Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten työtön voi toimia oikeasti näin?

Vierailija
13.07.2025 |

Eli elintapatyötön Tomi, 47, kertoo lehtiartikkelissa, että ei laiskuuden vuoksi mene töihin vaan pelaa vain kotona, jonka vuoksi hän on ostanut uuden hienon television, xBoxin, pelikonsolit yms. Joita lyhentää 100€:lla kuukaudessa. Ruoat käy hakemassa 5 kertaa viikossa ruokajonoista ja lopuilla 450€ käyttörahalla asumiskulujen ja sähköjen jälkeen (jotka kela maksaa lähes kokonaan) niin on varaa ravintolapitsoihin, olueen ja sätkäpapereihin ja herkkuihin.

Silti diakoni maksaa yhteishuoltajuudella olevan poikansa extrakuluja ja Kelalta saa 8€ extra ruokarahaa niiltä päiviltä kun poika on hänen luonaan.

Eli voiko tosiaan ottaa velkaa kalliisiin pelijuttuihin ja maksaa niitä, ja Kela auttaa sitten muissa elämänmenossa jos 450€/kk ei riitä humputteluun ja ruokaan.

https://kotiliesi.fi/ihmiset/talous/pitkaaikaistyoton-tomi-on-tottunut-…

Kommentit (160)

Vierailija
121/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuommoisia lusmuja täällä elätetään. Kaikki tuet pitäisi leikata pois.

Vierailija
122/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kundille jää 15 e päivässä käytyään ruokajonossa. Kun itse olin työtön niin mulle jäi ruokaan, vaatteisiin, ja muihin menoihin 7 e/päivä. SE teki tiukkaa.

Niin mutta ei olisi tarvinnut ostella työttömänä mitään kalliita XBox-laitteita, televisiota, nettiliittymiä, piuhoja, tuoleja yms. Mitä velkaa joutuu lyhentämään joka kuukausi työttömyystuistaan. Itse olen työelämässä ja ihan vanha telkkari kelpaa ilman mitään suoratoistojuttuja tai vastaavia. Vapaa-aikanani käyn kirjastosta hakemassa kirjoja. En käy leffateatterissa vaan syön popparia kotona ja katson viikonloppuna leffan jos telkkarista sattuu tulemaan. Käyn kävelyillä ja sienessä. Tällä työttömällä Tomilla oli rahaa kuitenkin tilailla pitsoja ja kaljoja, eikä valittanut että rahat vähissä eli tilanne vissiin hänellä ihan ok.

Kumminkin hengitit? Siitä vielä voit karsia, hengitä vaikka krt/minuutti. Pääasia ettet anna periksi, niin sitä pitää. Vaikka kuolema ennenkuin alistut töihin👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuoriso nykyään viihdy edes rippileirillä tai armeijassa. Lähtevät kotiin parin päivän päästä kun ahdistaa muut ihmiset samassa huoneessa ja ruoka ja ihmeelliset tehtävät kuten sängyn petaus. Ei sille nyt voi mitään, ettei kaikkia kiinnosta armeija tai työt tai urheilu. Tehkööt ne töitä keitä huvittaa. Kyllä työttömät pärjää.

Vierailija
124/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nuoriso nykyään viihdy edes rippileirillä tai armeijassa. Lähtevät kotiin parin päivän päästä kun ahdistaa muut ihmiset samassa huoneessa ja ruoka ja ihmeelliset tehtävät kuten sängyn petaus. Ei sille nyt voi mitään, ettei kaikkia kiinnosta armeija tai työt tai urheilu. Tehkööt ne töitä keitä huvittaa. Kyllä työttömät pärjää.

Tää johtuu koronavuosista kun kaikki tehtiin etänä ja ruoatkin tilattiin kauppakassina kotiin. Ei tarvitse enää käydä kirjastossakaan kun tekoälyltä voi kysyä vastaukset kysymyksiin. Miksi kukaan menisi työpaikallekkaan pöpöjen keskelle? Olen itse myös vaihtanut kalliin salikortin kotijumppaan ja kuntopyörään. Työtön olen itsekin, mutta suostun ottamaan vastaan ainoastaan etätöitä koska ahdistaa ihmiset ja julkiset paikat.

Vierailija
125/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan saavutamme täydellisen kommunismin, kaikki ihmiset voivat elää näin!

terv: Edistyksellinen humanisti

Kuka silloin pitää yhteiskuntaa yllä? Korjaa tiet, hoitaa sairaat, opettaa lapset jne.? 

Ropotit.

Vierailija
126/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis kundille jää 15 e päivässä käytyään ruokajonossa. Kun itse olin työtön niin mulle jäi ruokaan, vaatteisiin, ja muihin menoihin 7 e/päivä. SE teki tiukkaa.

Se tekee tiukkaa kun viikoksi on yhteensä 2-10 e ruokaan rahaa. Ostapa 2 eurolla 7 päiväksi ruokaa.

Sisulla siitä mennään, perkele! Mutta periksi emme anna, kuolemme vaikka nälkään ennemmin kuin menemme töihin. Ostamme ruokaa 2 eurolla tästä lähtien  vaikka 70 päiväksi, meitä ei lannista leikkaukset, tämä on 2.Raatteen tie, ei tuumaakaan periksi! 

Vierailija
127/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa täällä inhottavaa, liekö kermaperse porukkaa. Tomi on ihan tavallinen ihminen. Sama ihmisarvo meillä kaikilla on aina. Ja pitkäaikaistyöttömäksi voi joutua tahtomattaan ja itsestä riippumattomista syistä, sinäkin asiasta virsuttaja. Luin Kotilieden jutun ja mun  "sympatiat" ovat Tomin puolella täysin. 

Vierailija
128/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet pois? Nämä ihmiset sitten ryöstävät teitä parempiosaisia jatkuvasti ja kuormittavat oikeusjärjestelmää rötöstelyllään ja jos päätyvät linnaan niin se vasta tuleekin yhteiskunnalle kalliiksi.

Eli tulee halvimmaksi maksaa pientä "perustuloa" vuokraluukun päälle ammattityöttömille= vuosia kestänyt työttömyys jossa ei ole edes pätkätöitä tehty. Nämä naureskelevat kuntouttavan työtoiminnan ohjaajille etteivät edes halua töihin enää.

Kunnilla pitäisi olla hyvin pieniä vuokraluukkuja 15-25neliöisiä pitkäaikaistyöttömilleen jonka lisäksi saisi abaut 400 euroa kuussa käyttörahaa ja toimeentulotuki lakkautettaisiin mutta sosku maksaisi esim. terveyskeskus laskuja erikseen haettaessa kuten hammaslääkärin ja silmälasit kilpailutettuna.

Ammattityöttömät ja etni-set kulttuuriryhmät osaavat kyllä kiskoa Kelasta joka euron siten että töihin eivät päädy.

Osalla vielä puolisokin joko postirestantissa osoitteena tai toki omalla asunnolla jolloin Kela maksaa erikseen asuvan pariskunnan tuplakulut.

Vierailija
129/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ompa täällä inhottavaa, liekö kermaperse porukkaa. Tomi on ihan tavallinen ihminen. Sama ihmisarvo meillä kaikilla on aina. Ja pitkäaikaistyöttömäksi voi joutua tahtomattaan ja itsestä riippumattomista syistä, sinäkin asiasta virsuttaja. Luin Kotilieden jutun ja mun  "sympatiat" ovat Tomin puolella täysin. 

Tomi itse kertoo jutussa, että otti velkaa pelivehkeisiinsä, jota lyhentää kelan työttömyysrahoilla, eikä halua mennä töihin koska: Työttömyys on aika paljon oma valintani, seurausta laiskuudesta ja saamattomuudesta. Mutta ei ole niin yksiselitteistä, millaista työtä voi saada ja mihin on valmis lähtemään.

Eli ei ole valmis lähtemään mihin vain työhön.

Tomin koulut on kuitenkin jäänyt kesken, ajokortti on hyllyllä rattijuoppouden takia ja luottotiedot mennyt. Kaupasta ostaa työkkärirahoillaan pelkästään rasvaisia herkkuja, munkkeja/suklaata/karkkia/viinereitä ja makkaraa sekä kaljaa ja tupakkaa. Käy ruokajonosta hakemassa leipää lapselleen ja itselleen ravintolasta pitsaa ja olutta.

En minäkään Tomia palkkaisi edustamaan firmaani, ja jos palkkaisin hänet pesemään ikkunoitani niin tuskin Tomi suostuisi sellaisiin hommiin, koska pelaaminen vie kaiken ajan päivästä eikä hänen omien sanojensa mukaan kaikki työt kiinnosta. Ei ole kiinnostanut tosin mikään työ 9 vuoteen.

Vierailija
130/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen ihan tavallinen ihminen ja työtön, mutta multa ei ole mennyt luottotietoja, en ole juonut ajokorttiani, en välttele työntekoa enkä ostele uusia Playstation-välineitä Kelan piikkiin tai maksettua lapsen kuluja diakonilla. En myöskään matkusta pummilla edes sitä 1 välistä pysäkkiä kun menen ostamaan itselleni pitseriassa 2 pitsaa ja juon oluen siellä niitä odottaessani. Onneksi sinun sympatiat on Tomin puolella, onhan hän ihan tavallinen ihminen.

Vierailija
131/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että aloittaja on jotenkin kateellinen jutun miehelle ja hänen elämäntyylilleen? 🙄

Rahansa saa käyttää miten haluaa, oli työtön tai ei.

Vierailija
132/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

47-vuotias mies pelaa pleikkaa kotona päivät pitkät voi luoja sentään :D Sitten käydään hakee ruokajonosta safkat viikoksi kun itse ei osata tehdä kauppalistaa :D Eikä kuulemma sukulaisilta voi lainata rahaa, kun heillä sama tilanne :D Miten ihmeessä ei 450€ riitä kauppaan kuukaudessa, että pitää ihan ruokajonosta käydä hakemassa pari muovikassillinen ruokaa vähintään 3 kertaa viikossa :D 

Vierailija
133/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko taas kehitteillä jotakin työttömiä työnhakijoita kohtaan ? Yleensä aina on kun kirjoitukset lisääntyvät eri keskustelupalstoilla.olen seurannut kyseistä ilmiötä yli vuosikymmenen ajan.

Vierailija
134/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ehdotus: kaikkien työttömien ensimmäisestä työttömyysrahasta otetaan pois 150€ ja sillä kustannetaan pakollinen psykologituokio. Jos työttömyys jatkuu, niin sama juttu toistetaan joka ikinen vuosi. Ei ole hyvä jättää työtöntä yksin oman ahdinkonsa kanssa.

Vierailija
135/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työtön yh 45 v ja todella haluaisin töihin. En ole pysynyt kouluja käymään loppuun masennuksen ja add takia mutta töissä olen pärjännyt hyvin. Olen ollut töissä jo 16 v alkaen nyt työtön 3 v lapsen autismin takia. Töitä ei ole. Lähtisin ulkomaille jos olisin yksin. Lapsella tukikuviot Helsingissä. 

Tuilla eläminen ei oikeasti ole kivaa. Olen hyödytön loinen. 

Vierailija
136/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persu on työtön.Työtön Persu.Hilipatipippanpimpanpää rahoilla lusmuilee.

Vierailija
137/160 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma ehdotus: kaikkien työttömien ensimmäisestä työttömyysrahasta otetaan pois 150€ ja sillä kustannetaan pakollinen psykologituokio. Jos työttömyys jatkuu, niin sama juttu toistetaan joka ikinen vuosi. Ei ole hyvä jättää työtöntä yksin oman ahdinkonsa kanssa.

