaikkana?
Olisi työpaikka sieltä tarjolla ja pitäisi päättää otanko vastaan.
Vaikuttaa tosi pieneltä paikalta varsinkin kun pääkaupunkiseudulla koko elämäni asunut.
Toisaalta, olisi kuitenkin sen kokoinen että peruspalvelut luulisi löytyvän, ei aivan tuppukylä ja ei varmaan tarvitse ruuhkista kärsiä ja välimatkatkin lyhyemmät?
Itse asuinpaikalta luontoa ja liikuntamahdollisuuksia arvostan, baareissa käyminen tai "meno ja vilske" ei kiinnosta. Onko nätti luonto, löytyykö hyvin luontopolkuja, laavuja tms. , entä millaiset ladut on? Millaisia ihmiset on, ja miten suhtautuvat muualta muuttaneisiin? Onko rauhallista ja turvallista?
Mitkä on hyviä alueita ja mitkä huonoja? Lyhyt "läpileikkaus" eri asuinalueista olisi kiva kuulla.
Vähän silti mietityttää alkaako paikan pienuus ahdistamaan, kiinnostaisi kuulla onko täällä varsinkin isoimmista kaupungeista sinne muuttaneita, millaiselta on paikka tuntunut?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Luontoa ja rauhaa on.
Jos saa rakennettua omat verkostot, niin varmasti ihan kiva paikka. Paljon huonovointisuutta kainuulaisissa, mutta levottomuus ei juuri näy katukuvassa. Keskusta superhiljainen. Ruuhkia ei ja pyörälläkin pääsee jokapaikkaan. Pk-seutuun verrattuna työmatkassa säästää tunteja viikossa. Paikasta kuin paikasta pääsee kymmenessä minuutissa autolla minne tahansa.
Luontoa löytyy joka puolelta Suomea, jopa Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me muutettiin pk-seudulta Kajaaniin. Asutaan lehtikankaalla omakotitalossa, joka maksoi 90 000€, ei omisteta autoa, töihin on 6min pyöräilymatka, jonka menen sähköpyörällä. Ala-aste ikäiset lapset liikkuu naapurustossa itsekseen ja koulumatkat kävellen/ pyörällä. Luonto on ihan mahtava, lähimpään uimarantaan on myös pyöräilymatka, metsissä löytyy kaikenlaisia reittejä kävelijöille ja pyöräilijöille, talvella latuja ja moottorikelkka reittejä. Frisbeegolf ratoja menee joka puolella, jos siitä tykkää. Kauppojakin löytyy omiin tarpeisiin ainakin ja mitä ei kaupoista löydy saa netistä. Itse olen huono saamaan ja pitämään ystäviä, mutta nyt ruuhkavuosissa ei muutenkaan oikein ehdi kavereita näkemään. Tuttuja on kuitenkin jo paljon ja varmasti myös sosiaalinen ihminen saa ystäviäkin.
Mites museot, ooppera, kunnon ravintolat ja soijalattekahvilat? 😒🙄
Miten ilmasto,paljonko kylmää talvella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luontoa ja rauhaa on.
Jos saa rakennettua omat verkostot, niin varmasti ihan kiva paikka. Paljon huonovointisuutta kainuulaisissa, mutta levottomuus ei juuri näy katukuvassa. Keskusta superhiljainen. Ruuhkia ei ja pyörälläkin pääsee jokapaikkaan. Pk-seutuun verrattuna työmatkassa säästää tunteja viikossa. Paikasta kuin paikasta pääsee kymmenessä minuutissa autolla minne tahansa.
Luontoa löytyy joka puolelta Suomea, jopa Helsingistä.
Mutta Helsingissä metsät lähinnä pieniä plänttejä, ja nekin usein liikenteen melussa ja paljon ihmisiä.
Kajaanihan mainosti itseään taannoin, että kaupunki on "runkkareiden paratiisi- kaikki asiat on päin vi##ua".
Kaupungin rajojen sisäpuolella asuu ainoastaa yksi, joka on oikeasti saanut pillua, tosin rahalla, mutta tämä herrasmies onkin oikeasti Paltamosta.
Entinen Kajaanin asukas täällä. En kaipaa takaisin. Sisäänlämpiävyydestä olen samaa mieltä monen kanssa mutta joskus sattuu kohdalle tuuriakin.
