Paras tapa muuttaa ja minimalisoida
Apuja tarvitaan. Edessä muutto isosta talosta pieneen asuntoon ja vuosien varrella on kertynyt nurkat täyteen tavaraa. Miten sen käy tehokkaimmin läpi?
Iso osa on jo aikuistuneiden/aikuistuvien lasten vanhoja vaatteita, leluja, harrastevälineitä... Näissä on ongelmana muistot ja tunteet. Tekisi mieli säilöä lapsenlapsille. Mutta oikeastihan ei ole mitään järkeä.
Sitten on älyttömästi vanhoja papereita jne. Astiastoja, liikaa huonekaluja, turhaksi jäävät puutarhavälineet ja koneet...
Varmaan pitäisi lajitella hävitettävät, lajhoitettavat, myytävät tms. Mutta miten hävitetään ilman, että maksaa omaisuuden? Mihin lahjoitetaan? Mitä kautta myydään? En ole Facebookissa tms.
Hirveä urakka edessä. Kun tietäisi edes mistä aloittaa...
Kommentit (5)
Kiitos, onnea tarvitaan :)
Hyvä vinkki hyödyntää lasten somea. Sijainti tosiaan oma haasteensa, kun ei missään ihan keskustassa...
Valokuvat muistoksi tosiaan. Vaikka niitäkin on kovalevyllä tuhansia ennestään... Jääpähän jotain.
Vielä jos olisi kokemuksia joillakin miten toimi ja mitä ehkä tekisi toisin. Kohta olen varmaan tilanteessa, että vuokraan vain jonkin varastotilan ja siirrän ongelman sinne...
Käy tavarat läpi kategoria kerrallaan. Kasaa yhteen esim. kaikki vaatteet koko asunnosta ja käy ne läpi.
Konmarituksesta oli minulle hyötyä, vaikka en rankannut tavaroita yhtään niin vakavasti kuin kirjassa neuvotaan. Se kategorioittain läpi käyminen siinä oli hyvä neuvo, huomasi heti ettei kukaan tarvitse kuusia saksia. Jos olisi käynyt läpi vaikkapa lipaston laatikko kerrallaan, ei välttämättä olisi tajunnut, montako kappaletta ihan oikeasti omistaa.
Kiitos vinkistä! Mistä löytää järkevät kategoriat vai keksinkö itse? Vielä kun tietäisi missä kaikkialla esim. vaatteita on, kun autotallissakin on laatikkotolkulla kaikkea varastoitua.
Löysin tuon konmaritus-vinkin ansiosta aivan loistavan sivuston. Jätän tähän avuksi muillekin saman asian / muuttohaasteiden kanssa painiville:
Voisiko lapset lahjoittaa käyttökelpoista/hyväkuntoista tavaraa somen roskalavoilla tai muualla? Torissa voit myös lahjoittaa, laitat vain annetaan -kohtaan. Roskat suoraan roskiin, huonekaluista ja muusta veloitetaan pieni maksu kaatopaikalla. Isommassa kaupungissa tavara ehkä kiertää paremmin kuin maaseudulla ja tarvitsijoita on enemmän. Opiskelijat saattavat nyt syksyllä tarvita jotain.
Omalla teinillä on ollut vauvana ja lapsena käytössä vaatteita ja muuta mitkä on mun vanhoja. On aikanaan ostettu kunnon puuvillaa joka kestää pidon ja pesun, silloin tosin pesukoneetkin käyttivät kunnolla vettä ja saippuaa ja kuumaa vettä eikä mitään liruttelua kuten nykyään. Tavaroista voi ottaa myös valokuvan muistoksi.
Onnea urakkaan!