Miten ihmeessä jaksatte kodin harvemmin tehtäviä siivoustöitä?
Ihan kuin perussiivouksessa ei olisi tarpeeksi tekemistä. Sitten on vielä tiski-ja pyykinpesukoneiden puhdistamiset, kaikenlaisten suodattimien puhdistamiset, ikkunanpesut, viemärit, saumojen ja laattojen puhdistamiset, ulkotilojen siivous, kodinkoneiden huoltaminen ja putsaaminen.. lista on loputon.
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
No laatat on helppo puhdistaa suihkuttaa sitruunahappoa antaa vaikuttaa ja huuhtelee pois, on puhtaat sama sopii yhtä helpolla työllä saunan oveen. Kylppärin kaivon puhdistan joka viikko siinä se on, koneisiin on puhdistus aineet olemassa ei vaikeaa. Toki jos tekee isomman numeron pienestä niin siitä tulee isompi kuin on. Viemäreitä ei saa edes itse sorkkia, kloriittia silloin tällöin muhimaan
Eihän kukaan väittänyt, että ne yksinänsä vaikeita olisi, mutta kun niitä on paljon!
Lapsiperheessä ei ole mitään saumaa ehtiä tehdä kaikkea muuta kuin sitten kesälomalla.
Tiskikoneeseenkin piti etisä uusi sihti, ja siihenkin meni aikaa, siis siihen etsimiseen.
Pyykkiä pesen joka päivä pari koneellista, tiskikone käy kerran päivässä, imuroin sillä aikaa, siis joka päivä.
Perjantaisin on varsinainen siivouspäivä, jolloin käytetään koko perheen voimin n. 2-3h aikaa. Sisältää lattianpesun, mattojen puistelun ja pölyjen pyyhinnän, myös lampuista ym vaikeista paikoista. Samalla pestään mikro, jääkaappi ja uuni, vessat, lavuaarit ja kylppäri, sekä pyyhitään ovet ja peilit. Jos joku muu on ajankohtaista, se hoituu samalla. Sauna ja suihkuverhot pestään ehkä ketran kuussa. Mattoja pesen yksi kerrallaan vähintään yhden per viikko. Yleensä heti jos siihen tulee tarha, koiran rapatassun jälki tai oksennus tms. Matosta riippuen joko kylppärissä juuriharjalla tai paikallaan tekstiilipesurilla. Sohvan tai sängyt pesen harvoin, ehkä 3 x vuodessa, ja ikkunat keväällä ja syksyllä.
Rutiini siis helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Pyykkiä pesen joka päivä pari koneellista, tiskikone käy kerran päivässä, imuroin sillä aikaa, siis joka päivä.
Perjantaisin on varsinainen siivouspäivä, jolloin käytetään koko perheen voimin n. 2-3h aikaa. Sisältää lattianpesun, mattojen puistelun ja pölyjen pyyhinnän, myös lampuista ym vaikeista paikoista. Samalla pestään mikro, jääkaappi ja uuni, vessat, lavuaarit ja kylppäri, sekä pyyhitään ovet ja peilit. Jos joku muu on ajankohtaista, se hoituu samalla. Sauna ja suihkuverhot pestään ehkä ketran kuussa. Mattoja pesen yksi kerrallaan vähintään yhden per viikko. Yleensä heti jos siihen tulee tarha, koiran rapatassun jälki tai oksennus tms. Matosta riippuen joko kylppärissä juuriharjalla tai paikallaan tekstiilipesurilla. Sohvan tai sängyt pesen harvoin, ehkä 3 x vuodessa, ja ikkunat keväällä ja syksyllä.
Rutiini siis helpottaa.
Niin, tuo vaan kaikki on ihan ohi ketjun aiheen.
Kun on rutiinit ja tekee säännöllisesti niin mikään siivous ei vie paljoa aikaa. Jos saunan tai kodinhoitohuoneen siivous alkaa raivaamisella niin työlästä on. Samoin työlästä, jos kaikki paikat on täynnä pölyä ja pinttynyt likaa. Siistiä kotia mukavin siivota.
Kun on rutiinit ja tekee säännöllisesti niin mikään siivous ei vie paljoa aikaa. Jos saunan tai kodinhoitohuoneen siivous alkaa raivaamisella niin työlästä on. Samoin työlästä, jos kaikki paikat on täynnä pölyä ja pinttynyt likaa. Siistiä kotia mukavin siivota.
No säännöllistähän sekin on, että kerran vuodessa tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä tehnyt noista mitään ja yli 10 vuotta asunut tässä asunnossa.
Etkö ole ikinä pessyt saunaa tai kylpyhuonetta? Tai tiskikoneen suodatinta?
Ei ole saunaa tai tiskikonetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No laatat on helppo puhdistaa suihkuttaa sitruunahappoa antaa vaikuttaa ja huuhtelee pois, on puhtaat sama sopii yhtä helpolla työllä saunan oveen. Kylppärin kaivon puhdistan joka viikko siinä se on, koneisiin on puhdistus aineet olemassa ei vaikeaa. Toki jos tekee isomman numeron pienestä niin siitä tulee isompi kuin on. Viemäreitä ei saa edes itse sorkkia, kloriittia silloin tällöin muhimaan
Eihän kukaan väittänyt, että ne yksinänsä vaikeita olisi, mutta kun niitä on paljon!
Lapsiperheessä ei ole mitään saumaa ehtiä tehdä kaikkea muuta kuin sitten kesälomalla.
Tiskikoneeseenkin piti etisä uusi sihti, ja siihenkin meni aikaa, siis siihen etsimiseen.
Kouluikäisen lapsen voi laittaa siivoamaan kunhan neuvoo ja aluksi valvoo. Meillä on suihkuseinä ja peilit niin kirkkaita, kun lapsi haluaa niitä puunata. Sopii mulle :)
Helposti, kun roikun vähemmän netissä ja keskityn vaan niihin siivoustöihin. Noita hommia tarvitsee tehdä vain harvoin kuitenkin.
Mitä jaksamista noissa on, senkun tekee vaan. Nykynuorille tavallinen töissäkäyminen = oravanpyörä, tavalliset omakotitalon tai mökin hommat = työleiri. Ja vaikka kerrostalossa asuisi, silti ollaan uupuneita ja kuormittuneita. Kasikymppiset tekee noi hommat tosta vaan ja lisäksi poimii sienet ja marjat metsistä
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan avulla.
Siis maksat siivojalle tekemään noita erityistöitä? Meillä käy siivooja joka toinen viikko, mutta ei me hänen haluta puhdistavan jotain kylppärin viemäriaukkoa saatikka puhdistamaan pesu- tai tiskikonetta. Ikkunat kyllä pesee kaksi kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluikäisen lapsen voi laittaa siivoamaan kunhan neuvoo ja aluksi valvoo. Meillä on suihkuseinä ja peilit niin k
Ei sitä voi laittaa vaihtamaan tiskikoneen osia tai putsaamaan rännejä.
Sinä vedät koko ajan perussiivouksen tähän. Ei siitä ole kyse.
Ööh.. niitä ei tartte kaikkia tehdä kerralla samaan aikaan kylppärin viemäreiden puhdistus vie 15minuuttia sen voi tehdä esim muutaman kuukauden välein, kun käy suihkussa ja samalla pesee lattian..
ajoin juuri pesukoneen puhdistusohjelman samoin tiskikoneen ei ollut iso homma laittaa ohjelmaa päälle. Siivilät pesin viidessä minuutissa.
miksi ihmeessä pitää tehdä iso numero asioosta, jotka on varsin vaatimattomia ja menee esim samalla, kun laittaa ruokaa?
Ikkunoitakaan ei tartte pestä kaikkia samalla kertaa pese tänään yhdet ruudut ja toiste toiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan avulla.
Siis maksat siivojalle tekemään noita erityistöitä? Meillä käy siivooja joka toinen viikko, mutta ei me hänen haluta puhdistavan jotain kylppärin viemäriaukkoa saatikka puhdistamaan pesu- tai tiskikonetta. Ikkunat kyllä pesee kaksi kertaa vuodessa.
Säästät kun ostat roboimurin, joka moppaa ja jos pölyä tulee paljon niin ilmanputsarin ajaa saman asian kuin se siivooja, joka juoksee asunnon läpi kevytsiivoten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoojan avulla.
Säästät kun ostat roboimurin, joka moppaa ja jos pölyä tulee paljon niin ilmanputsarin ajaa saman asian kuin se siivooja, joka juoksee asunnon läpi kevytsiivoten.
Mies maksaa siivouksen, kun häntä ei kiinnosta siivoaminen. En minä mitään säästä muuta kuin aikaa ja olen tyytyväinen tähän ratkaisuun. Itse siivoan joka toinen viikko, mutta en yhtä hyvin kuin siivooja. Hän siivoaa siis todella hyvin ja tarkasti ja paljon paremmin kuin minä itse.
Ei niitä jaksaisikaan jos pitäisi koko ajan tehdä. Teen yleensä silloin kun jää ylimääräistä aikaa tai saada energiapuuskan, mikä täytyy käyttää johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen siivouksen kyseessä ollessa, että siivous on säännöllistä, kun kaikki pysyy siistinä aina. On kai sekin säännöllistä, jos ei siivoa ollenkaan.
Itse pesen ikkunat ja seinät kerran vuodessa. Keittiön seiniä ja kaappeja pesen useamman kerran vuodessa. Muuten pesen vaatekaapit keväällä ja syksyllä, kun kausi vaihtuu. Silloin käyn vaatteet läpi ja pyyhin kaapit Jääkaapin pyyhkäisen ennen kauppakäyntiä. Jääkaapin tausta kerran vuoteen. Uunin ja uunin taustan pesen noin neljä kertaa vuodessa. Lattiakaivot siistin neljä kertaa vuodessa samalla kun teen isomman kylpyhuonesiivouksen.
Muuten ylläpitosiivousta on päivittäin eli keittiö ja wc siistiksi. Imurointi ja pölyt pari kertaa viikossa. Asunto on kaksio. Tavaraa ei ole paljoa.
Aikaa näihin ei oikeastaan mene paljoa. Päivittäin ylläpitosiivous 15 min ja muuten tunti viikossa. Kaikkea isompaa en tee kerralla esim seinät pyyhin toukokuussa ja ikkunat pesen kesäkuussa. Tämä on ollut vakio vuosikymmenet Mitään ei tarvi koskaan raivata, vaan energia menee siihen oikeaan siivoukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelen siivouksen kyseessä ollessa, että siivous on säännöllistä, kun kaikki pysyy siistinä aina. On kai sekin säännöllistä, jos ei siivoa ollenkaan.
Itse pesen ikkunat ja seinät kerran vuodessa. Keittiön seiniä ja kaappeja pesen useamman kerran vuodessa. Muuten pesen vaatekaapit keväällä ja syksyllä, kun kausi vaihtuu. Silloin käyn vaatteet läpi ja pyyhin kaapit Jääkaapin pyyhkäisen ennen kauppakäyntiä. Jääkaapin tausta kerran vuoteen. Uunin ja uunin taustan pesen noin neljä kertaa vuodessa. La
Miksi jauhat täysin itsestäänselvyyksiä? Jauhat ja jauhat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse pesen ikkunat ja seinät kerran vuodessa. Keittiön seiniä ja kaappeja pesen useamman kerran vuodessa. Muuten pesen vaatekaapit keväällä ja syksyllä, kun kausi vaihtuu. Silloin käyn vaatteet läpi ja pyyhin kaapit Jääkaapin pyyhkäisen ennen kauppakäyntiä. Jääkaapin tausta kerran vuoteen. Uunin ja
Ei ole kaikille itsestään selvää. Itselläni on läheisiä, joilla on likaiset kodit. En heitä neuvo, mutta täällä voin kertoa miten itse teen.
Itsellä huoleton jääkaappi-pakastin, kiertoilmalla, ja kun on liian kauan ovi auki, alkaa pimputus.