Äiti synnytti parkkihallilla. Onko Suomesta tulossa kehitysmaa?
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011355840.html
Näin vakava ja perusteellinen virhe ei saisi tapahtua missään varsinkin 2025 luvulla.
Mutta hyvä kun Helsingin vanhat hyväveljet miettivät vain lukuja ja kavereille työn antamista. Kor ruptio 110%. Hyvä sitten leikata 3 miljonaa synnytysosastolta jotta saadaan konsultti kaverille miljardi Apotti kaupat.
Milloin ihmiset alkaa herää tähän? Suomessa ei saisi tapahtua tällaista.
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
En halua ikinä raskautua tässä maassa. Olisin ihan heitteillä ja yksin. Pelottaa omasta ja vauvan puolesta. Ei siis lapsia.
Fiksu päätös. Ei lasta pidäkään tehdä jos ei itsellä ole resursseja vastata lapsesta.
Alhainen syntyvyys on mahdollisuus, ei uhka.
Synnytyslaitos on hyvä olemassa mutta asiakkaat pilaavat sen, tunkevat sinne ihan väkisin sotkemaan paikat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota veren vuotoa ihmettelen. Eikö silloin pitäisi jo kiireellä päästä tsekattavaksi että kaikki on hyvin?
Näin sitä kannustetaan naisia tekemään lapsia kun synnytysosastoja lakkautetaan ja kielletään tulemasta sairaalaan. Sitten jos kotona synnytät niin sekin on väärin.
Miten sitä verenvuotoa on kuvattu puhelimessa. Kyllä itselläni kun on tullut muutama tippa suhteeseen ja veristä eritettä, ihan kaikissa synnytyksissä.
Itse olen synnyttänyt kolme, eikä verta ole tullut vasta kuin ihan lopussa. Ei se mielestäni mitenkään normaalia ole, että sairaalaan hakeutuessa vuotaa verta.
Vierailija kirjoitti:
En halua ikinä raskautua tässä maassa. Olisin ihan heitteillä ja yksin. Pelottaa omasta ja vauvan puolesta. Ei siis lapsia.
Omat lapset syntyivät pienissä sairaaloissa, joiden synnytykset lopetettiin pian sen jälkeen. Heillä ei ole omia lapsia. Alkaa olla hyvä ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota veren vuotoa ihmettelen. Eikö silloin pitäisi jo kiireellä päästä tsekattavaksi että kaikki on hyvin?
Näin sitä kannustetaan naisia tekemään lapsia kun synnytysosastoja lakkautetaan ja kielletään tulemasta sairaalaan. Sitten jos kotona synnytät niin sekin on väärin.
Miten sitä verenvuotoa on kuvattu puhelimessa. Kyllä itselläni kun on tullut muutama tippa suhteeseen ja veristä eritettä, ihan kaikissa synnytyksissä.
Itse olen synnyttänyt kolme, eikä verta ole tullut vasta kuin ihan lopussa. Ei se mielestäni mitenkään normaalia ole, että sairaalaan hakeutuessa vuotaa verta.
Minulla tuli muutama tippa verta ennen lapsivesien menoja.
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan oikeassa ap.! Suomi on jo kehitysmaa, kiitos oikeiston politiikan. Muistakaa tämä seuraavalla kerralla ja joka kerta, siellä vaaliuurnilla!
No niin, tulihan se oikeiston ja ilmeisesti hallituksen syyllistäminen sieltä nopeasti, vaikka vika on Katja Kiurun ja Sanna Marinin laatiman ja hyväksymän, väkisin runtatun kehnon SOTEN vuoksi. Siitä kaikki johtuu, ihmiset ei ät enää pääse lääkärille. Koettakaa nyt, hyvät ihmiset tajuta se, ettei tuo naiskaksikko osoittanut eikä tarkistanut rustaamansa himmelin hintaa mistään. Ja tässä nyt ollaan, soten vuoksi Siomi on terveydenhuollon Neuvostoliitto ja kehitysmaa.
Vierailija kirjoitti:
Heh, luuletko että se nyt jotenkin harmittaa meitä muita?😂
Suunniteltu kotisynnytys kuulostaa jatkuvasti paremmalta vaihtoehdolta näiden tällaisten myötä.
Syntyvyys laskee, mutta silti sairaalaan ei pääse eikä ole tarpeeksi kätilöitä. Itse synnytin Jorvissa kesällä 2023 ja minut sentään otettiin kolmen puhelun jälkeen sisään. Menin yötä vasten ja sain iltapalaa. Yö meni supistellessa enkä oikeastaan nukkunut, aamulla kun kysyin, olisiko syötävää, oli kommentti: "Haluatko syödä? Normaalisti synnyttävillä ei ole ruokahalua. Kai mä jotain voin tuoda jos kerta haluat."
Yhden kerran yöllä supistusten väli oli 12 minuuttia, muuten 5, mutta synnytyksen ei laskettu alkaneen. Sain kivunlievitystä ja sitten aamupäivällä olin viimeisen tunnin ajan todella tukalassa tilassa, mutta en viitsinyt häiritä kätilöitä, kun he kuitenkin kerran tunnissa kävivät katsomassa ja huokailemassa, kun mitään ei tapahdu. Sitten kun kätilö tuli tukalan tunnin jälkeen takaisin, kerroin olostani ja huokaisten hän totesi: "no, katsotaan nyt sitten mikä tilanne on" ja hän hämmästyi suuresti, koska vauvahan siellä oli pitkällä jo tulossa eikä siis ihme, että minulla oli vaikea olo. Meni 5 min ja lapsi oli ulkona. Sitten kaiken sen jälkeen kätilöt kysyvät minulta, milloin synnytys alkoi, kun nyt ei se yhden 12 minuuttisen takia voida laskea että synnytys olisi käynnistynyt yöllä. Ihan kuin minä tietäisin, minusta tuntui että olin synnyttämässä jo edellisestä illasta alkaen.
Synnytyksen jälkeen joku kätilö toi omatoimisesti särkylääkkeitä, toiselta niitä piti ruinata omatoimisesti. Yksi kätilö toi jääsiteitä, toinen käski hakea itse jne. Itse piti pyytää apua kaikessa vauvan kanssa, kukaan ei kysellyt, mitä asioita on käyty läpi. Joku mittasi lapsen keltaisuuden väärin, oli aivan huikeat lukemat, joita lääkärikään ei uskonut.
Olisi hyvä jos joku tarttuisi asiaan ja tutkisi kuinka paljon vauvoja/äitejä kuolee tai vammautuu näiden keskittämisien ja säästöjen vuoksi. minäkin tiedän usean läheltä piti tilanteen missä vastasyntynyt viettänyt useamman päivän tehohoidossa.
Ei ihme että kotisynnytykset yleistyy. Parempi hallittu ja suunniteltu kotisynnytys kuin auton takapenkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, luuletko että se nyt jotenkin harmittaa meitä muita?😂
Aika kurjaa, jos nykyään synnyttämispuitteiden puolesta tilanne on se, että lisääntyminen jää tekemättä. Terveisin "me muut"
Suljetaa lisää synnytyssairaaloita ja lähtettään nekin äidit Jorviin synnyttämään! Tämäkin synnytys onnistui lopulta ihan hyvin ja kustannustehokkaasti. Parkkihallissa on hyvin lisätilaa enemmänkin synnyttäjille.
Tottakai Jorvissa työn laatu kärsii kun joutuvat nykyisin hoitamaan Lohjan sairaalankin synnytykset. Synnyttämään saapuu äitejä Hangosta saakka!
Ihan vastaava kokemus on itsellä Jorvista. Kun verta alkoi tulla, päätettiin lähteä sairaalaan soittamatta ja pääsin suoraan synnytyssaliin. Synnytyksessä ihmettelivät, kun supistukset eivät vieläkään tule 5 minuutin välein vaan harvemmin. Oli silti nopea synnytys, vaikka ensimmäinen kerta olikin.
Olen sanonut tämän ennenkin: menkää synnärille kun siltä tuntuu. Ei se hoitaja langan päässä tiedä, missä vaiheessa te olette. Se miettii vain omia työvuorojaan ja sillä on siihen oikeus, kun väkeä on liian vähän ja ylityöt kielletty.
Varsinkin toista tai useampaa kertaa synnyttävä tietää jo, mitä tuleman pitää ja toimii tilanteen vaatimalla tavalla, ei jää kotiin kököttämään kuin siiville lyöty kana.
Mä lähdin ihan kysymättä synnärille ambulanssilla kun vedet meni (jolloin mennään synnärille pikapikaa makuuasennossa, ettei napanuora luiskahda esiin tai kietoudu vauvan kaulaan ja vauva tukehdu tai istukka repeä irti, jolloin kuolevat molemmat). Yritin tilata taksia, keskus ei vastannut, joten ambulanssi. Mies ei ehtinyt minua kyytimään kun kotona oli alle kaksivuotias lapsi, jolle piti yöllä järjestää hoito.
Jos olette kynnysmattoja, sellaisina teitä kohdellaan. Itsestä kiinni. Synnytys on kova juttu, arvostakaa itseänne, naiset. Vaatikaa parasta, ei tuollaista autotallinpermantosynnytystä. Menette sinne ja vaikka köytätte itsenne patteriin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan oikeassa ap.! Suomi on jo kehitysmaa, kiitos oikeiston politiikan. Muistakaa tämä seuraavalla kerralla ja joka kerta, siellä vaaliuurnilla!
Muistan ja saavat ääneni aina.
Tämä muuten oli yksittäistapaus, yhden ihmisen mokan aiheuttama yksittäistapaus.
Ihmisiä on ennenkin synnytyänyt matkalla synnytyssairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Kätilölle pitää antaa sanktio.
Ei hän voi tietää asioiden tilaa, jos langan toisessa päässä hoetaan mutku, mutku, mää haluisin, musta tuntuu. Potilas menee paikalle jolloin tilanne selviää.
Vierailija kirjoitti:
Synnytyslaitos on hyvä olemassa mutta asiakkaat pilaavat sen, tunkevat sinne ihan väkisin sotkemaan paikat.
Eikö voisi Youtubesta tai Tiktokista katsoa ohjeita ja hoitaa kotona kylpyammeessa. Hyvinvointialueelle tulee niin kalliiksi jos kaikki pitää hoitaa viimeisen päälle.
Ihmiset oppii kohta, ettei pidä uskoa mitään mitä sh sanoo puhelimessa ja rynnivät sairaalaan. Siinä sitä sitten ruuhkaa vasta onkin.