Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikilla tuntuu nykypäivänä olevan hirveästi sijoituksia. Missä ne köyhät muka on?

Vierailija
16.07.2025 |

Kaikilla on sitä ja tätä ja säästössä ja sijoituksissa aina vähintään 6-numeroiset luvut, some on täynnä sijoittajia, asuntojakin on omakotitalo ja mökki ja lisäksi sijoitusasuntoja.

Miten? Missä on tavalliset ihmiset????????

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella on sijoituksia mutta se myös pitää sisällään sijoittajariskin

Epävarmuus ja geopiliittinen riskit eivät ole hävinneet mihinkään vaan pikemminkin päinvastoin pakotteita ja tullimuureja viritellään eri maiden kesken ja sehän tietää suursotaa.

Vierailija
42/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostele mitään turhaa kun sijoitussalkun kasvattaminen antaa enemmän mielihyvää kun krääsä nurkissa ja yli äyräiden pursuava vaatekaappi. Varmaan toimittelijat luulevat minua köyhäksi kun en hirveästi kuluta koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiantuntijoiden eli Etlan ja EK:n rahoittamien mukaan talous alkaa kasvaa pikku hiljaa. Koska he ovat ehdottoman luotettavia ja uskomme heihin tietenkin, niin ei mitään hätää siis tulevaisuudessa! 

Vierailija
44/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No asuntolainaa ottaessa pankki yleensä nykyään velvoittaa rahastosijoittamisen aloittamisen. Olen vähän yli 30, sijoittanut joitakin vuosia ja muutama kymppitonni kertynyt puskuriin. Ei ole kotoa opetettu, pikemminkin väheksytty, ihan itse ole selvittänyt ja opetellut sijoittamisen salat. Kyllä isolla osalla kavereista on jonkinlaiset rahastosäästöt menossa.

Ei kyllä todellakaan velvoita, keksipä nyt lisää.

Vierailija
45/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä kans käsitä. Kaveri kertoi, ettei lapsi halua kesätöihin kun on tilillä 15000e ja kiulemma ei tarvi lisää rahaa. Ovat sääatäneet lapselle lapsilisät omalle tilille. 

Miettii vaan, että onkohan tuossakaam järkeä? 

Tämä on tuttua jo ysäriltä. Köyhien lasten lapsilisät käytettiin perheen menoihin, varakkaiden laitettiin säästöön. Sama meno jatkuu. Nykyisin lapsilisät sijoitetaan, ennen laitettiin säästötilille.

Joo ja jotkut vaikka ovat köyhiä ostavat velaksi kaikenmaailman roinaa. Se köyhdyttää. Maksat koroista sen verran paljon että ostamasi roina on kallista lopulta. Toiset ovat viisaampia rahan käytössä, vailla tulot niukat laittavat säästöön säännöllisesti.

Vierailija
46/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin se on jännä juttu. Tälläkin palstalla kaikilla on muhkeat sijoitussalkut eikä velkaa yhtään. Iso omakotitalo, auto ja mökki ovat itsestäänselvyys.  Ei huolta työttömyydestä tai sairaudesta. Työpaikka on pysyvä ja suuri palkka. 

Öö missä todellisuudessa elät, enemmänhän niitä rahat lopussa valituksia on näkynyt.

Vierailija
47/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No asuntolainaa ottaessa pankki yleensä nykyään velvoittaa rahastosijoittamisen aloittamisen. Olen vähän yli 30, sijoittanut joitakin vuosia ja muutama kymppitonni kertynyt puskuriin. Ei ole kotoa opetettu, pikemminkin väheksytty, ihan itse ole selvittänyt ja opetellut sijoittamisen salat. Kyllä isolla osalla kavereista on jonkinlaiset rahastosäästöt menossa.

Ei kyllä todellakaan velvoita, keksipä nyt lisää.

No ainakin kaksi vuotta sitten otetussa lainassa velvoitti.

Vierailija
48/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös joka paikassa ole toitotettu, että miljoonalla suomalaisella on sijoituksia?

Joukossa mm. palkansaajia, eläkeläisiä (eli entisiä palkansaajia) ja nuoria, joiden vanhemmat ovat rakentaneet lapselleen salkkua 15 vuoden ajan pienillä kuukausipanoksilla.

Itselläni on varaa tehdä sijoituksia min. 500€ kuussa, vaikka bruttopalkkani on 3000€, koska olen palkansaaja, parisuhteessa, asun halvalla vuokralla ja aikuiset lapset tulevat omillaan toimeen. Jos olisin työtön/yksinäinen/omistusasunnossa/alaikäisiä lapsia, minulla ei olisi varaa sijoittaa yhtään. 10 vuotta sitten tilanne oli juurikin se. Kaikki vähätkin rahat menivät saman tien.

M50

Vierailija
49/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ostele mitään turhaa kun sijoitussalkun kasvattaminen antaa enemmän mielihyvää kun krääsä nurkissa ja yli äyräiden pursuava vaatekaappi. Varmaan toimittelijat luulevat minua köyhäksi kun en hirveästi kuluta koko ajan.

Sama minulla. Moneen rahastoonkin voi tehdä kympin kertasijoituksen. Parempi mieli siitä tulee kuin jostain kympin heräteostoksesta, jota ei oikeasti tarvitse.

Vierailija
50/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun ja olen aina asunut ja tulen aina asumaan vuokralla. Autoa ei myöskään ole eikä tule. Koko omaisuus on 1000 e säästötilillä. Teen pskaduunia alle 2000 e/kk palkalla ja jouduin juuri irtisanotuksi eli työttömyys, täältä tullaan! Velkaa ei onneksi ole.

Vierailija
51/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun ja olen aina asunut ja tulen aina asumaan vuokralla. Autoa ei myöskään ole eikä tule. Koko omaisuus on 1000 e säästötilillä. Teen pskaduunia alle 2000 e/kk palkalla ja jouduin juuri irtisanotuksi eli työttömyys, täältä tullaan! Velkaa ei onneksi ole.

Niin tavallinen tarina. Itekkin yritän nyt kerätä pesämunaa 10000e asti. Saa nähdä onnistuuko.

Vierailija
52/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku hiljaa sitä omaisuutta kertyy. Ilman ihan mahdotonta riskiä.  Jotta välttäisi valuuttakuluja, kannattaa silmäillä Suomen suurimpia:

https://fi.wikipedia.org/wiki/OMX_Helsinki_25

Noista 25:stä firmasta itse välttelen näitä: Kojamo, Neste, Nokia, Outokumpu, QT, Stora, Nokian renkaat, UPM.

Kaikkia muita olen ostanut kun on saanut halvalla. Ja myynyt kalliilla. Kansa tykkää etenkin Elisasta, Fortumista, Keskosta, Mantasta, Nordeasta ja Samposta. Hyviä veivauskohteita ovat esim. Nordea, Metso, Tieto ja Valmet.

Vierailija
53/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäjonossa eli ilmaisen ruoan jakeluissa on köyhät. Kelassa ei tarvitse käydä kuin harvoin koska hakemukset sähköisiä 

Vierailija
54/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun kaikki ylimääräinen on sidottuna niihin sijoituksiin. Tienaan noin 2000e näppiin per kk, puolet menee sijoituksiin ja puolet on kuukauden kaikkiin kuluihin. Näin olen elänyt siitä alkaen kun aloin omaa rahaa tienaamaan vuosituhannen alussa. Kun tulee jokin ihan oikea kallis hankinnantarve, irroitan rahaa jostain. Tällainen tarve olisi esim hajonnut pyykkikone tai hajonneen autonromun tilalle tarvittava vähemmän romu. 

Elän vaatimatonta, jopa köyhää elämää, sillä en tarvitse paljon mitään. En kerro näistä kenellekään livenä vaan olen muiden mukana voivottelemassa niukkaa ja köyhää elämää. Lause "ei Suomessa työtätekemällä rikastu", on ihan totta. Sijoittamalla rikastuu.