Muuttaisitteko yhteen
Löysin vihdoin elämäni miehen monien epäonnistuneiden juttujen ja vuosien jälkeen. Olemme nyt 3 vuotta tapailleet omista kodeistamme käsin. Haluaisin niin muuttaa yhteen, mutta pitäisi muuttaa hänen taloonsa. Hän asuu 30km päässä lasteni koulusta. Lapset menevät 7. ja 9.luokalle. Lapset asuvat kuitenkin koulun paikkakunnalla isänsä luona lähes puolet ajasta. Silloin, kun asuisivat meillä pitäisi sitten kuskata heitä paljon ja kaveritkin on siellä. Mitä tekisitte? En jaksaisi millään enää odotella yhteen muuton kanssakaan.
Kommentit (73)
61 jatkaa vielä. Olisiko lapsille uudessa kodissa jotain plussaa? Meillä vanha koti oli ahdas ja äänet kuului läpi, ei ollut rauhaa olla esim. kavereiden kanssa. Uudessa kodissa lapset saivat käyttöönsä koko yläkerran ja olivat siitä innoissaan. Isot huoneet rempattiin heidän makunsa mukaan jne ja kuulemma kaverit oli kateellisia 😂 Eli ei se muutto aina ole pelkkää negaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on helteiden aikaan ollut tosi kiukkuista porukkaa, kuten tässäkin ketjussa 😄
Aloittaja, oletko selvitellyt kouluasioita? Me muutettiin maalle kun toinen lapsi oli ala- ja toinen yläkouluikäinen. Periaatteessa nuoremman olisi pitänyt vaihtaa koulua, mutta kaupunki ei sitä vaatinut vaan hän sai jatkaa vanhassa koulussa. Saivat siis koulukuljetukset. Toinen vaihtoehto olisi ollut maksaa bussilippu itse. Täällä ei ole muuta bussiliikennettä kuin koulukuljetukset, kaksi kertaa aamulla kaupunkiin ja kaksi kertaa iltapäivällä takaisin. Se riitti, muu saatiin sumplittua.
Kavereiden tapaamiset onnistui hyvin, lapset saattoivat mennä kaverille suoraan koulusta ja me haimme kotiin. Tai kaveri tuli bussilla meille ja hänen vanhempansa hakivat. Harrastukset joko niin että lapsi meni koulusta kaverille, serkulle tai kirjastoon ja sieltä harrastukseen, sen jälkeen haimme. Toki joskus vietiin ja haettiin, ja siinä väliajalla käytiin kaupassa,
Itse ainakin olen keskustelussa tuonut oman näkökulmani, kun teininä olin tuossa tilanteessa. Se, ettei anna ajatukselle vain suoraan aplodeja, ei ole yhtäkuin "kiukkuinen vastaus".
Minua ei lopulta jaksettu kuskailla yhtään sen enempää, kuin aamulla kouluun vanhemman omien työaikojen mukaan (joka myöhäisempiä kouluaamuina tarkoitti jopa yli tunnin maleksimista koulun pihalla), ja nouto odotti parkkiksella tasan kun koulu loppui. Ei minua kaverit lopulta mihinkään pyytäneet kun tiesivät, etten kuitenkaan pääse ilman pitkän ajan etukäteen suunnittelua ja sopimista.
Kun nyt uuden edessä voi innoissaan ajatella, että kyllähän nuo matkat nyt aina jaksaa ja lapsen menoja myös huomioiden.
Mutta jaksaako? Tulee talvi ja talvisäät, pimeys ja huonot ajokelit. Jaksaako silloin yhä mennä ekana töistä kotiin, ja siitä sitten alkuillasta heittämään uutta 60km ajolenkkiä?
^ Siksi sanoinkin että "itse ajattelin olevani kuljetusvastuussa, koska maalle halusin ja ajattelin ettei lapset saa siitä kärsiä". Ja aloittajahan sanoo ihan samaa, että lapsia on kuskattava paljon. Tietää sen jo ja selvästi siihen on sitoutunut.
Ihan lasten pompotteluunkaan ei pidä lähteä. Meillä lapset oppi nopeasti että jos iltapäivällä kysyttiin toiselta onko tarve päästä kaupunkiin ja ei ollut, niin ei sitä kiireellistä tarvetta voi tulla sitten siinä vaiheessa, jos sisko on juuri sinne käyty viemässä ja palattu takaisin. Hyvin oppivat suunnittelemaan menojaan edes vähän etukäteen.
Joka tapauksessa helposti nuo aina järjestyi ja ihan hyvillä mielin. Ei lapset mistään jääneet paitsi, ja tosiaan kun saivat ne mopot niin vielä helpommaksi muuttui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset joutuvat vaihtamaan koulua, jos muutatte koulualueen ulkopuolelle. Karua ysiluokkaiselle. Luultavasti siirtää kirjat isälleen. Samoin käy ehkä nuoremman kanssa Onko sen arvoista?
Miksi lapset ei voisi asua isän luona jos haluavat?
Kai siinä nyt isänkin mielipiteitä kysytään. Ja hänen mahdolisen uuden vaimon. Hiukkasen muuttaa elämää ja heidän täytyisi ostaa isompi asunto. Voipi uus vaimo lähtee. Kun vielä ottaa huomioon syyn miksi moinen järjestely.
Vierailija kirjoitti:
^ Siksi sanoinkin että "itse ajattelin olevani kuljetusvastuussa, koska maalle halusin ja ajattelin ettei lapset saa siitä kärsiä". Ja aloittajahan sanoo ihan samaa, että lapsia on kuskattava paljon. Tietää sen jo ja selvästi siihen on sitoutunut.
Ihan lasten pompotteluunkaan ei pidä lähteä. Meillä lapset oppi nopeasti että jos iltapäivällä kysyttiin toiselta onko tarve päästä kaupunkiin ja ei ollut, niin ei sitä kiireellistä tarvetta voi tulla sitten siinä vaiheessa, jos sisko on juuri sinne käyty viemässä ja palattu takaisin. Hyvin oppivat suunnittelemaan menojaan edes vähän etukäteen.
Joka tapauksessa helposti nuo aina järjestyi ja ihan hyvillä mielin. Ei lapset mistään jääneet paitsi, ja tosiaan kun saivat ne mopot niin vielä helpommaksi muuttui.
Sinulla on kokemus tilanteesta vanhempana, minulla taas lapsena.
Ja sen kokemuksen takia itse en muuttaisi noin kauas lapsen koulusta ja kavereista, ellei olisi tosi pakottavaa tilannetta esim. töiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on kokemus tilanteesta vanhempana, minulla taas lapsena.
Ja sen kokemuksen takia itse
Ja minulla on myös teini-ikäisten lasteni kokemus. He ovat suorapuheisia ihmisiä ja olisivat kyllä tuoneet ilmi, jos eivät olisi viihtyneet tai sinne halunneet. Heidän mielestään kaikki meni hyvin ja viihtyivät omassa valtakunnassaan, jonne sai kavereitakin rauhassa kutsua. Aikuisina muistelevat että kyllä me heitä tosi paljon kuskattiin, ja sitä arvostavatkin. Eivät mistään jääneet paitsi.
Sen lisäksi että nuoret suhtautuu tällaiseen eri tavoin niin tottakai riippuu myös vanhemmista. Ap ymmärtää jo, että paljon pitää kuskata, jos sinne muuttaa.
meillä kakarat ei sanele mitä tehdään.muuttaisin jos siltä tuntuu.ajelkoot pennut mopolla sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset joutuvat vaihtamaan koulua, jos muutatte koulualueen ulkopuolelle. Karua ysiluokkaiselle. Luultavasti siirtää kirjat isälleen. Samoin käy ehkä nuoremman kanssa Onko sen arvoista?
Miksi lapset ei voisi asua isän luona jos haluavat?
Kai siinä nyt isänkin mielipiteitä kysytään. Ja hänen mahdolisen uuden vaimon. Hiukkasen muuttaa elämää ja heidän täytyisi ostaa isompi asunto. Voipi uus vaimo lähtee. Kun vielä ottaa huomioon syyn miksi moinen järjestely.
Eikös lapset asuneet siellä nytkin joka toinen viikko?
Ap, mitä mieltä lapset on asiasta? Olet varmasti heidän kanssaan keskustellut.
Täällä on helteiden aikaan ollut tosi kiukkuista porukkaa, kuten tässäkin ketjussa 😄
Aloittaja, oletko selvitellyt kouluasioita? Me muutettiin maalle kun toinen lapsi oli ala- ja toinen yläkouluikäinen. Periaatteessa nuoremman olisi pitänyt vaihtaa koulua, mutta kaupunki ei sitä vaatinut vaan hän sai jatkaa vanhassa koulussa. Saivat siis koulukuljetukset. Toinen vaihtoehto olisi ollut maksaa bussilippu itse. Täällä ei ole muuta bussiliikennettä kuin koulukuljetukset, kaksi kertaa aamulla kaupunkiin ja kaksi kertaa iltapäivällä takaisin. Se riitti, muu saatiin sumplittua.
Kavereiden tapaamiset onnistui hyvin, lapset saattoivat mennä kaverille suoraan koulusta ja me haimme kotiin. Tai kaveri tuli bussilla meille ja hänen vanhempansa hakivat. Harrastukset joko niin että lapsi meni koulusta kaverille, serkulle tai kirjastoon ja sieltä harrastukseen, sen jälkeen haimme. Toki joskus vietiin ja haettiin, ja siinä väliajalla käytiin kaupassa, uimassa, lenkillä tms.
Sisarukset oppivat myös suunnittelemaan menojaan, eli jos siskoa lähdettiin viemään harrastukseen klo 17 niin toinen saattoi lähteä mukaan ja mennä kaverille jne. Suunnittelulla pääsi pitkälle. Lisäksi kun lapset täyttivät 15, he saivat mopot. Se oli heillä ehtonakin muutolle 😄
Ylipäätään ei tuo mikään mahdoton rasti ole, vaikkakin itse ajattelin olevani kuljetusvastuussa, koska maalle halusin ja ajattelin ettei lapset saa siitä kärsiä. Itse aloittajan tilanteessa kysyisin tottakai lasten mielipidettä, mutta itsehän sen ratkaisun teet.
Ja ymmärrän senkin jos esim. mies asuu maalla omakotitalossa, ettei halua sitä myydä ja muuttaa kaupunkiin. En minäkään muuttaisi 😄 ja miehellä saattaa olla elanto siellä ym.