Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gynekologikäynti julkisessa erikoissairaanhoidossa

Vierailija
15.07.2025 |

Onko paikalla hoitohuoneeessa enemmänkin hoitohenkilökuntaa tyyliin hoitaja ja lääkäri, vai se pelkkä lääkäri? 

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 2 , se gyne  ja sitten joku hoitaja (?) joka kirjotti samaan aikaan juttuja koneelle. Mutta mulla kävi myös joku pätevämpi gyne koska piti stekata joku kysta toisen kerran.

Vierailija
2/33 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on myös hoitaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja oli paikalla joka kerta. Jouduin käymään kolme kertaa.

Vierailija
4/33 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi olla opiskelija tai joukko opiskelijoitakin, mutta heidän läsnäolonsa voi kieltää.

Vierailija
5/33 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokaisella käynnilläni on ollut myös hoitaja, toisinaan kaksi hoitajaa (kätilöopiskelija ja kätilö), kerran on ollut kaksi gyneä (toinen erikoistumisvaiheessa)

Vierailija
6/33 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksihän näin on? Yksityisellä on vaan se lääkäri itse. Onko tämä joku oikeusturvajuttu vai mikä?

Vierailija
7/33 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina gyne ja hoitaja. Monesti ollut harjoittelijakin. Kerran paikalle tuli 15-20 henkilön opiskelijaryhmä. Mitään ei ilmoitettu etukäteen ja tätä jo pidin törkeänä. Synnytyksessä lupaa kysyttiin. Ekalla kerralla sallin, mutta kokemus oli epämiellyttävä. Harjoittelija ei saanut tippaa millään suoneen ja lopussa tehtävä tikkaus oli ihan kamalaa räpellystä ja kätilö sen sitten teki uudelleen. Toisella kerralla kielsin harjoittelijat, mutta minulle sanottiin, että sillä ei ole merkitystä julkisella puolella, koska opetus kuuluu sairaalaan. Harjoittelija oli sillä kertaa aivan ihana. Nykyisin minulle on aivan sama ketä on paikalla, kunhan saan hoitoa.

Vierailija
8/33 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksihän näin on? Yksityisellä on vaan se lääkäri itse. Onko tämä joku oikeusturvajuttu vai mikä?

Ymmärtääkseni julkisella puolella hoitaja kirjaa tekstin, auttaa näytteiden otossa ja tekee jatkosuunnitelman mukaiset varaukset. Yksityisellä lääkäri hoitaa nämä kaikki itse ja se toki näkyy laskussakin.

Vierailija
9/33 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtääkseni julkisella puolella hoitaja kirjaa tekstin, auttaa näytteiden otossa ja tekee jatkosuunnitelman mukaiset varaukset. Yksityisellä lääkäri hoitaa nämä kaikki itse ja se toki näkyy laskussakin.

Tuskin hoitajan palkan verran kuitenkaan.

Toivottavasti kirjaa edes lääkärin sanelujen mukaan eikä omiaan. 

Vierailija
10/33 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilaalla on oikeus kieltää opiskelijoiden tekemät toimenpiteet sekä läsnäolo.

Vierailija
11/33 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus voi olla opiskelija tai joukko opiskelijoitakin, mutta heidän läsnäolonsa voi kieltää.

Minulta ei kysytty, saako opiskelijat tulla tutukimushuoneeseen. Sinne vaan pelmahti joukko opiskeljoita ja sitten ne kurkki alapäähän. Ei kiva. 

Vierailija
12/33 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainenhan hulluus ajaa ihmiset valitsemaan genekologian uraksi. Mh, kertakaikkiaan uskomaton valinta. 

Vierailija
13/33 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli 3 hlö, lääkäri ja toiset kaksi olivat hoitajia. Joskus vuosia sitten kun kävin, niin olin jossain isossa turkimushuoneessa, jossa ainakin 6 ihmistä. Lääkäri ja hänellä oli opiskelija matkassa ja liekö sitten hoitajia loput. Meinasin jo sanoa, että voisitteko vielä hihkaista sinne käytävään, josko joku muukin haluaisi tulla toimenpidettä seuraamaan :)

Vierailija
14/33 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avustavat lääkäriä. Esim. viimeksi minulle tehtiin nestetäyttö, niin hoitaja ruiskutti nesteen gynen samalla ultratessa ja ottaessa ultrakuvia. Se on helpompi tehdä hoitajan kanssa vaikka kai se onnistuisi yksinkin. 

Vierailija
15/33 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nykyisin lääkärit kirjaa itse. Hoitaja avustaa lääkäriä. Kerran gyne pyysi hoitajaa katsomaan jostian kuvapankista (siellä oli kuvia aikaisemmsita ultrauksistani) edellisekrran mittaustuloksia. Ei voinut gyne tehdä sitä itse, kun oli juuri silloin ultraamassa

Vierailija
16/33 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta ei kysytty, saako opiskelijat tulla tutukimushuoneeseen. Sinne vaan pelmahti joukko opiskeljoita ja sitten ne kurkki alapäähän. Ei kiva. 

Asia luki kaiketi siellä kutsukirjeessä, että sairaala on opetussairaala ja siksi läsnä voi olla opiskelijoita. Kuten varmasti lukee myös, että on oikeus siitä kieltäytyä. 

Vierailija
17/33 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluan, että niitä lääkäreitä on jatkossakin. Kurkkikoot vain mun alapäähäni siis. Ja on kurkkineetkin. 

Olin kerran myös eri erikoisalan erikoislääkärikäynnillä, jota edelsi sessio, jossa kaksi kandia sai tutkia mut vuoron perään. Hauskaa sekin oli. 

Vierailija
18/33 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nykyisin lääkärit kirjaa itse. Hoitaja avustaa lääkäriä. Kerran gyne pyysi hoitajaa katsomaan jostian kuvapankista (siellä oli kuvia aikaisemmsita ultrauksistani) edellisekrran mittaustuloksia. Ei voinut gyne tehdä sitä itse, kun oli juuri silloin ultraamassa

No ei viikko sitten kirjannut lääkäri vaan hoitaja.

Vierailija
19/33 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajan läsnäolo on sekä potilaan, että lääkärin oikeusturvajuttu

Vierailija
20/33 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen oletusarvoisesti suostunut. Esim. joku gynekologiksi erikoistuva on jo lääkäri, joten minun alapääni ei ole ensimmäinen minkä näkee.

Kerran kävi niin, että minulle napsahti joku harvinaisempi juttu ja  jälkeenpäin erikoistuvan gynen ohjaava lääkäri kävi yksityisesti kiittämässä minua, kun suostuin opetuspotilaaksi, sillä kävi niin, että vaikka vaiva, joka minulla oli, oli hyvin yleinen, niin siihen liittyi eräs löydös, joka on ehkä 0,5 % potilaista ja kaikki gynekologit eivät kohtaa näitä koko uransa aikana, sanoi, että sekä erikoistuva, että hän itse myös sai tästä todella arvokasta ammattikokemusta. Hän myös kysyi luvan saako tapaukseni esittää muille alan lääkäreille, koska heitäkin kiinnostaisi. Tajusin siinä, että näillä jutuilla tosiaan on merkitystä, että potilas suostuu ja se on kaikkien hyväksi. Eikä siis tarvi olla mikään harvinainen juttu.

Eikä tarvi kenenkään nyt alkaa harhailla mielensä varjojen kanssa että koittaisin tuossa sanoa, että kaikkien pitää suostua. Ei tarvi. Jos oma pimppi aiheuttaa ahdistusta ja kokee sen jotenkin niin erityiseksi ettei sitä voi näyttää edes lääkärille ilman pimppihäpeää, niin sitten vain rohkeasti sanoo, että en halua opiskelijan/erikoistuvan potilaaksi. 

itsellä ei mitään negatiivisia kokemuksia ole näistä tilanteista ollut. Olen itsekin saanut paljon, etenkin, jos gyne on vaikka selittänyt opiskelevalle kätiölle jotain. Kyllä (ainakin minä) kuuntelen korvat höröllä mitä on sanottu. Tiedän esimerkiksi sen mihin kohtaan kuulapihdit kannattaa laittaa, koska siinä kohdassa on tilastollisesti useimmiten vähiten hermotusta. En ikinä tuolla tiedolla mitään tee varmastikaan, koska en alalla ole enkä kuulapihtejä asentele naisen kohdunkaulaan, mutta onhan se hauska nippelitieto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi