Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti synnytti parkkihallilla. Onko Suomesta tulossa kehitysmaa?

Vierailija
14.07.2025 |

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011355840.html

Näin vakava ja perusteellinen virhe ei saisi tapahtua missään varsinkin 2025 luvulla.

Mutta hyvä kun Helsingin vanhat hyväveljet miettivät vain lukuja ja kavereille työn antamista. Kor ruptio 110%. Hyvä sitten leikata 3 miljonaa synnytysosastolta jotta saadaan konsultti kaverille miljardi Apotti kaupat.

Milloin ihmiset alkaa herää tähän? Suomessa ei saisi tapahtua tällaista.

Kommentit (267)

Vierailija
61/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vastaava kokemus on itsellä Jorvista. Kun verta alkoi tulla, päätettiin lähteä sairaalaan soittamatta ja pääsin suoraan synnytyssaliin. Synnytyksessä ihmettelivät, kun supistukset eivät vieläkään tule 5 minuutin välein vaan harvemmin. Oli silti nopea synnytys, vaikka ensimmäinen kerta olikin.

Niin ja tämä tapahtui ennen synnytyssairaaloiden sulkemista. Kotona ei missään nimessä tule synnyttää, mutta sairaalaankaan ei saisi tulla. Missä siis pitäisi synnyttää?

Vierailija
62/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kätilölle pitää antaa sanktio.

Ei hän voi tietää asioiden tilaa, jos langan toisessa päässä hoetaan mutku, mutku, mää haluisin, musta tuntuu. Potilas menee paikalle jolloin tilanne selviää.

Jos ei voi tietää asioiden tilaa, niin miten voi sanoa "odota kotona" ja "älä tule vielä" ??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota veren vuotoa ihmettelen. Eikö silloin pitäisi jo kiireellä päästä tsekattavaksi että kaikki on hyvin?

Näin sitä kannustetaan naisia tekemään lapsia kun synnytysosastoja lakkautetaan ja kielletään tulemasta sairaalaan. Sitten jos kotona synnytät niin sekin on väärin.

Miten sitä verenvuotoa on kuvattu puhelimessa. Kyllä itselläni kun on tullut muutama tippa suhteeseen ja veristä eritettä, ihan kaikissa synnytyksissä. 

Itse olen synnyttänyt kolme, eikä verta ole tullut vasta kuin ihan lopussa. Ei se mielestäni mitenkään normaalia ole, että sairaalaan hakeutuessa vuotaa verta.

Avautumisvaiheessa voi vähän tulla, mutta istukan irrotessa sitä tulee myös (veren määrästä ei voi mitään päätellä, ellei sitä tule litrakaupalla). Istukan irtauma on tappava riski sekä äidille että lapselle.

Vierailija
64/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ikuisesti osa lapsista syntyy ennen sairaalaan pääsyä. Tässä yksi henkilö puhelimen päässä on tehnyt virhearvion. Ja vielä omia ohjeistuksia vastaan. Ohjeistukset olisivat puoltaneet sairaalaan tuloa. Puhelimen henkilö käski odottaa vielä. Siinä se virhe on sattunut, eikä missään muualla. 

Onneksi oli onnellinen loppu. Onnea perheelle. 

Vierailija
65/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisnaiset on ihan lapasia nykyään. Vaatikaa parasta, vaatikaa kunnioitusta, älkää salliko kohdella itseänne kuin lattiarättiä. Ei miesten eikä terveydenhoidon taholta.

Miksihän tuo nainen asuu palvelukodissa? Onko pikkasen hidas? Silloin pitää olla jämäkkä edunvalvoja.

Vierailija
66/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää hitto vie paikalle vaikka  kielletään! Ei vartija  heitä ulos synnyttävää naista.

Eri asia joku silmätulehdus, silloin sinut voidaan poistaa päivystyksestä jos saavuit sinne vastoin ohjeita mutta yksikään vartija ei takuulla  ala raskaana olevaa naista raahata  ulos.

Vierailija
67/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua ikinä raskautua tässä maassa. Olisin ihan heitteillä ja yksin. Pelottaa omasta ja vauvan puolesta. Ei siis lapsia.

Heh, luuletko että se nyt jotenkin harmittaa meitä muita?😂

Aika kurjaa, jos nykyään synnyttämispuitteiden puolesta tilanne on se, että lisääntyminen jää tekemättä. Terveisin "me muut"

Nuorten aikuisten keskuudessa ajatellaan, että tulee fomo (lyhenne: fear of missing out), jos hankkiikin lapsia, eikä sitten pystykään matkustelemaan tai tekemään niitä muita asioita, mitä siellä somessa näkee . . . 

Vierailija
68/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että kotisynnytykset yleistyy.  Parempi hallittu ja suunniteltu kotisynnytys kuin auton takapenkki.

Paitsi siinä vaiheessa kun tarvittaisiin kiireellisesti leikkaussalia. Kuolee pahimmassa tapauksessa sekä äiti, että lapsi. Siihen on vahvat perustelut miksi sairaalassa synnyttämiseen on haluttu. Sen sijaan, että jossain saunan perällä kotona synnytettäisiin.

Vierailija
69/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme, ettei näitä tapahdu useammin. Itse ainakin kolmen lapsen äitinä olen jokaisella kerralla joutunut "taistelemaan" pääsystä sairaalaan, vaikka ne kuuluisat kriteerit ovat täyttyneet kirkkaasti. Viimeisen kohdalla sain tulla sairaalaan, muttei tilaa synnytyssalissa sitten ilmeisesti ollutkaan. Mitään tutkimuksia ei tehty eikä uskottu, kun sanoin lapsen syntyvän pian. Olinpa sentään sairaalassa ja pääsin sitten ponnistamaan salin puolelle, kun ilmoitin, että vauva syntyy nyt. Eipä kulunut paljoa yhteiskunnan resursseja tuohon läpimenoon. 

Vierailija
70/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisnaiset on ihan lapasia nykyään. Vaatikaa parasta, vaatikaa kunnioitusta, älkää salliko kohdella itseänne kuin lattiarättiä. Ei miesten eikä terveydenhoidon taholta.

Miksihän tuo nainen asuu palvelukodissa? Onko pikkasen hidas? Silloin pitää olla jämäkkä edunvalvoja.

Onko kohtuullista, että systeemi on sellainen, jossa palvelua saadakseen täytyy pysyä sitä vaatimalla vaatimaan? Ja vielä sellaisessa tilanteessa, jossa synnytys on alkamassa/käynnissä. Todella epäinhimillistä.

Vierailija
71/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoliko siis nyt joku?

Vierailija
72/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää hitto vie paikalle vaikka  kielletään! Ei vartija  heitä ulos synnyttävää naista.

Eri asia joku silmätulehdus, silloin sinut voidaan poistaa päivystyksestä jos saavuit sinne vastoin ohjeita mutta yksikään vartija ei takuulla  ala raskaana olevaa naista raahata  ulos.

Niin no minä olen mennyt, mutta kun tilaa ei ole, niin silloin synnytetään käytävälle.

Vierailija
73/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuspersujen ihannemaailmassa rikkaat lentää Sveitsiin yksityisklinikalle synnyttämään ja köyhät voi synnyttää vaikka katuojissa tai missä ikinä. Verotusta pitää keventää jotta pörssiyhtiöt menestyy.

Vierailija
74/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää rahaa eläkeläisille. Nuoret voivat muuttaa Suomesta pois 

Vierailija
75/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sanonut tämän ennenkin: menkää synnärille kun siltä tuntuu. Ei se hoitaja langan päässä tiedä, missä vaiheessa te olette. Se miettii vain omia työvuorojaan ja sillä on siihen oikeus, kun väkeä on liian vähän ja ylityöt kielletty.

Varsinkin toista tai useampaa kertaa synnyttävä tietää jo, mitä tuleman pitää ja toimii tilanteen vaatimalla tavalla, ei jää kotiin kököttämään kuin siiville lyöty kana. 

