Maksatteko lasten/nuorten kaikki kulut jos lähtevät teidän matkaan
Mietin kun tässä lasten/nuriten kavereita usein lähtee perheemme mukaan reissuille mutta kellään ei koskaan taskurahaa edes omiin juotaviin tai herkkuihin. Ravintolaan menee ylimääräistä n. 30€ per ruokailu, jotellista joutuu ottamaan ylimääräisen huoneen, toki ihan kauppalaskutkin suuria kun moni syö enemmän kuin omat lapset yhteensäkään. Mietin millaisia tapoja muilla? Jos oma lapsi lähtee toisen perheen reissuun niin oletan että vain perusruuat tarjotaan, ravintoloihin, huvipuistoihin ja muihin annan sisäänpääsyrahat sekä ruoka ja herkkurahat.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
En ota lasten kavereita mukaan maksullisiin paikkoihin, Ellen samassa lauseessa jo kerro, minkä verran reissu sitten maksaa. Mihinkään vkon lomalle en todellakaan ota mukaan, isovanhemmille ovat joskus pyytäneet kaverin mukaan ja senkin kustannukset on aina sovittu etukäteen.
Toisaalta on kiva kun lapsella on kaveri esim. laskettelureissuun kun itse en mene mäkeen. Hiihdän sillä aikaa yksin murtsikkaa kun lapset on mäessä keskenään. Kaikilla on mukavaa. Paljon helpommalla itse pääsee.
Kun lapset olivat siinä iässä, että olisivat voineet mennä toisten kanssa, oli minulla taloudellisesti vaikeaa. Muistan yhden kerran, kun esikoinen oli ollut kaverillaan ja he olivat päättäneet tilaa pizzat ja sitten äiti laittoi minulle viestiä mitä olen velkaa.
Menin käymään heillä ja sanoin tämä ei ole ok. Heidän lapsi on syönyt meillä lukemattomia kertoja ja jos he päättävät tilata pizzaa, siitä ei tule meille laskua.
Lähdin pois ja äiti kertoi muille en maksanut osuuttani. Onneksi äiti oli ollut muille samanlainen. Kerroin lapselleni tämä lapsi ei ole meille enää tervetullut ja ei todellakaan syömään. Meni viikko 2, kun lapsen isä tuli juttelemaan ja sanoi enkö voisi vaan antaa sen 20 e ja päästäisiin asiassa eteenpäin. Kerroin olen vuosia ruokkinut heidän lasta ja nyt sitten minun pitäisi maksaa, kun he tilaavat pizzaa.
Vuosia sama lapsi pääsi toisen perheen kyydissä harjoituksiin. Lapseni meni heille ja paluussa jättivät kyydistä, ajoivat tästä ohi. Kysyin paljonko laitan rahaa, äiti sanoi ei mitään, koska menevät muutenkin. Aina, kun tuli kotiin, laitoin 10 e mp llä.
Kävimme mm monta vuotta viikonloppuisin pulkkamäessä ja tosi usein ihan tuntemattomia lapsia pyysi pullaa, kun söimme eväitå. Kerroin yhtään ylimääräistä ei ole. Sain melkoisia vastauksia, mm anna omasi, käy hakemassa lisää, tuo seuraavalla kerralla enemmän.
Mä mielelläni tarjoan ruokaa koulun jälkeen, muista sovitaan.
Yli 10 v sitten naapuruston äiti sysäsi lapsensa naapureille. Esim kerran sanoi me mennään huomenna Linnanmäelle, en voi ottaa lastasi. Äiti kysyi voiko lapsi tulla mukaan. Sanoin selvä. Lähdemme pyörillä klo 9 jne ja ottaa omat eväät ja rahat mukaan. Lähdimme, ei lasta näkynyt. Meni monta h, äiti soitti ja sanoi poika on ulkopuolella, mene lunastamaan taksista.
Menin taksille ja kerroin kuskille tämä äiti on vähän erilainen äiti. Pojalla ei ollut mitään mukana ja minun olisi pitänyt odottaa, kunnes herää, mennä yhdessä, maksaa ranneke ja muut extrat.
Poikaa hävetti, oli sen verran vanha, että tajusi.
taksi vei pojan äidin työpaikalle ja ei hirveesti tyrktttänyt sen jälkeen
Tämä on mielenkiintoinen aihe, ihmiset suhtautuu todella erilailla aiheeseen näköjään.
Itsellä on yksi lapsi, joka usein kysyy kavereita mukaan huvipuistoihin, suöerparkeihin, leffaan ja joskus matkoillekin. Jotkut vanhemmat eivät koskaan kysy voivatko maksaa kulut, toiset taas aina ja automaattisesti - kuten itsekin teen. Ei tulisi mieleenkään, että antaisin oman lapsen aiheuttaa merkittäviä kustannuksia jollekin, joka ystävällisesti pyytää häntä mukaan perheen rientoihin.
On outoa, että osa porukasta täällä olisi valmiita antamaan toisten kustantaa lapsensa etelänmatkatkin - mistä tulee jopa satojen tai jopa tuhansien eurojen lisäkulut toiselle perheelle! Mielestäni ehdottomasti vanhemmat maksavat vähintään matkat ja majoitukset. Ja mielellään ruuatkin suurimmaksi osaksi.
Kotikyläilyt tai mökkivierailut sitten erikseen, niissä ruoat tulee tietty talon puolesta. Meillä saa aina syödä vieraatkin, ja jätskeistä tai satunnaisista ravintolakäynneistä ei tarvitse maksaa - mutta olisi kohteliasta vanhemmilta aina tarjoutua maksamaan oman lapsen kulut, eikä olettaa automaattisesti että ne maksetaan.
Tuntuisi härskiltä lokkeilulta olla maksamatta oman lapsen - varsinkaan vähän isompia (yli 10-20€) kustannuksia. On ihanaa, jos lasta pyydetään mukaan, mutta mistä ihmeestä tulee oletus että jos kysytään mukaan, kaikki myös maksetaan? Varsinkaan, kun monilla ei Suomessa edes automaattisesti tarjota ruokaa vieraille lapsille kotona, niin miten täällä yhtäkkiä onkin niin höveleitä vanhempia, että tarjoavat muka etelämatkoja myöten kaiken vieraille lapsille?
Eli ap, sopisi ehdottomasti etukäteen lapsen vanhempien kanssa kustannuksista. Kerrot suoraan, mitä kaikkea olette valmiita kustantamaan (esim. joitakin ruokia jne.) ja mitä lapsen lennot+hotellit sekä suunnitellut retket suurin piirtein maksavat - ja että teillä ei valitettavasti ole mahdollista maksaa niitä, mutta toivoisitte kovasti, että lapsi pääsee mukaanne. Näin ei tule yllätyksiä siinä, että kenen oletetaan maksavan.
Jos tulisi kavereita tai perheen ulkopuolisia niin sovittaisiin varmaan ennen reissua miten kulut jaetaan. Jos oman perheen autolla niin en veloittaisi kaverilta (tai hänen vanhemmilta) bensarahoja ja tekisin eväät kaikille, me ei muutenkaan syödä "välipaloja" huoltoasemilla. Joku edullinen risteily lapsen kaverille mahtuisi myös budjettiin, meitä on kolme joten ei se yksi polttoainelisä paljoa ole kun hytit on melkein aina neljälle. Ruokaan ja ostoksiin sitten kaverille omaa rahaa mukaan.
Jos olisi joku viikon matka niin se mitä kuluja menee vaikka lisävuoteesta hotellissa plus ruoka- ja ostosrahat. Lapset ja nuoret saa muutenkin alennuksia joten en laskisi vaikka neljäsosaa vaan ne todelliset ylimääräiset kulut. Enkä vinkuisi rahaa joka kolmioleivästä, jätskistä tai pillimehusta mitä kaupasta haetaan. Eri juttu jos ei muu kelpaa kuin sushi tai mäkki tai kalliit kuplajuomat, niitä ei osteta itselle eikä vieraille.
Maksamme parhaiden kaverien osalta. Kaikkien kanssa toimii vastavuoroisuus eli he maksaa myös sitten meidän lasten kuluja.
Juuri huomenna ollaan lähdössä niin, että mukana kuopus ja kaverinsa. Majoitus maksaisi saman ilman kaveriakin. Yhden kerran aiomme syödä ulkona ja silloin maksamme hänetkin. Ja tietenkin kaiken sen mitä hän airbnb-paikassa syö ruoistamme.
Kuopus on tänä kesänä ollut jo kahdesti heidän mökillään.
Oma taloustilanteemme on tosi tiukka.
Vierailija kirjoitti:
Kun lapset olivat siinä iässä, että olisivat voineet mennä toisten kanssa, oli minulla taloudellisesti vaikeaa. Muistan yhden kerran, kun esikoinen oli ollut kaverillaan ja he olivat päättäneet tilaa pizzat ja sitten äiti laittoi minulle viestiä mitä olen velkaa.
Menin käymään heillä ja sanoin tämä ei ole ok. Heidän lapsi on syönyt meillä lukemattomia kertoja ja jos he päättävät tilata pizzaa, siitä ei tule meille laskua.
Lähdin pois ja äiti kertoi muille en maksanut osuuttani. Onneksi äiti oli ollut muille samanlainen. Kerroin lapselleni tämä lapsi ei ole meille enää tervetullut ja ei todellakaan syömään. Meni viikko 2, kun lapsen isä tuli juttelemaan ja sanoi enkö voisi vaan antaa sen 20 e ja päästäisiin asiassa eteenpäin. Kerroin olen vuosia ruokkinut heidän lasta ja nyt sitten minun pitäisi maksaa, kun he tilaavat pizzaa.
Vuosia sama lapsi pääsi toisen perheen kyydissä harjoituksiin. Lapseni meni h
Mä en tajunnut tästä puoliakaan???
Ois musta aika outoa jos joku kaverin perhe alkais mun lapsen lentolippuja maksamaan. Enkä itse maksaisi kaverin lippuja.
Ruoat kyllä tarjoan mökillä esim, jos mennään ravintoloihin niin kaveri on tarjoutunut aina itse maksamaan, joskus olen silti maksanut mutta en nyt ihan koko viikon ravintolaruokia pysty tarjoamaan. Näistä on aina vanhempien kanssa juteltu ja onneksi ei ole lokkeja lähipiirissä vaan tarjoamiset on vastavuoroisia.