Ei porukka kyllä paljoa punkkeja ajattele, kun makoilevat tuolla heinikossa
Paistatellaan päivää tuolla ruohikossa ja ties missä heinikossa auringosta "nauttien", ja sitten ihmetellään kun tuli borrelioosi ja meni työkyky. On se varmaan sen arvoista.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki punkit levitä borrelioosia. Miehellä ja minulla on ollut punkki mutta ei tullut mitään tautia, joten mitenkäs sitä sanottiinkaan, elämä on. Pari kertaa on punkki kävellyt pöydällä,mistä lie siihen tullut ,tosin oli viimeinen kävely niillä.
Meillä taas lapsella hoidettiin borrelioosi 3-vuotiaana, ja ekan kerran olen punkin nähnyt täällä kotitienoilla seitsemän vuotta ssn jälkeen. Olen todennut, että tätäkään asiaa en voi hallita tai saavuttaa varmuutta - järkeä voi käyttää, se sitten auttaa tai ei. Punkkisyynit eivät estäneet meillä tartuntaa, niin enpä ole jaksanut hirveästi maanisesti jatkaa.
"No, nyt meni olkiukon puolelle. Rokotteiden ottaminen on juurikin järkevää varautumista. Älä mene ukkosella puun alle jne.
Käytät varmaan turvavyötä ja pyöräilykypärää kuitenkin?"
Eihän elämää kannata elää ollenkaan, koska kaikenlaista voi sattua. Se oli mun pointti.
Jokainen suojautuu kuten parhaimmakseen näkee ja suotavaa olisi ettei oksenneltais omaa pahaa oloa tms muiden niskaan.
Kerran täällä vaan eletään
Meillä on punkkeja piha täynnä ja ihan varmasti niitä saa nyppiä kimpustaan, mutta ainoastaan yksi meistä kolmesta on saanut borrelioosin 13 vuoden sisällä. On kaiken kokoisia ja värisiä. Niiden kanssa pärjää ja ne kyllä tuntee ihossaan tai ainakin toinen näkee illalla punkkisyynissä. Ei niiden takia kannata elämäänsä rajoittaa. Heinikossa makaaminen on tottakai riski, jos ei saa apua selkään tarttuneeseen punkkiin, mutta jos kaveri auttaa en miettisi enempää. Tärkeintä on, että osaa nyppästä punkin pois oikein.
meillä ei ole punkkeja, sisiliskot syö ne. Suojelen niitä ja niillä on hyvätoltavat meillä. Osa on vähän kesyyntynytkin, kun hiljaa juttelen niille
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata alkaa liian rajoittunutta elämää elämään punkkien vuoksi. Tekee punkkitarkastuksen ja se siitä. Voihan ihmisillä olla rokotteetkin.
Nymfejä et välttämättä edes huomaa ja ovat jo ennättäneet nauskaista. Rokote auttaa vain TBE:hen, borrelioosiin sitä ei vielä ole.
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten jos jättää intin väliin samasta syystä, niin on nolo nyhverö, vaikka riski on 1000000% suurempi.
Luuletko että intissä ryynätään pusikossa bikinit päällä?
Minä sain punkin bussipysäkiltä,siinä kasvoi pitkää heinää ja sieltä hyppäsi mekonhelmaan. Mistään muualta ei voinut tulla.
Että ainoa välttelykeino olisi istua koko kesä sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kyllä tosiaan sitä mieltä, että elämästä nauttiminen on paljon kannattavampaa kuin jättää se elämättä sen pelossa että jotain voi sattua.
Olen nauttinut elämästäni todella paljon ihan kaupunkioloissa ympäri maailmaa mikä oli ikinä nähnyt iholle punkkeja.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain punkin bussipysäkiltä,siinä kasvoi pitkää heinää ja sieltä hyppäsi mekonhelmaan. Mistään muualta ei voinut tulla.
Että ainoa välttelykeino olisi istua koko kesä sisällä.
Jonkun koiraan oli keskellä talvea iskenyt punkki. Klapien mukana sisälle tullut, ellen ihan väärin muista.
Täst tais jotain juttua lehdessäki olla
Vierailija kirjoitti:
"No, nyt meni olkiukon puolelle. Rokotteiden ottaminen on juurikin järkevää varautumista. Älä mene ukkosella puun alle jne.
Käytät varmaan turvavyötä ja pyöräilykypärää kuitenkin?"
Eihän elämää kannata elää ollenkaan, koska kaikenlaista voi sattua. Se oli mun pointti.
Jokainen suojautuu kuten parhaimmakseen näkee ja suotavaa olisi ettei oksenneltais omaa pahaa oloa tms muiden niskaan.
Kerran täällä vaan eletään
Kai käytät suojakypärää ihan kävellessäsi kaupungilla sillä se on melko vaarallista.
Olen 58 v ja lapsuudessa kyllä paljonkin juoksennellut heinikossa ja pusikossa ja saaristossa ja vaikka missä mutta en ole koskaan iholtani punkkia poistanut tai nähnyt sellaista. Lapsuuden jälkeen en missään ruohikossa avojaloin ole kävellyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sitten jos jättää intin väliin samasta syystä, niin on nolo nyhverö, vaikka riski on 1000000% suurempi.
Luuletko että intissä ryynätään pusikossa bikinit päällä?
Ei se ole vaatetuksesta kiinni. Punkki tarttuu kiinni maastopukuun ja kiinnittyy esim. korvan taakse tai menee vaatteiden sisään jostain.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata alkaa liian rajoittunutta elämää elämään punkkien vuoksi. Tekee punkkitarkastuksen ja se siitä. Voihan ihmisillä olla rokotteetkin.
Ei rokotteet suojaa borrelioosilta.
Vierailija kirjoitti:
Olen 58 v ja lapsuudessa kyllä paljonkin juoksennellut heinikossa ja pusikossa ja saaristossa ja vaikka missä mutta en ole koskaan iholtani punkkia poistanut tai nähnyt sellaista. Lapsuuden jälkeen en missään ruohikossa avojaloin ole kävellyt.
Ei niitä silloin ollut siinä määrin kuin nykyään. Nyt niitä on ihan älyttömästi joka puolella ja asialle ei tunnuta tekevän mitään.
Vierailija kirjoitti:
Voi tsiisus. Porukka luulee, että punkkinymfit huomaa tuosta noin vain helposti 😄 Ne levittää tauteja siinä missä täysikasvuisetkin punkit.
Kyllä täysikasvuiset levittää enemmän tauteja kuin nymfit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä silloin ollut siinä määrin kuin nykyään. Nyt niitä on ihan älyttömästi joka puolella ja asialle ei tunnuta tekevän mitään.
Tuolla jossain etelän maissa kai myrkyttävät turistiaikana kaikki pikkuhyönteiset, olivat ne ihmiselle vaaraksi tai ei. Siinä menee punkit, ja myös hyödylliset pörriäiset samalla ruiskutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tsiisus. Porukka luulee, että punkkinymfit huomaa tuosta noin vain helposti 😄 Ne levittää tauteja siinä missä täysikasvuisetkin punkit.
Kyllä täysikasvuiset levittää enemmän tauteja kuin nymfit.
Mikähän sinun luetun ymmärryksen tola oikein on? Kyllä nymfitkin voivat levittää tauteja ja niitä piruja et välttämättä edes näe paljaalla silmällä.
Ei se punkki heti kiinni käy! Jos on pusikon läpi kävellyt, niin voi heti tarkistaa ettei punkkeja näy iholla ja vaatteissa. Ja autolla tai kotona tarkempi syyni. Punkeille mieluisia paikkoja on nivuset, napa, hiusraja niskassa ja korvien takana, korvantaukset, kainalot, myös käsivarsien sisäpinta. Eli sellaiset paikat, joissa iho on vähän ohuempaa ja olosuhteet lämpimät ja vähän kosteammat. Aika pitkään se punkki tekee matkaa esimerkiksi aikuisen jalkaa pitkin nivusiin, saatikka ylemmäs kroppaan. Jos vain tarkistaa ihoaan ja vaatteita, niin kyllä ne kiinni saa. Lasten kanssa vielä tarkempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kyllä tosiaan sitä mieltä, että elämästä nauttiminen on paljon kannattavampaa kuin jättää se elämättä sen pelossa että jotain voi sattua.
Olen nauttinut elämästäni todella paljon ihan kaupunkioloissa ympäri maailmaa mikä oli ikinä nähnyt iholle punkkeja.
Kaupunkiympäristössä se minunkin lapseni oli borrelioosin saanut, vaikka ei punkkia koskaan nähtykään. Jostain jalkakäytävän viereisestä heinikosta sivuaskeleen seurauksena, varmaankin. En silti suosittele pelkäämistä, en kaupungissa enkä maalla.
Kyllä punkit pystyy aika hyvin välttämään pienin toimenpitein. Monivuotinen kokemus täältä mökiltä. Ehkä 1-2 punkkia kesässä, ilman varotoimenpiteitä varmaan 20. Juu ei.