Jos mä sijoitan vaikka 10000€ rahojani johonkin rahastoon niin voinko menettää sen jos pörssit romahtaa?
Kommentit (167)
Vierailija kirjoitti:
Jos menetät koko sijoituksen pörssiromahduksessa niin silloin maailmassa asiat ovat sellaisessa jamassa että menetät kaiken muunkin, ehkä jopa henkesi.
Kyllä yksittäiseen rahastoon pistämät rahat voi kokonaan menettää, kuten mä menetin sen 3000 euroa Venäjärahastoon.
Ei yksittäiset rahastot ole mitenkään täysin turvallisia. Siksi kantsii hajauttaa rahoja moneen eri rahastoon, ei vain yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Hajautetuissa rahastoissa ei kyllä kukaan ole koskaan rahojaan menettänyt, vaikka se teoriassa on mahdollista. Arvo voi laskea, mutta kun sijoittaa pelkkää ylimääräistä, aina niiden arvot kuitenkin aikanaan nousee. Minulla on ihan hyvä kokemus omista ja lasten rahastoista.
Mä menetin Venäjärahastoon kaiken mitä olin pistänyt sinne sisään vajaan vuoden aikana eli yhteensä 3000 euroa. Kaikki meni. Kun sota syttyi, rahasto romahti ja suljettiin. En saanut myytyä siinä romahduskohdassakaan, kun oli romahtanut 40 %. Tuli herja, että rahasto suljettu, etkä pysty nyt myymään. Nyt se näkyy yhä Nordnetissä muiden rahastojeni seassa ja tuotossa lukee 0 euroa ja -100 %. Rahasto on yhä suljettu. Sinne meni 3000 euroa, mikä on kyllä tosi iso raha mulle.
Rahasto on HSBC GIF Russia Equity AC.
Voit mennä Nordnettiin katsomaan sitä.
Mites ne asuntosijoittajatkin? Eikö siinäkin ollut jotain, että ne rahastot suljettiin ja jengi ei saanut rahojaan sieltä ulos?
Mikä tilanne on nyt?
Pikavoittoja ei juuri ole. Sijoittaminen on pitkäjänteistä puuhaa. Turvallisempia amatöörille on vaikka kuukausittain sijoitus esim 100 euroa johonkin laaja-alaiseen rahastoon. Pankille voi antaaa toimeksiannon, niin asian voi unohtaa.
Mulla on rahastoja oman pankin valikoimasta ja ne on valittu sieltä indeksirahastojen joukosta. Olen ostaessa miettinyt että mihin luotan, minkä "puolella" seison. Niinpä suomalaisena valintani osui suomalaiseen, pohjoismaiseen ja eurooppalaiseen. Mausteeksi aasialaista, mutta ei yhtään amerikkalaista eikä missään nimessä venäläistä.
Sijoittajana olen varmaan ennemmin varovainen kuin rohkea. Ajallinen hajautus toteutuu niin, että joka kuukausi menee kaikkiin tietty summa.
Vastaus ap:n kysymykseen: kyllä, voit menettää kaiken sijoittamasi rahan, et vain siitä saamaasi tuottoa.
Älä ikinä pistä rahojasi vain yhteen rahastoon, oli se sitten kuinka hajautettu tahansa. Venäjärahasto on hyvä varoitus.
Vierailija kirjoitti:
Pikavoittoja ei juuri ole. Sijoittaminen on pitkäjänteistä puuhaa. Turvallisempia amatöörille on vaikka kuukausittain sijoitus esim 100 euroa johonkin laaja-alaiseen rahastoon. Pankille voi antaaa toimeksiannon, niin asian voi unohtaa.
Omassa nettipankissa pääsee hyvin alkuun ja voi niitä hallita. Kuukausittainen summa menee automaattisesti haluttuna päivänä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta. Pikavoittoja ei oikeastaan ole. Ne jotka ostaa ja myy hulluna osakkeita, suurin osa loppupeleistä häviää. Jos haluat pelata varman päälle ja pistää rahoja pikkuhiljaa moniin eri rahastoihin, niistä ei tule pikavoittoja todellakaan, vaan puhutaan monenkymmenen vuoden projektista, jonka lopussa olet mitä luultavimmin vasta ihan kivasti voitolla.
Harvat osuu osakerallissa kultasuoneen ja tekevät pikavoittoja, suurin osa ei.
Välittäjiä ei löydy oikeisiin voittajiin, muuta kuin bildeberg kokouksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajautetuissa rahastoissa ei kyllä kukaan ole koskaan rahojaan menettänyt, vaikka se teoriassa on mahdollista. Arvo voi laskea, mutta kun sijoittaa pelkkää ylimääräistä, aina niiden arvot kuitenkin aikanaan nousee. Minulla on ihan hyvä kokemus omista ja lasten rahastoista.
Mä menetin Venäjärahastoon kaiken mitä olin pistänyt sinne sisään vajaan vuoden aikana eli yhteensä 3000 euroa. Kaikki meni. Kun sota syttyi, rahasto romahti ja suljettiin. En saanut myytyä siinä romahduskohdassakaan, kun oli romahtanut 40 %. Tuli herja, että rahasto suljettu, etkä pysty nyt myymään. Nyt se näkyy yhä Nordnetissä muiden rahastojeni seassa ja tuotossa lukee 0 euroa ja -100 %. Rahasto on yhä suljettu. Sinne meni 3000 euroa, mikä on kyllä tosi iso raha mulle.
Ootko se kampaamoleikkausten hinnoista ja potkulaista jankkaaja? Kuulostat samalta.
"Ootko se kampaamoleikkausten hinnoista ja potkulaista jankkaaja? Kuulostat samalta."
En ole. En ikinä puhu kampaamoleikkauksista enkä potkulaista. Aiheet eivät mua pätkääkään kiinnosta. En ole 20 vuoteen käynyt kampaajalla, vaan leikkaan itse pitkät hiukseni.
Jos et tiennyt, tällä palstalla käy kymmeniä tuhansia ihmisiä päivittäin, kuukausitasolla puhutaan sadoista tuhansista kävijämääristä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jep, joo se on tylsintä varovaisesti sijoittamisessa, jos tulee iso romahdus niin menee varovaisesti sijoittaneiden rahat, mutta ei noista varovaisesti sijoittaneista rahastoista tuu kuitenkaan kauheasti tuottoja
Iso tuotto - iso riski
Pieni tuotto - pieni riski
Sijoittamisen ensimmäinen sääntö: sijoita vain sen verran kun olet valmis menettämään.
Käytännössä tuota on todella vaikea toteuttaa. Mä voin sijoittaa vaikka sen satasen, kaksi satasta kuussa. Olen valmis menettämään sen. Mutta sitten kun olen sijoittanut sen joka kuukausi monta vuotta, yhtäkkiä kyseessä onkin sellainen summa jota en todellakaan ole valmis menettämään.
Laita siinä tapauksessa rahastoihin tai korkeakorkoiselle tilille (ei tuota kyllä mitään mutta et pääse vuoden aikana tuhlaamaankaan). Silti aina voi kaiken menettää, todennäköisyys on kuitenkin hyvin pieni.
Vierailija kirjoitti:
Välittäjiä ei löydy oikeisiin voittajiin, muuta kuin bildeberg kokouksista.
Mitä tämä tarkoittaa?
Jos sijoitat, älä laita kaikkia munia samaan koriin !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ajattelin hajautetuilla noita Eurooppa/Aasia-tyyppisiä. Mutta joo, yhden maan kohdalla toki on riski, ja tuossa se on toteutunut. Venäjä toki on ollut korkean riskin maa koko ajan, eli en laskisi sitä normaalin sijoittamisen piiriin kuuluvaksi. Korkean riskin kohteet voivat antaa korkean tuoton tai rahat hävitä kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jep, joo se on tylsintä varovaisesti sijoittamisessa, jos tulee iso romahdus niin menee varovaisesti sijoittaneiden rahat, mutta ei noista varovaisesti sijoittaneista rahastoista tuu kuitenkaan kauheasti tuottoja
Iso tuotto - iso riski
Sijoittamisen ensimmäinen sääntö: sijoita vain sen verran kun olet valmis menettämään.
Käytännössä tuota on todella vaikea toteuttaa. Mä voin sijoittaa vaikka sen satasen, kaksi satasta kuussa. Olen valmis menettämään sen. Mutta sitten kun olen sijoittanut sen joka kuukausi monta vuotta, yhtäkkiä kyseessä onkin sellainen summa jota en todellakaan ole valmis menettämään.
Laita siinä tapauksessa rahastoihin tai korkeakorkoiselle tilille (ei tuota kyllä mitään mutta et pääse vuoden aikana tuhlaamaankaan). Silti aina voi kaiken menettää, todennäköisyys on kuitenkin hyvin pieni.
Ja muista pistää moneen eri rahastoon, ei vain yhteen rahastoon. Yksittäinen rahasto voi romahtaa ja se voidaan sulkea.
Vierailija kirjoitti:
"Ootko se kampaamoleikkausten hinnoista ja potkulaista jankkaaja? Kuulostat samalta."
En ole. En ikinä puhu kampaamoleikkauksista enkä potkulaista. Aiheet eivät mua pätkääkään kiinnosta. En ole 20 vuoteen käynyt kampaajalla, vaan leikkaan itse pitkät hiukseni.
Jos et tiennyt, tällä palstalla käy kymmeniä tuhansia ihmisiä päivittäin, kuukausitasolla puhutaan sadoista tuhansista kävijämääristä.
Edelleen kuulostat samanlaiselta jankkaajalta, koska tällä henkilöllä on hyvin saman kaltainen kirjoitustyyli. Sitähän ei voi kukaan tietää kuka täällä mitäkin kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso tuotto - iso riski
Tuo on harvinaisen typerä sääntö. Mulla sijoituksissa kuusinumeroinen summa enkä ole valmis sitä menettämään. Mutta olisiko sitten toinen vaihtoehto eli summan pitäminen tilillä parempi vaihtoehto? Ei missään nimessä! Järjen käyttö on paras ratkaisu.
Jos menetät koko sijoituksen pörssiromahduksessa niin silloin maailmassa asiat ovat sellaisessa jamassa että menetät kaiken muunkin, ehkä jopa henkesi.