Riita miehen kanssa asunnon tuulettamista
Mies haluaa pitää ikkunat kiinni päiväaikaan ja tuuletuksen pois päältä, koska ulkona on kuumempaa kuin sisällä. Tuuletus vain kuulema kuumentaa asuntoa lisää.
Minä taas haluaisin ikkunat auki ja vetoa asuntoon, jotta tuntuisi viileämmältä.
Kumpi on järkevämpää?
Kommentit (127)
Eikö ole ahdistavaa kun kesällä ei näe yhtään ulos? Kaikki ikkunat pimennetty kuin sota-aikana. Mitä teette kotona silloin?
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole ahdistavaa kun kesällä ei näe yhtään ulos? Kaikki ikkunat pimennetty kuin sota-aikana. Mitä teette kotona silloin?
No minä en ainakaan kökötä sisällä koko päivää.
Molemmat on oikeassa. Lämpöä tulee sisälle, jos pitää ikkunat auki. Mutta helteellä sisällä on mukavampaa kun ilma liikkuu, kun on läpiveto.
Vierailija kirjoitti:
Ei kumpikaan. Miksi se tuuletus pitää myös ottaa pois päältä ?
Sepä se. Ilmanvaihtoa ei saa katkaista kokonaan kuin siksi aikaa, että viranomaiset niin määräävät savun tai kaasupäästön takia. Kun pitää ilmanvaidon pois päältä, asunnon rakenteisiin alkaa kertyä kosteutta ja pahimmillaan saa aikaan hometalon.
Kuumimmaksi ajaksi ilmanvaihto pienimmälle teholle ja yöllä täysille kun ulkona on sisätilaa viileämpää.
Vierailija kirjoitti:
Jos olen kotona, vietän siestaa. Yleensä olen ulkona tai muualla.
Miksi helvetissä pitäisi olla kotona, jos on verhot kiinni?
Tänään istuin viltillä pihanurmella ja pelasin tyttäreni kanssa Scrabblea. Siinä oli kiva, kevyt tuuli ja varjo.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat on oikeassa. Lämpöä tulee sisälle, jos pitää ikkunat auki. Mutta helteellä sisällä on mukavampaa kun ilma liikkuu, kun on läpiveto.
Mitään läpivetoa ei ole, jos ilmanvaihto on seis ja sisä- ja ulkoilma samanlämpöiset.
Veto edellyttää joko lämpötilaeroa tai paine-eroa, ja kumpikin näistä tasoittuu hetkessä ja ilman virtaus pysähtyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asunnossa 23 astetta ja ulkona 30 astetta niin mitä tapahtuu jos avaa ikkunan? Viileneekö asunto vai lämpenee?
Ainakin mies suuttuu.
Mäkin suuttuisin mutta mulla olikin fysiikassa 10 eikä 4 kuten ap:llä.
N
Mäkin suutuin aikanaan, kun sukulainen miehineen teki tuon tempun ollessamme toisella sukulaisella kylässä. Aika hankalaa nukkua, kun kaikki viileä ilma oli päästetty harakoille - kielloistani huolimatta. Tekijät eivät kertakaikkiaan tajunneet, mistä hermostuin.
Mullakin oli fysiikan numero pikkuisen isompi kuin noilla sukulaisilla. Nainen olen minäkin, joten ei tuo yksinkertaisuus tosiaan ole sukupuolesta kiinni.
Sen verran korjaan, että viileä ei karkaa vaan lämpö tulvii sisään.
Sekä että. Yläkerrassa oli koko ajan kaksi ovea auki, ja sitten alakerrassa avattiin ovi. Meni joitakin minuutteja, kun alakerran viileä sisäilma humahti ulos ja samalla ulkoa tuli yläkerran kautta lämmintä ulkoilmaa tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole asunnossani kuuma vaikka ei ole mitään ilmastointilaitetta eikä edes yhtään tuuletinta. Läpitalon huoneisto, jossa olohuone ja parveke etelään päin ja makkari sekä keittiö pohjoisen suuntaan. Makkarissa pimennysverhot ikkunan edessä kiinni puoleen päivään, kaikki ikkunat paitsi olohuoneesta auki koko päivän. Parvekkeen ovi auki ja myös parvekelasit auki puoleen päivään9 (läpiveto). Aurinko alkaa porottaa parvekkeelle puolen päivän jälkeen ja silloin suljen parvekkeen oven ja pidän sen kiinni. Minulle ei tule helposti hiki eikä kuumuus vaivaa ja siihen voi osaltaan vaikuttaa myös se ettei oma kehoni kehitä kuumallakaan ilmalla lämpöä ja hikeä koska minulla ei ole läskejä ja ylipainoa.
Parvekkeen täytyy olla länteen tai vähintään lounaaseen, jos sinne alkaa paistaa aurinko vasta puoliltapäivin. Meidän parvekkeemme on kaakkoon ja sinne paistaa aurinko aamukuudesta iltakuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään läpivetoa ei ole, jos ilmanvaihto on seis ja sisä- ja ulkoilma samanlämpöiset.
Veto edellyttää joko lämpötilaeroa tai paine-eroa, ja kumpikin näistä tasoittuu hetkessä ja ilman virtaus pysähtyy.
Jos on kaksikerroksinen asunto rinteessä ja vähänkin tuulee, voi saada läpivedon pidemmäksikin aikaa. Yksitasoisessa asunnossa ja etenkin tyynenä päivänä ei onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Ilmalämpöpumppu tulee halvemmaksi (omistus asunto) tai edes se 300 euron siirrettävä kylmäkone kuin ero/avioero ja uuden kumppaninen löytäminen ja koulutus parisuhteeseen. Usko tämä.
Asunto ei viilene jos ulkoa tulee kuumempaa ilmaa vain sisään. Osta edes halpa tuuletin sisälle jolla sisäilma tuntuu viileämmältä.
"koulutus parisuhteeseen" - ei teillä (hyvin todennäköisesti) naisilla tule koskaan mieleen, että miksiköhän minä olen sellainen että kanssani olemiseen tarvitaan erillinen koulutus?
Kun niin monesti näkee noita miehenkouluttamisjuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö verhojen ollessa kiinni tehdä eri asioita kuin niiden ollessa auki?
Kuulostaa, että porukka on aika pihalla. Insinööripä selittää. On ilmastoituja taloja ilmalämpöpumpulla, lämmön talteenotolla olevia ja keskuscoolerilla olevia. Keskityn yleisimpään kerrostaloasuntoon, ilmastointi lämmön talteenotolla ja vesipatterilämmitys. Näissä on ilmastointikoneen sisällä kenno. Kennossa on ohituspelti, eli kesäasento ja talviasento. Tämä ohituspelti käännetään kesäasentoon, jolloin kenno ei lämmitä tulevaa ilmaa huoneilmalla. Ilmastointi ottaa tuloilman yleensä pohjois seinän maarajasta, joten se on kylmenpää kuin huoneilma. Annetaan siis ilmastoinnin olla päällä. Ikkunat pidetään illalla ja aamulla kaikki auki ja läpiveto, päivällä pidetään ikkunoita auki varjon puolella, jos siellä on kylmenpää kuin sisällä. Kannattaa lisäksi hankkia kaksi lattiatuuletinta. Mainittakoon vielä, että ikkunoita ei kannata pitää auki kylmanä vuodenaikana.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on oikeassa.
Ap:n mies ei ole ainakaan LVI insinööri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läpivedolla tarkoitetaan sitä, että reitti on vapaa ikkunasta huoneiston läpi toiseen ikkunaan, siis väliovet on myös auki. Jos tuulee, niin saadaan ilma vaihtumaan. Jos on tyyntä, niin ilma vaihtuu melko huonosti.
Ap saa saman vedon tuntee, kun ostaa pöytä- tai tornituulettimen ja istuu sen edessä. Asunto ei kuitenkaan lämpiä kuin tuulettimen tuottaman lämmön verran.
Lindtmanin perheen kiista syntyy isännän kainalon tuulettamisesta.
Minulla ei ole asunnossani kuuma vaikka ei ole mitään ilmastointilaitetta eikä edes yhtään tuuletinta. Läpitalon huoneisto, jossa olohuone ja parveke etelään päin ja makkari sekä keittiö pohjoisen suuntaan. Makkarissa pimennysverhot ikkunan edessä kiinni puoleen päivään, kaikki ikkunat paitsi olohuoneesta auki koko päivän. Parvekkeen ovi auki ja myös parvekelasit auki puoleen päivään9 (läpiveto). Aurinko alkaa porottaa parvekkeelle puolen päivän jälkeen ja silloin suljen parvekkeen oven ja pidän sen kiinni. Minulle ei tule helposti hiki eikä kuumuus vaivaa ja siihen voi osaltaan vaikuttaa myös se ettei oma kehoni kehitä kuumallakaan ilmalla lämpöä ja hikeä koska minulla ei ole läskejä ja ylipainoa.