Jos mä sijoitan vaikka 10000€ rahojani johonkin rahastoon niin voinko menettää sen jos pörssit romahtaa?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Laitoin kokeeksi 200 euroa OP Rohkea -nimiseen rahastoon. Ensin se oli melkein kymmenen euroa plussalla, mutta on pysynyt nyt puoli vuotta -5 paikkeilla. Tämän tyyppistä rahastoa suositellaan pitkäjänteiseen sijoittamiseen, joten ehkä 200 euroani tuottaa muutaman euron esim. kymmenen vuoden sisällä. Toisaalta rahaston ohjeissa sanotaan, että siihen sijoittamalla voi menettä koko summan.
Missä kohdassa veroilmoituksessa on tiedot rahastosijoituksista? Mitä tietoja pankki jakaa verottajalle rahastosijoituksista, ja mitä pitää ilmoittaa itse, jos tiedot eivät jostain syystä ole välittyneet?
Verottaja saa automaattisesti kaikki rahastosijoitustiedot. Sun ei tartte tehdä mitään. Vero-otteessasi (joka lähetetään vuosittain kotiisi paperisena) näkyy listattuna kaikki rahastosi, vaikka et ole niitä erikseen ilmoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jep, joo se on tylsintä varovaisesti sijoittamisessa, jos tulee iso romahdus niin menee varovaisesti sijoittaneiden rahat, mutta ei noista varovaisesti sijoittaneista rahastoista tuu kuitenkaan kauheasti tuottoja
Iso tuotto - iso riski
Pieni tuotto - pieni riski
Sijoittamisen ensimmäinen sääntö: sijoita vain sen verran kun olet valmis menettämään.
Toi on kyllä huono sääntö jos vaikka saa jonkun 100 000 € perinnön, niin kyllä sen nyt mielellään johonkin fiksuun kohteeseen laittaa sen sijaan että seisottaa tilillä, sieltähän sen syö inflaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sijoittanut kahteen maailma- ja jenkkirahastoon vuodesta 2019. Molemmat yli 50% plussalla vaikka tässä ajassa on koronat ja sodat jyllänneet. Eli ap:lle sanoisin että todella pieni mahdollisuus menettää rahat jos sijoitat fiksusti etkä panikoi. Suurin osa tuulipukusijoittajista myy sijoituksensa kun ensimmäinen kuoppa tulee. Huutelee täällä sitten että sijoittaminen on suuri huijaus, jossa voi ainoastaan hävitä.
Kyllä se mahdollisuus on aina menettää rahat jopa rahastoissa (Venäjärahasto). Rahasto sukelsi ja se suljettiin. Ei siihen omat panikoimiset vaikuttaneet. Samoin suorissa osakkeissa, jos ostat huipulta, ei osake välttämättä ikinä nouse enää niin ylös edes parissakymmenessä vuodessa.
Ei ne rahansa menettäneet ole kaikki niitä, jotka ovat myyneet paniikissa kuopassa.
Kuinka monta rahastoa Suomessa on olemassa? Tuhansia ja niistä Venäjä on tällä hetkellä suljettu. Jos ap ostaisi vaikka Usa, Euroopan ja Japanin rahastoja niin kuinka suurella todennäköisyydellä hän menettäisi rahansa? Hyvin lähellä nollaa on se luku.
Kyllä ja sen takia hajautus on tärkeää, jopa rahastoissa. Eli älä pistä kaikkia rahojasi vain yhteen rahastoon vaan mieluiten 10-20 eri rahastoon. Ja kaikki nekin rahastot tulee itsessään olla hajautettuja ympäri maailman.
Mitä enemmän pelottaa sitä enemmän hajauttaa. Ei kannata joka laskun aikaan löysät housuissa myydä. Koronan aikaan laski osakkeet puoleen ja nousi takaisin kun paniikki oli ohi.
Hajauttaminen on hyvä, mutta siinä hajauttaa voitotkin. Eli ei mitään rakettinousua tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jep, joo se on tylsintä varovaisesti sijoittamisessa, jos tulee iso romahdus niin menee varovaisesti sijoittaneiden rahat, mutta ei noista varovaisesti sijoittaneista rahastoista tuu kuitenkaan kauheasti tuottoja
Iso tuotto - iso riski
Sijoittamisen ensimmäinen sääntö: sijoita vain sen verran kun olet valmis menettämään.
Käytännössä tuota on todella vaikea toteuttaa. Mä voin sijoittaa vaikka sen satasen, kaksi satasta kuussa. Olen valmis menettämään sen. Mutta sitten kun olen sijoittanut sen joka kuukausi monta vuotta, yhtäkkiä kyseessä onkin sellainen summa jota en todellakaan ole valmis menettämään.
Laita s
Juuri näin, eri rahastoihin ja ajallisesti hajautettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso tuotto - iso riski
Käytännössä tuota on todella vaikea toteuttaa. Mä voin sijoittaa vaikka sen satasen, kaksi satasta kuussa. Olen valmis menettämään sen. Mutta sitten kun olen sijoittanut sen joka kuukausi monta vuotta, yhtäkkiä kyseessä onkin sellainen summa jota en todellakaan ole valmis menettämään.
Olen ajatellut niin, ettei minulla edes ole sitä sijoitettua rahaa enää, koska sitä ei konkreettisesti ole. Jos rahastosijoitukseni nyt jostain kumman syystä menisi tasan nollaan, olisin menettänyt sen, mitä minulla ei ollutkaan. Tavallaan siis heitin sen rahan pois, jonka sijoitin. Ainakin pois mielestä. Jos taas haluaisin realisoida ja jäisin plussalle, niin se olisi vaan mukava tilanne, ei sen kummempaa.
Et menetä yhtään mitään vaikka kurssit laskisivat kuinka.
Jos ostat yhden rahasto-osuuden niin omistat sen edelleen täysin riippumatta siitä mitä osakekurssit tekevät. Sen osuuden tämän hetkinen myyntiarvo voi kyllä heitellä, mutta viimeisen sadan vuoden aikana pörssikurssit ovat aina lopulta toipuneet laskusuhdanteista ja kehittyneet lopulta taas ylöspäin.
Kurssin romahdus on huonoin mahdollinen aika myydä, ja jos ei ole ihan pakko saada käteistä juuri sillä hetkellä niin senkus istut käsien päällä ja odottelet.
Ylipäätään kurssiliikkeet eivät ole sijoittamisessa niin oleellisia kuin usein kuvitellaan. Kyse on spekuloinnista eikä sijoittamisesta jos ostat jotain arvopaperia vain sen takia että odotat sen hinnan kohta nousevan. 

Vierailija kirjoitti:
Et menetä yhtään mitään vaikka kurssit laskisivat kuinka.
Jos ostat yhden rahasto-osuuden niin omistat sen edelleen täysin riippumatta siitä mitä osakekurssit tekevät. Sen osuuden tämän hetkinen myyntiarvo voi kyllä heitellä, mutta viimeisen sadan vuoden aikana pörssikurssit ovat aina lopulta toipuneet laskusuhdanteista ja kehittyneet lopulta taas ylöspäin.
Kurssin romahdus on huonoin mahdollinen aika myydä, ja jos ei ole ihan pakko saada käteistä juuri sillä hetkellä niin senkus istut käsien päällä ja odottelet.
Ylipäätään kurssiliikkeet eivät ole sijoittamisessa niin oleellisia kuin usein kuvitellaan. Kyse on spekuloinnista eikä sijoittamisesta jos ostat jotain arvopaperia vain sen takia että odotat sen hinnan kohta nousevan.
Totta tämäkin. Mutta unohdat mainita sen, että yksittäisten rahastojen tai osakkeiden kohdalla ei välttämättä nousua ikinä tapahdu, vaikka odottaisit 100 vuotta. Näin käy, jos ostat kyseisen osakkeen huipulta tai jos rahasto suljetaan tai koko yritys menee konkurssiin. Näitäkin tapahtuu. Ei se niin mene, että sijoititpa mihinkä tahansa osakkeeseen tai rahastoon, että kun vain jaksat istua käsien päällä tekemättä mitään, niin kyllä jokainen niistä nousee. Ei todellakaan nouse kaikki. Pörssikurssi itsessään nousee ja laskee aina, mutta ei joka ikinen osake ja rahasto ikinä enää nouse sillä tavoin, että saisit edes omasi takaisin tai jopa voittoa. Fakta.
Rahastoissa on se ongelma, että niitä on valtavasti ja maallikko ei saa selvää niiden taustoista. Miksi sijoittaisin tähän enkä tuohon? Sanotaan vaikka, että kannattaa sijoittaa indeksirahastoihin (en muista miksi ne ovat hyviä, mutta näin niistä sanottiin jossain). Minulla sellaisen rahaston valinta tapahtuu melkein kuin avaisi puhelinluettelon silmät kiinni ja tökkäisi sormen sattumanvaraiseen kohtaan. Millähän keinolla saisi edes jotenkin vihiä siitä, mihin kannattaa sijoittaa?
Luin jostain, että kannattaa miettiä omia mielenkiinnon kohteita. Jos esim. muoti tai kosmetiikka kiinnostaa, niin sitten sellaisiin rahastoihin. Mutta missä ne sellaiset rahastot ovat? En ole nähnyt mitään niin tarkkaa teemarahastojen listausta, että löytäisin sieltä oman juttuni.
Nordnetissä on teemarahastojen listaukset. Sieltä vaan valkkailemaan omilla kriteereillä. Siellä on tuhansia rahastoja ympäri maailman.
Yhdistelmä rahastossa sijoitus tulee automaattisesti kun siinä hajautetaan sijoitukset mutta asiantuntija kertoi että yhdistemärahasto on huonoin sijoituskohde koska siinä on vain suuret kulut ja matala tuotto..
Mikä on totta minulla on yhdistelmissä sijoituksia ja 2 v saldo on 5 prosenttia plussalla ..se ei ole paljon
Vierailija kirjoitti:
Rahastoissa on se ongelma, että niitä on valtavasti ja maallikko ei saa selvää niiden taustoista. Miksi sijoittaisin tähän enkä tuohon? Sanotaan vaikka, että kannattaa sijoittaa indeksirahastoihin (en muista miksi ne ovat hyviä, mutta näin niistä sanottiin jossain). Minulla sellaisen rahaston valinta tapahtuu melkein kuin avaisi puhelinluettelon silmät kiinni ja tökkäisi sormen sattumanvaraiseen kohtaan. Millähän keinolla saisi edes jotenkin vihiä siitä, mihin kannattaa sijoittaa?
Luin jostain, että kannattaa miettiä omia mielenkiinnon kohteita. Jos esim. muoti tai kosmetiikka kiinnostaa, niin sitten sellaisiin rahastoihin. Mutta missä ne sellaiset rahastot ovat? En ole nähnyt mitään niin tarkkaa teemarahastojen listausta, että löytäisin sieltä oman juttuni.
Rahastot on siinä mielessä hyvä että niissä voi sijoittaa maailmalle...osakkeita voi käytännössä ostaa vain Helsingin pörssistä ja muilta ostaminen on kallista yksityishenkilona
Vierailija kirjoitti:
Nordnetissä on teemarahastojen listaukset. Sieltä vaan valkkailemaan omilla kriteereillä. Siellä on tuhansia rahastoja ympäri maailman.
Onko Nordnet käytännössä pankki, joka keskittyy sijoitustoimintaan? Jos luon sinne tilin, onko se sama kuin Osuuspankin tili?
Voit menettää koko sijoituksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahastot on siinä mielessä hyvä että niissä voi sijoittaa maailmalle...osakkeita voi käytännössä ostaa vain Helsingin pörssistä ja muilta ostaminen on kallista yksityishenkilona
Mitä ihmettä? Tulitko tänne aikakoneella suoraan 1950-luvulta?
Nordnetissä on koko maailma avoinna. Sieltä voit helposti nappia painamalla ostaa ja myydä eri maiden osakkeita ja rahastoja ympäri maailman.
Mulla on ollut Nordnet vuodesta 2018 ja sijoitukset (rahastot ja ETF:t) ovat kokonaisvaltaisesti nyt noin 55 % voitolla.
Nordnet on pohjoismainen yritys, siellä on paljon ruotsalaisia, norjalaisia ja tanskalaisia. Ei siis ole mikään suomalainen yritys pelkästään suomalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Rahaston arvo laskee kun osakkeiden hinnat laskee. Niistähän se arvo muodostuu. Mutta yleensä rahastot on hajautettu juuri tämän takia esim. korkosijoituksiin. Suurin osa tuotostaisi menee todennäköisesti kuluihin.
Ei välttämättä. Miksi esim Metsärahaston arvo tippuisi kun osakkeet tippuvat?
"Minkä maalainen pankki Nordnet on? Se on alun perin ruotsalainen toimija, mutta nykyään se palvelee asiakkaitaan myös muissa Pohjoismaissa mukaan lukien Suomi, Norja ja Tanska.
Nordnetissä et maksa salkustasi avaus- tai säilytysmaksuja asiakkuuden hinta on siis 0 €. "
Vierailija kirjoitti:
Mä pistin Nordnetin kautta eri rahastoihin rahojani.
Yks rahasto oli Venäjä rahasto. Ennen sotaa pistin. Noh, sodan jälkeen rahasto suljettiin, rahoja ei saanut ulos ja nyt se on nollattu. Menetin kaiken, mitä siihen rahastoon pistin eli 3000 euroa.
Eli kyllä, rahastojen romahtaessa voit menettää kaiken, mitä pistit, ei pelkkiä voittoja. Ihan oma rahasi menetät.
Siksi ei ikinä munia samaan koriin. Onneksi mulla on 10 muutakin rahastoa ja ne on kaikki plussalla. Eli hajauttaen eri rahastoihin ja vielä pitkän aikavälin sisällä rahaa sisään pikkuhiljaa, ettet pistä huipulla sisään. Ongelma kun on se, että ei ole sitä kristallipalloa, näet vain tämän päivän tilanteen ja menneisyyden, et voi tietää, ollaanko nyt huipulla ja noustaanko vai lasketaanko. Ja rahastoissa kantsii pitää rahaa kauan, vaikka montakymmentä vuotta. Muista hajautus, eri tyyppisiin asioihin maantieteellisesti ja ajallisesti. Siten et välttämättä mene
miten se sodan JÄLKEEN on suljettu kun sota KÄY JA KUKKUU KOKO AJAN.
Kuinka monta rahastoa Suomessa on olemassa? Tuhansia ja niistä Venäjä on tällä hetkellä suljettu. Jos ap ostaisi vaikka Usa, Euroopan ja Japanin rahastoja niin kuinka suurella todennäköisyydellä hän menettäisi rahansa? Hyvin lähellä nollaa on se luku.