Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti synnytti parkkihallilla. Onko Suomesta tulossa kehitysmaa?

Vierailija
14.07.2025 |

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011355840.html

Näin vakava ja perusteellinen virhe ei saisi tapahtua missään varsinkin 2025 luvulla.

Mutta hyvä kun Helsingin vanhat hyväveljet miettivät vain lukuja ja kavereille työn antamista. Kor ruptio 110%. Hyvä sitten leikata 3 miljonaa synnytysosastolta jotta saadaan konsultti kaverille miljardi Apotti kaupat.

Milloin ihmiset alkaa herää tähän? Suomessa ei saisi tapahtua tällaista.

Kommentit (267)

Vierailija
101/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä jäädä odottamaan lupaa! Synnyttämään silloin kun tuntuu että vauva on tulossa eikä silloin kun kätilö "antaa" luvan...

Ainakin täällä ohjeistetaan soittamaan ensin. Tosin ketään ei ikinä saa kiinni ja puhelimesta kerrotaan, että voi jättää puhelinnumeronsa ja he soittavat 1-3 päivän sisällä. Kun paikalle menee soittamatta, saa valituksen.

Tässä tapauksessa on tapahtunut selvä hoitoarviovirhe eikä siitä voi syyttää kyllä ketään muuta kuin arvioivaa henkilöä. Hyvinvointivaltiossa ei saisi olla asiakkaan tehtävä arvioida tilannetta. Näitä ongelmia on nykyisin aivan liikaa ja pääkärsijöinä on vanhukset, nuoret aikuiset, mt-potilaat ja muuten tukea tarvitsevat, jotka eivät osaa tai voi pitää puoliaan.

Vierailija
102/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuoliko siis nyt joku?

Olisi ollut napanuora kaulan ympärillä tai muu komplikaatio niin todella suurella todennäköisyydellä olisi kuollut.

Et vastannut esitettyyn kysymykseen. 

Kautta aikojen lapsia on syntynyt kotiin, matkalla sairaalaan, jne. Kautta aikojen on tehty virhearvioita, hoitovirheitä, jne. 

Ei se ole syy miksi meidän pitäisi hyväksyä hoitovirheitä tai liian tiukille vedettyä terveydenhoitoa! Sillon on ihan paikallaan kysyä miksi näin on? Voidaanko asialle tehdä jotain? Virheistä pitää oppia.

Mutta ei dramatisoida. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ihan sama mitä puhelimessa sanovat, jos mulla on sellainen olo, että tarvitsen sairaalahoitoa/tutkimusta menen silti paikalle. Ovelta eivät ole koskaan käännyttäneet pois ilman tutkimista.

-neljän äiti 

Vierailija
104/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon näitä ns. lähelläpiti tapauksia onkaan. Mietin vain omaa kokemustakin, onneksi oli niin lyhyt matka sairaalaan. Enkä totellut mitä hoitaja sanoi, että meet vaan lämpimään suihkuun.

Vierailija
105/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hyvä jos joku tarttuisi asiaan ja tutkisi kuinka paljon vauvoja/äitejä kuolee tai vammautuu näiden keskittämisien ja säästöjen vuoksi. minäkin tiedän usean läheltä piti tilanteen missä vastasyntynyt viettänyt useamman päivän tehohoidossa.

Jo kauan ainut kyttäämisen arvoinen kriteeri tuntuu olevan, että äiti ja vauva ovat hengissä. Kun se toteutuu, kaikki on hyvin. Tai sitten ei. 

Vierailija
106/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan sama mitä puhelimessa sanovat, jos mulla on sellainen olo, että tarvitsen sairaalahoitoa/tutkimusta menen silti paikalle. Ovelta eivät ole koskaan käännyttäneet pois ilman tutkimista.

-neljän äiti 

Mutta tätä ei voi odottaa kaikilta. Apua tarvitsee myös kehitysvammaiset, halvaantuneet, muistisairaat jne. Itsekin olen joutunut vaatimaan sairaalan ovella hoitoa itselleni ja lapsilleni ja kyllä se on vaatinut toimivat jalat pään sekä kovan luoton itseensä. 

Vierailija
107/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-neljän äiti 

Mutta tätä ei voi odottaa kaikilta. Apua tarvitsee myös kehitysvammaiset, halvaantuneet, muistisairaat jne. Itsekin olen joutunut vaatimaan sairaalan ovella hoitoa itselleni ja lapsilleni ja kyllä se on vaatinut toimivat jalat pään sekä kovan luoton itseensä. 

Luulisi, että henkilö joka ei kykene huolehtimaan itsestään on joku hoitaja ja asiangönen vastuullaan? Ei ketään pitäisi jättää heitteille.

Vierailija
108/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viranomais-ja poliittinen toiminta on täällä lähempänä kehitysmaalaista kuin pohjoismaista hyvinvointivaltiota. Väestön genetiikkakin on kehitysmaalaista, siperialaista peräti 60% ydna:sta.

Jos ei kykene näkemään syytä tilanteeseen, vaikea korjatakaan sitä. 

Vierailija
109/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-neljän äiti 

Luulisi, että henkilö joka ei kykene huolehtimaan itsestään on joku hoitaja ja asiangönen vastuullaan? Ei ketään pitäisi jättää heitteille.

Niin onkin eli ketjussa taas yksi ihminen lisää, joka tekee päätöksen. Henkilö ei välttämättä ole edes lähiomainen. Lisäksi Suomessa on paljon vanhuksia, jotka asuvat omillaan vaikka oikeasti terveys ei siihen riittäisi. On myös pariskuntia, joista toisella ei toimi jalat ja toisella ei taas pää. Heistä voi toki tehdä huoli-ilmoituksia mitkä eivät johda yhtään mihinkään. Terveydenhoito on ihan retuperällä verrattuna esim. 90-lukuun ja kyllä hoitovastuu pitää olla muualla kuin potilaalla. 

Vierailija
110/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa mitään ihmeellistä ole. 

Vierailija
111/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisen genetiikka on afrikasta, hänestä ei tule suomalaista suomessa vaikka syntyisi suomessa. Hän on aina afrikkalainen suomessa. Passi voi määrittää kansalaisuuden mutta se on toinen juttu.

Vierailija
112/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, äidin olis vaan pitänyt työntää lasta takaisin sisälle, kunnes ehditään sairaalaan asti. Huono äiti. 

Vierailija
113/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hus:n alueella on synnyttäessään on sellainen juttu, että ensin soitetaan numeroon, jossa ohjataan sairaalaan, jossa on tilaa. Synnytyssairaalaa saa toivoa, mutta niissä ei välttämättä ole tilaa. Jos synnyttäjä ei halua/pääse sairaalaan, jossa on tilaa ja jää odottamaan, kunnes lähimmästä vapautuu tilaa, niin tekee sen omalla riskillä. Tätähän ei jutussa kerrottu.

Lisäksi viime viikolla HUS:n alueen sairaalat on olleet niin täynnä, että synnyttäjiä on ohjattu Kotkaan ja Turkuun (Tyks oli myös täynnä) - sitä tarina ei kerro ajelutetaanko takaisin, jos saapuessa nämä on täynnä.

Vierailija
114/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on 2025-luku?

Vierailija
115/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli se Sannulin ja Annikan soteuudistus, jonka runsaita hedelmiä korjaamme. 

Vierailija
116/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-neljän äiti 

Asiangönen vastuullaan?

Tavallisten ihmisten pitää hyvinvointivaltiossa luottaa esim. terveydenhuollon henkilökuntaan ja siihen, että heitä ei aseteta virkamiesten puolesta hengenvaaraan.

Muistattekos koronavuosilta miten joka tuutista huudettiin asiantuntijoiden asemaa jumalan veroisina ihmeinä, joita ei saa koskaan kyseenalaistaa. Suurin osa väestöstä on sen verran naiiveja, etteivät ole vieläkään oppineet, että olet itse viimekädessä vastuussa siitä saatko hoitoa tai pysytkö hengissä. 

Kätilön toiminta tilanteessa oli törkeää. 

Vierailija
117/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-neljän äiti 

Asiangönen vastuullaan?

Tavallisten ihmisten pitää hyvinvointivaltiossa luottaa esim. terveyd

Korjaan: pitää voida luottaa. Nythän on niin, että moni luottaa ja järjestelmä ei olekaan luottamuksen arvoinen vaan tasoa kehitysmaa.

Vierailija
118/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuoliko siis nyt joku?

Olisi ollut napanuora kaulan ympärillä tai muu komplikaatio niin todella suurella todennäköisyydellä olisi kuollut.

Et vastannut esitettyyn kysymykseen. 

Kautta aikojen lapsia on syntynyt kotiin, matkalla sairaalaan, jne. Kautta aikojen on tehty virhearvioita, hoitovirheitä, jne. 

Ei se ole syy miksi meidän pitäisi hyväksyä hoitovirheitä tai liian tiukille vedettyä terveydenhoitoa! Sillon on ihan paikallaan kysyä miksi näin on? Voidaanko asialle tehdä jotain? Virheistä pitää oppia.

Mutta ei dramatisoida. 

Näillä sanoillako lohduttaisit kuolleen lapsen äiti?

"Mitä sinä siinä itket ja dramatisoit. Virheitä sattuu."

Vierailija
119/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sotea on tehtailtu jo v. 2014 asti, kyseessähän ei ole heidän vaan Stubbin hallituksen hedelmä. Se on sitten eri asia olisiko ko. uudistus pitänyt runnoa epätoivoisesti läpi vaikka oli erittäin vaiheessa ja moniongelmainen. 

Vierailija
120/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sotea on tehtailtu jo v. 2014 asti, kyseessähän ei ole heidän vaan Stubbin hallituksen hedelmä. Se on sitten eri asia olisiko ko. uudistus pitänyt runnoa epätoivoisesti läpi vaikka oli erittäin vaiheessa ja moniongelmainen. 

Sotea on ollut mukana sorvaamassa kaikki isoimmat puolueet. Siitä löytyy kädenjälkiä ihan jokaiselta. Kannattaa muistaa, että sote-uudistusta kaikki piti välttämättömänä ja sitä työstettiin monen hallituskauden ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä