Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyselytutkimuksen mukaan enemmistön mielestä häälahjaan tulee käytyä 100-300 euroa.

Vierailija
15.07.2025 |

Mitä hittoa, tuohan on ihan posketon summa joltain tavalliselta häävieraalta! Ymmärrän, että vaikka oman lapsen häälahja voi olla satoja euroja, mutta että tätä odotetaan myös siltä serkulta, jonka kanssa ei edes olla sen enempää tekemisissä? Samalle kesälle kun osuu useammat häät niin lahjoihin ja muihin kustannuksiin meneekin sitten pienituloisemman kesälomarahat kokonaisuudessaan. Mikähän vika minussa on kun en käsitä tätä?

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011365933.html

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämäkin on lähtenyt laukalle viimeisimmän 10 vuoden sisään. Olen sellaista ikäluokkaa, että ahkerimmin tuttavapiirissäni tanssittiin häitä nollarilla, ja ei silloin olisi tullut mieleenkään pistää tuollaisia rahoja jonkun kaverin tai serkun häälahjaan. Eikä taatusti ole vain inflaation vaikutuksesta kyse. En edes muista, mitä olen antanut ihmisille, mutta kyse oli kympeistä. Plus että lahja tosiaan annettiin yleensä ihan konkreettisen lahjan muodossa, ei silloin harrastettu tätä täysin avointa rahan ruinaamista, että tilinumero on paraatipaikalla jo hääkutsussa. 

Vierailija
2/3 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämäkin on lähtenyt laukalle viimeisimmän 10 vuoden sisään. Olen sellaista ikäluokkaa, että ahkerimmin tuttavapiirissäni tanssittiin häitä nollarilla, ja ei silloin olisi tullut mieleenkään pistää tuollaisia rahoja jonkun kaverin tai serkun häälahjaan. Eikä taatusti ole vain inflaation vaikutuksesta kyse. En edes muista, mitä olen antanut ihmisille, mutta kyse oli kympeistä. Plus että lahja tosiaan annettiin yleensä ihan konkreettisen lahjan muodossa, ei silloin harrastettu tätä täysin avointa rahan ruinaamista, että tilinumero on paraatipaikalla jo hääkutsussa. 

Niin, mutta silloin elettiin myös eri maailmanaikaa. Esim. tietokoneita tai internet oli nollarin alussa vain puolessa suomalaiskodeista.

Nykyään ihmisillä on niin paljon tavaraa, krääsää, kodinkoneita ja materiaa, että uusi päätyy kotona vain jätteeksi, ellei se ole joku tosi kaunis käsityönä tehty artisaanituote (joku mittatilauksena tehty japanilainen keittiöveitsi tms.)

Sitä taustaa vasten ymmärtää, että moni mielummin haluaa sen lahjan rahana.

Lahjakorttikaan ei ole ideaali, koska et voi tietää haluavatko ne ihmiset käydä juuri siellä tai ostaa juuri sieltä yhtään mitään. Se painostaa heitä toimimaan tietyllä tavalla.

Raha sen sijaan on vain avoin lahjakortti hääparin haluamaan omaan asiaan ilman vanhenemisaikoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
15.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta silloin elettiin myös eri maailmanaikaa. Esim. tietokoneita tai internet oli nollarin alussa vain puolessa suomalaiskodeista.

Nykyään ihmisillä on niin paljon tavaraa, krääsää, kodinkoneita ja materiaa, että uusi päätyy kotona vain jätteeksi, ellei se ole jo

Idea onkin että ei anna krääsää. Eikä sen silti tarvitse maksaa satasia. Tai siis ennen ei tarvinnut. On kyllä mennyt niin vaikeaksi, että olen ihan tyytyväinen, että lähipiirissäni ei ole kauheasti menty enää naimisiin. Hirveän stressaavaa kaikille osapuolille kun pitää järjestää kalliit bileet, joihin oikeastaan kukaan ei välittäisi osallistua.