Miten ihmeessä jaksatte kodin harvemmin tehtäviä siivoustöitä?
Ihan kuin perussiivouksessa ei olisi tarpeeksi tekemistä. Sitten on vielä tiski-ja pyykinpesukoneiden puhdistamiset, kaikenlaisten suodattimien puhdistamiset, ikkunanpesut, viemärit, saumojen ja laattojen puhdistamiset, ulkotilojen siivous, kodinkoneiden huoltaminen ja putsaaminen.. lista on loputon.
Kommentit (77)
Ei täällä kukaan ole sanonut että asuisi likaisessa kodissa.
Tai ettei tietäisi mutä pitää tehdä.
On vain todettu että hommaa on ja se tuntuu myös joskus raskaalta.
Ei täällä ketään ääliömarttaa paasaamaan pyydetty!
Aina kun joku valittaa että siivoamisessa on hommaa ja nykyihmisen elämä on raskasta, niin sanotaan että kun ei ennen vanhaan ollut pyykkikoneita, tiskikoneita, ja imureita apuna. No ei ollutkaan, mutta tavaraa ja astioita oli hirveän paljon vähemmän, vaatteita oli vähemmän pestävänä, tilat oli pienempiä eikä sitä tuvan lattiakaan pesty kuin ehkä kerran pari vuodessa. Hygienian taso oli aivan eri kuin nykyään. Niiden hommien tilalle joihin nykyään on tullut koneet avuksi, on tullut taas uusia ja uusia hommia.
En oikein jaksaisi nykyään ja ärsyttää kun en jaksa vaikka pitäisi. Terveydelliset syyt ja varmaan ikäkin osittain. Sitten vaan pakotan itseni jaksamaan, tykkään puhtaasta kodista.
Olin keuhkokuumeessa viisi viikkoa. Edelleen toipilas. Tämä se vasta rasittaakin, kun tietää mitä pitöisi tehdä, muttei jaksa mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan avulla.
Olisipa varaa.
Ei se niin kallista ole. Firman kautta otettuna noin 30-35 euroa/tunti. Jos pystyt palkkaamaan suoraan jonkun henkilön, on enemmän byrokratiaa, mutta saa halvemmalla. Laskuista saa kotitalousvähennyksenkin.
Lainaukset toimii huonosti. Minä kirjoitin että lapselle voi nakittaa jotain hommia. Annoin huonon esimerkin, koska se kuului perussiivoukseen. Silti olen sitä mieltä, että lapsiperheessäkin näitä harvemmin tehtäviä hommia kyllä saa tehtyä. Kun lapset tekee perussiivousta, niin vanhemmat voi tehdä ne vaativat jutut. Ei toki samaan aikaan, mutta jospa pointti tuli nyt selvemmäksi.
Ikkunat voi olla pesemättä vaikka monta vuotta. Mikä pakko se on, jos tuntuu työläältä. Ja tämäkin vain yksi esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Lainaukset toimii huonosti. Minä kirjoitin että lapselle voi nakittaa jotain hommia. Annoin huonon esimerkin, koska se kuului perussiivoukseen. Silti olen sitä mieltä, että lapsiperheessäkin näitä harvemmin tehtäviä hommia kyllä saa tehtyä. Kun lapset tekee perussiivousta, niin vanhemmat voi tehdä ne vaativat jutut. Ei toki samaan aikaan, mutta jospa pointti tuli nyt selvemmäksi.
Ikkunat voi olla pesemättä vaikka monta vuotta. Mikä pakko se on, jos tuntuu työläältä. Ja tämäkin vain yksi esimerkki.
Niin mutta ei niille ole aikaa kun on työt, koulu,harrastukset, kaverit, kaverisunttärit.
Ne jää väkisin lomille.
Minä jaksan kyllä nuo erityistyöt, mutta en kestä viikkosiivousta. En saa siihen aikaan mitään prosessia tai rutiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän esim. ikkunoita tarvitse pestä kuin kerran vuodessa. Lattiaviemäri muutaman kerran vuodessa, jos asuu yksin. Kuinka vanha ap oikein on? Asutko ensimmäistä kertaa omassa kodissa?
No ei tarvitse ei, mutta siinä on iso ero, onko ikkunoita 3 vai 7 ja onko yhdessä ikkunassa 1 lasi vai peräti 3. Aika urakka on ihan normi omakotitalon ikkunoissakin. Viemärin pesu nyt on noista pienin homma, mutta samanlaisia pikkuhommia on aika paljon.
Juu ja lisäksi kaikki huolto ja korjausrempat. Niihin menee vuosilomapäiviä aikakivasti, kun itse tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta ei niille ole aikaa kun on työt, koulu,harrastukset, kaverit, kaverisunttärit.
Ne jää väkisin lomille.
Onko teillä siis joku 200 kaveria? Elämänhallinnan puutteelta kuulostaa, jollei kahden aikuisen tirehtöimä perhe selviä kotinsa ylläpidosta. Ei siihen nyt niin paljoa aikaa kulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pesen ikkunat ja seinät kerran vuodessa. Keittiön seiniä ja kaappeja pesen useamman kerran vuodessa. Muuten pesen vaatekaapit keväällä ja syksyllä, kun kausi vaihtuu. Silloin käyn vaatteet läpi ja pyyhin kaapit Jääkaapin pyyhkäisen ennen kauppakäyntiä. Jääkaapin tausta kerran vuoteen. Uunin ja uunin taustan pesen noin neljä kertaa vuodessa.
Seinien pesu useasti vuodessa??? Jääkaappi ennen kauppakäyntiä - siis viikottain? Mitä likaa sinne tulee jatkuvasti?
Kuvittelin siivoavani liikaa, mutta en ehkä sittenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jää väkisin lomille.
Onko teillä siis joku 200 kaveria? Elämänhallinnan puutteelta kuulostaa, jollei kahden aikuisen tirehtöimä perhe selviä kotinsa ylläpidosta. Ei siihen nyt
Voi hyvää päivää mikä ääliö.
eihän missään sanotti ettei selviä vaan että ne harvoin rehtävät hommat hoidetaan lomilla.
Ja kyllä muuten kolmen lapsen perheessä niitä kavereitakin yhteensä monta kymmentä on.
Olisin jo puhdistanut monta kertaa sen penteleen pyykinpesukoneen nukkasihdin jos se olisi tarkoitettu naisen voimalla avattavaksi. Joku mies on varmaan suunnitellut tämän nukkasihdin ihan tarkoituksella hankalasti avattavaksi.
"Voi hyvää päivää mikä ääliö.
eihän missään sanotti ettei selviä vaan että ne harvoin rehtävät hommat hoidetaan lomilla.
Ja kyllä muuten kolmen lapsen perheessä niitä kavereitakin yhteensä monta kymmentä on."
Meillä on kaksi lasta ja omakotitalo. Lomat on lomaa. Silloin tehdään vain viikkosiivoukset jos niitäkään. Ollaan matkoilla ja mökillä, ei kotona. Helposti ehtii kaiken kun suunnittelee ja koko perhe osallistuu.
Vierailija kirjoitti:
"Voi hyvää päivää mikä ääliö.
Ja kyllä muuten kolmen lapsen perheessä niitä kavereitakin yhteensä monta kymmentä on."
Meillä on kaksi lasta ja omakotitalo. Lomat on lomaa. Silloin tehdään vain viikkosiivoukset jos niitäkään. Ollaan matkoilla ja mökillä, ei kotona. Helposti ehtii kaiken kun suunnittelee ja koko perhe osallistuu.
Vai niin. Kiitos typerästä tiedosta, jota en pyytänyt. Tehokkaaksi ihliseksi kuulostat harvinaisen hitaalta ja hidasjärkiseltä.
"Vai niin. Kiitos typerästä tiedosta, jota en pyytänyt. Tehokkaaksi ihliseksi kuulostat harvinaisen hitaalta ja hidasjärkiseltä."
Sinulla on aikaa palstailuun. Tänä aikana olisit voinut tehdä homman X.
Vierailija kirjoitti:
"Vai niin. Kiitos typerästä tiedosta, jota en pyytänyt. Tehokkaaksi ihliseksi kuulostat harvinaisen hitaalta ja hidasjärkiseltä."
Meillä on kahdella lapsella kavereita kylässä. En nyt ala pesemään ikkunoita tai siirtelemään kylmälaitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kahdella lapsella kavereita kylässä. En nyt ala pesemään ikkunoita tai siirtelemään kylmälaitteita.
Seli seli. Mitäs miehesi tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seli seli. Mitäs miehesi tekee?
Susheja sen kolmannen lapsen kanssa.
En jaksakaan. Enkä edes perussiivousta. Ratkaisuna palkattu siivooja.