Lähin kauppa 4,5 km päässä eikä autoa ja polvet reistailee.
Ikää jo 63v. (ei tarvitse kysyä mitä tällainen vanhus tällä palstalla tekee). Asun hyvässä lähiössä josta en haluaisi lähitulevaisuudessakaan pois muuttaa, mutta terveyteni ei ainakaan parane tässä, joten onko kivasta asunnosta lähdettävä lähemmäs kauppaa :( Lapsia en halua vaivata, vaikka sanovatkin että auttavat, heillä omat kiireensä.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Jos asut "hyvässä lähiössä" niin eikö sieltä ole julkista liikennettä jonkin kaupan lähelle?
Juuri näin. Ja yleensä hyvässä lähiössä on ainakin yksi ruokakauppa. Niitä kun on huonommissakin lähiöissä.
Ja tosiaan minäkin suosittelen ap:lle kotiinkuljetuspalveluita.
Tilaat ne sieltä,ehkä ne kakarasikin sitä ihmettelevät että miksi pitää ajaa 100 kilometriä mutsin luo vaikka saisi kympillä kamat kaupasta tuotua kotiovelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on avuttomuus huipussaan
Ei ole , itsellänikin polvien nivelrikot, ei pysty päivittäin ulkoilla, enkä 4 km kävelee, mulla kauppa ja bussipysäkki lähellä, käyn kerran viikossa kaupassa, eilen illalla kävin.
Minullakin nvelrikko polvissa ja joka päivä PITÄÄ kävellä ja jumpata. Jos kivut on pahat, niin sitten särkylääke, odotetaan sen vaikuttamista ja lähdetään liikkeelle. Tuo on ainoa keino saada pidettyä itsensä toimintakykyisensä, sillä yksikin liikkumaton päivä merkitsee seruaavana päivänä hankalampaa liikkeelle lähtemistä. Jos ei omin jaloin jaksa liikkua, niin sitten apuna kyynärsauvat ja niillä liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on crossfitissa parikin sua vanhempaa treenikaveria, mitä sä yrität selittää? Sun pitäis olla töissä ja kävely tai pyöräily tuon kämäsen matkan pitäis olla ihan läpihuutojuttu ja täällä sä vauvalelhden palstalla itket polvia. Ei selvästi toimi myöskään pää.
Mulla on hyvä peruskunto. En ole ylipainoinen enkä ollut sitä koskaan. Silti minulla on jalkapöydissä niin pahat nivelrikon ettei tuollainen kauppa matka tavaroiden kabssavuin aloittajalla onnistu kävellen. Mutta pyörällä onnistuu. Ap hanki sähköpyörä, sellainen mihin saa korin tai hyvä reppu pyörän lisäksi.
Olen nelikymppinen, meillä on autokin, muta hankin sähkökootterin itselleni kauppassakäyntiä varten. Se on niin näppärä että käyn lähinnä vain sillä kaupassa.
Jatkan vielä... onko se "lähin" kauppa siis se kauppa, jossa haluaisit asioida? Prisma, Lidl, Citymarket? Lähempänäkin olisi kauppoja, mutta niissä et halua käydä, koska ovat valikoimaltaan pieniä ja/tai kalliita? Kun ikää tulee, on ihan hyvä opetella käyttämään palveluita. Toisaalta pienessä lähikaupassakin voi käydä. Kun polvet on muussina, niin painavien ostosten kantaminen on tietenkin hankalaa. Mä hommasin jo alle viiskymppisenä perässä vedettävän "mummokärryn", koska mulla on myös nivelreuma ja sen vuoksi painavien ostosten kantaminen tekee tiukkaa. Teen lähes kaikki ostokseni pienestä K-Marketista, mutta esim kissanhiekat yms tilaan kerran kuukaudessa kotiinkuljetuksella kauempana olevasta Cittarista. Ja välillä tilaan Woltin kautta tuosta lähikaupastakin, jos on esimerkiksi tosi liukas keli eikä huvita lähteä luistelemaan.
Hommaa potkupyörä. Liike on paras lääke kun sen tekee itseään kuunnellen.
Nivelrikko voi tulla kelle vaan vaikka olisi kuinka liikunnallinen ja normaalipainoinen. Minä olen juuri sellainen. Lääkärin kanssa juttelin ja oli sitä mieltä että olen ollut liiankin laiha nuorena ja rikkoutuminen on alkanut jo varhain. Lisäksi kun olen pieni muutenkin aloin tuntea kipua vasta kun tilanne oli jo paha. Johtuen siitä että jalat kannattelee pientä painoa.
Nykyään voi tilata kotiin sekä ruokaa että juomia kuin muutakin. Ne voi myös pyytää kauppiaalta kun käy seuraavan kerran niin hän tekee listan mitä tuodaan kerran kuussa . Pääruoka aineita. Se maksaa useimmin 25€ kuljetus. Noin lyhyt matka autolla. Ja sitten kun tekee kauppa ostoslistan niin ostaa sellaisen PYÖRILLÄ liikkuvan kauppakassi mitä näyttää vanhukset käyttävän. Maksaa 20€- 40€ . Sitä on helppo liikutella ja ostokset ei paina käsissä. Sopii miehille kuin naisille. Kerran kuussa ostaa painavat sokeri kahvi maito kauramaito puuroaineet. Sekin käy jos sillä tekee kerran kuussa taksilla kauppa reissun ja ostaa kuukauden pääruuat juomat. Taksi tosin ottaa jotain 20€-30€ 5 kilometriä. Taksilla keskimäärin 25 kilometriä on noin 40€. Ne mittaa kilometrejä. Että jos pääsee kauppaan ja tulee pois taksilla se maksaa ehkä noin 15-20€. Kun tekee kauppiaan kanssa listan ne tuo kotiin kerran kuussa niin saman se maksaa tuoda. Säilykkeet ei mene miksikään kuukaudessa eikä mehut eikä korput kuin punajuuret kuin muut.
Voisko joku kertoa miten noi vuokrapyörät ja vuokra sähköpyörä oikein toimii . Vanhukset tuskin käyttää älyjen viivakoodeja lukijoita. Kaikki on tehty vain nuorille . Meillä jopa nuoret tilaa kotiin ruokaa kaupasta sillä robotilla . Robotti kuljettaa . Hyvä olisi jos apteekissa olisi penkki vanhuksille . Kuin kaupassa istuimia penkki . Ei vanhukset missään baarijakkaralla ylety istumaan kaatumis vaara huimaus. Kun ihminen vanhenee luut haurastuu . Siksi on tärkeää ettet kuole kalkkeumiin liiasta kalkista kuin ettet kaatuile liian vähästä kalsiumista. Juusto ja maito kuuluu vanhuuteen kuin lapsuuteen. Kalanmaksa öljy kuin vitamiinit. Apteekista saa ideal siteitä polviin kuin urheilu kaupasta polvisuojuksia. Ne käy myös moneen muuhun . Ideal siteellä voi tukea päivällä polvia. Ei niitä yöllä pidetä.
Kotiin ruuan tilaamisessa ei ole mitään hävettävää nuoret tilaa itsekin kotiin.
Pyydä vain lapsia apuun. Ei tarvitse kursailla.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asut "hyvässä lähiössä" niin eikö sieltä ole julkista liikennettä jonkin kaupan lähelle?
Juuri näin. Ja yleensä hyvässä lähiössä on ainakin yksi ruokakauppa. Niitä kun on huonommissakin lähiöissä.
Ja tosiaan minäkin suosittelen ap:lle kotiinkuljetuspalveluita.
Hyvä lähiö voi tarkoittaa sitä, että siellä on rauhallista eikä tarvitse pelätä joka hetki, kun lähtee ulos kotiovesta. Palveluita ei välttämättä ole lähellä.
Nuoret ei tiedä mutta verenpaineet aiheuttaa vanhetessa huimausta . Ei voi kiipeillä enää tuolilla eikä juosta tai tehdä äkkiliikkeitä kuin nuorena. Eikä myös näkö enää ole kuin nuorilla. Elikkä pientä textiä ei enää nää hyllyjen reunassa tai etiketissä. Vanhenemiseen kuuluu myös ettei enää voi rynnätä jonnekin noin vaan kuin nuorena. Tai hypätä pyörän selkään saati kiivetä rappusia. Tasapaino alkaa vähän vaatia keskittymistä kuin joku kohta voi olla kipeä . Kun on kipuja liikkuu hitaasti. Tai kun on hormonivajetta niin hiki valuu vaikka ei liiku. Kun on outo olo alkaa syödä vaikka pitäisi vain juoda ja saada korvaushoitoa. Siksi lihoo. Vanhetessa hormonit aiheuttaa outoa oloa vartalossa. Välillä pitää pysähtyä. Myös verensokerin ollessa koholla janottaa kuin pissattaa usein. Siksi ei voi olla kaukana vessasta. Kaupassa käyttäyy oudosti narkomaanit kleptomaanit ja vanhukset. Laittakaa istuin penkkejä saa huilata välillä kaupoissa.
Nykyään on niin että lapset laitetaan varastamaan vaikka koiran hoito lappu kauppaan ulkoilutus on houkutus. Pääsee asuntoihin ja lopulta lähtee koirakin. Voitte kysellä mistä sait tuon koiran , saatte selityksen. Tai mistä otit noin hienon takin. Kassin. Kenen kengät sulla on , eikun mistä mahdoit saada nuo kengät.
Naapuri jolla on polvet sökönä neljännessä asteessa toinen ja toinen kolmannessa, kulkee pyörällä kaupassa
Itse olen myös 63 vuotias ja kauppaan 12 kilometriä matkaa, jonka kuljen kesät talvet pyörällä, autoa kun ei enää ole. Ei polvet eikä mitkään muutkaan vaivaa, kun olen aina liikkunut aktiivisesti, mutta kuitenkin vanhemmiten niveliä säästäen, eli juoksemisen olen jättänyt kokonaan, kuten tietysti kaikki pallopelitkin, joita on tullut vuosien varrella harrastettua useampaakin lajia. Kun kuntoilee aktiivisesti pysyy paino hallinnassa, eikä kerry liikakiloja, jotka rasittaa niin polvia kuin muitakin niveliä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös 63 vuotias ja kauppaan 12 kilometriä matkaa, jonka kuljen kesät talvet pyörällä, autoa kun ei enää ole. Ei polvet eikä mitkään muutkaan vaivaa, kun olen aina liikkunut aktiivisesti, mutta kuitenkin vanhemmiten niveliä säästäen, eli juoksemisen olen jättänyt kokonaan, kuten tietysti kaikki pallopelitkin, joita on tullut vuosien varrella harrastettua useampaakin lajia. Kun kuntoilee aktiivisesti pysyy paino hallinnassa, eikä kerry liikakiloja, jotka rasittaa niin polvia kuin muitakin niveliä.
Nivelrikko ei aina johdu liikakiloista.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tosiaan minäkin suosittelen ap:lle kotiinkuljetuspalveluita.Hyvä lähiö voi tarkoittaa sitä, että siellä on rauhallista eikä tarvitse pelätä joka hetki, kun lähtee ulos kotiovesta. Palveluita ei välttämättä ole lähellä.
Sitten ne palvelut tilaa kauempaa. Mäkin tilaan välillä Cittarista, josta on tänne mun kotiini yli 10 km matkaa. Hyvin toimii. Mikähän mahtaa olla lähiö, jonne yksikään Cittari tai Prisma ei toimita? Eikä Wolt tai Foodorakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisesti vastanneille. Otan puheeksi lääkärissä tuon kelan taksisetelin. Ruoan kotiinkuljetustakin yritän rohkaistua kokeilemaan.
Ap
Aioin ehdottaa taxiseteliä , siis nykyään ehkä kortti, mun kaverilla tulee laskulle maksut. Rohkeasti soita kauppaan, ainakin k-kaupoilla kotiinkuljetuksia on. Itse tilasin nuorena kun oli vauva ja kovat pakkaset, ei se iästä ole kiinni. N65v.
Miksi ihmeessä sinne kauppaan pitäisi soittaa? Jos kerta pääsee tänne palstalle, niin pääsee myös nettisivuille, mistä ostokset voi tehdä kotiinkuljetuksella. Kotona lähes kokoajan oleva voi valita vielä ne halvimmat toimitusvaihtoehdot, tietysti vielä kanta-asiakkaana. Samat Plussapisteet ja S-bonukset kertyy kuin kaupassa käydessäkin. N62
Oli vain yksi ehdotus vaihtoehto, äitini ja tätini soittavat kauppaan. Saavat Plussapisteet.
Mikä ihmeen vanhus? Olen sinua vuoden vanhempi enkä koe olevani vanhus. isäni ja äitini n. 90-v. ovat vanhuksia.
Minulla on nivelrikko nilkoissa, jalkaterissä, lonkissa ja olkapäissä. Tammikuussa istuin vielä pyörätuolissa ja pikkuhiljaa aloitin kepeillä kävelyn. Nyt puolen vuoden fysioterapian ja omatoimisen kuntouttamisen jälkeen kävelen jo pari kilometriä aika reippaasti, ennen joulua aion kävellä 5 km.
Ja jos nivelrikko on tosi paha, tekonivelleikkausjonoon!