Kuinka hyvässä fyysisessä kunnossa yli 50 v. voi olla?
Voiko saada vielä treenillä kunnolla kuntoa kasvatettua? Jos aloittaa tilanteesta ettei juuri ole liikuttu normaalia hyötyliikuntaa enempää.
Kommentit (26)
Kellään kokemusta, onko saatu tuloksia?
Vierailija kirjoitti:
Erittäin hyvässä voi olla.
Alku vain varovasti niin oikein hyvä tulee.
Suosittelen lihaskuntotreeniä salilla. Viisikymppisenä ja siitä eteenpäin on erityisen tärkeää kasvattaa ja ylläpitää lihaskuntotreeniä. Toki aerobinen kuntokin on tärkeää, mutta esim. juoksu lihaskuntotreeni kusannuksella ei ole fiksua.
Viisikymppisenä saa kyllä helposti kuntoa kasvatettua siinä missä nuprempanakin.
Mun äiti marjasti vielä 87-vuotiaana 8 tuntia metsässä. Kävi polkupyörällä kaupassa ja hoiti isoa puutarhaa.
Itse olen yli 60 -vuotias nainen ja normaali päivälenkkini on 25 km. Pyrin pysymään yhtä hyvässä kunnossa kun äitini. Kyllä kunto kehittyy ihan kaikenikäisellä, mutta se vaatii että siiheen uhraa aikaa ja vaivaa. Ei se itsestään kehity.
Jos lähtötaso nolla niin aina voi kuntoaan parantaa. Aloittelijalla kunto nousee nopeasti.
Perhetuttu sai vähän yli viisikymppisenä kuulla madonluvut lääkäriltä. Olematon kunto (puuskutti portaissa), ylipaino ja kalja, korkea verenpaine, kolesteroli, korkea verensokeri yms yms. Klassinen kaikkialle autoileva, makkaraa ja kaljaa kitaansa työntävä keski-ikäinen äijä.
Kuusikymppisenä todella timmissä kunnossa, juoksee aamulenkin kesät ja talvet, salilla punttia 3-4 päivää viikossa, syö terveellisesti, kaljaa hyvin kohtuudella silloin tällöin. Kroppansa puolesta voisi olla jossain Dressmannin kalsarikuvastossa. Totaalista elämäntapamuutostahan tuo vaatii ja jonkin sortin omistautumista treenaamiseen.
Merlene Ottey menestyi 100 metrillä vielä 50 vuotiaana. Mutta kyllähän se poikkeuksellista oli.
tosi hyvät geenit jne..
Jos on terve fyysisesti niin voi olla hyvä kunto.
Vierailija kirjoitti:
Merlene Ottey menestyi 100 metrillä vielä 50 vuotiaana. Mutta kyllähän se poikkeuksellista oli.
tosi hyvät geenit jne..
No hän oli treenannut jo koko ikänsä tuota ennen. Tässä kysyttiin sitä, että aloitetaan melkolailla nollasta.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti marjasti vielä 87-vuotiaana 8 tuntia metsässä. Kävi polkupyörällä kaupassa ja hoiti isoa puutarhaa.
Itse olen yli 60 -vuotias nainen ja normaali päivälenkkini on 25 km. Pyrin pysymään yhtä hyvässä kunnossa kun äitini. Kyllä kunto kehittyy ihan kaikenikäisellä, mutta se vaatii että siiheen uhraa aikaa ja vaivaa. Ei se itsestään kehity.
Mahtavaa. Tämä on todella rohkaiseva kirjoitus.
Ainoa maratonin yli 100-vuotiaana juossut aloitti juoksuharrastuksen 89-vuotiaana.
Minä tein 66-vuotiaana pitkiä pyörälenkkejä, 60-130 km. 67-vuotiaana teen jopa 25 km pitkiä kävelylenkkejä
Vierailija kirjoitti:
Ainoa maratonin yli 100-vuotiaana juossut aloitti juoksuharrastuksen 89-vuotiaana.
Its NEVER too late 👍
On ihmisiä joilla on vaivoja, jotka voivat estää normaalin likkumisen ja jopa työnteon tietyillä tavoilla. Oli se lihasjumit, sappikivet, muut jäykkyydet, jalkakipu, polvi, selkä migreeni, suolisto, energian puute, ravintopuutokset tai jotkut muut ongelmat. Koskaan ei tiedä. Jos ei ole mitään ongelmia, niin silloin on varmaan helpompi liikkua. Osalla pääsy erikoislääkäriin ja osalla ei, lisäksi ei tiedä miten vastaanotto menee, onko ratkaisua vai ei.
Vierailija kirjoitti:
On ihmisiä joilla on vaivoja, jotka voivat estää normaalin likkumisen ja jopa työnteon tietyillä tavoilla. Oli se lihasjumit, sappikivet, muut jäykkyydet, jalkakipu, polvi, selkä migreeni, suolisto, energian puute, ravintopuutokset tai jotkut muut ongelmat. Koskaan ei tiedä. Jos ei ole mitään ongelmia, niin silloin on varmaan helpompi liikkua. Osalla pääsy erikoislääkäriin ja osalla ei, lisäksi ei tiedä miten vastaanotto menee, onko ratkaisua vai ei.
Totta. Jos on joku pitkäaikainen/pysyvä vamma tai krooninen sairaus, jonka kanssa jo pelkkä sängystä ylös pääseminen ja vessassa käynti on todella haastavaa, ovat mahdollisuudet kunnon kohottamiseen olemattomat. Jos ei ole noin paha tilanne, niin silloinkin voi joutua näkemään aika paljon vaivaa perusliikuntaan. Esim. käymään uimahallissa vesijuoksemassa, jos jalka ei kestä tavallista kävelyä tai edes kuntopyörää. Kaikilla ei ole hallia lähellä tai se on liian tyyristä.
Toki myös henkisesti voi olla aika vaativaa lähteä liikkumaan, jos arki on uuvuttavaa kipujen kanssa taistelua.
Urho Kaleva Kekkonen meni vielä kuuskymppisenä sellaista vauhtia lenkillä, että nelikymppisten henkivartijoiden oli todella tsempattava pysyäkseen tahdissa.
Vierailija kirjoitti:
Urho Kaleva Kekkonen meni vielä kuuskymppisenä sellaista vauhtia lenkillä, että nelikymppisten henkivartijoiden oli todella tsempattava pysyäkseen tahdissa.
Tulee mieleen meidän entien pääministeri monessakin mielessä. Kekkonenkin oli asioita toimeen saava politiikko.
NATO:on mentiin rytinällä kun asiaa oli oikeiston puolelta vatvottu vuosikymmeniä. Sormia näpäyttämällä siirryttiin.
Sitten kova kunto ja esimerkillisyys muille nuorille. Näen paljon samalaisia yhtymäkohtia.
Erittäin hyvässä voi olla.