Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten työtön voi toimia oikeasti näin?

Vierailija
13.07.2025 |

Eli elintapatyötön Tomi, 47, kertoo lehtiartikkelissa, että ei laiskuuden vuoksi mene töihin vaan pelaa vain kotona, jonka vuoksi hän on ostanut uuden hienon television, xBoxin, pelikonsolit yms. Joita lyhentää 100€:lla kuukaudessa. Ruoat käy hakemassa 5 kertaa viikossa ruokajonoista ja lopuilla 450€ käyttörahalla asumiskulujen ja sähköjen jälkeen (jotka kela maksaa lähes kokonaan) niin on varaa ravintolapitsoihin, olueen ja sätkäpapereihin ja herkkuihin.

Silti diakoni maksaa yhteishuoltajuudella olevan poikansa extrakuluja ja Kelalta saa 8€ extra ruokarahaa niiltä päiviltä kun poika on hänen luonaan.

Eli voiko tosiaan ottaa velkaa kalliisiin pelijuttuihin ja maksaa niitä, ja Kela auttaa sitten muissa elämänmenossa jos 450€/kk ei riitä humputteluun ja ruokaan.

https://kotiliesi.fi/ihmiset/talous/pitkaaikaistyoton-tomi-on-tottunut-…

Kommentit (160)

Vierailija
101/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ne kaivaa mediaan haastateltavaksi näitä pahimpia lusmuja? 

Ihmiset, jotka eivät tunne henkilökohtaisesti ketään työtöntä, kuvittelevat, että kaikki työttömät ovat tuollaisia. Ja kun me rehelliset työhaluiset vailla vakituista työpaikkaa olevat haemme töitä, emme pääse edes haastatteluun, koska meillä on leima otsassa, ja siinä lukee LUSMU.

Ketä ne työhaastattelussa sitten pyytää työhaastatteluun jos ei teitä lusmuja työttömiä. Jonkun poliitikon tai vakituisessa työssä olevan huumepoliisin? Kyllä yleensä haastatteluihin nimenomaan pyydetään niitä työttömiä. Tai itse en ainakaan pystyisi olemaan kahdessa työpaikassa samaan aikaan.

Työpaikan vaihtajia he pyytävät haastatteluun tietenkin. Oletko koskaan edes ollut töissä, jos et näin yksinkertaista asiaa ymmärrä? 

Vierailija
102/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli että mitä tapahtuu jos on hyvät säästöt ja reissannut maailmalla eikä aikomustakaan mennä takaisin töihin yms. No voin vastata: itse en ainakaan hae mitään asuntotukea koska ihan oma maksettu pieni omakotitalo on. En hae toimeentulotukea koska rahaa säästössä ja rahastoissa yli 150 000€. Minulla takana arvostettu ura, eikä minua ole pakotettu töihin mihinkään Prisman kassalle tai muuallekkaan. Ei ole mitään velvoitteita enää työttömyyshenkilöni kanssa. Ollaan sovittu, että haen itsenäisesti työpaikkaa ja ilmoitan sitten kun sellainen löytyy. Työttömyysetuutta saan sen minimimäärään, jotain 500€. Se riittää ihan hyvin elämiseen Suomessa ja ulkomailla. Säästöilläni sitten maksan lennot ja muuta kivaa mitä haluan extraa. En juuri nauti työnteosta niin tämä rento elämäntapa sopii minulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kundille jää 15 e päivässä käytyään ruokajonossa. Kun itse olin työtön niin mulle jäi ruokaan, vaatteisiin, ja muihin menoihin 7 e/päivä. SE teki tiukkaa.

Vierailija
104/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset, jotka eivät tunne henkilökohtaisesti ketään työtöntä, kuvittelevat, että kaikki työttömät ovat tuollaisia. Ja kun me rehelliset työhaluiset vailla vakituista työpaikkaa olevat haemme töitä, emme pääse edes haastatteluun, koska meillä on leima otsassa, ja siinä lukee LUSMU.

Ketä ne työhaastattelussa sitten pyytää työhaastatteluun jos ei teitä lusmuja työttömiä. Jonkun poliitikon tai vakituisessa työssä olevan huumepoliisin? Kyllä yleensä haastatteluihin nimenomaan pyydetään niitä työttömiä. Tai itse en ainakaan pystyisi olemaan kahdessa työpaikassa samaan aikaan.

Työpaikan vaihtajia he pyytävät haastatteluun tietenkin. Oletko koskaan edes ollut töissä, jos et näin yksinkertaista asiaa ymmärrä?&n

Miksi joku siirtyisi Prisman kassalta sinne perähikiällä sijaitsevaan Alepaan töihin? Että ainoastaan työpaikan vaihtajat pääsevät haastatteluun.

Vierailija
105/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kundille jää 15 e päivässä käytyään ruokajonossa. Kun itse olin työtön niin mulle jäi ruokaan, vaatteisiin, ja muihin menoihin 7 e/päivä. SE teki tiukkaa.

Se tekee tiukkaa kun viikoksi on yhteensä 2-10 e ruokaan rahaa. Ostapa 2 eurolla 7 päiväksi ruokaa.

Vierailija
106/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kyseli että mitä tapahtuu jos on hyvät säästöt ja reissannut maailmalla eikä aikomustakaan mennä takaisin töihin yms. No voin vastata: itse en ainakaan hae mitään asuntotukea koska ihan oma maksettu pieni omakotitalo on. En hae toimeentulotukea koska rahaa säästössä ja rahastoissa yli 150 000€. Minulla takana arvostettu ura, eikä minua ole pakotettu töihin mihinkään Prisman kassalle tai muuallekkaan. Ei ole mitään velvoitteita enää työttömyyshenkilöni kanssa. Ollaan sovittu, että haen itsenäisesti työpaikkaa ja ilmoitan sitten kun sellainen löytyy. Työttömyysetuutta saan sen minimimäärään, jotain 500€. Se riittää ihan hyvin elämiseen Suomessa ja ulkomailla. Säästöilläni sitten maksan lennot ja muuta kivaa mitä haluan extraa. En juuri nauti työnteosta niin tämä rento elämäntapa sopii minulle.

Kuulostaa ihan normaalilta elämältä.

Vierailija
107/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta ei olisi tarvinnut ostella työttömänä mitään kalliita XBox-laitteita, televisiota, nettiliittymiä, piuhoja, tuoleja yms. Mitä velkaa joutuu lyhentämään joka kuukausi työttömyystuistaan. Itse olen työelämässä ja ihan vanha telkkari kelpaa ilman mitään suoratoistojuttuja tai vastaavia. Vapaa-aikanani käyn kirjastosta hakemassa kirjoja. En käy leffateatterissa vaan syön popparia kotona ja katson viikonloppuna leffan jos telkkarista sattuu tulemaan. Käyn kävelyillä ja sienessä. Tällä työttömällä Tomilla oli rahaa kuitenkin tilailla pitsoja ja kaljoja, eikä valittanut että rahat vähissä eli tilanne vissiin hänellä ihan ok.

Vierailija
108/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tekee tiukkaa kun viikoksi on yhteensä 2-10 e ruokaan rahaa. Ostapa 2 eurolla 7 päiväksi ruokaa.

Olen ollut siinäkin tilanteessa että rahaa oli vähän väliaikaisesti ja syödään mitä kaapista löytyy. Söin ensin riisiä ja kananmunia kunnes kananmunat loppui, sitten riisiä ja mausteita. Sitten kun riisi loppui olin pari päivää syömättä. Tuttuahan tuo on. Ihmeen hyvin sitä pärjää jonkin aikaa syömättäkin kunhan juo vettä.

Vierailija
109/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai ettäkö oikein olette sopinut eikä sinua koske normaalit työnhakusäännöt. Kyllä sunkin pitää ne 4 höpöhakemusta laittaa tai napsahtaa karenssit päälle etkä saa mitään.

Vierailija
110/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat on ok. Töissä tai työtön.

Vierailija
111/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap kaivoit vanhan jutun?

Niinpä ja näitä tapauksia promille todellisuudessa. Kova halu provosoida ja syyllistää.

Vierailija
112/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta ei olisi tarvinnut ostella työttömänä mitään kalliita XBox-laitteita, televisiota, nettiliittymiä, piuhoja, tuoleja yms. Mitä velkaa joutuu lyhentämään joka kuukausi työttömyystuistaan. Itse olen työelämässä ja ihan vanha telkkari kelpaa ilman mitään suoratoistojuttuja tai vastaavia. Vapaa-aikanani käyn kirjastosta hakemassa kirjoja. En käy leffateatterissa vaan syön popparia kotona ja katson viikonloppuna leffan jos telkkarista sattuu tulemaan. Käyn kävelyillä ja sienessä. Tällä työttömällä Tomilla oli rahaa kuitenkin tilailla pitsoja ja kaljoja, eikä valittanut että rahat vähissä eli tilanne vissiin hänellä ihan ok.

Hänellä meni paljon rahaa ravintolaan, tupakkaan ja alkoholiin ja todellakin tuo 100 e kulutusluotto.

Itsellä vaikeimpana aikana työttömänä ei ollut televisiota, ei todellakaan mitään velkaa minnekään, en käyttänyt tupakkaa enkä alkoholia, en todellakaan ostanut mitään pitsoja, saati muuta ravintolaruokaa. Silti oli vaikeaa tulla toimeen.

Vierailija
113/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai ettäkö oikein olette sopinut eikä sinua koske normaa

Jokaisen kanssa nuo velvoitteet sovitaan erikseen tilanteen mukaan. Ym. henkilö voi olla aika iäkäs, joten työkkäri tietää ettei töitä ole kovin helppo saada. Tai on sellainen ala, jolla yhtäkään työpaikkaa vuoden sisään ei ole ollut. Tai henkilö on huonossa kunnossa ja käy hoidoissa tai fysioterapiassa tai odottaa leikkausta, yms. Onhan näitä elämäntilanteita. 

Vierailija
114/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai ettäkö oikein olette sopinut eikä sinua koske normaa

Ei tarvitse kaikkien hakea mitään 4 työtä joka kuukausi. Itse jouduin hakemaan 1 työtä 3 kuukautta irtisanoutumiseni jälkeen, jonka jälkeen vapauduin tästä raportoinnista ja sain hakea omaan tahtiin alani työpaikkoja, joita tosin Suomessa aika vähän eli en ole mikään perussiivooja. Ja ei, ei ole pakotettu myöskään hakemaan siivojan työtä, enkä siihen suostuisi, koska suostun ottamaan vastaan vain osaamistani vastaava työtä ja palkkaa. En voisi kuvitellakkaan, että cv:ssäni lukisi jotain laitossiivooja tai myyjä tai lähihoitaja tai vastaavaa. Eli eiköhän ihan jokainen työtön työnhakija sovi sen oman kuntahenkilön kanssa, että miten sovitaan työnhausta tai jatkosta.

Vierailija
115/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyys etuutta saadakseen on haettava aktiivisesti työtä .,työllistymissuunnitelma on uusittava 3 kk välein työvoima viranomainen ottaa yhteyttä ,jos ei vastaa puheluun napsahtaa karenssi . On työnhaku velvollisuus ja se on yleensä 4 paikkaa / kk ja on ilmoitettava kuukausittain työvoima viranomaiselle .työvoima viranomaiset lähettävät myös velvoittava työtarjouksia .jos ed mainitut asiat ei täyty ,niin työttömyys etuus lakkaa lain perusteella. Ei ole olemassa 0- työpaikka hakua eli ei asioita eikä tehtäviä olevaa työllistymissuunnitelmaa  kuin vain lääkärin toteamalla sairaudelle / sairauksilla ja useasti vajaakuntoisillakin on työnhaku velvoite.

Vierailija
116/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai ett

3kk on ammattisuoja kun jää työttömäksi eli ei tarvitse vastaanottaa kuin oman alan työtä . Mitä työnhakuun tulee niin on myös sitten haettava myös muun alan töitä 

Vierailija
117/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan mistään että kaikilla samat velvoitteet hakea montaa työpaikkaa joka kuukausi. Kaveri joka tekee hanttihommia niin juu kertoi joutuvansa hakea 4 paikkaa kuukausittain, mutta toisen kouluttautuneemman kaverin tarvitsee hakea 2 paikkaa. Minun ei toistaiseksi tarvitse hakea mitään paikkaa eikä minulla ole odottamassa mitään velvotteita. Työni on toki aika harvinainen. Olen koko ajan työtön työnhakija kuitenkin ja saan ansiosidonnaista. Kunnan yhteyshenkilöni kertoi palaavansa yhteyksiin kanssani loppuvuodesta jos en ole työllistynyt omin päin. En tiedä sitten mitä tapahtuu, mutta en ajatellut vielä vuoteen mennä töihin, vaikka minua työpaikka jo odottaakin tulevaisuudessa kun haluan niin sukuni yhtiössä.

Vierailija
118/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä huvikseen lähettää saman meilin vaikka 10 työnantajallle joka kuukausi, mutta sinistä työtä ei tarvitse ottaa vastaan jos kutsu työhaastatteluun tulee :D Voi myös suoraan sanoa, ettei oikeasti kiinnosta koko työ ollenkaan, mutta koska työkkäri käski hakea jotain ni siksi meilasin ton copypasten. Ei noilla työnhakuvelvoitteilla ole mitään väliä, jos ei kiinnosta töihin mennä. Ei kukaan tule sinua aamulla herättämään ja kantamaan työpaikalle, mistä et tiedä mitään tai osaa mitään :D Ei kukaan palkkaa vätysköjä, eikä se työkkärityyppi sille mahda mitään. Kunhan muka yrität hakea jotain niin se riittää ja saat työttömyysrahasi ja asuntotuen ja muut.

Vierailija
119/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan Tomi, 47, ehtinyt jo hakea kaikkia Suomen työpaikkoja, kun on ollut työtön vuodesta 2016 asti eli 9 vuotta. Jos joka kuukausi pitää hakea 4 työpaikkaa niin se on yhteensä 432 työpaikkaa. Mutta Tomi itse sanoi, ettei halua töihin koska on vähän laiska ja pelaaminen on kivempaa.

Vierailija
120/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työpaikan vaihtajia he pyytävät haastatteluun tietenkin. Oletko koskaan edes ollut töissä, jos et näin yksinkertaista asiaa ymmärrä?&n

Mutta ketä ne sitten pyytävät siihen haastatteluun josta tämä vaihtaja lähti? Ei tämä nyt mikään ikiliikkuja voi olla, joskus täytyy jonkun työttömänkin osua tuohon karuselliin 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme