Ei porukka kyllä paljoa punkkeja ajattele, kun makoilevat tuolla heinikossa
Paistatellaan päivää tuolla ruohikossa ja ties missä heinikossa auringosta "nauttien", ja sitten ihmetellään kun tuli borrelioosi ja meni työkyky. On se varmaan sen arvoista.
Kommentit (51)
Niin. Eivät ajattele punkkeja yhtään. Se nurmikko on niiden pukkien koti ja sitten istutaan vaan päälle. Kuinka monta punkkia liiskaantuu kun mamma 90kg ja miehenturjake 120kg istahtaa päälle ja tenavat tamppaa nurtsia?
Ruohikkomjanheinikkomei oo kyllä sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Jokailtaisella punkkitarkastuksella voi käutännössä estää borrelioosin tarttumisen. Punkin kun pitää olla kiinni vähintään 13 tuntia että se tarttuu.
Jos asut yksin sinulla pitää olla kunnon peiliasetelma, jotta näet selkäpuoleltasi joka kohdan riittävän tarkasti.
Just katsoin puistossa ettei ihmiset enää loju nurtsilla. Kaikki murjotti penkeillä sen näköisenä että MUN penkki,en nouse,
Mä olen siinä puistossa vetänyt kaljaspäissä välikuoleman pensaan varjossa joskus 15 vuotta sitten ja silloin ainoat punkit oli keesipäitä hakaneulat korvissa. Ei tullut mieleenkään pelätä eikä peläneet muutkaan.
Naapurin rastapäinen hippimuija lojuu kaikki päivät nurmikolla,sitä ei ainakaan pelota. Toisaalta se myös kuljeskelee ympäri kaupunkia paljasjaloin ja piti minulle puheen aurinkorasvojen vaarallisista kemikaaleista että ei yllätä. Mitenhän sekin ne punkkinymfit löytää siitä hiuspehkosta ja karvaisista kainaloistaan?
Jos asuu omakotitalossa ei voi oikein pelätä jos tahtoo maata riippumatossa,pelata mölkkyä,heittää tikkaa ym. Vai pitäisikö murjottaa punkkikammoisena sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen 58 v ja lapsuudessa kyllä paljonkin juoksennellut heinikossa ja pusikossa ja saaristossa ja vaikka missä mutta en ole koskaan iholtani punkkia poistanut tai nähnyt sellaista. Lapsuuden jälkeen en missään ruohikossa avojaloin ole kävellyt.
En minäkään muista yli 50 vuotta sitten lapsuudessani punkkia itsessäni, kissoissa kyllä välillä. Viimeiset reilu viisi vuotta niin punkki on ollut kutakuinkin jokakesäinen verenimijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata alkaa liian rajoittunutta elämää elämään punkkien vuoksi. Tekee punkkitarkastuksen ja se siitä. Voihan ihmisillä olla rokotteetkin.
Ei rokotteet suojaa borrelioosilta.
Mutta alkanut borrelioositartunta tuhotaan antibiooteilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 58 v ja lapsuudessa kyllä paljonkin juoksennellut heinikossa ja pusikossa ja saaristossa ja vaikka missä mutta en ole koskaan iholtani punkkia poistanut tai nähnyt sellaista. Lapsuuden jälkeen en missään ruohikossa avojaloin ole kävellyt.
Ei niitä silloin ollut siinä määrin kuin nykyään. Nyt niitä on ihan älyttömästi joka puolella ja asialle ei tunnuta tekevän mitään.
No mitä tehokasta asialle pitäisi mielestäsi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat tyhmiä. Pelkäävät susia, jotka ei ole tappaneet sataan vuoteen eivätkä aiheuta tauteja. Eivät pelkää punkkia joka voi aiheuttaa vakavan taudin ja kuolemiakin melkein vuosittain. Lasten kirjoissa ja loruissa pitäisi olla Pieni Paha Punkki Ison Pahan Suden sijaan.
Asiantuntija
Kyllä ne sudet lisäävät ekinokokkoosin saantiriskiä.
Voi olla etteivät leijonatkaan ole tappaneet Suomessa luonnossa ketään ainakaan viiteensataan vuoteen.
Ihmiset ovat tyhmiä. Pelkäävät susia, jotka ei ole tappaneet sataan vuoteen eivätkä aiheuta tauteja. Eivät pelkää punkkia joka voi aiheuttaa vakavan taudin ja kuolemiakin melkein vuosittain. Lasten kirjoissa ja loruissa pitäisi olla Pieni Paha Punkki Ison Pahan Suden sijaan.
Asiantuntija