Yleisillä paikoilla imetys
Hassua ettei missään ollut erikseen imetys-keskustelua, en ainakaan nähnyt. Tännekin kai siis siitä voi kirjoittaa.
Olisin siis kysynyt, että imetätkö yleisillä paikoilla vai menetko kaupassa esim. vessaan imetetämään jos sellainen tarve tulee?
Entä mitä mieltä olet yleisillä paikoilla imettämisestä?
Onko asia yhtä luonnollinen mielestäsi kuin vessassa käynti?
Miten muut ihmiset (vieraat) yleensä reagoivat jos imetät vauvaasi esim. kahvilassa?
Entä miten miehesi tähän reagoi?
Entä sukulaisesi tai tuttavasi jos olet heidän kanssaan jossain?
Itse olen sitä mieltä, että tuo vauvan imetys missä vaan on yhtä luonnollista kuin vessassa käynti ja aivan sama asia jos itse istun ravintolassa syömässä.
Olen kumminkin kuullut vierailta, että tämä on törkeää mukamas ja mietinki, että imetänkö sitten vaikka kaupan vessassa jos sellainen tarve tulee.
Mieheni on myös sitä mieltä, etten saa imettää yleisillä paikoilla enkä edes sukulaisteni vieressä vaan huonetta on ehdottomasti vaihdettava kun aion imettää. Mielestäni tämä on todella tyhmää! Kumminkin jossain vaiheessa on jokin tilanne kun se ei vain ole mahdollista.
Kertokaa omia mielipiteitänne ja kokemuksianne!
Kommentit (45)
ettei yleisillä paikoilla voisi imettää! Meidän neito ainakin oli pienenä sellainen tissitakiainen, että jos en olisi yleisillä paikoilla tai kyläillessä imettänyt, olisin saanut istua suurimman osan ajastani yksin sohvan nurkassa, kotona.
Imettää voi huomaamattomasti, eihän sitä tissiä nyt mikään pakko ole kaikille esitellä. Harsoja, imetyspaitoja, huiveja, vaikka mitä voi käyttää. En kokenut asiaa koskaan minään ongelmana, eikä kyllä taatusti tissi vilkkunut.
Imettäminen on maailman luonnollisin asia!! Kunpa sen tajuaisi moni muukin.
Pompelmo:
Kun vertaat imettämistä vessassa käyntiin niin käytkö vessassakin siis muiden läsnäollessa?
Täh?? Menetkö itse syömään vessaan??? Pitäisikö vauvan syödä vessassa??
Ja sitten itse asiaan.. Minä imetän just siellä missä haluan. Jos joku on vaivaantunut niin menkööt pois. Myös kylässä, imetän siinä missä on mukava istua. Tai jos vauva on unelias ja saattaa nukahtaa niin kysyn voisinko mennä makkariin imettämään.
Ruokapöydän ääressä en ole imettänyt, asento on huono.. Tai no, reissussa kun oltiin ja käytiin ravintolassa niin silloin oli pakko imettää siinä. Mieluiten sohvalla istuen.
Mä itse suhtaudun aika rennosti koko imetyshommaan, olen imettänyt tätä esikoistani niin kaupan hyllyjen välissä seisaaltani kuin ravintolassakin, kotona imetän missä tahdon ja minua ei haittaa vaikka meillä olisi vieraita, olen myös imettänyt isäni ja muiden miesten ollessa meillä ja ihan siinä samassa huoneessa enkä näe siinä mitään outoa, käytän imetyspaitoja eikä sieltä tissiä vilku kun vauva on edessä:) Kylässä kyllä kysyn että haittaako jos imetän tässä tai missä voin imettää.Mies ei myöskään pidä asiaa sen ihmeempänä, ovat meidän imettävät ystävämmekin imettäneet hänen nähtensä.
Mutta ymmärrän myös niitä jotka eivät tykkää imettää julkisesti, eiväthän kaikki tahdo olla vaikka alasti saunassa muiden nähden ym. " luonnollisiksi" luokiteltuja juttuja. Vessassa en minäkään lastani suostu ruokkimaan.
Queen ja tyttö 8kk
kamu80:
Pompelmo:
Kun vertaat imettämistä vessassa käyntiin niin käytkö vessassakin siis muiden läsnäollessa?Täh?? Menetkö itse syömään vessaan??? Pitäisikö vauvan syödä vessassa??
Siis miten ihmeessä kommenttini voit noin tajuta? Tarkoitin sitä, ettei noilla kahdella asialla ole keskenään mitään tekemistä eli kun ketjun aloittaja on sitä mieltä, että imetys on kuin vessassakäynti ja koska hän imettää julkisesti niin ajattelin, mahtaako hän olla samoilla linjoilla vessassakäynnissä ; )
Mnustakaan vauvan ei tarvitse syödä vessassa, kauppakeskuksissa on hoitohuoneita ja huomaamatta voi imettää myös kahvilassa.
Sen verran kommentoisin vielä niille muutamalle, jotka sanoivat kysyvänsä kylässä, että voiko tässä imettää, niin ette kai te tosissanne usko, että kukaan sanoisi että ei voi, vaikka asia ei heidän mielestään olisikaan hyvä juttu siinä tilanteessa. Vaatii aikamoista pokkaa kieltää vierasta tekemästä jotain.
Ja sama juttu heille, jotka kertoivat, että eivät ole saaneet negatiivista palautetta sukulaisilta julkisesti imettämisestään. Tiedän, että esim. molemmat vanhempani (heillä ikää 65 v) ovat sitä mieltä, että se on asia, joka hoidetaan omassa rauhassa eikä esim. keskellä juhlia, mutta he eivät kuuna päivänä sanoisi niin suoraan päin naamaa. Olen asiasta kuullut, kun veljeni vaimolla oli tapana vetäytyä vanhemmillani makuuhuoneeseen imettämään, että olipa fiksusti hoidettu.
Voiko yleisillä paikoilla imetyskin nyt olla ongelma toisille, varsinkin äideille?? Itse en ole ikinä kuvitellut, että imetykseni olisi voinut tehdä toisen äidin vaivautuneeksi varsinkaan nykypäivänä, kun mainokset ovat täynnä lähes alastomia naisia!
Itse olen imettänyt kaikki kolme lastani enkä todellakaan ole halunnut istua neljän seinän sisällä jokaisen lapsen ensimmäiset elinkuukaudet vain sen takia, että jokainen heistä söi milloin parin tunnin välein, milloin pari kertaa tunnissa. Meidän perhe matkustelee kovasti, käymme ravintoloissa syömässä , kyläilemme yms joten itsekin olen imettänyt huoltoasemilla, huonekaluliikkeen sohvalla (kuten joku muukin täällä), lentokentillä, puistoissa, kahviloissa yms. Teen sen vähin elein ja varsinkin vauvan ollessa pieni, harsolla peittäen (maitosuihkujen takia).
Mielestäni, jos jotain häiritsee " vähin elein" tehty imetys voi katsoa vain itseään. Miksi? Siinä ei ole mitään seksuaalista vaan se on tosiaan vauvan ruokintahetki siinä missä pullosta antaminenkin. Mieheni mielestä myös ja hänen mielestään imetys on maailman luonnollisin asia!
Voi hyvänen aika. Joka ikisestä asiasta tehdään sellainen, että sitä pitää jotenkin päin päivitellä. Tässä tapauksessa tyyliin " siis täh, etkö voi imettää julkisella paikalla, mitä ihmeellistä siinä on" jne. Kunnioitettakoon heitä, jotka imettävät julkisesti mutta MYÖS meitä, jotka emme koe sitä omaksi tavaksemme!
Minun mielestä pääasia on, että vauva saa eväänsä. Itse en koe erityisen luontevana imettää julkisilla paikoilla ja jos lapsella nälkä yllättää esim kaupungilla ollessa, haen kyllä suojaisan paikan jossa imetän. Olen imettänyt " hätätapauksessa" jopa vessakopissa. Joku viittasi siihen likaisuuteen... Mikä siellä vessassa tarttuu siihen vauvaan? Itsehän sitä istahtaa jopa paljaalla takapuolella siihen pytylle, johon on joku muukin istunut yhtä paljaalla pinnalla. Vauva ei ole kosketuksessa muuhun kuin äitiinsä, jota hän tekee joka imetyskerralla, imetät missä vain. Joo vauva on vauva ja aikuinen on aikuinen, tiedän.
En katso vinoon niitä, jotka imettää kaupassa hyllyjen välissä, jokaisen oma asia. Mutta itse siirryn syrjään imettämään siksikin, etten hämmentäisi kenenkään oloa, varsinkin miesten. Imetän tuttujen miesten, kuten isäni ja veljieni läsnäollessa. Tässäpä kantani sekavasti. :)
Itse imetän julkisilla paikoilla siten että mitään ei näy. En pääsisi mihinkään sillä en pysty lypsämään maitoa enkä toisaalta halua antaa ennen 6 kk vauvalleni muuta kuin äidinmaitoa, joten jos haluan jossain käydä niin pakko imettää siellä missä vauvalle tulee nälkä.
Niin voisinhan tietenkin imettää vaikka vessassa, mutta en koe mielekkääksi olla yleisissä vessoissa yhtään kauempaa kuin on pakko (ovat yleensä epäsiistejä, enkä siis käy niissä mielelläni muutenkaan). Joskus ärsyttää se, että tavaratalossa on yksi lastenhoitohuone ja joku on lukkiutunut sinne imettämään tuntitolkulla, ovella kamala jono ihmisiä odottamassa että milloin pääsisi vaihtamaan vaippaa vauvalle tai viemään taaperoa potalle :(. Varsinkin esikoiseni kohdalla imetykset saattoivat kestää ensimmäset 3 kk vaikka 2 h kerrallaan, joten aika epäkohteliasta olisi ollut varata lastenhoitohuone noin pitkäksi aikaa. Myöskään imetyssessioita ei voinut arvata ennalta, vaan heti kun hän heräsi uniltaan oli tissi saatava suuhun (ei huolinut tuttia tms. millä olisi saanut tyytyväiseksi).
Kukin omalla tyylillään paheksumatta muita. :) Se tuntuu äideiltä usein unohtuvan. ;D
Ja Ailat...
Useat hoitohuoneet on todellakin tarkoitettu myös vauvan imettämiseen ( sitä se tuttipullon kuva siinä tarkoittaa ), näin on kertonut mm. erään ison tavaratalon hoitohuoneen suunnittelija, siksi siellä on jopa korituoli sitä varten.
Toki maalaisjärjen käyttö sallittua, eli jos vauva tuntitolkulla imee, niin ei varmaan kannata sinne hoitohuoneeseen jumittaa. Jo oman itsensäkin kannalta.
Mutta esim. meidän vauvamme on aina, jo laitokselta, asti ollut pikaimijä, hän ei jää kauaksi aikaa rinnalle, maitoa on tullut aina paljon. Eli jos siitä kohtuuajassa selviää, niin hoitohuoneeseen imettämään. :) Siihen ne on tarkoitettu, sanoi " hankalat " äidit mitä tahansa. ;)O
olemme saaneet kerran hoitohuoneessa kimppuumme äidin, jonka mielestä olimme siellä liian kauan, n. 10 min. Minusta tuo ei ole pitkä aika, kun siinä ajassa mieheni vaihtoi vauvallemme vaipan ja minä imetin. Mutta oli kyllä epämukavaa imettää, kun toinen äiti riehuu oven takana. Ilmeni, että hänen lapsellaan ei ollut edes mikään hätä, ihan rauhassa istui vaunuissaan. Hän oli jo isompi lapsi, kävelevä. Meidän vauvamme oli silloin pieni vielä, ehkä 3 kk. Eli tämä äiti kyllä osoitti todellakin " käytöstapansa " , näyttipä tosi hyvää esimerkkiä myös lapselleen.
Silloin tuo pahoitti mieleni, enkä sen jälkeen ole oikein käynytkään koko hoitohuoneessa, tuli kammo.Mutta nykyisin en jaksa välittää.
Voin vaikuttaa vain siihen kuinka itse käyttäydyn. Pyrin käyttäytymään hyvin ja asiallisesti. Muiden käytökseen en voi vaikuttaa.
Toki se hyvä puoli, että lapsi on jo yli vuoden, eikä kaupungilla ollessa tarvitse enää imettää, kotona sitten....Tai kaverin luona yms....
Olen imettänyt julkisillakin paikoilla esim hesessä, mutta en ole tehnyt siitä mitään teatteriesitystä. Veikkaan, että monikaan ei ole edes huomannut että imetän. Olen valinnut syrjäisen pöydän ja sellaiset vaatteet (esim. neuletakki ja toppi), että rinta ei siitä imettäessä näy juurikaan. Kotona olen aina imettänyt olohuoneessa, vaikka olisi ollut vieraitakin, koska en ole nähnyt mitään syytä lähteä poiskaan. Meidän molempien suvussa käytöstäni on pidetty itsestäänselvänä. Sitä paitsi esikoinen veti pitkään 3 tunnin tissimaratooneja, joten en olisi koskaan voinut puhua kenenkään kanssa, jos olisin aina imettäessä mennyt toiseen huoneeseen. Yleisövessat ovat niin likaisia, että sinne en menisi pientä vauvaa imettämään. Osa lastenhoitohuoneista on siistejä ja kauppakeskuksissa olen käyttänyt niitä imettämiseen.
Jos imettäminen olisi tuntunut itsestäni pahalta muiden seurassa olisin tietenkin mennyt muualle. Mieheni ei ole koskaan puuttunut mitenkään siihen miten ja missä imetän. En ole hänen omaisuuttaan.
Niin kirjoitinkin tosiaan että jos joku pitkäksi aikaa varaa hoitohuoneen imetykseen niin se ei ole huomaavaista toisia kohtaan, ja tästä syystä minä siis itse jouduin imettämään julkisesti. Eri asia tietenkin jos siinä menee vain pieni hetki. En hetkeäkään ole epäillyt etteikö jotkut lastenhoitohuoneet (joissa on tuoli, kaikissa ei edes ole) olisikin tarkoitettu myös imettämistä varten. Joissakin lastenhoitohuoneissa on useampi tuoli, mikä taas voisi viitata siihen että ko. huoneeseen voi mennä imettämään useampi samaan aikaan eli oven voisi jättää lukitsemattakin. Jos sinne joku isä sattuu tulemaan vaippaa vaihtamaan, niin ehkä hän voi sitten imetyssession ovelta äkättyään kääntyä kannoillaan ja jäädä odottelemaan oven toiselle puolelle kun imettäjät ovat poistuneet.
Tätä nykyä, kun olen siihen jo tottunut ja osaan homman hoitaa huomaamattomasti, jatkan julki-imetystä edelleen vaikka kakkonen syö suht nopeasti. Mutta olen sitä mieltä, että kukin saa tehdä tyylillään.
ailat:
Niin kirjoitinkin tosiaan että jos joku pitkäksi aikaa varaa hoitohuoneen imetykseen niin se ei ole huomaavaista toisia kohtaan, ja tästä syystä minä siis itse jouduin imettämään julkisesti. Eri asia tietenkin jos siinä menee vain pieni hetki. En hetkeäkään ole epäillyt etteikö jotkut lastenhoitohuoneet (joissa on tuoli, kaikissa ei edes ole) olisikin tarkoitettu myös imettämistä varten. Joissakin lastenhoitohuoneissa on useampi tuoli, mikä taas voisi viitata siihen että ko. huoneeseen voi mennä imettämään useampi samaan aikaan eli oven voisi jättää lukitsemattakin. Jos sinne joku isä sattuu tulemaan vaippaa vaihtamaan, niin ehkä hän voi sitten imetyssession ovelta äkättyään kääntyä kannoillaan ja jäädä odottelemaan oven toiselle puolelle kun imettäjät ovat poistuneet.Tätä nykyä, kun olen siihen jo tottunut ja osaan homman hoitaa huomaamattomasti, jatkan julki-imetystä edelleen vaikka kakkonen syö suht nopeasti. Mutta olen sitä mieltä, että kukin saa tehdä tyylillään.
eli pidän itseäni ihmisenä joka aina ottaa muiden ihmisten tunteet huomioon, mieheni mielestä liikaakin. Mutta tätä kohkaamista imetyksestä en voi käsittää???
Ymmärrän, jos joku ei halua imettää julkisesti, ok. Mutta jos jotakuta häiritsee minun TÄYSIN huomaamaton imetykseni, niin se ei kyllä ole mun ongelma. Siitähän sitä vasta " katseita" tulisi jos vauvani karjuisi pää punaisena nälkäänsä.
Mikä ihme tuossa voi olla niin ihmeellistä?
Johtuuko se rinnoista? " Ettei vaan minun mies katso kenenkään toisen naisen rintoja?"
Ja hei, tarkoitus ei ole loukata ketään, musta vaan on hassua, että lapsen ruokailu voi häiritä jotakin. :)
Ja vielä tuosta vessassa imettämisestä, minäkään en syö vessassa, joten lapsenikaan ei tarvitse.
Musta on kyllä tavattoman huvittavaa, etta vasta nettipalstoilta olen lukenut tästä julki-imetyksen hyväksymättömyydestä. Lähipiirissä kukaan ei koskaan ole kommentoinut mun imettämisiäni mitenkään. Esikoinen on melkein 3-v, häntä en tainnut koskaan imettää julkisesti muualla kuin lastenhoitohuoneissa, johtuen siitä että hän söi harvoin, kakkasi pienenä aina samalla, ja yhden lapsen kanssa nyt on helppo ennakoida tilanteita. Yli 1-vuotiaana kävi rinnalla vain nukkumaanmennessä eli taaperoimetystä harrastettu lähinnä vain kotona.
Kuopus onkin sitten ihan eri maata. Täysimetyksellä ollessaan päivisin söi 1-2h välein, ja joskus 3-kuisena keksi sen, että kun muut syö,niin hän myös. Ai, että ois pitänyt kesken syömisen lähteä 2-v esikoisen ja vauvan kanssa vessaan syöttämään.... siis jossain kahvilassa tai mäkkärissä.
Niin, ja itse olen muslimi, enkä missään tilanteessa ' vilauttele' vieraille miehille muuta kuin kasvoja ja käsiä(sormenpäistä ranteeseen). Minulla on yleensä päällä pitkä, edestä napitettava tunika tai takki, jonka alla hame/housut ja imetyspaita/toppi. Ja huivi tulee niin alas että rinnat ja vauvan ylävartalo peittyvät myös. Kuinkakohan moni ihminen edes tajunnut mun imettävän. Enkä julkisilla paikoilla ole koskaan saanut mitään katseita tms imetyksestä. Toki itse valitsen rauhallisen paikan (osittain myös sen takia että vauva on hieman virikerajoittunut) ja katson että oma tuolini on selkä suurinta yleisöä päin.
Viimeksi lapsimessuilla menin Fisher Pricen leikkitilaan ja siellä kaikessa rauhassa imetin, pienten taaperoiden keskellä. Ja kantoliina ja kantotakki myös antavat lisäsuojaa silloin kun sitä tarvitaan.
Lapsimessuilla kyllä törmäsin yhteen hieman huvittavaan /epänormaaliin tapahtumaan. Oltiin ala-aulassa pukemassa vaatteita kun huomasin siellä keskellä aulaa kaiken kansan nähtävänä, nainen vaihtoi lapsilleen vaatteita. Vaipat 1v ja n. 3v lapsille ja n 5v isoveli oli siellä alushoususillaan ja vaihtoi itse housuja. Kyllä minun mielestä vaipat ja vessa-asiat hoitaan niille varatuissa paikoissa, eri asia tietty jos taaperon pissahätä ylättää ulkona, silloin tietty mennään ' nurkkapisulle' mihin ehditään.
Olen jotenkin saanut sen käsityksen, että suurinosa ei katso karsaasti kenenkään julki-imetystä, vaikka ei itse imettäisikään julkisesti.
Kukin tehköön kuten itselleen luontevaksi kokee, kuitenkin myös muut ( kin ) huomioon ottaen. :)
Itse olen molempia lapsia täysimettänyt 6kk ja kyllä se on tarkoittanut sitä että imetetty on ja vaikka missä. Jos lapsella on nälkä täytyyhän sitä ruokaa antaa. Julkisilla paikoilla imettäminen on aivan täysin normaalia. Itse kyllä suosin imetyspaitoja. Toivottavasti ilmapiiri muuttuu imetysmyönteisemmäksi, ei ihme että niin monet antavat korviketta kuin imettävät, ei ole kiva lukea tällasia juttuja.
Eipä ainakaan minulla ole vaikuttanut imetyksen pituuteen se, että en suosi julki- imetystä. :)
Edelleenkin imetän, vaikka poika jo yli vuoden. :)
Eikä poika myöskään nälissään ole joutunut olemaan, enkä ole vain kotona pysytellyt. :)
Joo muakin huvittaa näissä keskusteluissa se, että ihan niinkuin me jotka emme imetä julkisesti, hyväksyisi julki-imetystä. Vähän hassuksi mennyt koko keskustelu. Tai ollut alusta asti kun ihmiset vastailee että täh, miksi lasta ei voisi imettää julkisesti, ruokahan pitää lapsellakin saada, mitä ihmeellistä siinä on ym ym.
Siis tämäkin on asia, joka jakaa käytännön kahtia, osa imettää julkisesti ja osa ei, kunnioitettakoon molempia. Ja se tarkottanee myös sitä että ne, jotka imettää julkisesti, eivät pitäisi sitä ainoana vaihtoehtona kaikille vaan ymmärtäisivät niitäkin jotka haluavat imettää rauhassa.
Eli odotan ensimmäistä lastamme, ja kuulun siihen " ryhmään" , joka vaivautuu, jos joku alkaa seurassa imettämään. Minusta ei ole mitenkään huomaavaista alkaa imettämään lasta esim. kahvipöydän ääressä. Itse ajattelin imettää tulokasta, jos se vain onnistuu, mutta en halua sillä vaivaannuttaa ketään. Toki olen vielä täysin tietämätön siitä, millaista se vauva-arki oikeasti on...
Tuli vähän " töksähtävä" teksti. Imettäkää siis kukin kuten haluaa, itse en siis PAHEKSU julkista imettämistä, mutta en halua hämmentää sillä itse kanssaihmisiä... Varsinkin lapsettomat ihmiset menevät hämilleen... Mutta joo, taitaa olla aika mennä nukkumaan :) (ennen, kuin saan koko keskustelupalstan kiukut niskaani)...
Meillä vauvalla on ruokailujensa suhteen ihan oma tahto, aika vaikea olisi ajoittaa niitä mitenkään... Hän syö kun on nälkäinen, joskus tunnin, joskus 4 tunnin välein. Joten enpä viitsi jättää kylä- tai kauppareissuja väliin vain siksi, että vauvalle voi tulla nälkä...