Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka on totaalisen kyllästyneitä nettishoppailuun? Klarnan älytön tekoäly

Vierailija
15.07.2025 |

Olin yhteen vaiheeseen tooosi innokas nettishoppailija, varmaan vuosikymmenen. Aina oli lyhenneltävänä Klarnan osamaksuja ja laskuja makseltavana. Paketteja tuli ja meni. 

Joskus viitisen vuotta sitten sain kuitenkin ihan tarpeekseni: koronapandemia, hupenevat säästöt ja muutama kaoottinen muutto tavarapaljouden kanssa sai havahtumaan siihen, ettei oma toiminta ole fiksua eikä järkevää. Vaikka jatkuva ostelu ja kuluttaminen pyörittää talouskasvun spiraalia, niin oma talous ei siitä tykännyt ja tavaramäärän kanssa eläminen, organisointi ja muuttaminen on todella raskasta. Eikä se ole myöskään ekologista jatkuvasti ostella uutta. 

Plussaa on myös se, että kun ostaa tuotteet kaupasta, pystyy tutkimaan laadun, materiaalit ja värit kunnolla. Sain joskus ihan ala-arvoisia vaatteita nettikaupoista, joita en jaksanut edes aina palauttaa. Siis läpinäkyvän ohuita kankaita, repsottavia saumoja ja lankoja. Enkä tiedä kuka jaksaa oikeasti tilata monta eri kokoa ja väriä jostain ja sitten palauttaa kaikki ne, jotka ei olleet hyviä? Varsinkin nyt, kun Klarnan älytön tekoäly voi tehdä palautuksen käsittelystä hankalaa. Harmi vaan, että kivijalkakaupoissa valikoimat ovat huonontuneet, kun kaikki muut ostaa netistä. Mitä mieltä täällä ollaan, tykkäättekö tilata netistä, vai ostaa livenä?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä minkäänlaisesta shoppailusta.

Vierailija
2/35 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten nettiostelussa ärsyttää se, että paketti menee aina väärään pisteeseen ja pitää pyytää puolisoa hakemaan autolla (kaukaa). Lisäksi se pännki, että laatu ei aina vastaa toivottua. Olen siirtynyt yhä enemmän taas kivijalkakauppoihin. Toisinaan on haasteena löytää aikaa kauppaan menolle mutta eipä tule ostettua niin herkästi mitään enää. Talous paremmassa jamassa todellakin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten nettiostelussa ärsyttää se, että paketti menee aina väärään pisteeseen ja pitää pyytää puolisoa hakemaan autolla (kaukaa). Lisäksi se pännki, että laatu ei aina vastaa toivottua. Olen siirtynyt yhä enemmän taas kivijalkakauppoihin. Toisinaan on haasteena löytää aikaa kauppaan menolle mutta eipä tule ostettua niin herkästi mitään enää. Talous paremmassa jamassa todellakin!

Tämä myös. Ja sitä mukaa, kun nettishoppailu on lisääntynyt, pakettipisteet on alkaneet säilyttää paketteja entistä lyhyemmän aikaa. Joskus ne lähtee takaisin jo viikossa. Muistan vielä kun paketteja taidettiin säilyttää peräti kuukausi pakettipisteellä saapumisesta.

Vierailija
4/35 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä minkäänlaisesta shoppailusta.

No minä tykkään kyllä, mutta liika on aina liikaa. Mitä iloa on asioista, joita ei edes käytä?

Vierailija
5/35 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut nettiostamisessa mukana niin kauan kuin sitä on ollut, ostan vain tarpeeseen pl kirppistely, nykyään sekin netissä. Inhoan syvästi kaupoilla pyörimistä ja yksi parhaista keksinnöistä nykyaikana on hakutulosten seulonta materiaalin mukaan (vaatteet). Säästää aivan valtavasti aikaa ja vaivaa. 

Nykyään saa ruoatkin netistä. Ihan loistavaa.

Vierailija
6/35 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähde kiertelemään kauppoihin minkään tarpeen perässä vaan katson ja yleensä tilaankin netistä. Juuri laitoin zalandolle hyväksi kokemistani pikkareista tilauksen kun näkyi olevan tarjouksessakin. Tuota merkkiä ei edes myydä missään kivijalassa. Tilasin samantien tuplat eli 2*10 kpl 

Vierailija
7/35 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ennen pelkästään livenä. Kun elämä muuttui työn ja perheen myötä kiireisemmäksi huomasin nettishoppailun säästävän aikaa. Omat ongelmat siinäkin on, mutta kun ostaa maltilla niin toimii hyvin,

Vierailija
8/35 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan netistä. Paras kokemus oli vähän aikaa sitten, kun tilasin tuotteet ja sain valita Wolt-toimituksen kellonaikoineen samalle illalle. Eli heti illalla ne oli jo toimitettu minulle.

Vierailija
9/35 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut nettiostamisessa mukana niin kauan kuin sitä on ollut, ostan vain tarpeeseen pl kirppistely, nykyään sekin netissä. Inhoan syvästi kaupoilla pyörimistä ja yksi parhaista keksinnöistä nykyaikana on hakutulosten seulonta materiaalin mukaan (vaatteet). Säästää aivan valtavasti aikaa ja vaivaa. 

Joo, mutta kaikki puuvilla ei ole samanlaista eikä kaikki polyesteri. Kankaissa on eri laatuja ja osa on paksumpaa ja osasta näkyy läpi. Myös värit voi näyttää livenä ihan erilaiselta. Ja sitten kaikki yksityiskohdat, jotka huomaa vasta livenä.

Vierailija
10/35 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan netistä. Paras kokemus oli vähän aikaa sitten, kun tilasin tuotteet ja sain valita Wolt-toimituksen kellonaikoineen samalle illalle. Eli heti illalla ne oli jo toimitettu minulle.

Tuohon koko Wolt hommaan liittyy eettisiä ongelmia. Kivahan se toki on, että tuotteet valmistetaan kehitysmaissa ja sitten joku kehitysmaista tänne tullut polkupalkalla polkee ne ovelle.

Vierailija
11/35 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon koko Wolt hommaan liittyy eettisiä ongelmia. Kivahan se toki on, että tuotteet valmistetaan kehitysmaissa ja sitten joku kehitysmaista tänne tullut polkupalkalla polkee ne ovelle.

Varmaan näinkin. Yhtälailla lähes kaikkiin tuotteisiin liittyy eettisiä ongelmia. Pitäisi ostaa vain varmasti kotimaassa tuotettua tai sitten koko hankintaketju tulisi selvittää jne. Ei ostaa uutta mielellään koskaan, vaan käytettyä ja mielellään käyttää aina ihan loppuun asti kaikki jne.

Paljon on valintoja elämässä.

Vierailija
12/35 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta kaikki puuvilla ei ole samanlaista eikä kaikki polyesteri. Kankaissa on eri laatuja ja osa on paksumpaa ja osasta näkyy läpi. Myös värit voi näyttää livenä ihan erilaiselta. Ja sitten kaikki yksityiskohdat, jotka huomaa vasta livenä.

Mulla on tietyt sivustot ja tietyt hyväksi koetut vaatemerkit, en nauti etsinnästä enkä ole auringontarkka värien suhteen. Jos jokin häiritsee, tuunaan. Ostan kaikki ne vaatteet käytettynä, jotka voin, joten läpinäkyvyys ei ole ongelma. Surkea laatu on tullut vasta pikamuodin myötä, ja sitä on aika helppo välttää.

Vierailija
13/35 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kivijalasta lähtisit etsiskelemään vaikka silkkimakuupussia joka mulla seuraavana ostoslistalla? Haluan vertailla vaihtoehtoja ja nätin.

Vierailija
14/35 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wolt-junttihan se siinä ulisee.

Vierailija
15/35 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä myös. Ja sitä mukaa, kun nettishoppailu on lisääntynyt, pakettipisteet on alkaneet säilyttää paketteja entistä lyhyemmän aikaa. Joskus ne lähtee takaisin jo viikossa. Muistan vielä kun paketteja taidettiin säilyttää peräti kuukausi pakettipisteellä saapumisesta.

Ja jos käykin niin, ettei ehdi hakea pakettia ajoissa kun on vaikka lomamatkalla, vaan se palautuu niin \/|ttu sentään mikä veivaus voi olla edessä ennekuin sen tilaamansa tuotteen saa... itsellä Ebayn kautta ostetun tuotteen kanssa kävi niin. Asiakaspalvelun kanssa yhteydenpito oli kuin olis seinille puhunut. Niitä ei selvästikään kiinnostanut pennin vertaa, jankkasivat vaan että meidän p4skasysteemien mukaan paketti on toimitettu teille, kiitos ja moi. Sain sen kyllä lopulta.

Vierailija
16/35 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää miten katukuva muuttuu. Pistäkää mieleen miltä nyt näyttää, ei näytä samalta enää viidenkään vuoden kuluttua. Ottakaa kuvia, joita lapsenlapsille näyttää.

Ostan tuotteeni fyysisesti kaupasta, jos sen vielä pystyy kaupasta löytämään.

Vierailija
17/35 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käyttänyt Klarnaa. Luottokortti ja PayPal ovat minun maksutapoja.

Vierailija
18/35 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se turhauttavaa.

Klarnassa kyllä tänään toimi kommunikointi hyvin.

Mutta: siellä mistä

ostin, ei toiminut.

Olivat laittaneet minulle tuotteen eri viivakoodilla- eli sain väärän tuotteen ja yrittivät, että olidin ostanut sen sitten hyvällä alella. Ei.

Pyydin, että lähettävät sellaisen tilaamani tuotteen. Sanoivat, ettei onnistu- VAIKKA nettisivuillaan se on myynnissä.

Ehkä myyntikikka? Laittavat väärän viivakoodin ja kauppaavat sitten alella, kun se tuote on jo ostajan kotona.

Joo. Imperic.

Vierailija
19/35 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vaivaa enemmän mihin paketti tulee tai jääkö sieltä pois tuote, kun usein jää pikkukauppiailla. Ja sitten noloa kysellä perään.

Vierailija
20/35 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lähde kiertelemään kauppoihin minkään tarpeen perässä vaan katson ja yleensä tilaankin netistä. Juuri laitoin zalandolle hyväksi kokemistani pikkareista tilauksen kun näkyi olevan tarjouksessakin. Tuota merkkiä ei edes myydä missään kivijalassa. Tilasin samantien tuplat eli 2*10 kpl 

Kauheen paljon alushousuja. Yhdelle ihmiselle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme