Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikilla tuntuu nykypäivänä olevan hirveästi sijoituksia. Missä ne köyhät muka on?

Vierailija
16.07.2025 |

Kaikilla on sitä ja tätä ja säästössä ja sijoituksissa aina vähintään 6-numeroiset luvut, some on täynnä sijoittajia, asuntojakin on omakotitalo ja mökki ja lisäksi sijoitusasuntoja.

Miten? Missä on tavalliset ihmiset????????

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sä nyt köyhiä näkisit, ei niillä ole varaa käydä missään esiintymässä, ei edes kaupassa.

Olen köyhä, mutta et sä sitä musta päällepäin näe. 

Vierailija
22/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä ole, larppaavat vaan että saavat huomiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei ainakaan kukaan oikein uskalla ostaa mitään kalliimpaa, koska taloudellinen tilanne on epävakaa. Sitten menee konkkaan yrityksiä tämän tästä. Onko niitä rikkaita oikeasti niin paljon? Monella palkka on niin pieni, että selviää sillä suunnilleen seuraavaan palkkapäivään. Moni on työtön. Työttömiähän on aika paljon tälläkin hetkellä. 

Vierailija
24/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ollaan siks köyhiä ku kaikki hynä kiinni rahastoissa ja asunnossa. Ei käteistä

Vierailija
25/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suht tavallinen. Säästössä ehkä 1000-2000e. Muuta omaisuutta vain kodin irtaimisto ja muutama kulta kääty. Eli ei me kaikki rikkaita olla.

Vierailija
26/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen miettinyt, että kun kaikkialla valitetaan ettei ole töitä/rahaa/voi enää tehdä mitään, niin miten sijoituksissa kaikilla hirveästi

No ei todellakaan kaikilla pöhelö, minä tunnen sekä hyvin rikkaita että köyhiä, Suomen työttömyysluvut ovat ennätyslukemissa.

Vierailija
27/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos seuraat somessa sijoittajia niin meinaatko että siellä pitäisi jonkun köyhän esitellä itseään sijoittajana jolla ei ole varaa sijoittaa?

Vierailija
28/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on mökeillä, joita myös tuntuu toimeentulotuen asiakkaillakin olevan pilvin pimein :D

Jos omistat mökin, et saa toimeentulotukea, keksipä parempi trollaus nytten.

Vierailija
29/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen on ihan napakoita ihmisiä, jotka ei osaa sijoittaa. Tyttären kaveri sanoi, että olisi tilillä rahaa ja haluaisi sijoittaa. Kysyi tyttäreltä apua, kun sai tietää, että hänellä on sekä rahastoja että osakkeita. Vanhemmatkaan ei kuulemma osaa ja siksi pitävät rahaa tilillä isoja määriä. Sanoin, että voit toki auttaa alulle, mutta pese kätesi ja korosta, että omat päätökset ja itse kantaa vastuun. Sinä et varsinaisesti suosittele mitään. 

Itse olen sijoittanut 27-vuotiaasta ja olen nyt 53. Mutta pientähän se on ollut ja pitkään pelkkää rahastosäästämistä jollain summalla per kuukausi. Monesti olen joutunut realisoimaankin rahastoja mm. keittiöremonttiin ja asunnon vaihtoon. Tällä hetkellä sijoituksia on noin 70 000 Euroa rahastoissa ja suorissa osakeostoissa. Miehellä vähemmän. Lapsille olen säästänyt ja 16-vuotiaalla on nyt joku 35 000 Euroa. Vanhemmalla lapsella enemmän, mutta hallinnoi niitä itse. Ei nämä isoja rahoja ole oikeasti, jos alkaa pitämään hauskaa. Eihän munkaan sijoituksilla saisi kuin paremman auton ja siinä menisi kaikki. Tavoitteeni on, että saisin sen 100 000 kasaan. Sitten tietysti mulla on hyvävaraiset vanhemmat vielä hengissä ja tn. saan sieltä ennen eläkeikää lisää, jos nyt en itse satu kupsahtamaan ennen sitä. Mietin lähinnä tuota, että kun oma eläkeikä on niin korkea ja eläkekin jää pienemmäksi kuin pitäisi, joten on hyvä sitten olla vararahoja. 

Vierailija
30/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos köyhiä etsit, olet tullut oikealle palstalle. 

Vierailija
31/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on mökeillä, joita myös tuntuu toimeentulotuen asiakkaillakin olevan pilvin pimein :D

Ihan hyvin voi sanoa olevansa mökillä. Mökin ei tarvitse olla oma.

Vierailija
32/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä kans käsitä. Kaveri kertoi, ettei lapsi halua kesätöihin kun on tilillä 15000e ja kiulemma ei tarvi lisää rahaa. Ovat sääatäneet lapselle lapsilisät omalle tilille. 

Miettii vaan, että onkohan tuossakaam järkeä? 

Tämä on tuttua jo ysäriltä. Köyhien lasten lapsilisät käytettiin perheen menoihin, varakkaiden laitettiin säästöön. Sama meno jatkuu. Nykyisin lapsilisät sijoitetaan, ennen laitettiin säästötilille.

Vierailija
33/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen rahastoihin ja osakkeisiin on oikeastaan vaihtoehto entiselle korkosäästämiselle pankkitilillä. Ennen kun maksettiin kunnon korkoa, rahat kasvoivat itsestään tilillä. Monenlaisiin rahastoihin ja osakkeisiin tai vaikka kryptovaluuttoihin voi sijoittaa pieniäkin summia. Nykyään pitää vain nähdä vähän enemmän vaivaa kun ottaa selvää eri sijoitustuotteista, lukee sijoitusoppaita ja harjoittelee. 

Vierailija
34/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on joku mökki jossain, ei se tee vielä rikkaaksi. Sellaisen ylläpitoonkin kuluu rahaa. Voi olla, ettei kukaan osta sellaista edes, jos yrittäisi myydä.

Vierailija
35/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmaan tajunnut että ne 10e/h palkkaiset ei kauheasti huutele kuinka hienoa elämä on.

Voin sanoa että tuosta ei hirveästi säästellä tai sijoiteta mihinkään. 

Vierailija
36/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on jännä juttu. Tälläkin palstalla kaikilla on muhkeat sijoitussalkut eikä velkaa yhtään. Iso omakotitalo, auto ja mökki ovat itsestäänselvyys.  Ei huolta työttömyydestä tai sairaudesta. Työpaikka on pysyvä ja suuri palkka. 

Vierailija
37/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No asuntolainaa ottaessa pankki yleensä nykyään velvoittaa rahastosijoittamisen aloittamisen. Olen vähän yli 30, sijoittanut joitakin vuosia ja muutama kymppitonni kertynyt puskuriin. Ei ole kotoa opetettu, pikemminkin väheksytty, ihan itse ole selvittänyt ja opetellut sijoittamisen salat. Kyllä isolla osalla kavereista on jonkinlaiset rahastosäästöt menossa.

Vierailija
38/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ei ainakaan kukaan oikein uskalla ostaa mitään kalliimpaa, koska taloudellinen tilanne on epävakaa. Sitten menee konkkaan yrityksiä tämän tästä. Onko niitä rikkaita oikeasti niin paljon? Monella palkka on niin pieni, että selviää sillä suunnilleen seuraavaan palkkapäivään. Moni on työtön. Työttömiähän on aika paljon tälläkin hetkellä. 

Paskapuhetta ja mustamaalausta. T. Riikka ja Petteri

Vierailija
39/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallisilla ihmisillä on säästöjä. Ne ovat yleisimmin sijoitussalkuissa.

Mikä tämä juttu sitten on että Suomessa alkaa olla niiiiiin paljon köyhiä

Eiköhän se ole sitä että käyttövaroja on aina vaan vähemmän. Ja todelliset köyhät eivät saa säästettyä.

Itse olen aika köyhä, ostin vaatteet kirppiksiltä ja syön edullisesti. Mutta silti olen säästänyt eläkettä varten ja säästöni ovat kasvaneet korkoa 20 vuodessa yli 100%.

Vierailija
40/54 |
25.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kerrottu rehellisesti, tuotto on ollut usein 5- 100 euron paikkeilla kun saa osinkoja.  Tämä:  maasta se pienikin ponnistaa, unohtuu näistä keskusteluista joskus.

Silti on parempi saada sekin 5 euroa tuottona kuin maksaa viivästyskorkoa.