Aika moni haluaa mieluummin ostaa ruokaa tai kaljaa sillä 150€:lla kuin olla jonkun ventovieraan kuulusteltavana.

Vierailija
138/160 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen ja valtion työpaikkoja.

Meidän kaupungissa on lukiossa kuvaamataidonopettaja, joka esittää kaikille mukavaa ja iloista, mutta kotona haukkuu kaikki oppilaat.

Tolla kuvaamataidon opettajalla on itsellä 2 lasta.

Vierailija
139/160 |
18.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi ei voisi toimia noin? Jos työttömänä jää rahaa niihin herkkuihin, pelaamiseen, viihteeseen, pitsoihin, olleeseen ja tupakkaan ni go for it! Lisäksi jos asumisesta tarvitsee maksaa vain tuo 120€ tms. Ja asumistuki kattaa loput hänen ja lapsensa vuokrasta. Kaikki ei halua käydä töissä siksi, että jäisi jotain perintöä tuleville sukupolville, joten miksi pitäisi käydä töissä ja rahaa haalia säästötilille tai ostaa turhaa omaisuutta, jonka johdosta ei saisi vaikka asumistukea, työttömyystukea ja tarpeellisia hankintakuluja tai vaikka sähkö- ja vesilaskua ilmaiseksi. Ja hyvin pystyy lomailla ja säästää myös tuosta 550€ pakollisten kulujen jälkeen jäämästä käyttörahasta. Tuetut perhe-kylpylälomat maksaa vain satasen, ja siihen kuuluu kaikki ruoat ja tekeminen viikon aikana. Go Tomi ja lapsi!

Ja ne, jotka haluaa yrmistellä nenäänsä, niin voi myös jättää päivätyönsä ja tehdä saman. Toki jos on tyhmyyksissään ottanut talolainoja tai muuta, niin sitten elämästä tulee hankalampaa. Mutta kannattaa kysyä diakonista ja Kelalta, kyllä ne auttaa ja maksaa ja hoitaa niin, että elämä on ihan kivaa perheellisenä työttömänäkin :) Suomi on haluttu maa asia työttömien keskuudessa :) t. työtön omasta halusta

Vierailija
140/160 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen usein katkarapusalaattia. Kaupan 250g valmis katkarapusalaatissa on itse katkarapua 14% eli siis 35g. Nuudelia on annoksessa eniten, joka myös halvinta.

Eli jos ostat nuudelipaketin Mamas katkarapu 90g, joka maksaa 0,85€, joka siis vielä turpoaa ties kuinka painavaksi, eli käyttäisin tuosta vain puolet salaattiin eli 0,43€. Sitten ostaisin Pirkka perhesalaattisekoituksen 300g 2,40€ josta käyttäisin puolet eli 150g on 1,20€. Halvemmalla pääsisi jos jaksaisi itse pestä ja leikata jäävuorisalaattia.

Yhdistän salaatin ja nuudelin ja lisään pakastimesta valutettua katkarapuja 50g joukkoon. 18€/kg maksaa mun kaupassa pakastekatkaravut eli 50g on 0,90€.

Koko valtava annos maksaa siis 2,53€, ja voisi toki lisätä jotain öljyä tai pippuria päälle tai mistä tykkää. Keittää vaikka kananmunan 0,20€ tai jos halpis-oliiveja jäänyt jääkaappiin niin lisää niitä. Tai pilkkoo puolikkaan punasipulin joukkoon tai raastaa porkkanaa. Mielikuvitus rajana. Mutta ei mikään halpa herkku, mutta mahdollista on sitä työttömänäkin syödä, kun toinen päivän ruoka voi olla tosiaan vaikka sitä 0,50€ maksavaa kasvissosekeittoa/hernekeittoa ja kaurapuuroa ja leipää sitten lisäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan