Ahdistaako ketään muuta omakanta?
Ymmärrän sen ajatuksen siinä että sitäkautta lääkäreiden on helppoa nähdä mitä potilas on käynyt läpi eri vastaanotto kerroilla, mitä lääkkeitä on määrätty MUTTA siltikin se palvelu ahdistaa.
Ahdistaa tietoisuus että sinne merkataan aivan kaikki, eikä niitä voi poistaa sieltä vaikka kuinka haluaisi. Siellä ne ovat parin klikkauksen päässä luettavissa jos tapahtuu tietomurto, tai joku muuten vain utelias sote alan ihminen eksyy sinne lukemaan.
Työttömyyden varalta ahdistaa myös se, että entä jos te-toimisto (etenkin jos tungetaan TYP palveluun...) saa pääsyn sinne ja sieltä sitten onkii vaikka vanhaakin tietoa mitä voi käyttää tuen hakijaa vastaan & keinona painostaa kuntouttavaan työtoimintaan.
Onko ihme jos osa ihmisistä juttelee mieluummin vaikka tekoälylle kun menee mielenterveyspalvelujen piiriin tai muualle mistä tulee nimenomaan kantaan merkintä?
saisi olla edes vapaaehtoista sen palvelun käyttö mutta keneltäkään ei kysytty, se vain tuli.
onko täällä muita jotka tuntevat samoin? onko omakanta rajoittanut tekemisiäsi esim siinä että et mene tiettyyn palveluun jos tiedät että siitä tulee omakantaan merkintä?
Kommentit (254)
Se on myös terveydenhuollon työntekijöiden oikeusturvaa varten jos tulee hoitovirheitä. Kuka luottaa että terveystiedot pysyy muistissa lääkärillä? Kannattaa olla hoitamatta sairauksia jos tuo on suurin pelko
Ei anhdista,lähinnä huvittaa jotkut jutut mitä siellä on.
Työkkäreitä ei enää ole. Kuntien työllisyyspalvelut ei tasan näe mihinkään, ei sun omakantaan eikä verotietoihin. Niille voi valita muutoinkin mitä kertoo ja mitä ei: eivät ole poliiseja.
Mua ei ahdista mitkään mun tietoja omaavat järjestelmät kun ei ole mitään salattavaa.
En ole koskaan käynyt katsomassa, mitä siellä lukee. Enkä aio käydä. En ajattele, että sitä on olemassakaan.
Kyllä ja merkinnät ovat myös osittain asiattomia. Tai no, ei se ahdista, sillä en käytä sote-palveluita enää, kun näin mitä se touhu on. Sairaita naisi etsimässä uhreja valhepuppudiagnooseilleen ja pakkopalveluilleen.
Papa-koettani ei löytynyt, vaikka se otettiin äsken ja mammografia näkyy.
Ei ahdista eikä siellä edes ole mitään noloa tai väärää tietoa.
Ahdistaa, paljon. Kuulemma sinne kommentoidaan tyyliin homssuisen oloinen, kuulostaa todella nöyryyttävältä. En halua asettaa itseäni kenenkään itseään puolijumalana pitävän arvotettavaksi. Ja kaikki yksityiskohdat kaikkein henkilökohtaisimmista asioista
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ne ei kumpikaan näy, tai siis mulla ainakaan ole niitä ikinä siellä ollut.
Ap:n kaltaiset kuuluisivat osastolle.
Voihan se ahdistaa mutta miksi te siellä ramppaatte? En käytä sitä itse ollenkaan, kirjoittakoot mitä lystäävät.
Juu TYP pääsee sinne tietoihin koska minulta TYP palaverissa kysyttiin asiasta joka on tapahtunut vuosia sitten että onko tämä vaiva X edelleen vaivana ja tarvitseeko siihen esim kuntouttavaa? Meni hetki että edes itse muistin että mistä asiasta kyse koska siitä tosiaan oli vuosia aikaa, koskaan en ole kertonut te-toimistolle tästä, joten ainoa paikka mistä TYP palvelu olisi tästä voinut tietää on omakannan tiedoista onkimalla.
Vierailija kirjoitti:
Papan tuloksissa menee usein kuukausi ja kesäaikana ehkä kauemminkin ja siitä vielä aikaa ennen kuin kirjaavat tulokset.
On niitä lääkärien lausuntoja välillä mielenkiintoista lukea.
"Siistit ja puhtaat vaatteet sekä hampaat, puhuu selkeitä lauseita, ymmärtää toimenpiteen tarkoituksen..."
Menin siis poistattamaan epäilyttävää kivuliasta pattia kainalosta ja olen ihan täysjärkinen absolutisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä ne ei kumpikaan näy, tai siis mulla ainakaan ole niitä ikinä siellä ollut.
Outoa. Tuleehan niistä kirje kotiin, mutta mulla nimenomaan näkyy mammografia, mielestäni.
Jos omakannassa lukee merkintöjä mielenterveyden ongelmista voi olla ettei saa lääkkeitä tai tutkimuksia koska heti ajatellaan että jaa tämä kuvittelee nämä asiat vaikka kyse olisi ihan oikeasta oireesta ja olemassa olevasta terveysongelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa, paljon. Kuulemma sinne kommentoidaan tyyliin homssuisen oloinen, kuulostaa todella nöyryyttävältä. En halua asettaa itseäni kenenkään itseään puolijumalana pitävän arvotettavaksi. Ja kaikki yksityiskohdat kaikkein henkilökohtaisimmista asioista
No ei minulla ole ikinä lukenut tuollaista. Olen joutunut menemään päivystykseen hiukset sekaisin ja kipujen takia pystyin laittamaan vaan lähimmät vaatteet mitkä kaapista löysin. Olin todella hompsuinen. Siellä lukee muistaakseni tyyliin: vastaa asiallisesti ja kokonaisilla lauseilla. Jos lääkärit sinne toistuvasti kirjoittavat epäsiististä ulkomuodosta, niin lienee tässä sitten oikea ongelma. Normaali ja terve ihminen kyllä huolehtii itsestään.
Omakanta turhauttaa, koska lääkäreiden ammattitaidoissakin on eroja. Jos yksi lääkäri kirjoittaa, ettei enää suosittele jatkotutkimuksia niin saa siinä hyvät perustelut kertoa toiselle lääkärille tutkimusten tarpeellisuudesta. Sikäli olisi siis helpompi jos kyseistä kirjausta ei olisi. Ja en ramppaa lääkärissä vaan kun oireet pahenevat on pakko olla yhteyksissä vaikka sitä yrittäisi välttää viimeiseen asti. Mutta kyllähän sitä joutuu miettimään, kuinka kirjaukset vaikuttavat jatkohoitoihin.
Ei ahdista.