Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisista 80 prosenttia saa Kelasta tukia.

Vierailija
18.07.2025 |

Noin 4,4 miljoonaa suomalaista sai jotain Kelan maksamaa etuutta viime vuonna. Se tarkoittaa, että 80 prosenttia suomalaisista sai taloudellista tukea Kelalta.

Kommentit (180)

Vierailija
141/180 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella ärsyttää kommentit lapsilisistä joita jokainen on itse saanut mutta myt haluaisivat poistaa sen nykysiltä lapsilta. Maksakaa takaisin ne teille lapsina maksetut lapsilisät ja tulkaa vaatimaan sen jälkeen uudelleen. 

Ei minulle ole maksettu lapsilisää. Sitä on maksettu vanhempieni tilille. Kaljaan, tupakkaan ja taksimatkoihin he ovat ne käytelleet. Eli en maksa takaisin yhtään mitään. m40

Sulla on paskat vanhemmat ollu. 

Vierailija
142/180 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin saan lapsilisää ja kotihoidon tukea.

Hemmetti mikä kelarotta olenkin kun hoidan omaa lastani kotona. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/180 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin pitkään sellainen joka ei saa. Lapset aikuisia ja paljoa riittää, eikä ollut lääkkeitä enkä moneen vuoteen käynyt lääkärissä. Toki olen takavuosina saanut kun oli lapsia. Eli siihen 20%:iin kuuluu terve työssäkäyvä palkansaaja jolla ei lapsia tai lapset aikuisia tai muulla tavoin riittävästi tienaava terve henkilö. 

Tervekin henkilö saa esim. työterveyshuollon Kelan piikkiin. Sehän maksetaan sinulle käytit sitä tai et. 

Vierailija
144/180 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheskään kaikista lääkkeistä ei saa ollenkaan kelakorvausta.

Suurimmasta osasta saa, vaikka sitä et sitä ehkä huomaakaan. Lisäksi Kela korvaa jokaisen saikkupäivän joko suoraan sinulle tai työnantajasi kautta sinulle. 

Niin saa, mutta halusin vaan sanoa että kaikista ei saa. Enkä ole se jolle olet vastannut, tuo edellinen oli ensimmäinen kommenttini tähän keskusteluun. Niin ja en todellakaan kannata lapsilisien poistamista.

Vierailija
145/180 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan tukialueet :

Asevelvollisuus

Asumisen tuet

Eläkkeellä

Kuntoutus

Lapsen syntymä ja hoito

Muutto Suomeen tai muutto ulkomaille

Opiskelijat

Omaisen kuolema

Toimeentulotuki

Sairastaminen

Työnantajat

Työttömyys

Vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelu

Vammaistuet

Yrittäjyys

Vierailija
146/180 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät, kansaneläke, sairaanhoidon ja lääkekorvaukset ovat tuossa varmaan mukana?

Ilmeisesti ap ei ole saanut lapsilisää tai käynyt lääkärissä? 

En ole saanut lapsilisiä ja lääkärissä kävin viimeksi 90-luvulla

Ap

Eli et ole Suomessa syntynyt? 

Olen, miten niin?

Ap

Vanhempasi ovat saaneet sinusta lapsilisiä.

Voi olla, mutta en minä ole itselleni saanut ikinä yhteiskunnalta rahaa

Ap

Vierailija
147/180 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisät, kansaneläke, sairaanhoidon ja lääkekorvaukset ovat tuossa varmaan mukana?

Ap

Olen, miten niin?

Ap

Ap

100% varmuudella olet. Et vain itse tajua, mitä kaikkea yhteiskunta sinulle maksaa. Nopeita esimerkkejä: sairausloma, työterveys, palkka (yritystuet jne.), peruskoulu, päivähoito, neuvola, synnytys jne. jne. 

Vierailija
148/180 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen, miten niin?

Ap

Ap

Et ole käynyt peruskoulua, vaan maksoit koulutuksesi itse? Et ole koskaan käynyt neuvolassa, vaan maksoit tarkastukset itse? Työpaikkasi ei saa minkäänlaista rahoitusta valtiolta? 

Vierailija
149/180 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olen, miten niin?

Ap

Ap

Olet. Ihan jo siitä lähtien, että yhteiskunta maksoi isolta osin kulut, kun sinä tulit parkuen tähän maailmaan. 

Vierailija
150/180 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan kansaneläkettä, mutta en saa kelakorvauksia lääkärikäynneista, lääkkeistä jne. 

Vierailija
151/180 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vuonna 2024 Kela maksoi perhe-etuuksia yhteensä 3 027 miljoonaa euroa. Tähän sisältyvät lapsilisä, äitiysavustus, adoptiotuki, vanhempainpäivärahat, lastenhoidon tuet ja elatustuki. Perhe-etuuksia maksettiin 5,8 % enemmän kuin edellisvuonna. Lapsilisiä maksettiin yhteensä 1 386 miljoonaa euroa, mikä kattaa lähes puolet perhe-etuuksien kokonaissummasta.

Lapsilisää sai vuoden 2024 joulukuussa 532 436 perhettä. Näissä perheissä oli lapsia yhteensä 941 145, mikä on noin 17 % väestöstä. Lapsilisää saaneista perheistä 46 % oli yksilapsisia, vähintään neljä lasta oli 4 %:ssa perheistä."

"Vuoden 2024 lopussa Suomessa asui noin 541 000 kansaneläkkeen saajaa."

"Suomessa oli vuoden 2023 lopussa yhteensä 327 763 työttömyysetuuksien saajaa, mikä oli noin 9,8 prosenttia 1764-vuotiaasta väestöstä."

"Ansiopäivärahan saajia oli joulukuussa 2023 yhteensä 129 148."

Peruspäivärahan saajien määrä oli vuoden 2023 lopussa 35 213. Työmarkkinatuen saajia oli vuoden lopussa 161 591.

EI ole ihan niin yksinkertainen asia, miksi Kelan etuuksia saa vuosittain 81% väestöstä. Se ei selity sillä että 10% työikäisestä väestöstä saa työttömyysetuutta, eikä se selity edes sillä että eläkettä saa 1,6 miljoonaa ihmistä, sekin on vielä kaukana 4,4 miljoonasta, tai se että alle miljoona lasta saa lapsilisää.

Vierailija
152/180 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan kansaneläkettä, mutta en saa kelakorvauksia lääkärikäynneista, lääkkeistä jne. 

Aivan varmasti saat, koska yksityiselläkin käynnistä saa Kela-korvauksen. 

Vierailija
153/180 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitto mitä sossurottia kaikki eikä ketään kiinnosta mennä töihin

Eikait se ole millään tavalla työntekoon liitännäinen asia. Meidänkin perheessä molemmat vanhemmat ovat töissä vakituiseen. Yksi kolmesta lapsesta saa kelan vammaistukea puheterapeuttii. Ilman sitä hänen olisi ollut todella vaikeaa päästä esim alkuun koulussa, eikä meillä ole ollut sitä mahdollista itse maksaa.

Tuon ei pitäisi kuulua muiden hoidettavaksi

Tuolla logiikalla sinua ei olisi koskaan syytä kuskata ambulanssilla kirurgin pöydälle.

Vierailija
154/180 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Yök sun hampaat on sitten ainakin ihan hirveässä kunnossa! 

Vierailija
155/180 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voivittu!!!! Minun verorahat menee loisille???!!!!! 😡😡😡

Paljonko on sun verorahat ja jospa ne menee puolustusvoimien hankintoihin ?

Vierailija
156/180 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vuonna 2024 Kela maksoi perhe-etuuksia yhteensä 3 027 miljoonaa euroa. Tähän sisältyvät lapsilisä, äitiysavustus, adoptiotuki, vanhempainpäivärahat, lastenhoidon tuet ja elatustuki. Perhe-etuuksia maksettiin 5,8 % enemmän kuin edellisvuonna. Lapsilisiä maksettiin yhteensä 1 386 miljoonaa euroa, mikä kattaa lähes puolet perhe-etuuksien kokonaissummasta.

Lapsilisää sai vuoden 2024 joulukuussa 532 436 perhettä. Näissä perheissä oli lapsia yhteensä 941 145, mikä on noin 17 % väestöstä. Lapsilisää saaneista perheistä 46 % oli yksilapsisia, vähintään neljä lasta oli 4 %:ssa perheistä."

"Vuoden 2024 lopussa Suomessa asui noin 541 000 kansaneläkkeen saajaa."

"Suomessa oli vuoden 2023 lopussa yhteensä 327 763 työttömyysetuuksien saajaa, mikä oli noin 9,8 prosenttia 1764-vuotiaasta väestöstä."

"Ansiopäivärahan saajia oli joulukuussa 2023 yhteensä 129 148."

Peruspäivärahan saajien määrä oli

Ei selity ei. Se selittyy sillä, että jokainen sairaslomapäivä on Kelan kustantama. Samoin työterveyshuolto. Niistä tulee heittämällä suurin osa Kelan kuluista. 

Vierailija
157/180 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin pitkään sellainen joka ei saa. Lapset aikuisia ja paljoa riittää, eikä ollut lääkkeitä enkä moneen vuoteen käynyt lääkärissä. Toki olen takavuosina saanut kun oli lapsia. Eli siihen 20%:iin kuuluu terve työssäkäyvä palkansaaja jolla ei lapsia tai lapset aikuisia tai muulla tavoin riittävästi tienaava terve henkilö. 

Tervekin henkilö saa esim. työterveyshuollon Kelan piikkiin. Sehän maksetaan sinulle käytit sitä tai et. 

Totta. Meillä työterveydestä maksetaan joku perusmaksu, vaikkei siihen käytännössä kuulu mitään. Terveystarkastuksen kolmen vuoden välein. Lääkärin palvelut ei kuulu ja saikkutodistusta ei pomo vaadi. Ei edes neljältä päivältä kin olin flunssassa ja kovassa kuumeessa, vaan käski parantua kunnolla. 

Vierailija
158/180 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairasta! 😡

Mitä ehdotat tilalle?

Töitä

Onko kukaan kertonut sulle, että 90-luvun laman jälkeen Suomen työttömyysprosentti ei ole enää kertaakaan laskenut alle kuuteen? Mistä ajattelit taikoa töitä 200 000 työttömälle?

Työttömyys

Rakennetyöttömyys

NAIRU tarkoittaa työttömyysasteen tasoa, jonka alittaminen kiihdyttää inflaatiota. Taustalla on käsitys, että työttömyyden laskiessa alle rakennetyöttömyyden tason talous on ylikuumentuneessa tilassa, jossa myös hinnat nousevat nopeasti.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6tt%C3%B6myys

NAIRU

https://fi.wikipedia.org/wiki/NAIRU

Vierailija
159/180 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroina eniten kelan korvauksia saa hyvätuloiset ansiosidonnaisina etuuksia. Sairaspäiväraha, perhevapaat ym.

Vierailija
160/180 |
19.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 20% on lapsia. Lapsethan eivät saa etuuksia suoraan, vaan ne maksetaan lapsen vanhemmille. Jokainen aikuinen suomalainen saa Kelasta rahaa jossain muodossa.