Mä lähdin ihan kysymättä synnärille ambulanssilla kun vedet meni (jolloin mennään synnärille pikapikaa makuuasennossa, ettei napanuora luiskahda esiin tai kietoudu vauvan kaulaan ja vauva tukehdu tai istukka repeä irti, jolloin kuolevat molemmat). Yritin tilata taksia, keskus ei vastannut, joten ambulanssi. Mies ei ehtinyt minua kyytimään kun kotona oli alle kaksivuotias lapsi, jolle piti yöllä järjestää hoito.

Jos olette kynnysmattoja, sellaisina teitä kohdellaan. It

Oikein. Mutta paljonko se auttaa, jos kätilö ei auta. Itse pyysin kivunlievitystä sairaalassa, kun sattui niin paljon. Kätilö totesi, etten saa, ja lättäsi oven kiinni. Ihmettelen, miten sellaisia ihmisiä voi toimia kätilöinä. Ja todetaan nyt vielä, että olin koko ajan ystävällinen hänelle. Olisi varmaan pitänyt olla helvetin epäystävällinen ja lyödä nyrkkiä pöytään. 

Vierailija
76/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme, ettei näitä tapahdu useammin. Itse ainakin kolmen lapsen äitinä olen jokaisella kerralla joutunut "taistelemaan" pääsystä sairaalaan, vaikka ne kuuluisat kriteerit ovat täyttyneet kirkkaasti. Viimeisen kohdalla sain tulla sairaalaan, muttei tilaa synnytyssalissa sitten ilmeisesti ollutkaan. Mitään tutkimuksia ei tehty eikä uskottu, kun sanoin lapsen syntyvän pian. Olinpa sentään sairaalassa ja pääsin sitten ponnistamaan salin puolelle, kun ilmoitin, että vauva syntyy nyt. Eipä kulunut paljoa yhteiskunnan resursseja tuohon läpimenoon. 

Luulen, että kätilöille on annettu jokin epävirallinen ohjeistus pitää synnyttäjät mahdollisimman pitkään kotona. Itselleni on kriteerien täyttyessä sanottu aina, että pysyt niin kauan kotona, kuin suinkin pystyt. Itselleni tämä tarkoittaisi aivan loppuun asti.

Vierailija
77/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuoliko siis nyt joku?

Olisi ollut napanuora kaulan ympärillä tai muu komplikaatio niin todella suurella todennäköisyydellä olisi kuollut.

Vierailija
78/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että kätilöille on annettu jokin epävirallinen ohjeistus pitää synnyttäjät mahdollisimman pitkään kotona. Itselleni on kriteerien täyttyessä sanottu aina, että pysyt niin kauan kotona, kuin suinkin pystyt. Itselleni tämä tarkoittaisi aivan loppuun asti.

Tämä pitäisi tutkia. Jos tuollainen epävirallinen ohjeistus on olemassa, niin se on varmasti lainvastainen ja resursseja pitäisi väkisin nostaa, jotta kriteerien täyttyessä synnyttäjä voitaisiin aina ottaa sairaalaan.

Vierailija
79/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ihan oikeassa ap.! Suomi on jo kehitysmaa, kiitos oikeiston politiikan. Muistakaa tämä seuraavalla kerralla ja joka kerta, siellä vaaliuurnilla! 

Piti tulla oikein katsomaan, että montako viestiä menee että tästä(kin) syytetään oikeistoa. Samat ongelmat oli viime hallituskaudella, miksi eivät tehneet asialle mitään?

En tiennytkään, että Lohjan synnytysosasto suljettiin jo viime hallituskaudella.

Sanna otti lisää velkaa ja sen jälkeen lisää velkaa niin tämäkin homma jäi nykyiselle hallitukselle.

Vierailija
80/267 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin omituista, että miksi ei ole vain jo lähtenyt sinne sairaalaan tai vaikka päivystyksen puolelle josta olisivat ohjanneet oikealle osastolle. Ja jos on oltu parkkihallissa ja mukana ollut työntekijä, miksi se työntekijä ei ole voinut soittaa vaikka hätänumeroon että vauva syntymässä parkkihallissa tai pyytää jotain ohikulkijaa hakemaan apua? Omituista on tuokin että milloin "saa" tulla sairaalaan. Jos oma tila on sellainen että tuntuu että tarvitsee apua niin silloin pitää mennä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan