Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa logistiikkaongelman ratkaisemisessa! Kaksi koiraa ja vauva

Vierailija
14.07.2025 |

Olen siis tulossa isoäidiksi ja asun kahden nelikiloisen koiran kanssa hissittömän kerrostalon ylimmässä kerroksessa. Koirien nivelten säästämiseksi (rodulla patellaluksaatiota) olen totuttanut ne pienestä asti siihen, että kannan ne sekä ylös että alas. Toinen sylissä, toinen olan yli laitettavassa kantokassissa. 

Nyt parikymppinen lapseni on saamassa lapsen. Haluan auttaa ja osallistua ja ottaisin todella mielelläni lapsen luokseni yökylään, mutta en keksi, miten saisin roudattua kaikki kolme turvallisesti alas käyttääkseni koirat lenkillä.

Av-mammoilta löytyy varmasti tähän useampiakin ratkaisuja, joten antaa tulla! 

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos sairastut? Miksi oot maalannu itsesi kulmaan hissittömällä talolla ja koirien kanniskelulla? Mulla on 2 pientä seurakoiraa ja sairastuessani vakavasti mut pelasti se, että asuimme rivitalossa; koirat pystyi päästämään pissalle ovesta.

Vierailija
22/55 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei pieni vauva voi nukkua kotonaan ja käyt siellä hoitamassa jos se ylipäätään on tarpeenkaan? Isompi lapsi sitten yökyläilee

Olen ammatiltani varhaiskasvatuksen opettaja ja mieluusti olen lapseni tukena mahdollisimman paljon.

Hälytyskellot alkoivat soida 🚨🔔

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan jos matkustan lapseni ja hänen vauvansa luo, yhdensuuntaiseen matkaan kuluu lahemmäs kaksi tuntia. Työpäivän jälkeen en niin vain voi käväistä auttamassa, ja viikonloppunakin pitää miettiä kauaksiko aikaa voin jättää omat koirani yksin.

Itselläni ei ole äitiä eivätkä lapseni ole koskaan käyneet minun puoleni mummolassa. Minun luokseni saa aina tulla, mutta pitää ratkaista nämä käytännön asiat. 

Ap

Vierailija
24/55 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika surkeit neuvoja. Kolmen kantaminen portaissa on raskasta ja vaarallista. Kaadut vielä itsekin.  Onko muutto maan tasalle tai hissitaloon mahdollista

Vierailija
25/55 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat hoitoon kaverille siksi aikaa. Muuta maan tasolle. Koirat voi sen kerran kävellä,kun vauva on hoidossa. Kannat koirat yksitellen.

Muuta en keksi. 

Vierailija
26/55 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan jos matkustan lapseni ja hänen vauvansa luo, yhdensuuntaiseen matkaan kuluu lahemmäs kaksi tuntia. Työpäivän jälkeen en niin vain voi käväistä auttamassa, ja viikonloppunakin pitää miettiä kauaksiko aikaa voin jättää omat koirani yksin.

Itselläni ei ole äitiä eivätkä lapseni ole koskaan käyneet minun puoleni mummolassa. Minun luokseni saa aina tulla, mutta pitää ratkaista nämä käytännön asiat. 

Ap

Miksi tämä auttamisen halusi pitää sisällään sen että lapsen oma vanhempi laskee vauvansa sinun hoiviisi? Eikö toiseen suuntaan matka ole yhtä pitkä? Varhaiskasvattajana taatusti tiedät että pikkulapsen ei ole syytä olla erossa vanhemmistaan yhtäkään yötä? Todellakin hälytyskellot soi ja raikaa

Vierailija
27/55 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta hissilliseen taloon tai maan tasoon. En ymmärrä yhtään, kuka viitsii asua hissittömässä kerrostalossa saati sen kolmannessa tai neljännessä kerroksessa. Aivan persiistä. 

Ylimmän kerroksen iso päätyasunto hyvällä sijainnilla niin lähellä työpaikkaa, että voin pyöräillä sinne. Arkiliikunta on minulle tärkeää ja päivittäisten porrastreenien ansiosta olen hyvässä kunnossa. Olen nykyiseen asumismuotoon erittäin tyytyväinen? 

Ap

Vierailija
28/55 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet koiralenkin kun lapsi tuodaan sulle niin, että olette ulkona odottamassa. Ylös sun sitte pitää kantaa kaikki kolme. Rintareppu, selkäreppu ja joku kainaloon.

Ei ole järkevää alkaa tuollaista lastia kantamaan. Yksi horjahdus ja vauvalle käy huonosti. 

Vierailija
29/55 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaarallista tuollainen kantelu. 

Vierailija
30/55 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi tämä auttamisen halusi pitää sisällään sen että lapsen oma vanhempi laskee vauvansa sinun hoiviisi? Eikö toiseen suuntaan matka ole yhtä pitkä? Varhaiskasvattajana taatusti tiedät että pikkulapsen ei ole syytä olla erossa vanhemmistaan yhtäkään yötä? Todellakin hälytyskellot soi ja raikaa

Ikävää, että päässäsi kuuluu kilahtelua. Sellaista sattuu. 

Ap

Vierailija
31/55 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ikävää, että päässäsi kuuluu kilahtelua. Sellaista sattuu.

XD

Vierailija
32/55 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassinen susi, kaali ja lammas tehtävä. 

Vierailija
33/55 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda ne kaksi nivelvikaista rakkia yhteen kunnon koiraan joka kävelee omilla tassuillaan portaat.

Neliloinen koira on niin pieni, ettei välttämättä pääse portaita kovin hyvin. Itselleni tuli yllätyksenä kun pari vuotta sitten otettiin koiranpentu ja se oli tosiaan kolmen kuukauden ikään saakka niin matalajalkainen, ettei portaiden noususta tullut yhtään mitään. Nyt aikuisena on 20 kg ja hyppii kiville jotka ovat olkapääni korkeudella. (Aikaisempi samanrotuinen koira tuli meille aikuisena, eikä minulla ollut pennusta tai pikkukoirista kokemusta joten olin aivan äimänä kun piti kantaa sitä portaissa.)

Ja vaikka nelikiloinen koira pääsisikin portaat jotenkin, niin se rasitus vastaa sitä että sinä kiipeäisit Gizan pyramidin huipulle. Tuskin kovin hyvin jaksaisit useita kertoja päivässä. 

AP:lle, minä itse hommaisin pärekorin jossa kannan molemmat koirat toisella kädellä ja vauva olisi sitten turvakaukalossaan toisessa kädessä (kun on pieni), isompana sitten rintarepussa. Esim. ihan puunkantokori voisi olla koirille hyvä, opetat että ovat korissa aina makuuasennossa. Joka tapauksessa, joku sellainen lähestymistapa että koirat ovat samassa kantimessa. 

Vierailija
34/55 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostaloissa rappukäytävissä on välitasanteet. Kannat ensin koirat seuraavalle tasanteelle, ja sitten vauvan auton tmv. turvaistuimessa. Kun olette kaikki välitasanteella, teet saman rumban seuraavalle välitasanteelle.

Onko vauvan vaunut siellä alhaalla? Vai missä meinasit kuljettaa vauvaa lenkin ajan. 

Toinen vaihtoehto on ulkoiluttaa koirat 1 kerrallaan. 

Tai palkkaa koirille ulkoiluttaja silloin kun lapsi on hoidossasi. Mielestäni se olisi paras ratkaisu. 

Vierailija
35/55 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika surkeit neuvoja. Kolmen kantaminen portaissa on raskasta ja vaarallista. Kaadut vielä itsekin.  Onko muutto maan tasalle tai hissitaloon mahdollista

Pelkäätkö yhtä lailla kauppakassien kantamista? Koirat oppivat kyllä olemaan hiljaa paikallaan kantolaiteessa, paikallaanhan ne on aina esim. auton perässäkin. Vauva kantoliinaan, missä on täysin turvallista. Tai sellaiseen vaelluskantimeen, mitä retkeilijät käyttää lapsilleen. Tietysti sitten kun selkä kestää istumisen. 

Noin pienet koirat nyt menee miten vaan, tärkeintä on miettiä vauvan turvallisuus. 

Vierailija
36/55 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin näppärästi saat kaksi koiraa kannettua, niin tuskin yksi vauva lisää aiheuttaa pienintäkään ongelmaa.

Vierailija
37/55 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perkele. Sähän kannat vauvan vaikka muovikassissa.

Vierailija
38/55 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä että miten se, että isoäiti haluaa auttaa lapsenlapsen hoitamisessa tarkoittaa sitä että kyseinen lapsi pistetään jo sylivauvana isovanhemmalleen yökylään ilman omaa vanhempaansa? Onko tältä vanhemmalta asiaa edes kysytty vai ovatko nämä vain isoäidin omia suunnitelmia? Kuinka usein tällainen hoitoyökyläily on tarkoitus tapahtua kun selvästi haetaan jotain pysyvääkin ratkaisua?

Vierailija
39/55 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinpä olisi viisainta ja voisi unohtaa sen yhdenkin.

Vierailija
40/55 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaunut? Rattaat?  Enpä usko varhaiskasvattujuuttasi. Tietäisit muuten , ettei vauvan tai taaperon kanssa noin vaan lähdetä hissittömästä talosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan