Muita, jotka on totaalisen kyllästyneitä nettishoppailuun? Klarnan älytön tekoäly
Olin yhteen vaiheeseen tooosi innokas nettishoppailija, varmaan vuosikymmenen. Aina oli lyhenneltävänä Klarnan osamaksuja ja laskuja makseltavana. Paketteja tuli ja meni.
Joskus viitisen vuotta sitten sain kuitenkin ihan tarpeekseni: koronapandemia, hupenevat säästöt ja muutama kaoottinen muutto tavarapaljouden kanssa sai havahtumaan siihen, ettei oma toiminta ole fiksua eikä järkevää. Vaikka jatkuva ostelu ja kuluttaminen pyörittää talouskasvun spiraalia, niin oma talous ei siitä tykännyt ja tavaramäärän kanssa eläminen, organisointi ja muuttaminen on todella raskasta. Eikä se ole myöskään ekologista jatkuvasti ostella uutta.
Plussaa on myös se, että kun ostaa tuotteet kaupasta, pystyy tutkimaan laadun, materiaalit ja värit kunnolla. Sain joskus ihan ala-arvoisia vaatteita nettikaupoista, joita en jaksanut edes aina palauttaa. Siis läpinäkyvän ohuita kankaita, repsottavia saumoja ja lankoja. Enkä tiedä kuka jaksaa oikeasti tilata monta eri kokoa ja väriä jostain ja sitten palauttaa kaikki ne, jotka ei olleet hyviä? Varsinkin nyt, kun Klarnan älytön tekoäly voi tehdä palautuksen käsittelystä hankalaa. Harmi vaan, että kivijalkakaupoissa valikoimat ovat huonontuneet, kun kaikki muut ostaa netistä. Mitä mieltä täällä ollaan, tykkäättekö tilata netistä, vai ostaa livenä?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan netistä. Paras kokemus oli vähän aikaa sitten, kun tilasin tuotteet ja sain valita Wolt-toimituksen kellonaikoineen samalle illalle. Eli heti illalla ne oli jo toimitettu minulle.
Tuohon koko Wolt hommaan liittyy eettisiä ongelmia. Kivahan se toki on, että tuotteet valmistetaan kehitysmaissa ja sitten joku kehitysmaista tänne tullut polkupalkalla polkee ne ovelle.
Varmaan näinkin. Yhtälailla lähes kaikkiin tuotteisiin liittyy eettisiä ongelmia. Pitäisi ostaa vain varmasti kotimaassa tuotettua tai sitten koko hankintaketju tulisi selvittää jne. Ei ostaa uutta mielellään koskaan, vaan käytettyä ja mielellään käyttää aina ihan loppuun asti kaikki jne.
Paljon on valintoja elämässä.
Saivartelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähde kiertelemään kauppoihin minkään tarpeen perässä vaan katson ja yleensä tilaankin netistä. Juuri laitoin zalandolle hyväksi kokemistani pikkareista tilauksen kun näkyi olevan tarjouksessakin. Tuota merkkiä ei edes myydä missään kivijalassa. Tilasin samantien tuplat 2*10 kpl
Kauheen paljon alushousuja. Yhdelle ihmiselle?
Kyllä niitä aina tarvii, olen tässä keväällä heittänyt monia esim rispaantuneita roskiin
No vähän pakko ostaa netistä, kun ei vaatekauppoja ole enää missään muualla. Ja nekin, jotka ovat netissä, ovat pääasiassa surkeita. Zalandoon olen menettänyt hermoni jo monta kertaa ja nyt tuli vikatikki ihan oikeasti. Poistan tietoni sieltä heti kun mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostan netistä. Paras kokemus oli vähän aikaa sitten, kun tilasin tuotteet ja sain valita Wolt-toimituksen kellonaikoineen samalle illalle. Eli heti illalla ne oli jo toimitettu minulle.
Wolt-junttihan se siinä ulisee.
Mikäs sun ongelma on?? Tuo oli ensimmäinen kerta, kun olen koko elämäni aikana käyttänyt Woltia. Hankin rikkoutuneen laitteen tilalle uuden ja yllätyin tuosta toimitusmahdollisuudesta. Se oli täydellinen, koska tarvitsin laitteen mahdollisimman nopeasti.
"Enkä tiedä kuka jaksaa oikeasti tilata monta eri kokoa ja väriä jostain ja sitten palauttaa kaikki ne, jotka ei olleet hyviä?"
Minä ainakin jaksan. Onko joku todella niin pöljä, että laiskuuttaan jättää palauttamatta vaatteet, joita ei halua pitää?
Vierailija kirjoitti:
No vähän pakko ostaa netistä, kun ei vaatekauppoja ole enää missään muualla. Ja nekin, jotka ovat netissä, ovat pääasiassa surkeita. Zalandoon olen menettänyt hermoni jo monta kertaa ja nyt tuli vikatikki ihan oikeasti. Poistan tietoni sieltä heti kun mahdollista.
Miten voi menettää hermot Zalandoon monta kertaa? Ei mulla ole koskaan ollut mitään ongelmia sen kanssa.
Shoppailen netissä ihan sen verran kuin aina ennenkin. En käytä enää Klarnaa lainkaan, paska lafka. Lähettelivät jotain "sinun täytyy vahvistaa henkilöllisyytesi, jos haluat jatkaa pankkipalveluitamme" viestejä sähköpostiin. Lopulta ilmoitin Klarnalle nettilomakkeen kautta tietojenkalasteluvinkistä. Eivät ole vastanneet raporttiin mitään, mutta sähköpostit lakkasivat.
Omituinen urkkijafirma, yrittävät päästä toisen pankin pankkitilihistoriaan käsiksi koko ajan. Jos nettikaupalla on Klarna-maksu ainoana vaihtoehtona, en enää osta sieltä.
Älä kostaan käytä Klarnaa. Väärät veloitukset tai palautus tahi tulematon tuote niin kestää 3 kuukautta saada rahat takaisin. Joko mainitsin sanan kolme kuukautta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten nettiostelussa ärsyttää se, että paketti menee aina väärään pisteeseen ja pitää pyytää puolisoa hakemaan autolla (kaukaa). Lisäksi se pännki, että laatu ei aina vastaa toivottua. Olen siirtynyt yhä enemmän taas kivijalkakauppoihin. Toisinaan on haasteena löytää aikaa kauppaan menolle mutta eipä tule ostettua niin herkästi mitään enää. Talous paremmassa jamassa todellakin!
Tämä myös. Ja sitä mukaa, kun nettishoppailu on lisääntynyt, pakettipisteet on alkaneet säilyttää paketteja entistä lyhyemmän aikaa. Joskus ne lähtee takaisin jo viikossa. Muistan vielä kun paketteja taidettiin säilyttää peräti kuukausi pakettipisteellä saapumisesta.
Pakettipiste ei ole tapa varastoida omia tavaroita, mutta voit aina ostaa lisäaikaa säilytykseen.
Kaksi asiaa josta tunnistaa todella yksinkertaisen ihmisen:
1. Venyttää sanaa tosi > tooosi, kun haluaa liioitella tai korostaa jotain.
2. Maksaa ostoksensa mikrolainoilla kuten Klarnalla, joka tunnetusti vie massoittain ihmisiä hitaasti mutta varmasti talousahdinkoon ympäri planeetan.
On niin huono maine tuolla Klarnalla että jätän ostamatta jos maksuvaihtoehtoina ei ole jotain toimivaa kuten kotimainen Paytrail.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten nettiostelussa ärsyttää se, että paketti menee aina väärään pisteeseen ja pitää pyytää puolisoa hakemaan autolla (kaukaa). Lisäksi se pännki, että laatu ei aina vastaa toivottua. Olen siirtynyt yhä enemmän taas kivijalkakauppoihin. Toisinaan on haasteena löytää aikaa kauppaan menolle mutta eipä tule ostettua niin herkästi mitään enää. Talous paremmassa jamassa todellakin!
Tämä myös. Ja sitä mukaa, kun nettishoppailu on lisääntynyt, pakettipisteet on alkaneet säilyttää paketteja entistä lyhyemmän aikaa. Joskus ne lähtee takaisin jo viikossa. Muistan vielä kun paketteja taidettiin säilyttää peräti kuukausi pakettipisteellä saapumisesta.
Ja jos käykin niin, ettei ehdi hakea pakettia ajoissa kun on vaikka lomamatkalla, vaan se palautuu niin \/|ttu sentään mikä veivaus voi olla edes
Ei pidä tilata paketteja ja lähteä lomamatkalle.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi asiaa josta tunnistaa todella yksinkertaisen ihmisen:
1. Venyttää sanaa tosi > tooosi, kun haluaa liioitella tai korostaa jotain.
2. Maksaa ostoksensa mikrolainoilla kuten Klarnalla, joka tunnetusti vie massoittain ihmisiä hitaasti mutta varmasti talousahdinkoon ympäri planeetan.
2 Mulla on tilillä 10k€ ja silti maksan verkko-ostokseni mieluiten Klarnan 30 pv laskulla mutta jos sitä ei ole saatavilla tai ei ole järkevää kuten lentoliput, sitten maksan luottokortilla. Ihan vain palautusturvan vuoksi.
Laskun maksan heti päätettyäni pitää tuotteen.
Tätä minäkin jaksan ihmetellä, että miksi kaikenlaista krääsää pitää tilata, vaikka sillä ei edes tee mitään? Jotkut raukat tilailee vielä velkarahalla.