Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen niin loppu! Kaupassakäynnin jälkeen tarvii päiväunet

Vierailija
15.04.2023 |

Työtaakka on viime kuukaudet ollut jäätävä, työilmapiiri huono, paljon muutoksia, vaihtuvuutta ja epäselvyyttä. Nyt alkaa kamelin selkä katketa. Pari viikkoa sitten vain itkin, kun töitä ajattelinkin, pääsiäinen meni täysin huilatessa ja nyt on taas jo veto pois.

Yöunet 12 h, kaupassa käynti, tiskikoneen tyhjennys ja päiväunet. Teini saa laitttaa itselleen ruokaa, kun en jaksa. Nyt jo itkettää alkava viikko.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lepoa, lepoa ja teet vain pakollisen. Tsemppiä, kesä lähestyy.

Vierailija
2/41 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burn outia pukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Burn outia pukkaa.

Ja miten siitä pääsis viikossa eroon? Kun ois ohjelmaa

Vierailija
4/41 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo mene levolla ohi.

Jos töissä menee päin persettä, niin siitähän se on aloitettava koko vyyhdin purkaminen, ei nukkumisesta.

Vierailija
5/41 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerä neuvo, joka ei auta mihinkään.

Vierailija
6/41 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaativalla alalla asiantuntijana?

Vierailija
7/41 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Burn outia pukkaa.

Kokeile viikon valvomista ja mieti, onko sellainen elämä sua varten. Jos on, niin tee elämästäsi sellainen haluamallasi hinnalla.

Yksi vaihtoehto on selvittää, miksi elimistösi kykenee nukkumaan noin paljon ja haluaa lepoa.

Vierailija
8/41 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuollaisilla 12 tunnin unilla mitään ratkota, siitä kolmasosa pois niin riittää aikaa tuottavaan tekemiseen. Liian pitkät unet lähinnä väsyttävät vain lisää.

Vierailija
9/41 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Burn outia pukkaa.

No hajoa sitten, jos ohjelma on niin tärkeä sinulle.

Vierailija
10/41 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käydä lääkärissä. Noin voimakkaassa väsymyksessä voi olla kyse myös fyysisestä sairaudesta. 

Vierailija
11/41 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitä se oli itselläkin kun oli raudanpuutetta...Ootko sitä testauttanut? Ja vaihda työpaikkaa.

Vierailija
12/41 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Burn outia pukkaa.

Voi voi vaan.

Vierailija
13/41 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mittauta myös hemppa ja ferritiini.

Vierailija
14/41 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetä se teini kauppareissulle välillä, tai ota edes avuksesi mukaan. Tai tilaa verkkokaupan kautta kotiinkuljetuksella ruokatavarat kotiin. Tai pyydä ystävää tai jotakuta muuta auttamaan. SPRn ystäväpalvelukin voi auttaa, tai muu vapaaehtoistaho.

Nokosia ei kuuluisi päivällä nukkua kuin puolisen tuntia korkeintaan, ettei nuudu ja menetä yöunia. Yöunia taas kuuluisi pidentää illasta alkaen eli mennä aikaisemmin nukkumaan. Myös vapaapäivinä. Ennen puoltayötä nukutut tunnit virkistävät parhaiten.

Palautumisen on todettu olevan parhainta, kun vapaa-ajalla ei ainoastaan löhöile, vaan tekee jotain sellaista, mikä oikeasti kiinnostaa, virkistää ja irrottaa arjesta. Käy siis kävelyllä, kahvilassa, ulkona syömässä ulkona, tai tilaa pizza kotiin - tai jotain muuta, mitä viikonloppuisin tapaat tehdä virkistyäksesi.

Satsaa itseesi. Riko rutiinejasi, koska ei niitä muut kuin sinä voi muuttaa. Suunnittele etukäteen, mitä teet työpäiväsi jälkeen virkistyäksesi ja saadaksesi ajatukset irti työpaikasta. Yksi päivä kerrallaan. Tai edes joskus.

Mene vaikka suoraan töistä puistoon hetkeksi kävelemään, tai kahville ja leivokselle, tai vaikka kampaajalle, ja vasta sitten kotiin niiden kotiaskareitten kimppuun. Tee siis muutos omiin rutiineihisi niin, että huomioit myös itseäsi.

Itse käyn parturissa kuten monet miehet tekevät eli kävelen ex tempore ovesta sisään ja kysyn, että ehtivätkö lyhentää hiuksiani ilman ajanvarausta. Tai käyn ostamassa kukkakimpun tai jäätelön. Tilaan pizzan, kun en jaksa laittaa ruokaa. Roskien vientireissulla teen samalla pikkuisen lenkin omalla asuinalueellani. Ruokaa teen ainakin kerran viikossa uunissa niin, että siitä riittää 3 päivälle.

Laita itsellesi aamupala aamuksi valmiiksi jääkaappiin, lataa kahvinkeitin aamuksi, laita työvaattet, laukku ym. valmiiksi, ettei sinun tarvitse aamulla jaksaa sellaisia. Pidä työtavarat vapaa-aikana kokonaan pois silmistäsi, vaikka eteisen kaapissa, jos niiden näkeminen vie ajatuksesi töihin. Aamulla herätessäsi sytytä täydet valot heti, ei mitään tunnelmavaloa, vaan kunnon valaistus kattovaloihin. Se herättää parhaiten ja nopeiten. Helli lämpimällä vedellä itseäsi aamulla, jos palelet aamuisin. Kylmä kasvojen pesu on silloin vain shokki.

Keinoja saada lisää virtaa ja jaksamista ja hyvää mielialaa on monia erilaisia. Siitä vain miettimään omaa hyvinvointiasi, kuinka edistäisit sitä. Yksi pikkumuutos rutiineissa johtaa yleensä toiseen, joten aloita heti jostain.

Itse olen myös uskossa. Suosittelen menemään johonkin seurakunnan tilaisuuteen. Tai kuuntelemaan seurakunnan tilaisuuksia vaikka YouTubesta tai seurakuntien nettisivujen kautta, jos ei kiinnosta paikalle mennä.

Vierailija
15/41 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda ajoittain kauppaa, jossa käyt. Oikeasti, jo se virkistää, kun ei aina hae kauppatavaroitaan siitä samasta tutusta lähimarketista. Niissä menee jo vaikka sokkona. Anna aivoillesi virkistystä ja tee muuta mitä tavallisesti teet. Ja muut vastaavat pikkuteot ja pikkumuutokset omaksi iloksi arjessa alkavat pikkuhiljaa muuttamaan virkeystasoakin.

Vierailija
16/41 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähetä se teini kauppareissulle välillä, tai ota edes avuksesi mukaan. Tai tilaa verkkokaupan kautta kotiinkuljetuksella ruokatavarat kotiin. Tai pyydä ystävää tai jotakuta muuta auttamaan. SPRn ystäväpalvelukin voi auttaa, tai muu vapaaehtoistaho.

Nokosia ei kuuluisi päivällä nukkua kuin puolisen tuntia korkeintaan, ettei nuudu ja menetä yöunia. Yöunia taas kuuluisi pidentää illasta alkaen eli mennä aikaisemmin nukkumaan. Myös vapaapäivinä. Ennen puoltayötä nukutut tunnit virkistävät parhaiten.

Palautumisen on todettu olevan parhainta, kun vapaa-ajalla ei ainoastaan löhöile, vaan tekee jotain sellaista, mikä oikeasti kiinnostaa, virkistää ja irrottaa arjesta. Käy siis kävelyllä, kahvilassa, ulkona syömässä ulkona, tai tilaa pizza kotiin - tai jotain muuta, mitä viikonloppuisin tapaat tehdä virkistyäksesi.

Satsaa itseesi. Riko rutiinejasi, koska ei niitä muut kuin sinä voi muuttaa. Suunnittele etukäteen, mitä teet työpäiväsi jälkeen virkistyäksesi ja saadaksesi ajatukset irti työpaikasta. Yksi päivä kerrallaan. Tai edes joskus.

Mene vaikka suoraan töistä puistoon hetkeksi kävelemään, tai kahville ja leivokselle, tai vaikka kampaajalle, ja vasta sitten kotiin niiden kotiaskareitten kimppuun. Tee siis muutos omiin rutiineihisi niin, että huomioit myös itseäsi.

Itse käyn parturissa kuten monet miehet tekevät eli kävelen ex tempore ovesta sisään ja kysyn, että ehtivätkö lyhentää hiuksiani ilman ajanvarausta. Tai käyn ostamassa kukkakimpun tai jäätelön. Tilaan pizzan, kun en jaksa laittaa ruokaa. Roskien vientireissulla teen samalla pikkuisen lenkin omalla asuinalueellani. Ruokaa teen ainakin kerran viikossa uunissa niin, että siitä riittää 3 päivälle.

Laita itsellesi aamupala aamuksi valmiiksi jääkaappiin, lataa kahvinkeitin aamuksi, laita työvaattet, laukku ym. valmiiksi, ettei sinun tarvitse aamulla jaksaa sellaisia. Pidä työtavarat vapaa-aikana kokonaan pois silmistäsi, vaikka eteisen kaapissa, jos niiden näkeminen vie ajatuksesi töihin. Aamulla herätessäsi sytytä täydet valot heti, ei mitään tunnelmavaloa, vaan kunnon valaistus kattovaloihin. Se herättää parhaiten ja nopeiten. Helli lämpimällä vedellä itseäsi aamulla, jos palelet aamuisin. Kylmä kasvojen pesu on silloin vain shokki.

Keinoja saada lisää virtaa ja jaksamista ja hyvää mielialaa on monia erilaisia. Siitä vain miettimään omaa hyvinvointiasi, kuinka edistäisit sitä. Yksi pikkumuutos rutiineissa johtaa yleensä toiseen, joten aloita heti jostain.

Itse olen myös uskossa. Suosittelen menemään johonkin seurakunnan tilaisuuteen. Tai kuuntelemaan seurakunnan tilaisuuksia vaikka YouTubesta tai seurakuntien nettisivujen kautta, jos ei kiinnosta paikalle mennä.

Olen itse selvinnyt niin puolison kuolemasta, lapsen sairaudesta kuin epämiellyttävistä duuneistakin nällä ohjeilla.

Vierailija
17/41 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on vaikka mitä apuja, myös kaupassakäyntiin. Jos sellaisen jälkeen tarvii unet, kannattaisi tarttua palveluihin. Ei mikään muutu, jos et mitään muuta.

Vierailija
18/41 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä niin ymmärrän. Fyysisen sairauden takia olen ollut pois työelämästä pitkään. Vähän aikaa sitten aloitin fyysisesti vaativan duunin ja viikonloput menevät täysin sumussa. Pakko ottaa päikkäreitä pientenkin ulkoilu-/kauppareissujen jälkeen.

Vierailija
19/41 |
15.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakaupat veloittavat reilun kympin siitä, että tuovat tilatut ostokset kotiin. Kyllä sen summan mieluummin maksaa kuin uuvuttaa itseään jonkun ostosreissun takia henkihieveriin. 🛒

Vierailija
20/41 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle Ap:n kuvailema elämä edustaa varsin helppoa elämää, jos muuta ongelmaa ja rasitusta ei ole kuin työ ja kaupassakäynti. Nukkuakin kerkeät huimat 12 tuntia! Miten ihmeessä?! Puolilta päivinkö sinne työpaikalle vasta menet...?! 🙄

Minun silmissäni tällainen elämä on ihan normaalielämää. Ellei jopa helppoa. Useimmat suomalaiset ovat omasta mielestään huonossa työpaikassa, jossa on huono ilmapiiri ym negatiivista. Ja jokaisen työikäisen suomalaisen on myös kaupassa käytävä itse, jos ei tilaa verkkokaupasta ruokatavaroitaan kotiin. Mutta moni on kyllä tajunnut jo helpottaa sitä arkeaan mm. niillä kauppapalveluilla, jota nyky-yhteiskunta tarjoaa.

Minulla on 4 km työmatka suuntaansa, jonka kuljen kesät talvet polkupyörällä. Huonon kelin päivänä olen ajatellut, että nyt kyllä tilaan sieltä verkkokaupasta. Mutta vieläkään en ole niin tehnyt, vaan olen kiertänyt kaupan kautta kotiin. Mutta jo tieto siitä auttaa, että jos työssä- ja kaupassakäynti käyvät liian raskaiksi, niin voin edes kauppa-asioitani helpottaa sillä, että ruoat saa nykyään kotiinkuljetettunakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi