Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleisillä paikoilla imetys

30.03.2007 |

Hassua ettei missään ollut erikseen imetys-keskustelua, en ainakaan nähnyt. Tännekin kai siis siitä voi kirjoittaa.

Olisin siis kysynyt, että imetätkö yleisillä paikoilla vai menetko kaupassa esim. vessaan imetetämään jos sellainen tarve tulee?

Entä mitä mieltä olet yleisillä paikoilla imettämisestä?

Onko asia yhtä luonnollinen mielestäsi kuin vessassa käynti?

Miten muut ihmiset (vieraat) yleensä reagoivat jos imetät vauvaasi esim. kahvilassa?

Entä miten miehesi tähän reagoi?

Entä sukulaisesi tai tuttavasi jos olet heidän kanssaan jossain?

Itse olen sitä mieltä, että tuo vauvan imetys missä vaan on yhtä luonnollista kuin vessassa käynti ja aivan sama asia jos itse istun ravintolassa syömässä.

Olen kumminkin kuullut vierailta, että tämä on törkeää mukamas ja mietinki, että imetänkö sitten vaikka kaupan vessassa jos sellainen tarve tulee.

Mieheni on myös sitä mieltä, etten saa imettää yleisillä paikoilla enkä edes sukulaisteni vieressä vaan huonetta on ehdottomasti vaihdettava kun aion imettää. Mielestäni tämä on todella tyhmää! Kumminkin jossain vaiheessa on jokin tilanne kun se ei vain ole mahdollista.

Kertokaa omia mielipiteitänne ja kokemuksianne!

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pompelmo:

Ja sama juttu heille, jotka kertoivat, että eivät ole saaneet negatiivista palautetta sukulaisilta julkisesti imettämisestään. Tiedän, että esim. molemmat vanhempani (heillä ikää 65 v) ovat sitä mieltä, että se on asia, joka hoidetaan omassa rauhassa eikä esim. keskellä juhlia, mutta he eivät kuuna päivänä sanoisi niin suoraan päin naamaa. Olen asiasta kuullut, kun veljeni vaimolla oli tapana vetäytyä vanhemmillani makuuhuoneeseen imettämään, että olipa fiksusti hoidettu.

Minä ainakin perustan mielipiteeni ihan samoin kuin sinä kuulemaani. Meillä ON imetysmyönteinen suku, esim lähes kaikkia serkkujani on imetetty vähintään vuoden, useita parikin vuotiaaksi (ja tämä 70/80 luvulla, jolloin pitkät imetykset eivät olleet " muotia" ). En ole koskaan kenenkään sukulaiseni missään yhteydessä kuullut sanovan selän takana mitään negatviista kenenkään imetyksestä tai huokaisevan helpotuksesta kun miniä menee toiseen huoneeseen imettämään tai mitään vastaavaa. Sen sijaan olen kuullut paljon myönteistä imetyksestä ja ennenkaikkea imetykseen on suhtauduttu hyvin luonnollisena tapana, vauva siinä syö ja that' s it. Eli kyse ei ole vain siitä, miten MINUN imetyksiini on reagoitu vaan kaikkien muidenkin sukulaisten ja tuttavien. Minä kun en ollut suvun ensimmäinen tai aina imettäjä :)

En tosin muista, että kukaan olisi ruokapöydässä imettänyt, ei siksi etteikö se olisi sopivaa, vaan koska se on epämukavaa. Sen sijaan imettävälle äidille on aina varattu se paras nojatuoli olohuoneesta imetystä varten. Jos joku onkin halunnut imettää rauhassa toisessa huoneessa, se on hänelle suotu. Ei tästä sen suurempaa ongelmaa ole tehty. Mieheni suvun puolella on hyvin samankaltaiset tavat ja samanlaisen suhtautuminen imetykseen. Ei ole ennen tullut mieleenkään, että muunlaista olisikaan ;-)

Itse olen halunnut imettää julkisesti (mutta huomaavaisesti) ihan jo siksikin, että imetys näkyisi lapsille ja nuorille tytöille luonnollisena osana vauvan hoitoa, eikä se ole jotain sellaista, mitä tehdään suljettujen ovien takana. Minusta tämä on yksi tapa kasvattaa seuraavasta sukupolvesta yhtälailla imetysmyönteistä.

Vierailija
42/45 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin aluksi myönnän, että tämä vessavertaus oli aika huono, mutta en siihen hätään keksinyt muutakaan. Pointti oli, että yhtä luonnollisia asioita molemmat ; imetys ja se vessassa käynti vaikkei asiat liitykkään toisiinsa.

En myöskään keskustelullani tarkoittanut sitä, että minun olisi aivan PAKKO imettää aina julkisilla paikoilla. Ei tietenkään ole!

Aion tulevaisuudessa tehdä niin, että ennen kun lähdemme imetän ja jos matka on pitkä niin imetän vaikka vielä autossa ennen kuin menemme esim. shoppailemaan tai kylään.

Ja karu totuus on se, etten voi ennakkoon tietää milloin vauvallani on nälkä. Ja imetän kun hänellä on nälkä. Eli vauvan ehdoilla mennään! Olen myös sitä mieltä, että tässä tapauksessa se imetys on paras vaihtoehto. Mielummin ihmiset sen hyväksyy kuin sen, että vauva rääkyy pää punaisena nälkäänsä.

En tosiaan aio istua kotona sitä varten, että " pelkään" joutuvani imettämään yleisesti. Aion yhtälailla kierrellä kauppoja kuin ennenkin.

Sen verran kyllä olen hienovarainen, etten tosiaan missään keskellä ravintolaa läväytä tissiä pöytään! Joku mainitsi, että jos haluaa imettää DD-kuppiensa kanssa niin siitä vaan. Tuosta sai kuvan, että jos on isot rinnat niin sillon tissit näkyy.

Ei, itselläni D-kuppi, mutta ei se tarkoita sitä ettenkö imettäisi niin, että tissit pysyvät piilossa. Tarkoituksenani ei todellakaan ollut imettää missään niin, että tissit vilkkuu.

Olen hankkinut imetysliivejä ja imetyspaitoja sitä varten ja toden totta niiden kanssa imetys onnistuu piilossa. Ja ehdottomasti valitsisin kahvilan nurkkapöydän mikäli sellainen on vapaana. Olen myös tietoinen kaikista harsoista ja muista joita saa ympärille peittelemään.

Miehestäni vielä sen verran, että minusta tuntuu, ettei hän ehkä ymmärrä sitä, että ne tissit ei imetyksen yhteydessä näy. Toivottavasti hän hyväksyy imettämiseni julkisesti sitten kun näkee miten homma tapahtuu.

En myöskään usko, että tällä asialla on mitään tekemistä sen kanssa, että mieheni häpeäisi näinkin luonnollista asiaa, niinkuin joku sanoi ja haluan myöskin mainittavan, ettei mieheni minua ole vessaan käskenyt imettämään. Siitä hän ei ole kantaansa antanut. Sanoi vain, ettei yleisillä paikoilla. Siitä tosiaan en ole selvyyttä saanut, haluaako hän minun pysyvän kotona tiiviisti vai mikä hänen kantansa tähän on. Pullosta en ruoki ainakaan ennen 6 kk ikää!

Joku myöskin sanoi, ettei vessassa imetys ole pahaksi, koska ei siellä mikään vauvaan tartu, koska vauva on kosketuksessa vain äitiinsä.

Tämä pitää kyllä täysin paikkansa, mutta tosiasia on myös se niinkuin moni onkin täällä jo sanonut, etten minäkään vessassa söisi! Kysehän on siis syömisestä!

Joku myöskin sanoi, että hän ei imettäisi joissain juhlatilaisuuksissa yleisesti. Tietenkin järkeä on sen verran päässä, että tiedän mikä on soveliasta ja mikä ei. Juhlatilaisuudessa voin mennä syrjään imettämään, mutta jos joku pitää puhetta, joka juhlatilaisuuksissa yleensä on tapana niin mielummin kyllä istun hiljaa pöydässä vauva tissillä kun annan vauvan huutaa puheen päälle. Uskon, että moni muukin juhlija olisi tässä asiassa samaa mieltä ja varsinkin puheen pitäjä.

Olen myös sitä mieltä, että omassa kodissani saan imettää missä haluan, vaikka keskellä ruokapöytää rinnat vilkkuen (kumminkin sitä järkeä on sen verran, etten rintoja kumminkaan vilauttele, istui pöydän ääressä sitten oma sisko tai anoppi). Jos jotakin vierasta se haittaa, hän voi lähteä pois!

En kumminkaan ehkä menisi sohvalle (esim.) mieheni isän ja veljen väliin imettämään. Tilanne voisi olla myös itselleni hieman häiritsevä.

Kun tulen kyläilemään omien sukulaisteni luona niin aion mitään kyselemättä vaihtaa huonetta ja mennä imettämään, koska he ovat kumminkin omia sukulaisiani ja välimme on sen verran hyvät, ettei heitä kiinnosta jos menen heidän makuuhuoneeseensa imettämään ilman erillistä lupaa. He kyllä ymmärtävät.

Olenko ilkeä tai kostonhimoinen jos mieheni vielä jonkin ajan jälkeen on sitä mieltä, etten saa imettää yleisillä paikoilla ja kun olemme hänen sukulaisillaan kylässä, jolloin liikkumiseni on paljon enemmän estyneempi (he siis voivat katsoa kieroon jos paukaisen ilman lupaa imettämään heidän makuuhuoneeseen) ja aina kun vauvalle tulee nälkä niin sanon tylysti, että meidän on lähdettävä kotiin, koska vauvalla on nälkä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paljon lapsettomia ystäviä, eikä kukaan ole mennyt hämilleen imettämisestäni... Siis jos ystävä on kutsunut minut vauvan kanssa kylään, niin yleensä tämä ystävä on sanonut vauvan ruoka-ajan ollessa käsillä, että voit imettää tässä sohvalla/sängyllä/kahvipöydässä (jep, sitäkin olen tehnyt, siis emännän näin pyytäessä), ei ole tarvinnut mennä piiloon imettämään. Minulta kyllä onnistuu oma syöminen/juominen ja vauvan imettäminen yhtä aikaa :) Mutta korostan sitä, että en siis kyläpaikassa imetä missä vaan, vaan siellä missä emäntä siihen kehoittaa, aina siis kysyn paikkaa! Ikinä mua ei ole ohjattu pois muiden seurasta. Ei lapsettomissa, eikä lapsellisissa kyläpaikoissa. Joskus tosin olen itse pyytänyt (vauvan ollessa levoton) päästä jonnekin rauhaisaan paikkaan imettämään.

Ja alkuperäiselle, minusta voisit sopia miehen kanssa, että kun olette hänen sukulaisillaan kylässä, niin mies itse kysyy vauvan ollessa nälkäinen suvultaan, missä vaimo voi imetäää vauvan. Eli sinun ei tarvitsisi sitä itse kysellä, vaan miehen.

peipposka80:

Tuli vähän " töksähtävä" teksti. Imettäkää siis kukin kuten haluaa, itse en siis PAHEKSU julkista imettämistä, mutta en halua hämmentää sillä itse kanssaihmisiä... Varsinkin lapsettomat ihmiset menevät hämilleen... Mutta joo, taitaa olla aika mennä nukkumaan :) (ennen, kuin saan koko keskustelupalstan kiukut niskaani)...

Vierailija
44/45 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska niin erilailla sen voi lukea.Itse en ole havainnut mitään " Imetysvastaista" koko tarinassa mutta niinkin sitä on siis luettu. En usko että kukaan oikeasti on imetystä vastaan ehkä eri ihmisillä on vaan eri käsityksiä siitä mikä on lasten kanssa sopivaa yleensäkin.

Mua itseäni harmittaa vanhemmat jotka antavat lastensa riehua ravintoloissa (ns. juoksevat pois energiaa), vaihtavat vaippoja kahvilan tai ravintolan pöydän ääressä muiden syödessä tai antavat vanhempien lasten töniä ja kiusata pienempiä puistossa. Mutta monen mielestä ne jutut kuuluvat asiaan eikä niihin saa puuttua.

Imetyksestä olen sitä mieltä että siitä vaan itse siellä kun siltä tuntuu kunhan homman hoitaa huomaamattomasti. Olimme pari vuotta sitten häissä jossa vastapuolella istuva daami riisui iltapuvun olkaimet ja imetti kesken illallisen ja röyhtäytti pulautuksen kera mussukkansa siinä meidän muiden yrittäessä ruokailla ja kuunnella puheita. Kiva siinä happaman maidon tuoksussa oli katsella kun mamma yritti saada tissit takaisin pukuun ja kuivailla röyhtöjä harsoon jonka jätti sitten ruokapöydälle....olisihan sitä oikeasti voinut vaikka mennä baarin puolelle tai terasillekin.VAuva kun ei tahallaan pulauttele mutta on se aika ikävän tuoksuista niille muille jotka ruokailevat vieressä.

Tässäkin niinkun niin monessa muussakin asiassa on ilmeisesti kyse enemmänkin siitä kuinka ihmiset ottavat huomioon toisensa. Jotkut kiusaantuvat ja hämmästelevät ihan kaikkea ja jotkut tekevät ihan mitä haluavat missä vaan.Niiin myös lastensa suhteen.

Vierailija
45/45 |
02.04.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, minun kommenttejani täällä kai on pidetty eniten imetysvastaisina, vaikka imetyksen puolestapuhujiin lukeudun itsekin. Niin lukee kuin haluaa asiat nähdä.

Olipa pöyristyttävä kokemus tuo hääjuttu, todellista muiden huomioon ottamista tosiaan! Tämä menee jo kliseiden puolelle, mutta oletteko muuten missään muualla maassa törmänneet vastaavaan? Minä en. Käsitys siitä, mikä on sopivaa käytöstä ja mikä ei, on välillä tosiaankin hakusessa erityisesti pienten lasten äideillä. Surullista.

Ketjun aloittajalle kommentoisin vielä sen verran, että kysymys miehesi kohdalla ei varmaankaan ole häpeämisestä tai imetysvastaisuudesta (kuten muistaakseni kirjoititkin), mutta minusta hänellä on oikeus myös omaan mielipiteeseensä ja sitä muiden pitäisi tiettyyn rajaan saakka kunnioittaa. Hän tuskin tarkoittaa, että sinun pitäisi olla neljän seinän sisällä. Pikkuvauva-aika on parisuhteelle ihan käsittämätön rasitus eikä sitä ole mikään järki lähteä tarpeettomilla periaateriidoilla vaikeuttamaan entisestään. Tapasi toimia tuntuu järkevältä, tee niinkuin parhaaksi näet, mutta älä suotta lähde millekään kostolinjalle, siitä ei hyödy kukaan (vähiten lopulta sinä itse).