Talvilomalla käytiin ja käveltiin vähän, oltiin matkalla Vuokattiin. Keskustassa oli vähemmän elämää kuin nykyisen asuinkaupunkini hautausmaalla ja tarkoitan tätä kirjaimellisesti. Auki ei ollut paljon muuta kuin ruokakaupat ja Pancho Villa. Tapparan puistoa oli laitettu nätiksi, mutta laatikko käytetyille ruiskuille pilasi idyllin.
Jos se olisi ainoa mahdollisuus saada töitä, sitten menisin takaisin. Muuten en. Mutta minulla on töitä täällä toisella puolella Suomea.
Roberts Coffee löytyy Kajaanista
Vierailija kirjoitti:
Soijalattekahviloita onko
On!!
Vierailija kirjoitti:
Entinen Kajaanin asukas täällä. En kaipaa takaisin. Sisäänlämpiävyydestä olen samaa mieltä monen kanssa mutta joskus sattuu kohdalle tuuriakin.
Talvilomalla käytiin ja käveltiin vähän, oltiin matkalla Vuokattiin. Keskustassa oli vähemmän elämää kuin nykyisen asuinkaupunkini hautausmaalla ja tarkoitan tätä kirjaimellisesti. Auki ei ollut paljon muuta kuin ruokakaupat ja Pancho Villa. Tapparan puistoa oli laitettu nätiksi, mutta laatikko käytetyille ruiskuille pilasi idyllin.
Jos se olisi ainoa mahdollisuus saada töitä, sitten menisin takaisin. Muuten en. Mutta minulla on töitä täällä toisella puolella Suomea.
Kyllä Kajaani länsi-suomen kaupungit voittaa, varsinkin ruotsinkielisen rannikon.
Mikäli olet saanut työpaikan, jonka koet oikeasti itsellesi mieluisana ja uskot, että tulisit työssäsi viihtymään, kannustan muuttamaan Kajaaniin.
Muuton jälkeen rohkaisen hetimmiten hakeutumaan itselle mieluisiin harrastuksiin, joiden suhteen tarjonta on Kajaanissa hyvä. Harrastusten ja työn kautta on helppo tutustua uusiin ihmisiin. Täällä asuu ihan samanlaisia ihmisiä, kuin muuallakin Suomessa. Itse olen asunut Kajaanin lisäksi Keski-Suomessa ja Etelä-Suomessa. En lokeroisi ihmisiä asuinkaupungin mukaan.
joukkoliikenne on Kajaanissa heikonlaista, bussit kulkee harvakseltaan. Mikäli muutat jollekin muulle asuinalueelle kuin keskustaan, suosittelen omaa autoa.
Asuinalueina väittäisin Huuhkajanvaraa.
Kajaanista löytyy hyvät terveydenhoitopalvelut uudesta keskussairaalasta. Myös yksityiset; Terveystalo, Mehiläinen, Pihlajalinna.
Löytyy mm. Sokos, Normal, Kappahl, HM, Pajakka (paras vaatekauppa), Dressman, Cubus, Intersport, Stadium Outlet, Citymarket, Prisma, 2x Tokmanni, Jysk, Gigantti, Asko, Sotka, Masku, Suomalainen kirjakauppa yms.
Ravintoloita/pikaruokapaikkoja; Rosso, Hesburger, McDonalds, Panchovilla, Ranch, Sulo
BioRex, Liikku, TFWsali, plus useampi muukin kuntosali ja uudehko iso uimahalli.
Tervetuloa Kajaaniin!!
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö!! Nyt on laitettu värikynää peliin. Terveisin Kajaanilainen, jolla asumiskokemusta myös useammasta muusta Suomen kaupungista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö!! Nyt on laitettu värikynää peliin. Terveisin Kajaanilainen, jolla asumiskokemusta myös useammasta muusta Suomen kaupungista.
Ennakoiva muutti Teppanan tapparaksi mutta kyllä siellä laatikko ruiskuille oli. Kävelet sitä uutta kävelysiltaa ksuoungin suunnasta yli - ei ollut vielä kun asuin siellä - niin laatikko löytyy kävelytien oikealta puolelta melko pian.
Teppanan koulukin on kai purettu.
Ihmiset valittaa hirveästi. Työpaikalla käytettiin tunti päivässä sen valittamiseen. Miten kiire on, mutta nämä valittajat eivät saaneet mitään aikaan. Häiritsivät vain tekevien töitä.
Onko parempi kuin Vantaa?
t. myös muuttoa harkinnut
Keskustan alueelta löytyy kivoja lenkkipolkuja ja useampi ulkokuntosali. Ulkoilumahdollisuudet ovat muutenkin oikein hyvät. Talvisin Vuolijoella jopa retkiluistelurata. Harrastusmahdollisuuksia löytyy muitakin, on monenlaisia tanssiryhmiä, kulttuuria, Kaukametsän opistolla jumppaa. Uimahalli hyvä ja moderni, on kylmä- ja lämpöaltaat, useampi allas ja siistit saunat. Kuntosaleja löytyy useammasta paikasta.
Autoa ei tarvitse jos peruskunto on hyvä ja asuu keskustan tuntumassa tai kaupunkilähiöissä. Pyörällä pääsee lähes joka paikkaan. Junayhteydet täältä muualle on hyvät, mutta kesäisin bussiliikenne hiljentyy ja vuorot on vähissä. Peruspalvelut löytyy ja kauppoja ihan hyvin. On cittari, Prisma, Tokmanni, Rusta, Puuilo, Normal ja monta S- ja K-markettia.
Ravintolatarjontakin on Kajaanin kokoiseksi kaupungiksi ihan hyvä. Löytyy useampi aasialainen ravintola, Sulo ja Rosso, Pancho Villa ja muutama muukin. Kahviloita on keskustan alueella myös muutama. Pizzapaikkoja löytyy myös ja näiden lisäksi Hesburgereita 2, Rolls ja Mäkkäri.
Asuinalueista välttäisin itse Teppanaa, Lohtajaa ja Huuhkajanvaaraa. Asun itse keskustassa ja jos täältä jonnekin muuttaisin, suunta olisi Lehtikankaalle. Keskustassa on hyvin rauhallista asua.
Vuokrataso suht edullinen, mutta sähkönsiirto jumalattoman kallis. Kaupungilla on usein hiljaista eikä tarvitse pelätä naisenakaan liikkua yksin edes iltaisin tai yömyöhään, koska ketään ei juuri koskaan näy missään. Introvertille tai luontoihmiselle tämä on unelmien kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Silloin se on mentävä hakemaansa työpaikkaan, kun sen saa, oli se sitten vaikka kuinka korvessa. Miksi edes hait, jos olet epävarma paikkakunnasta? Tuskin sinua kukaan sinne on kutsunutkaan tai headhuntattu.
"""" vastaampa sinulle ääliö, että silloin on mentävä kun on mentävä. Suomessa on muutamia virkoja (työpaikkoja) missä ei kysellä haluatko sinä, ken ties haluaisit jne. Sinne on lähdettävä kun käsky käy. Rajavartiosto, tulli, armeija ja jopa suurien yritysten ns. sivukonttorit esim. suunnitelutoimistot. Mutta jos on ikänsä ollut ja asunut vain jossain kainuun perukoilla missä viimeinen linja-autokin meni 25vuotta sitten niin ei voi nähdä metsältä puita. Aloittelijalle tiedoksi, täällä on hyvä elää ja asua jos et hamua kuuta taivaalta. Palvelut pelaa tosi hyvin eikä ruuhkaa taida olla edes terveydenhuollossa. terveisin Helsingistä muuttanut ja tänne juurtunut hyvien lenkkipolkujen ja mukavien ihmisten joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me muutettiin pk-seudulta Kajaaniin. Asutaan lehtikankaalla omakotitalossa, joka maksoi 90 000€, ei omisteta autoa, töihin on 6min pyöräilymatka, jonka menen sähköpyörällä. Ala-aste ikäiset lapset liikkuu naapurustossa itsekseen ja koulumatkat kävellen/ pyörällä. Luonto on ihan mahtava, lähimpään uimarantaan on myös pyöräilymatka, metsissä löytyy kaikenlaisia reittejä kävelijöille ja pyöräilijöille, talvella latuja ja moottorikelkka reittejä. Frisbeegolf ratoja menee joka puolella, jos siitä tykkää. Kauppojakin löytyy omiin tarpeisiin ainakin ja mitä ei kaupoista löydy saa netistä. Itse olen huono saamaan ja pitämään ystäviä, mutta nyt ruuhkavuosissa ei muutenkaan oikein ehdi kavereita näkemään. Tuttuja on kuitenkin jo paljon ja varmasti myös sosiaalinen ihminen saa ystäviäkin.
Mites museot, ooppera, kunnon r
Museoita ihan keskustassa 2, teattereita 2 + kesäteatterit, 2 isompaa keikkapaikkaa (kaukametsä + Kajaani halli) + pienempiä esim baarit. Paljon kulttuuria + runovko joka kesä.
ruma