Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos mä sijoitan vaikka 10000€ rahojani johonkin rahastoon niin voinko menettää sen jos pörssit romahtaa?

Vierailija
16.07.2025 |

vai vaan sen mahdollisen tuoton?

Kommentit (167)

Vierailija
41/167 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en ole ikinä puhunut kampaamohinnoista enkä potkulaista. En edes avaa niitä ketjuja. Asia ei minua kosketa eikä kiinnosta.

Vierailija
42/167 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita suoraan osakkeisiin, hajauta raha ainakin kymmeneen kohteeseen. Ei tarvitse maksaa hallinnointipalkkioita eikä luottaa toisten osaamiseen sijoittamisessa kuten rahastosijoittamisessa. Älä sijoita rahaa jota saatat tarvita lähivuosina, jos kurssit heiluvat maailmantilanteen vuoksi niin sinun ei ole pakko myydä osakkeita kun ovat miinuksella. Olen sijoittanut noin kaksikymmentä vuotta hajauttaen ja vain yksi yritys on mennyt konkurssiin, eli menetin pienen siivun salkustani (alle 3%). Tämä on ollut ainoa tappioni sijoitusaikanani. Periaatteeni on, että en koskaan myy tappiolla ja osakkeet ovat lähes kaikki jossain vaiheessa nousseet takaisin ostohintaan ja sen yli - kun olen ollut kärsivällinen.

Sijoita suurimpiin pörssiyrityksiin jotka ovat jakaneet samaa tai nousevaa osinkoa viimeiset neljä vuotta. Nämä osingot sijoitat takaisin yrityksiin jolloin korkoa korolle tuoton ihmeitä tuottava vaikutus nopeutuu. Tutustu tarkemmin tähän korkoa korolle -ilmiöön. Katso Kauppalehden sivuilta indeksiosakkeet (esim. https://www.kauppalehti.fi/porssi/indeksit/OMXH25) ja osta niistä parhaiten osinkoa maksavia. 

Opettele kestämään epävarmuutta, pörssikurssit ovat välillä kuin tragikoomista näytelmää. Mennään alas ja sitten tullaan taas ylös jos Putinin viiksikarva heilahtaa tms. Jos jonkun osakkeen kurssi on miinuksella, niin silloin sitä on hyvä tankata lisää - osinkotuottosi on prosentuaalisesti suurempi silloin. Älä hermoile kun kurssit heiluvat, se yleensä häviää joka myy kun kurssit ovat alhaalla. 

Älä sijoita velkarahalla jos sinulla ei ole muita vakuuksia lainalle. Jos osakkeet ovat vakuutena ja niiden arvo laskee saattaa pankki vaatia lisää vakuutta ja jos sitä ei ole, niin saatat joutua myymään osakkeitasi tappiolla mikä on ehdoton nounou ainakin omissa kirjoissani. 

Jos omassa pankissasi on mahdollisuus avata sijoitussalkku niin tee se, muussa tapauksessa katso kenellä on edullisimmat kulut. Itse sijoitan Optiassa ja olen tyytyväinen kohtuullisiin hintoihin.

Tämä ei ole mitään ydinfysiikkaa, vaikka kaikki pankin ihmiset haluavat sinun niin uskovan. He saavat lisäpalkkioita kun saavat myytyä rahastoja tai sijoitusneuvontaa. Niistä ei kannata maksaa. Mieti jos olisivat huippuja siinä mitä tekevät, niin olisivat itse jo rikastuneet niin että töitä ei tarvitsisi tehdä? Rohkeasti vaan pankkiin ja aloita pikkuhiljaa. Sijoituksia kannattaa myös hajauttaa ajallisesti. Paras hetki ostaa on kun kurssit tulevat reilusti alas. Huonoin hetki on tietysti silloin kun kurssit ovat ylhäällä, jos maailmantilanne ei muutu, niin yleensä kurssit alkavat nousta osinkokevättä kohden jopa jo joulukuussa - eli ostoja kannattaa tehdä ennen tätä. Kauppalehden ilmaiset sivut ovat riittävä tietolähde, sieltä löytyvät tiedot kurssien heilunnasta, osingoista jne. Jos haluat lisää tietoa jostain yhtiöstä, käy yhtiön omilla sijoittajasivuilla.

Älä tee päiväkauppaa, se on osaamattomalle nopein tie tuhoon. En ole lähtenyt tähän itsekään, koska oma sijoitusstrategiani on osta, pidä, nosta osinkoja, osta lisää, älä myy tappiolla. 

Ja joku kuitenkin kysyy että millä lihaksilla näitä neuvon niin osinkotuottoni ovat tänä vuonna ennen veroja noin 200t€. 

Toimeen vaan, tämä on aika mielenkiintoinen maailma!

N50+

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/167 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pistin Nordnetin kautta eri rahastoihin rahojani.

Yks rahasto oli Venäjä rahasto. Ennen sotaa pistin. Noh, sodan jälkeen rahasto suljettiin, rahoja ei saanut ulos ja nyt se on nollattu. Menetin kaiken, mitä siihen rahastoon pistin eli 3000 euroa.

Eli kyllä, rahastojen romahtaessa voit menettää kaiken, mitä pistit, ei pelkkiä voittoja. Ihan oma rahasi menetät.

Siksi ei ikinä munia samaan koriin. Onneksi mulla on 10 muutakin rahastoa ja ne on kaikki plussalla. Eli hajauttaen eri rahastoihin ja vielä pitkän aikavälin sisällä rahaa sisään pikkuhiljaa, ettet pistä huipulla sisään. Ongelma kun on se, että ei ole sitä kristallipalloa, näet vain tämän päivän tilanteen ja menneisyyden, et voi tietää, ollaanko nyt huipulla ja noustaanko vai lasketaanko. Ja rahastoissa kantsii pitää rahaa kauan, vaikka montakymmentä vuotta. Muista hajautus, eri tyyppisiin asioihin maantieteellisesti ja ajallisesti. Siten et välttämättä mene

Pienellä selvisit, mulla katosi enempi vaan sillä, että sijoitin kotimaiseen Nesteeseen. Suomalainen se osaa kusta jopa öljynjalostuksenkin.

Vierailija
44/167 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pistin Tilray nimiseen jenkkiyritykseen 2000 euroa sisään, oli silloin huipulla. Eli ostin suoria osakkeita.

Sitten alkoikin raju lasku heti ja sijoitukseni meni --99%. Oli vain noin 4-5 euroa jäljellä ja kuusi vuotta odotin nousua. Ei sitä nousua ikinä tullut. Myin pois viime viikolla eli hävisin 2000 euroa.

Eli vaikka pörssi nousee ja laskee kokoajan, niin oikeasti voit menettää kaiken, jos huono tuuri käy. Kaikki yritykset eivät nouse sieltä pohjilta enää.

Vierailija
45/167 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sijoittanut kahteen maailma- ja jenkkirahastoon vuodesta 2019. Molemmat yli 50% plussalla vaikka tässä ajassa on koronat ja sodat jyllänneet. Eli ap:lle sanoisin että todella pieni mahdollisuus menettää rahat jos sijoitat fiksusti etkä panikoi. Suurin osa tuulipukusijoittajista myy sijoituksensa kun ensimmäinen kuoppa tulee. Huutelee täällä sitten että sijoittaminen on suuri huijaus, jossa voi ainoastaan hävitä.

Vierailija
46/167 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni ostin Nokian osakkeita ysärin lopussa ja kaikki romahti ja menetti todella paljon rahaa. Häntä vituttaa vieläkin.

Vierailija
47/167 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoita vain se määrä, jonka olet valmis menettämään. Älä liiku koko varoilla.

Vierailija
48/167 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoita vain se määrä, jonka olet valmis menettämään. Älä liiku koko varoilla.

Harvinaisen typerä neuvo tuo ensimmäinen. 

Vierailija
49/167 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja joku kuitenkin kysyy että millä lihaksilla näitä neuvon niin osinkotuottoni ovat tänä vuonna ennen veroja noin 200t€. 

Eli sulla on sijoitettuna monta kymmentä miljoonaa euroa. Jotain 20 miljoonaa?

Vierailija
50/167 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kokeilin rahastosäästämistä, laitoin ensin tonnin parin pesämunat oliko kolmeen eri rahastoon ja sitten oli tarkoitus säästää sinne lisää kuukausittain. Alkuun näytti hyvältä, mutta sitten menivät kaikki miinukselle eivätkä nousseet ja arvo suli vaihdilla pois. Lopetin koko hommat ennen kuin ehti kaikki mennä. Nyt on rahat 3% määräaikaistalletuksissa ja semmoisissa. Ei oo sijoittaminen mun juttu.

Vierailija
51/167 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoita suoraan osakkeisiin, hajauta raha ainakin kymmeneen kohteeseen. Ei tarvitse maksaa hallinnointipalkkioita eikä luottaa toisten osaamiseen sijoittamisessa kuten rahastosijoittamisessa. Älä sijoita rahaa jota saatat tarvita lähivuosina, jos kurssit heiluvat maailmantilanteen vuoksi niin sinun ei ole pakko myydä osakkeita kun ovat miinuksella. Olen sijoittanut noin kaksikymmentä vuotta hajauttaen ja vain yksi yritys on mennyt konkurssiin, eli menetin pienen siivun salkustani (alle 3%). Tämä on ollut ainoa tappioni sijoitusaikanani. Periaatteeni on, että en koskaan myy tappiolla ja osakkeet ovat lähes kaikki jossain vaiheessa nousseet takaisin ostohintaan ja sen yli - kun olen ollut kärsivällinen.

Sijoita suurimpiin pörssiyrityksiin jotka ovat jakaneet samaa tai nousevaa osinkoa viimeiset neljä vuotta. Nämä osingot sijoitat takaisin yrityksiin jolloin korkoa korolle tuoton ihmeitä tuottava vaikutus nopeutuu. Tutustu tarkemmin tähän korkoa korolle -ilmiöön. Katso Kauppalehden sivuilta indeksiosakkeet (esim. https://www.kauppalehti.fi/porssi/indeksit/OMXH25) ja osta niistä parhaiten osinkoa maksavia. 

Opettele kestämään epävarmuutta, pörssikurssit ovat välillä kuin tragikoomista näytelmää. Mennään alas ja sitten tullaan taas ylös jos Putinin viiksikarva heilahtaa tms. Jos jonkun osakkeen kurssi on miinuksella, niin silloin sitä on hyvä tankata lisää - osinkotuottosi on prosentuaalisesti suurempi silloin. Älä hermoile kun kurssit heiluvat, se yleensä häviää joka myy kun kurssit ovat alhaalla. 

Älä sijoita velkarahalla jos sinulla ei ole muita vakuuksia lainalle. Jos osakkeet ovat vakuutena ja niiden arvo laskee saattaa pankki vaatia lisää vakuutta ja jos sitä ei ole, niin saatat joutua myymään osakkeitasi tappiolla mikä on ehdoton nounou ainakin omissa kirjoissani. 

Jos omassa pankissasi on mahdollisuus avata sijoitussalkku niin tee se, muussa tapauksessa katso kenellä on edullisimmat kulut. Itse sijoitan Optiassa ja olen tyytyväinen kohtuullisiin hintoihin.

Tämä ei ole mitään ydinfysiikkaa, vaikka kaikki pankin ihmiset haluavat sinun niin uskovan. He saavat lisäpalkkioita kun saavat myytyä rahastoja tai sijoitusneuvontaa. Niistä ei kannata maksaa. Mieti jos olisivat huippuja siinä mitä tekevät, niin olisivat itse jo rikastuneet niin että töitä ei tarvitsisi tehdä? Rohkeasti vaan pankkiin ja aloita pikkuhiljaa. Sijoituksia kannattaa myös hajauttaa ajallisesti. Paras hetki ostaa on kun kurssit tulevat reilusti alas. Huonoin hetki on tietysti silloin kun kurssit ovat ylhäällä, jos maailmantilanne ei muutu, niin yleensä kurssit alkavat nousta osinkokevättä kohden jopa jo joulukuussa - eli ostoja kannattaa tehdä ennen tätä. Kauppalehden ilmaiset sivut ovat riittävä tietolähde, sieltä löytyvät tiedot kurssien heilunnasta, osingoista jne. Jos haluat lisää tietoa jostain yhtiöstä, käy yhtiön omilla sijoittajasivuilla.

Älä tee päiväkauppaa, se on osaamattomalle nopein tie tuhoon. En ole lähtenyt tähän itsekään, koska oma sijoitusstrategiani on osta, pidä, nosta osinkoja, osta lisää, älä myy tappiolla. 

Toimeen vaan, tämä on aika mielenkiintoinen maailma!

N50+

Hyviä neuvoja, mutta annat turhan ruusuisen kuvan. Fakta on se, että jotkut yksittäiset osakkeet eivät nouse, jos olet sattunut ostamaan huipulta. Vaikka odottaisit 20 vuotta, et saa sijoittamaasi rahaa takaisin, jos ostit huipulta. Näin kävi Nokian kanssa isälläni ja itselläni Tilrayn kanssa.

Vierailija
52/167 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kokeilin rahastosäästämistä, laitoin ensin tonnin parin pesämunat oliko kolmeen eri rahastoon ja sitten oli tarkoitus säästää sinne lisää kuukausittain. Alkuun näytti hyvältä, mutta sitten menivät kaikki miinukselle eivätkä nousseet ja arvo suli vaihdilla pois. Lopetin koko hommat ennen kuin ehti kaikki mennä. Nyt on rahat 3% määräaikaistalletuksissa ja semmoisissa. Ei oo sijoittaminen mun juttu.

Eli panikoit ja myit väärään aikaan. Laskussa ostetaan lisää, nousussa myydään. 

Vierailija
53/167 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikavoittoja ei juuri ole. Sijoittaminen on pitkäjänteistä puuhaa. Turvallisempia amatöörille on  vaikka kuukausittain sijoitus esim 100 euroa  johonkin laaja-alaiseen rahastoon. Pankille voi antaaa toimeksiannon, niin asian voi unohtaa.

Vierailija
54/167 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jep, joo se on tylsintä varovaisesti sijoittamisessa, jos tulee iso romahdus niin menee varovaisesti sijoittaneiden rahat, mutta ei noista varovaisesti sijoittaneista rahastoista tuu kuitenkaan kauheasti tuottoja

Joko asuntorahastoista saa pääoman pois?  Ne on olleet yli vuoden kiinni.

Vierailija
55/167 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sijoittanut kahteen maailma- ja jenkkirahastoon vuodesta 2019. Molemmat yli 50% plussalla vaikka tässä ajassa on koronat ja sodat jyllänneet. Eli ap:lle sanoisin että todella pieni mahdollisuus menettää rahat jos sijoitat fiksusti etkä panikoi. Suurin osa tuulipukusijoittajista myy sijoituksensa kun ensimmäinen kuoppa tulee. Huutelee täällä sitten että sijoittaminen on suuri huijaus, jossa voi ainoastaan hävitä.

Kyllä se mahdollisuus on aina menettää rahat jopa rahastoissa (Venäjärahasto). Rahasto sukelsi ja se suljettiin. Ei siihen omat panikoimiset vaikuttaneet. Samoin suorissa osakkeissa, jos ostat huipulta, ei osake välttämättä ikinä nouse enää niin ylös edes parissakymmenessä vuodessa.

Ei ne rahansa menettäneet ole kaikki niitä, jotka ovat myyneet paniikissa kuopassa. 

Vierailija
56/167 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon sulivat ja kuinka pitkään odotit nousua? Odotitko joitakin kuukausia nousua vai peräti vuosia?

Vierailija
57/167 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos käyttäisit ne rahat isoon maailmanmatkaan? Varaa parhaat hotellit, ravintolat, osta oopperaliput ym ym. Sitä pääomaa et koskaan hävitä. 

Vierailija
58/167 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ragastoja ollut vuosia Nordean kautta. Otin sellaiset maltilliset, jossa ei suuria voittoja ole, mutta ei voi hövitäkään. V 2022 ne oli huonolla tolalla puoli vuotta, mutta on nousseet. 

Vierailija
59/167 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin kokeeksi 200 euroa OP Rohkea -nimiseen rahastoon. Ensin se oli melkein kymmenen euroa plussalla, mutta on pysynyt nyt puoli vuotta -5 paikkeilla. Tämän tyyppistä rahastoa suositellaan pitkäjänteiseen sijoittamiseen, joten ehkä 200 euroani tuottaa muutaman euron esim. kymmenen vuoden sisällä. Toisaalta rahaston ohjeissa sanotaan, että siihen sijoittamalla voi menettä koko summan.

Missä kohdassa veroilmoituksessa on tiedot rahastosijoituksista? Mitä tietoja pankki jakaa verottajalle rahastosijoituksista, ja mitä pitää ilmoittaa itse, jos tiedot eivät jostain syystä ole välittyneet?

Vierailija
60/167 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele sijoittamista noin heikoilla tiedoilla. Lue ensin pari sijoittamisen perusteita käsittelevää kirjaa.

Jos et noita jaksa lukea, kannattaa pysyä kaukana sijoittamisesta.

Ei ole pakko olla asiantuntija että voisi sijoittaa. Rahastot ovat helppoja kohteita vaikka omaa osaamista ei olisi.

Itse sijoitin pari tonnia joskus nuorena, juuri ennen it-kuplan puhkeamista. Tappiota tuli kauheasti ja unohdin koko rahaston kun luulin menettäneeni kaiken. Tein siis kaikki mahdolliset virheet heti kerralla.

Viime kesänä huomasin nettipankissa, että minullahan on jotain sijoituksia täällä ja klikkasin ne auki. Siellä voittoa yli 400%. Loppuvuodesta otin sieltä ulos pari tonnia kun näytti, että kurssit lähtee laskuun. Loput jätin rahastoon.

En vieläkään tiedä mitään sijoittamisesta, mutta olen ihan tyytyväinen sijoituksiini. Joku fiksumpi olisi varmasti osannut toimia viisaammin ja tienata enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme